Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "institusi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "institusi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. UNIX juga banyak digunakan di institusi akademik.
  2. Ahli-ahli institusi ini bersidang dan mengundi untuk memilih pemenangnya.
  3. Rusia mempunyai banyak institusi sains dan pendidikan, serta kemudahan sukan.
  4. Ini dijalankan di sisi kawalan institusi yang khas dan pilihan raya institusi.
  5. Dalam bahasa Melayu, ia biasanya merujuk kepada suatu institusi pendidikan Islam.
  6. Walaupun kadang kalanya kewujudan institusi seperti universiti masih diperbahaskan.
  7. Banyak institusi memberi kursus dengan bekerjasama dengan institut atau universiti di luar negeri.
  8. Shuyuan yang muncul pada abad ke-8 ketika Dinasti Tang adalah sejenis institusi pengajian yang lain.
  9. Para pelajar juga dapat membuat pilihan untuk pergi ke institusi swasta bagi pendidikan peringkat tinggi.
  10. Dalam era Dasar Ekonomi Baru terdapat beberapa organisasi, institusi dan agensi kerajaan telah dikorporatkan.
  11. Ketibaan Raja Melewar dari Pagar Ruyung, Minangkabau pada 1773, telah memulakan institusi beraja di Negeri Sembilan.
  12. Hari ini, kajian sosiologi mengkaji organisasi manusia dan institusi sosial, kebanyakannya melalui kaedah bandingan.
  13. Shuyuan yang lebih maju seperti Yuelu Shuyuan dan Bailudong Shuyuan boleh dianggap sebagai institusi pengajian tinggi.
  14. Afrika Selatan merupakan negara demokrasi berperlembagaan dengan sistem tiga tingkat dan institusi kehakiman yang bebas.
  15. Di bawah perjanjian ini, Norway mengamalkan perlembagaan liberal dan institusi bebas, berkecuali dan pengasingan perkhidmatan.
  16. Pinyin juga diterima oleh Kerajaan Singapura, Pustaka Kongres, Persatuan Perpustakaan Amerika, banyak lagi institusi antarabangsa.
  17. Di China zaman kuno, terdapat sebilangan institusi pengajian tinggi yang lebih kurang menyerupai 'universiti' dalam konteks moden.
  18. Terdapat beribu-ribu Shuyuan yang tercatat dalam sejarah, yang mana darjatnya banyak berbeza antara setiap satu institusi tersebut.
  19. Universiti ialah sebuah institusi pendidikan tinggi dan pengkajian yang menganugerahkan ijazah akademik di pelbagai peringkat dan bidang.
  20. Pada lewat zaman Abbasiyyah, wazir Seljuk, Niẓam al-Mulk menubuhkan sebuah institusi akademik utama yang dikenali sebagai Madrasah Niẓamiyyah.
  21. Pada 1993, Kementerian Hal Ehwal Luar negara ini mengumumkan nama Czechia untuk semua keadaan kecuali dokumen rasmi kerajaan dan nama institusi kerajaan.
  22. Namun begitu, ketiga-tiga kerajaan itu kekal sebagai entiti-entiti yang berasingan dan mengekalkan institusi politik masing-masing sehinggalah tahun 1707.
  23. Antara tahun 1977 dan 1987, beliau memegang jawatan pensyarah di pelbagai institusi pendidikan, khususnya Universiti Filipina dan Universiti Ateneo De Manila.
  24. Dengan mengambil kira langganan institusi dan capaian dalam talian dapat melayani khalayak lebih ramai, dianggarkan jumlah pembacanya seramai satu juta orang.
  25. Tambahan pula, lembaga ini merancang untuk pembangunan berkoordinasi lanjutan dan perkembangan pelbagai institusi pengajian tinggi di dalam negeri atau negara.
  26. Golongan nasionalis yang tidak puas hati telah menggulingkan institusi monarki pada 1952 dalam Revolusi Mesir dan mengisytiharkan Republik Arab Mesir pada 1953.
  27. Menurut buku yang dikeluarkan oleh Ä°ttihat ve Terakki Cemiyeti, kejayaan dapat dicapai sekiranya perubahan dilakukan terhadap institusi sosial dan politik Uthmaniyyah.
  28. Di bawah Empayar Chalukya, institusi keagamaan Nepal berubah ketika raja-rajanya menaungi agama Hinduisme dan bukannya lagi agama Buddhisme yang lazim dianuti ketika itu.
  29. Jawatankuasa ini kemudiannya menulis satu laporan yang mengandungi cadangan lalu menghantarnya ke Akademi atau mana-mana institusi serupa yang lain, bergantung kepada Hadiah.
