Saturday 1 October 2016

Contoh Ayat Perkataan "pun"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pun" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Zaman Gelap Eropah telah pun berlangsung.
  2. Fitrah manusia pun akan menganggap jijik.
  3. Ini pun telah diharamkan sebagai bantuan pemandu.
  4. Tiada seorang pun tercedera dalam langkah pengosongan tersebut.
  5. Akhirnya Augustin dan orang-orangnya pun tiba di Kampung Kota Setar.
  6. Siri pertempuran laut yang tidak memberikan hasil yang menentukan pun terjadi.
  7. Semasa beliau dihantar ke England, tiada sepasang pun baju Melayu yang dibawa.
  8. Tiga sub-spesies harimau yang selebihnya telah pun dianggap pupus secara rasmi.
  9. Oleh itu, minggu pertama umur embrio sudah pun minggu ketiga mengikut usia gestasi.
  10. Sesungguhnya dalam tetapan aksiomatik, rigor tidak menambah apa pun kepada idea bukti.
  11. Bangsa Turkmen pun didorong untuk sekular dan mengadaptasi cara berpakain bangsa Eropa.
  12. Malangnya, kebanyakkannya telah pun diruntuhkan untuk membina bangunan-bangunan yang baru.
  13. Azlan Adnan berkata tidak ada satu pun bangunan di Malaysia direka bentuk tahan gempa bumi.
  14. Arab musyrikin mempunyai banyak ilah atau tuhan tetapi tiada satu pun yang dipanggil Allah.
  15. Walaupun penjara yang terdapat telah pun dipindahkan, tetapi nama tersebut masih dikekalkan.
  16. Kawasan Johor sudah pun bermula pada tahun 800 sebagai suatu petempatan perdagangan yang penting.
  17. Berbagai pengaruh dari budaya Rusia, termasuk bahasa pun mulai diperkenalkan kepada bangsa Turkmen.
  18. Sejarah Johor sudah pun bermula pada tahun 801 M sebagai suatu petempatan perdagangan yang penting.
  19. Sampai bila pun beta akan cari ikhtiar untuk mendapatkan semula pulau milik Johor itu," titah baginda.
  20. Memang tiada satu pun media boleh menyimpan amaun data sebegitu, kecuali Digital VHS JVC dan HDCAM Sony.
  21. Pengganti Sultan Kedah, Sultan Badlishah ibni Sultan Abdul Hamid, telah pun berumur 30 tahun ketika itu.
  22. Sungguh pun begitu agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan
  23. Ayat Kursi di Al-Quran dan ayat Al- Hashr ayat ter akhir [].Azan pun boleh bagi langsuir lari bertempiaran.
  24. ParPol tambahan terbentuk, toko media massa berkembang, organisasi dan pertubuhan bukan kerajaan pun begitu.
  25. Kesesakan lalu lintas di Plaza Tol Sungai Petani Utara pun telah berlaku pada zaman ini akibat pendek jalannya.
  26. Hal kewujudan Kuantan ini telah pun disentuh oleh Abdullah Abdul Kadir Munshi pada tahun 1851/2 seperti berikut:
  27. Dinsman dalam prakata kepada buku terjemahan puisi itu menulis: '... Puisi itu pun sebuah puisi yang baik mutunya.
  28. Kemudian, Parameswara memeluk agama Islam, maka orang Melayu beramai-ramai pun memeluk agama Islam pada abad ke-15.
  29. Tempoh jawatan adalah 3 tahun dan senator-senator hanya boleh dipilih sekali sahaja, berturut-turut atau pun tidak.
  30. Hinggakan bekas England kapten Billy Wright pun tidak mampu untuk membawa kejayaan kepada kelab ini sebagai pengurus.
  31. Walaupun samurai tidak digalakkan untuk memasuki kawasan Yoshiwara, bagaimana pun mereka kerap kali berbuat demikian.
  32. Walau bagaimana pun dari segi pentadbiran, Endau sebenarnya adalah merupakan sebuah bandar dan mukim di negeri Johor.
  33. Bagaimanapun, Timor Leste telah pun memisahkan diri melalui pungutan suara menjadi negara Timor Leste pada 20 Mei 2002.
  34. Tenaga yang terdapat pada peneroka sudah menurun dan tidak akan dapat menegndalikan satu alat pun menjelang tahun 2025.
