Tuesday 18 October 2016

Contoh Ayat Perkataan "satu-satunya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "satu-satunya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Jadi, ia dianggap sebagai satu-satunya kumpulan kongsi gelap India.
  2. Nombor perdana terkecil dan satu-satunya nombor perdana genap ialah 2.
  3. Tetapi, oksigen merupakan satu-satunya unsur yang diperlu setiap minit.
  4. Inilah satu-satunya kata dari bahasa mereka yang terakam dari zaman kuno.
  5. Semasa Zaman Trias, satu-satunya tanah di Bumi ini adalah superbenua Pangaea.
  6. Selepas 42 tahun, ia masih satu-satunya trofi utama yang QPR telah memenangi.
  7. Selama 30 tahun Menassah merupakan satu-satunya penganut Yahudi di Pulau Pinang.
  8. Jamalul Kiram III bukanlah satu-satunya individu yang mengaku sebagai Sultan Sulu.
  9. Sebaliknya, ialah pecahan termudah kerana satu-satunya faktor untuk 3 dan 8 ialah 1.
  10. Beliau ialah perdana menteri wanita yang pertama dan satu-satunya dalam sejarah India.
  11. Malaysia satu-satunya negara di dunia yang mengamalkan sistem penggiliran ketua negara.
  12. Jerome pernah mencatat bahawa Gaul satu-satunya kawasan yang "bebas daripada kekafiran".
  13. Bumi merupakan satu-satunya tempat dalam alam semesta yang menyokong kewujudan kehidupan.
  14. Pluto dan Charon merupakan satu-satunya planet berkembar dalam Sistem Suria yang diketahui.
  15. El Salvador adalah satu-satunya negara Amerika Tengah yang tidak mempunyai pesisir Caribbean.
  16. Belize juga satu-satunya negara Amerika Syarikat yang tidak mempunyai pesisir Lautan Pasifik.
  17. 1 adalah satu-satunya bahagian daripada dasar logik yang Euclid lahirkan dengan terang dan jelas.
  18. St. Mirren adalah satu-satunya kelab yang pernah memecat Ferguson sepanjang karier pengurusannya.
  19. Mozambique ialah satu-satunya negara yang bukan dijajah oleh British menyertai Komanwel pada tahun 1995.
  20. Ia boleh dianggap sebagai satu kes istimewa, kerana merupakan satu-satunya planet yang mempunyai hidupan.
  21. Muar juga adalah tempat terletaknya satu-satunya makam kesultanan Melaka iaitu Sultan Alauddin Riayat Shah.
  22. Sungai Linggi merupakan satu-satunya laluan keluar untuk mengangkut bijih dan bekalan keluar dan masuk bandar.
  23. Perdana Menteri British, Winston Churchill menulis, "Perkara yang satu-satunya menakutkan saya ialah ancaman U-Boot."
  24. Tapak ini sungguh istimewa kerana merupakan satu-satunya tapak arkeologi Hutan Paya Laut yang wujud di Asia Tenggara.
  25. Dalam cadangan ini, satu-satunya perubahan pada sistem suria kini ialah Pluto diturunkan taraf menjadi planet kerdil.
  26. Sehingga tahun 2006, Nepal merupakan negeri beraja dan satu-satunya negara yang menjadikan agama Hindu sebagai agama rasmi.
  27. Ireland Utara ialah satu-satunya wilayah UK yang bersempadan darat dengan negara berdaulat yang lain, iaitu Republik Ireland.
  28. Daerah ini di Belanda istimewa kerana satu-satunya wilayah yang mempunyai bahasa rasmi selain bahasa Belanda, iaitu bahasa Frisia.
  29. Senator Redfield Proctor, disampaikan pada 17 Mac 1898 dianalisis situasi, menyimpulkan bahawa perang adalah satu-satunya jawapan.
  30. Oleh itu, kambing adalah satu-satunya ruminan yang mampu memanjat pokok, meskipun pokok itu seharusnya cukup condong untuk dicapai.
  31. Vladivostok adalah satu-satunya pelabuhan yang beroperasi semasa musim panas, tetapi Pelabuhan Arthur akan beroperasi sepanjang tahun.
  32. Definasi yang diberi Weber adalah penting kerana dia memperkenalkan usul yang negaralah satu-satunya bentuk penggunaan kuasa yang sah.
  33. Kini, Mia berdepan dengan semula musuh yang mengejar-ngejar kuasanya, dan satu-satunya cara untuk merampas kuasanya adalah membunuhnya.