  30. Pihak kerajaan dan institusi perbankan akan ditutup selama dua jam pada hari Jumaat bagi menghormati pekerja-pekerja yang perlu menunaikan solat secara jemaah di masjid-masjid.
  31. Secara amnya dalam satu-satu dinasti terdapat sebuah sahaja sekolah pusat diraja yang selalunya terletak di ibu negara dan dijadikan institusi pendidikan tertinggi di negara itu.
  32. Agama pada lazimnya bermakna kepercayaan kepada Tuhan, atau sesuatu kuasa yang ghaib dan sakti seperti Dewa, dan juga amalan dan institusi yang berkait dengan kepercayaan tersebut.
  33. Kota-kota Yunani lain yang mempunyai institusi pendidikan penting termasuk Kos (tempat tinggal Hippocrates), yang mempunyai sekolah perubatan, dan Rhodes, yang mempunyai sekolah falsafah.
  34. Perselisihan antara negeri-negeri Selatan berasas tani dan Utara berasas industri mengenai hak-hak negeri serta peluasan institusi perhambaan mencetuskan Perang Saudara Amerika pada 1860-an.
  35. Mahkamah Syariah ialah institusi kehakiman yang membicarakan serta menjatuhkan hukuman ke atas orang Islam bagi kesalahan sivil dan jenayah agama mengikut bidang kuasa yang diperuntukkan untuknya.
  36. Jika kita menganggap universiti itu sebagai institusi pendidikan tinggi semata-mata, maka Shang Hsianglah yang menjadi universiti tertua, yang ditubuhkan sebelum abad ke-21 SM di China menurut legenda.
  37. Ramai institusi kenegaraan moden boleh dikesan permulaan mereka ke Rom kuno, yang mewaris pemerintahan para Greek dan memperbaikinya lagi (dengan khususnya aturan undang-undang, meskipun tidak lengkap).
  38. Kebanyakan negeri menjadikan Majlis Mesyuarat Dewan Undangan Negeri sebagai institusi yang tertinggi dan diikuti Majlis Agama & Istiadat,Jabatan Mufti,Jabatan Kehakiman Syariah dan Jabatan Agama Islam.
  39. Mumbai adalah tempat terletaknya institusi kewangan terpenting di India seperti Bank Rizab India, Bursa Saham Bombay, Bursa Saham Kebangsaan India dan ibu pejabat bagi berbilang syarikat India dan perbadanan multinasional.
  40. Telegraf kuadrupleks ini menjadi kejayaan kewangan besar yang pertama buat Edison, maka Menlo Park menjadi institusi pertama yang didirikan dengan tujuan khusus menghasilkan inovasi dan peningkatan teknologi yang berterusan.
  41. Subang Jaya dikenali sebagai kawasan institusi pengajian tinggi, di mana terletaknya kolej swasta yang masyhur seperti Kolej Tayor's, Kolej Inti, Kolej Metropolitan, Universiti Monash, Kolej Segi serta Kolej Universiti Sunway.
  42. Melaka bukan sahaja menjadi pusat perdagangan utama serantau, tetapi juga sebuah pusat budaya Melayu yang terpenting, berpengaruh dalam membentuk institusi politik dan budaya tradisional Melayu dalam abad-abad yang seterusnya.
  43. Bahasa Inggeris juga dianggap oleh sesetengah pihak sebagai lingua franca tidak rasmi sedunia, hasil kekuasaan ekonomi, kebudayaan dan geopolitik dari kebanyakan negara Barat maju dalam institusikewangan dan perniagaan sedunia.
  44. Selain itu, terdapat juga beberapa institusi pengajian tinggi yang lain di Shah Alam termasuklah kampus kota Universiti Selangor yang terletak di Seksyen 7, Management and Science University (MSU), dan kolej kerjasamanya, PTPL College.
  45. Di tempat-tempat lain pula institusi seakan-akan 'universiti' dikendali pada skala yang terhad kepada kawasan setempat, iaitu dalam matha bagi penganut agama Hindu, itupun makin terhad objektifnya berbanding universiti-universiti awal.
  46. Universiti Constantinople yang ditubuhkan pada tahun 849 oleh Bardas, Pemangku Maharaja Michail III, secara amnya dianggap sebagai institusi pendidikan tinggi pertama dengan ciri-ciri yang kita kaitkan dengan universiti zaman sekarang.