  35. Berdasarkan Perjanjian Anglo-Rusia 1907, perang antara Kekaisaran Rusia dengan Kekaisaran Inggris di Asia Tengah pun usai.
  36. Pada masa itu, beliau sudah pun berkahwin dengan Toh Puan Suhaila binti Tan Sri Mohammad Noah dan mempunyai enam orang anak.
  37. Melalui Perjanjian Bangkok pada tahun 1909 maka pihak British telah menganggap Kedah telah pun berada di bawah pemerintahannya.
  38. Kebanyakan karangan dan rekabentuk asal Heron sudah pun lesap, tetapi sesetengahnya masih diabadikan dalam naskhah-naskhah Arab.
  39. Aksara yang digunakan dalam bahasa Turkmen pun diganti dari aksara Arab kuno ke Latin dan pada akhirnya menggunakan Aksara Sirilik.
  40. Pada tahun 745, Carantania telah pun hilang kemerdekaannya di mana kebanyakkan wilayahnya telah dimasukkan ke dalam Empayar Frankish.
  41. Enam bulan kemudian, Sultan Idris Shah pun mangkat Raja Azlan Shah dimasyhurkan sebagai Sultan Perak yang ke-34 pada 3 Februari 1984.
  42. Secara amnya, semua ahli filum Firmicutes mempunyai sel yang berbentuk bulat (kokkus), atau pun berbentuk seperti tongkat lurus (rod).
  43. Jadi, hari bekerja di sini pun banyak yang mengikut cuti hujung minggu Pulau Pinang iaitu hari Ahad kecuali badan kerajaan dan sekolah.
  44. Dengan 4 jam, keretapi laju ini pun akan tiba di Kuala Lumpur dan Seremban, iaitu destinasi terakhir bagi lintasan keretapi Malaysia ini.
  45. Di luar kawasan tropika, Matahari tidak sesekali pun mencapai titik betul-betul di atas dan betul-betul di bawah sedemikian sepanjang tahun.
  46. Dengan itu baginda pun terus menetap di United Kingdom sehingga Baginda menamatkan pengajian dan memperoleh ijazah undang-undang tahun 1930.
  47. Masyarakat Melayu di Malaysia mempunyai pelbagai jenis pakaian tradisional yang telah pun dipakai sebelum zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi.
  48. Jumlah penduduk pun berkembang pesat dari 2,540 orang pada 1800 menjadi 1,039,000 pada 1925 dan terus tumbuh menjadi 4.2 juta orang pada 2005.
  49. Anda pun akan berasa hairan bahawa setelah pemandu beca mengajak anda mengelilingi kota sepanjang hari, mereka hanya meminta bayaran yang sedikit.
  50. Terdapat pelbagai jenis sukan, dan kebanyakannya mengorbankan masa, wang, dan keinginan manusia sama ada sebagai peserta atau pun sebagai penonton.
  51. Pada ketika itu, para pengarang cereka sains sudah pun membayangkan pada suatu hari kelak cahaya juga boleh dipancarkan melalui wayar seperti bunyi.
  52. Akhir sekali, kewarganegaran Tanah Melayu diberikan kepada semua tanpa diskriminasi kaum dan kepercayaan atau pun turut dikenali sebagai 'jus soli'.
  53. Secara realitinya pemerintah Hasburgs bukannya boleh mengubah keadaan ini pun kerana ia pada masa itu sibuk menghadapi peperangan-peperangan di Eropah.
  54. 11 orang kaum Hawariyyun yang lain pada peristiwa itu telah pun berpisah dan melarikan diri bagi mengelakkan diri mereka dikesan oleh para pembesar Israel.
  55. Ini dijelaskan dalam ayat al-Qur'an seperti "Katakan: 'Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami.
  56. Cara ini juga membolehkan aksara yang tidak mudah ditaipkan atau tiada pun dalam pengekodan aksara dokumen, dilambangkan dalam kandungan unsur dan atribut.
  57. Tugas itu merupakan kerja sambilan yang mana beliau dibayar sebanyak x40 setiap minggu, dan ketika itu kelab tersebut tidak mempunyai seorang pun penjaga gol.
  58. Dengan 4 jam 30 minit, keretapi laju ini pun akan tiba di Kuala Lumpur, Selangor, dan Seremban iaitu bandar dan negeri terakhir lintasan keretapi laju Malaysia ini.