  34. Vesuvius ialah satu-satunya gunung berapi yang hidup di tanah besar Eropah dan digeruni kerana memusnahkan kota Pompeii dan Herculanum.
  35. Lokomotif MSR yang dipamerkan di Taman Tanjung Emas adalah satu-satunya tinggalan warisan yang membuktikan kewujudan MSR di masa silam.
  36. Sungai Bronx yang mengalir melalui Bronx dan Kaunti Westchester, adalah satu-satunya sungai berair tawar sepenuhnya di bandar raya ini.
  37. Ketua negeri terpilih Negeri Sembilan memegang satu-satunya gelaran Melayu Yang di-Pertuan Besar, manakala Raja Perlis sekadar bergelar Raja.
  38. Rumah kepada jutaan spesies, termasuklah manusia, bumi juga merupakan satu-satunya tempat di dalam semesta di mana kehidupan diketahui wujud.
  39. Kuching merupakan satu-satunya bandar di Malaysia yang ditadbir oleh dua gabenor, bandar ini terbahagi kepada Kuching Utara dan Kuching Selatan.
  40. Akibat pembasmian hutan secara meluas, hutan hujan Borneo adalah satu-satunya habitat alam yang tersisa untuk Orang Utan Borneo yang terancam punah.
  41. Bahasa Inggeris merupakan bahasa de facto kerajaan Amerika dan satu-satunya bahasa yang dituturkan oleh 80% warga AS yang berusia lima tahun ke atas.
  42. Amerika Syarikat menjadi satu-satunya negara penempur utama yang menjadi lebih kaya ekoran perang ini, berbanding negara-negara lain yang kemiskinan.
  43. Mengikut sejarah, lulus dalam peperiksaan Mandarin diraja pernah menjadi satu-satunya cara bagi orang Vietnam untuk memajukan diri mereka secara sosial.
  44. Sistem geometri yang diterangkan dalam Elemen telah lama dikenali hanya dengan nama geometri, dan pernah dianggap satu-satunya geometri dalam matematik.
  45. Lombong fosfat telah menjadi aktiviti ekonomi satu-satunya yang penting, tetapi pada Disember 1987 Kerajaan Australia menutupkan lombong closed the mine.
  46. Peer review dan mengulangi eksperimen beberapaka kali merupakan satu-satunya cara untuk mempastikan bahawa maklumat yang diperolehi adalah benar dan tepat.
  47. Penarafan kredit hutang kedaulatan Hungary ialah BBB+ pada Julai 2006, menjadikan Hungary satu-satunya negara EU yang tidak menikmati skor A selain Poland.
  48. Manusia atau nama saintifiknya Homo sapiens atau Homo sapiens sapiens ialah satu-satunya spesis Homo yang tergolong dalam Famili Hominidae yang masih hidup.
  49. Proses pembandaran telah menghapuskan kebanyakan kawasan hutan hujan, sehingga tinggal Hutan Simpanan Bukit Timah sebagai satu-satunya hutan asal di negara.
  50. Sejak tahun 2005, Turki adalah satu-satunya negara Islam pertama yang berunding menyertai Kesatuan Eropah, setelah merupakan ahli bersekutu sejak tahun 1963.
  51. Beliau seterusnya menjadi jeneral kontraktor, mempelajari dengan bekerja keras, dan akhirnya beliau satu-satunya orang yang telah berjaya dalam kontraktor itu.
  52. Quipucamayoc terdiri dari kaum lelaki yang berumur antara 50 – 60 tahun, dan mereka bukanlah satu-satunya golongan yang menggunakan Quipu dalam masyarakat Inca.
  53. Anwar merupakan satu-satunya warga Malaysia yang pernah tersenarai di dalam 100 orang yang dikatakan paling berpengaruh di dunia oleh majalah Time iaitu pada 2008.
  54. Meskipun di pulau diperebutkan Mayotte Bahasa rasmi satu-satunya ialah Perancis, "Kesatuan Comoros" mempunyai tiga bahasa rasmi: Bahasa Comorian, Arab dan Perancis.
  55. Jika ini adalah satu-satunya cara untuk mengungkap vektor sifar sebagai kombinasi linear v1, v2, …, vk, maka vektor-vektor ini adalah tidak bersandaran secara linear.
  56. Kuala Lumpur ditarafkan sebagai bandaraya dunia alfa, dan juga satu-satunya bandar raya global di Malaysia, menurut Globalization and World Cities Study Group and Network.
  57. Walau apapun, haid pernah merupakan satu-satunya cara menganggarkan umur embrio/janin, dan juga masih diamalkan sebagai ukuran anggapan jika cara lain tidak boleh digunakan.