  47. Adalah diakui bahawa satu sistem pendidikan telah ditubuhkan di China pada abad ke-21 SM dan sebuah institusi pengajian bernama Shang Hsiang ditubuhkan oleh seorang negarawan bernama Shun (kira-kira 2255 SM–2205 SM) pada zaman Youyu.
  48. Beberapa institusi kewangan antarabangsa memuji penyusunan semula ekonomi yang diperkenalkan Presiden semasa xlvaro Uribe, yang termasuk langkah-langkah diambil untuk membawa defisit sektor awam di bawah 2.5% dalam keluaran dalam negeri kasar (KDNK).
  49. Salah satu contoh ialah Rusia yang teras sejarah serta kebanyakan penduduk (72%), kegiatan ekonomi, dan institusi politiknya (seperti ibu negaranya) berada di Eropah, tetapi daripada segi geografi, kebanyakan wilayahnya (71%) sebenarnya berada di Asia.
  50. Universiti Nanjing menjejakkan sejarahnya hingga ke sekolah pusat diraja yang ditubuhkan di Nanjing pada tahun 258 M, maka Universiti Imperial Nanjing menjadi institusi menyeluruh pertama yang terdiri daripada gabungan pendidikan dan kajian dan lima fakulti pada tahun 470.
  51. Ia dikunjungi oleh pelancong yang 'paling antarabangsa' di dunia dan London Heathrow ialah salah sebuah lapangan terbang yang paling sibuk dengan penumpang antarabangsa.Dengan 43 buah universiti, London merupakan tumpuan institusi pendidikan tinggi yang terbesar di Eropah.
  52. Huruf Greek yang kita kenal kini bangkit selepas Zaman Kegelapan Greek buta huruf — suatu tempoh antara kejatuhan Mycenae dan kebangkitan dari Greek Purba, dimana bermula dengan kemunculan dari epik Homer, sekitar 800 S.M., dan institusi dari Sukan Olimpik Purba pada 776 S.M.
  53. Menteri Pelajaran Tinggi Malaysia, Mustapa Mohamed, pernah menyatakan keinginan kerajaan untuk mengambil lebih staf akademik bukan Bumiputera untuk "mencapai taraf institusi kelas antarabangsa", yang menandakan suatu usaha ke arah mengurangkan profail berdasarkan kaum di kalangan ahli akademik.
  54. Menurut Senator Mejar Jeneral (B)Dato' Seri Jamil Khir Baharom, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, sebanyak 90 peratus kes-kes melibatkan Mahkamah Syariah berjaya diselesaikan dalam tempoh 12 bulan, sekali gus melenyapkan tuduhan pihak tertentu terhadap institusi itu yang dikatakan lewat menyelesaikan sesuatu kes dan kerap tertangguh.
  55. Konflik-konflik ganas yang wujud selepasnya menggabungkan agama dan politik dan memperlihatkan pihak yang menyokong kuasa Paus melawan pihak yang menyokong institusi sekular dan hak kedaulatan mereka membuat keputusan-keputusan dalam negeri, terutama apabila keputusan itu melibatkan agama, di kedua-dua belah mazhab Katolik dan Protestant.
  56. Para sosiologi masa kini menyelidik struktur makro yang membentuk dan seterusnya meladeni masyarakat, seperti kaum atau etnik, kelas masyarakat dan peranan jantina dan institusi seperti keluarga; proses sosial yang mewakili lencongan daripada, atau kehancuran, struktur ini, termasuk jenayah dan perceraian; dan proses mikro seperti interaksi interpersonal
  57. Oleh itu, Jabatan Perdana Menteri (Prime Minister's Office, PMO) ialah salah sebuah institusi paling berwibawa dalam kerajaan yang memulakan perundangan untuk kelulusan parlimen serta memilih untuk perlantikan oleh Raja, selain yang dinyatakan tadi, gabenor jeneral, leftenan gabenor, senator, hakim mahkamah persekutan, dan ketua-ketua perbadanan-perbadanan Mahkota dan agensi-agensi kerajaan.
  58. Errico Malatesta, satu ahli anarki terkenal, menulis "Ahli anarki secara amnya menggunakan perkataan "Negara" untuk merujuk kesemua institusi politik, perundangan, kehakiman, ketenteraan, kewangan dll. yang dikawal sendirinya dan ditadbir oleh kelakuan sendiri sesetengah individu tertentu dan mempunyai kepercayaan ramai untuk menjaga keselamatan mereka, dan perlaksaan ini, secara terangan atau tersembunyi, memaksa orang ramai menghormatinya dengan itu menggunakan penguatkuasaan kolektif komuniti ke arah ini"

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...