  59. Sebahagian besar penduduk tinggal di bandar-bandar persisiran, meskipun pedalaman pun ditempati iaitu di bandar-bandar kecil dan kampung-kampung di sepanjang sungai.
  60. Eukariot merupakan minoriti yang sangat sedikit di kalangan segala hidupan; dalam tubuh manusia pun terdapat 10 kali lebih banyak mikroogranisma berbanding sel manusia.
  61. Sebaik sahaja sebahagian daripada bahagian matahari keluar, korona dan julangan tersebut tenggelam; dan Bulan bergerak tenang dalam peredarannya, dan gerhana pun tamat.
  62. Zuhrah mencapai kecerahan maksimum sebelum matahari naik atau pun terbenam, disebabkan alasan tersebut ia selalunya disebut sebagai Bintang Pagi atau pun Bintang Petang.
  63. Kini, komputer banyak memainkan peranan yang penting dalam pendidikan, sama ada sebagai alat bantu mengajar atau pun melalui pendidikan atas talian (pendidikan jarak jauh).
  64. Apabila haiwan memakan tumbuhan ini (atau memakan haiwan lain yang pernah makan tumbuhan ini), gula-gula yang dihasilkan oleh tumbuhan itu pun diambil oleh haiwan berkenaan.
  65. Maka wujudlah pemerintahan putera Batin Terjali dan hubungan antara orang Minangkabau dan orang asli pun terjalin dan sejak itulah orang Minangkabau mula berhijrah ke Jelebu.
  66. Terdapat juga sebatang lorong hutan yang menghubungi kawasan ini dengan kawasan Sembrong, Batu Pahat yang sudah pun diterokai oleh pekebun-pekebun gambir dan lada hitam Cina.
  67. Seterusnya selepas itu pegawai-pegawai tadbir pun disusun dan pejabat-pejabat kerajaan seperti mahkamah, polis, penjara, hospital, dan lain-lain juga diwujudkan satu demi satu.
  68. Selepas Republik Rakyat China mengganti tempat Republik China di PBB, penggunaan tulisan ringkas pun menggantikan penggunaan tulisan tradisional sebagai tulisan Cina rasmi di PBB.
  69. Sejak tahun 1899, adalah diterima umum bahawa nama London berasal daripada bahasa Celt dan berertitempat milik orang bernama *Londinos; akan tetapi, penjelasan ini sudah pun ditolak.
  70. Semasa kerja-kerja pemusnahan telah pun berlaku dengan rancaknya, Sir Stamford Raffles seorang kaki-tangan kerajaan yang bercuti sakit telah datang ke Melaka atas jemputan William Farquhar.
  71. Mereka mengaitkan kemenangannya dengan imej 'Mardomyar' atau sahabat rakyat sehingga golongan sederhana pun mengundi beliau meskipun mengetahui beliau sangat keras berpegang kepada khattul-Imam.
  72. Labah-labah telah pun wujud di dunia semenjak 110 juta tahun dahulu, hasil daripada jumpaan fossil labah-labah di dalam batu amber di Sepanyol, contoh fossil sarang labah-labah tertua pernah dijumpai.
  73. Pokok ganja berupaya untuk berada dalam keadaan cerah selama 24 jam sehari, walaubagaimana pun penanam pokok ganja menggalakkan tempoh rehat (gelap) supaya pokok tersebut tidak tertekan ( overstress ).
  74. dan terakhir oleh Leftenan Surendre Rambocus dan Sarjan Djiewansingh Sheombar yang dibantu kumpulan saaayap kanan, kaum Buruh, dan ahli politik Hindustani & Jawa, tetapi rampasan kuasa ini pungagal.
  75. Sementara tiada seorang pun orang Israel yang melakukan pembunuhan itu, siasatan mendapati bahawa Sharon secara persendiriannya bertanggungjawab atas pembunuhan beramai-ramai akibat kelekaan dan terlebih keyakinan.
  76. Pada pertengahan abad ke-XII, kekuasaan Kekaisaran Turki Seljuk pun jatuh yang dikalahkan oleh Genghis Khan yang pada ketika itu berhasil merebut kekuasaan di wilayah timur Laut Kaspia dalam rangka pengembaraannya ke barat.