  58. Kerajaan Republik China diiktiraf sebagai satu-satunya kerajaan keseluruhan tanah besar China dan Taiwan yang sah oleh PBB dan kebanyakan negara Barat sehingga tahun 1970-an.
  59. Ketika itu baginda merupakan seorang peguambela dan dengan yang demikian Baginda merupakan satu-satunya Raja Melayu yang mempunyai kelayakan sebagai peguambela dan peguamcara.
  60. Penemuan itu juga telah menjadi bahan sejarah yang tidak ternilai dan merupakan satu-satunya bukti yang menunjukkan kemasukan agama Islam ke Tanah Melayu pada abad keempat belas lagi.
  61. Akan tetapi untuk pelajar-pelajar sekolah luar bandar satu-satunya cara untuk melatih kemahiran berbahasa Inggeris mereka adalah untuk menggunakan bahasa itu dalam perbualan seharian.
  62. Dia menegaskan bahawa satu-satunya harapan bandar tersebut adaah ketika pihak Parsi mendarat di Marathon dengan pasukan berkuda mereka adalah dengan memusnahkan mereka di pantai pendaratan.
  63. Kesatuan Comoros" adalah satu-satunya negara untuk menjadi ahli dari masing-masing daripada Kesatuan Afrika, Francophonie, Pertubuhan Persidangan Islam, Liga Arab, dan Suruhanjaya Lautan Hindi.
  64. Berikutan kemenangan Perancis Piala Konfederasi 2001, mereka menjadi, bersama-sama dengan Argentina, satu-satunya pasukan negara untuk memenangi gelaran yang paling penting yang dianjurkan oleh FIFA.
  65. Kerajaan ROC berpindah ke pulau Taiwan dan mendirikan ibu negara sementaranya di Taipei dimana ia terus menggangap dirinya sebagai satu-satunya kerajaaan keseluruhan China termasuk tanah besar yang sah.
  66. Perancis mempunyai industri aeroangkasa penting yang diterajui konsortium Eropah Airbus, dan merupakan satu-satunya kuasa Eropah yang mempunyai spaceport kebangsaan sendirinya (Centre Spatial Guyanais).
  67. Syiling 50 sen ialah satu-satunya syiling dalam siri yang menjalani rekaan semula, iaitu pada tahun 1971 apabila sisinya menerima pengubahsuaian kecil supaya tertera tulisan huruf "Bank Negara Malaysia".
  68. Antara bukti-bukti terawal bahasa Jermanik adalah nama-nama yang direkod oleh Tacitus pada abad pertama, tetapi satu-satunya contoh tulisan bahasa Jermanik terawal tercatat pada abad kedua BC dalam Negau helmet.
  69. Rusia mempunyai simpanan senjata nuklear terbesar di dunia, dan juga armada kapal selam misil balistik kedua terbesar dan satu-satunya negara selain Amerika Syarikat yang mempunyai pasukan pengebom strategik moden.
  70. Missouri tidak mengadakan pilihan raya gabenor pada tahun 2006, menjadikannya pemilihan ini satu-satunya pertandingan di dalam negeri yang secara tradisinya menyaksikan pertarungan hebat antara kedua-dua belah parti.
  71. Anderson diberikan anugerah pingat Victoria Cross untuk keberanian dan kepimpinan luar biasa yang ditunjukkannya semasa Pertempuran Muar, satu-satunya pegawai tinggi Australia yang menerima anugeah tersebut semasa Perang Dunia II.
  72. Selepas menawan kota tersebut, pihak Belanda membaiki dan mengubah suai, dan meletakkan jata mereka di atas pintu pagar yang masih kekal sehingga kini pada Porta de Santiago, satu-satunya pintu yang terselamat, dengan ukiran "Anno 1670".
  73. Ahli-ahli Parlimen diberi kebebasan dan keistimewaan untuk memperkatakan sesuatu perkara tanpa rasa gusar atau dikecam di luar dewan; satu-satunya badan yang boleh mengecam seseorang ahli parlimen ialah Jawatankuasa Parlimen bagi Hak dan Kebebasan.
  74. Pandangan dominan ini telah diterbalikkan oleh penemuan berevolusi dari geometri bukan Euclid dalam karya dari Gauss, Bolyai, dan Lobachevsky, yang mempamerkan bahawa ruang Euclid biasa hanyalah satu-satunya kemungkinan besar untuk perkembangan geometri.