  77. Dharibah adalah satu bentuk ‘pungutan khas’ yang dikutip dari kaum Muslimin yang kaya/layak sahaja, itu pun hanya pada keadaan Baitul mal mengalami defisit atau tidak cukup untuk melaksanakan apa jua kewajipan oleh negara.
  78. Maka, sejak itu tiada seorang pun pemandu yang terkorban di atas landasan dalam kereta F1, meskipun dua orang marsyal landasan pernah diragut, seorang pada Grand Prix Itali 2000, dan seorang lagi pada Grand Prix Australia 2001.
  79. Sebaliknya, pada penghabisan dekad ini, pergerakan kewanitaan telah membantu mencapai keadaan bekerja yang lebih baik untuk kaum wanita dan environmentalisme telah pun menjadi perjuangan yang utama di Amerika Syarikat dan Eropah.
  80. Kita dapat lihat betapa besarnya kelebihan orang yang memuliakan majlis keputeraan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam, kerana bila berniat sahaja hendak mengadakan Maulud Nabi, sudah pundikira mendapat pahala dan dimuliakan.
  81. Pada 2006, Syarikat Apple.inc telah pun mengumumkan perancangan mereka untuk mendirikan kampus kedua yang berkeluasan 50 ekar yang dikumpulkan daripada sambungan plot (timur N Wolfe Road antara Pruneridge Avenue dan Vallco Parkway ).
  82. Tindakan mengekalkan Beijing sebagai ibu kota itu kelihatan begitu mudah diterima akal, tetapi sebenarnya harus diingatkan bahawa sebelum itu tiada satu pun wangsa China utama yang pernah terus "mewarisi" ibu kota pendahulu langsungnya.
  83. Meski Guatemala dan Costa Rica mahal untuk bergabung dengan Republik Besar (yang dinamakan semula Negara Amerika Tengah Syarikat ketika perlembagaan mula berlaku pada tahun 1898), tidak satu pun dari kedua-dua negeri itu yang menyertai.
  84. Itu pun jika kita membeli peralatan dan prasarana dari Russia atau Amerika.Tetapi negara maju tidak mungkin menjual teknologi ini kerana pelancar kapal angkasa lepas ini boleh diubahsuai menjadi pelancar peluru berpandu atau roket nuklear.
  85. Di bawah keadaan-keadaan tekanan dan suhu permukaan, hidrokarbon-hidrokarbon yang lebih ringan seperti metana, etana, propana dan butana wujud sebagai gas, manakala yang lebih berat seperti pentana dan ke atas wujud sama cecair atau pun pepejal.
  86. Penduduk di negara-negara barat biasanya menggunakan tulisan Cina tradisional apabila berniaga disebabkan kebanyakan mereka berasal dari negara Hong Kong dan Taiwan tetapi pendatang dari China semakin ramai dan justeru tulisan Cina ringkas pun diperkenalkan.
  87. Meskipun menjelang masa ini negara Mongol yang pernah bersatu di bawah Genghis Khan sudah pun lama berpecah menjadi puak-puak individu yang kadang-kalanya bermusuhan, puak-puak yang berpecah-belah ini masih menjadi ancaman serius kepada keselamatan sempadan Ming.
  88. Negara-negara England dan Scotland bersama negara Ireland, sudah pun berhubungan peribadi kesan peristiwa Union of the Crowns pada tahun 1603, apabila James VI, Raja Scot mewarisi takhta England dan Ireland lalu memindahkan seluruh pesanggrahannya dari Edinburgh ke London.
  89. Ekoran penyatuan semula England pada abad ke-10, London yang sudah pun menjadi bandaraya terbesar dan pusat perdagangan terpenting di negara itu turut bangkit sebagai pusat politik yang penting, biarpun masih bersaing dengan Winchester iaitu pusat tradisional kerajaan Wessex.
  90. Kini, "Ipoh" telah berada di bawah pentadbiran Majlis Bandaraya Ipoh atau Dewan Bandaraya Ipoh, di mana ia telah pun menyerap masuk pekan-pekan kecil yang berada disekitar bandar seperti Chemor, Jelapang, Falim, Menglembu, Tambun dan Tanjung Rambutan ke dalam wilayah Bandaraya Ipoh.
  91. Pada tahun 1658, Sultan Brunei menyerahkan bahagian utara dan timur Borneo kepada Sultan Sulu atas keberhasilan dalam menyelesaikan sebuah perang saudara yang berlaku di Brunei, tetapi banyak sumber mengatakan Brunei tidak pernah menyerahkan sedikit pun tanah di bahagian Sabah kepada Kesultanan Sulu.
  92. Setakat itu, tidak satu pun tuntutan Bersih yang ditunaikan, apatah lagi dengan tanda-tanda bahawa kerajaan Malaysia bakal menyeru pilihan raya umum tanpa sebarang pembaharuan dalam sistem pilihan raya, Bersih mengumumkan perhimpunan ketiga untuk menuntut pilihan raya yang bersih dan adil pada 28 April 2012.
  93. Jika kita mengikuti ucapan Najib semasa merasmikan Sambutan Minggu Perpaduan 2009 Peringkat Kebangsaan baru-baru ini kita akan mendapati beliau sebenarnya telah pun membezakan antara kedua-dua konsep ini apabila memperincikan tiga teras utama konsep 1 Malaysia iaitu penerimaan, kenegaraan dan keadilan sosial.
  94. Di mana ia dilihat sebagai satu usaha untuk memanjangkan lagi tempoh penjajahan British di Tanah Melayu dengan cara berpura-pura berusaha untuk memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu, sedangkan kuasa pemerintah Tanah Melayu ketika itu, iaitu Sultan-sultan telah pun dilucutkan melalui pembentukan Malayan Union.
  95. Ia dilihat sebagai satu kewajaran kerana pihak British telah pun menandatangani Piagam Atlantik pada 14 Ogos 1941 yang mengisytiharkan bahawa semua negara-negara dunia berhak untuk menentukan dan memerintah negara sendiri dalam erti kata lain 'Merdeka', Maka, pihak Britain terikat untuk memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu.
  96. Walaupun sebenarnya tidak makan bahan-bahan yang tidak boleh dimakan, namun ianya haiwan perenggut, tidak seperti lembu dan biri-biri yang meragut, malah boleh mengunyah dan merasai apa-apa sahaja yang sedikit pun menyerupai jirim tumbuhan untuk menentukan sama ada ia sedap dimakan, termasuklah kadbod, pakaian dan kertas (seperti label tin).
  97. Sejak beribu-ribu tahun dahulu pastinya penghuni gua telah pun mendongak kearah langit dengan penuh kekaguman dengan apa yang mereka lihat disitu, oleh itu dari satu segi, mereka merupakan seorang pemerhati bintang; mereka menyedari perkara luar biasa yang berlaku, seperti gerhana, dan tidak hairanlah rekod bertulis mengenai teori dan pengamatan manusia telah wujud sejak tulisan dicipta.
  98. Sebagai contoh, apabila mengambil sekeping kad secara rawak daripada satu dek 52 keping kad, peluang untuk mendapat kad "heart" ataupun kad J,Q,K atau kedua-dua nya ialah, kerana daripada 52 keping kad, 13 adalah "heart", 12 adalah J,Q,K dan 3 adalah kedua-duanya: disini kemungkinan "3 adalah kedua-duanya" telah pun dimasukkan dalam setiap " 13 keping heart" dan "12 kad J,Q,K" tetapi hanya patut dikira sekali sahaja.
  99. Beliau telah memberi sebab-sebab tertentu, pertamanya jika Inggeris membiarkan Melaka, pihak lain akan mendudukinya, sudah pasti ia akan merugikan Pulau Pinang, kedua Melaka itu sendiri mempunyai nilai sejarah dan mentadbirkannya tidak memerlukan perbelanjaan yang banyak, manakala yang ketiga penduduk-penduduk Melaka tidak perlu dipindahkan kerana sebelum Belanda meninggalkan Melaka, Inggeris telah pun memerintahkan penduduk Melaka supaya terus tinggal di situ.
  100. Ia ialah pengesaan Allah dengan penyembahan [`ibadah], dengan hendaklah manusia tidak mengambil bersama Allah sesuatu pun yang disembahnya dan didekati kepadanya, sebagaimana dia menyembah Allah Ta`ala dan dia mendekat kepada-Nya, dan jenis inilah daripada tauhid yang orang-orang musyrikun telah sesat padanya, yang Nabi telah memerangi mereka dan menawan wanita-wanita, zuriat, harta, tanah dan negeri mereka, dan inilah tauhid yang dibangkitkan dengannya para rasul, dan diturunkan dengannya kitab-kitab.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...