  75. Sebagai tambahan, Chapman telah dilaporkan telah mengepalai penamaan semula stesen tempatan London Underground dari "Gillespie Road" kepada "Arsenal" pada tahun 1932, menjadikan stesen itu sebagai satu-satunya stesen Tube yang dinamakan sempena sebuah kelab bolasepak.
  76. Manchester United telah mencapai kejayaan di dalam sejarah kelab bola sepak Inggeris selepas mereka berjaya menjadi pasukan Inggeris yang pertama dan satu-satunya untuk memenangi "Treble" - memenangi Premiership, Piala FA dan Liga Juara-Juara UEFA pada musim yang sama.
  77. Miltiades menyedari bahawa satu-satunya peluang yang pihak Athen ada adalah bagi menyerang dengan pantas, mengalahkan pasukan darat Parsi, dan kemudiannya bergerak kembali membantu Athen sebelum pasukan Parsi yang selebihnya berjaya mendarat, kemungkinannya lewat petang.
  78. Michael dan adiknya, Ralf Schumacher, ialah satu-satunya adik beradik dalam Formula Satu untuk memenangi sebuah perlumbaan dalam Formula Satu, dan mereka adalah adik beradik yang pertama untuk mendapat keputusan 1-2 dalam perlumbaan yang sama, di Montreal pada tahun 2001.
  79. Beberapa jam selepas lancaran peluru-peluru ini, Jepun memulai sekatan ekonomi terhadap Korea Utara dengan menguatkuasakan larangan kemasukan pegawai, anak kapal, penerbangan komersial dansatu-satunya hubungan penumpang antara kedua-dua negara, perkhidmatan feri Manyongbong-92.
  80. Muar adalah satu-satunya bandar di Malaysia yang mempunyai sistem jaringan keretapinya yang tersendiri di masa lampau yang dikenali sebagai Keretapi Kerajaan Muar atau MSR, beroperasi hanya 4 tahun selepas landasan keretapi pertama di negara ini di antara Taiping dan Port Weld dibuka pada 1885.
  81. Dewan Undangan Nasional juga telah meluluskan pindaan perlembagaan memberi penduduk Taiwan, Pescadores, Quemoy, dan Matsu satu-satunya hak memerintah republik melalui pilihanraya melantik Presiden dan keseluruhan Legislatur bersama dengan pilihanraya meluluskan pindaan pada perlembagaan Republik China.
  82. Kedudukan Sungai Renggam adalah strategik kerana terletak di antara Petaling Jaya dan Bandar Diraja Klang serta dihubungkan melalui satu-satunya lebuhraya pada ketika itu iaitu Lebuhraya Persekutuan dan lokasinya yang berhampiran dengan laluan-laluan utama seperti Lebuhraya Persekutuan dan Jalan Klang Lama.
  83. New Zealand adalah satu-satunya negara di dunia yang jawatan tertinggi di negara berkenaan dikuasai oleh wanita: Ratu Elizabeth II, Gabenor Jeneral Dame Silvia Cartwright, Perdana Menteri Helen Clark, Speaker Dewan Perwakilan New Zealand Margaret Wilson dan Ketua Hakim Dame Sian Elias berada di dalam pejabat di antara Mac 2005 dan Ogos 2006.
  84. Pada tahun 1965, Nicolae CeauÅŸescu mula berkuasa dan melancarkan dasar kemerdekaan, seperti menjadi satu-satunya negara Pakatan Warsaw yang menentang serbuan Soviet ke atas Czechoslovakia pada tahun 1968, meneruskan hubungan dengan Israel setelah Perang Enam Hari pada tahun 1967, serta membuka hubungan diplomatik dan ekonomi dengan Jerman Barat.
  85. Universal Studios, satu-satunya studio perfileman utama yang menyokong HD DVD sejak pengenalan, berkata sejurus selepas pengumuman Toshiba itu, "meskipun Universal menghargai persahabtan rapat yang kita berkongsi dengan Toshiba, masanya telah tiba untuk mengalihkan tumpuan kita pada pengeluaran judul-judul baru dan katalog dalam Cakera Blu-ray." Paramount Studios yang mula mengeluarkan filem hanya dalam format HD DVD ketika akhir tahun 2007, juga meluahkan hasratnya untuk memulakan pengeluaran dalam Cakera Blu-ray.
  86. Setelah gagal berunding di bawah bendera putih untuk membenarkan mereka yang tercedera untul lalu, pemerintah pasukan memutuskan bahawa pihak Jepun akan mematuhi Perjanjian Geneva mengenai tawanan perang dan memerintahkan kesemua mereka yang sihat dan mampu diperintahkan untuk berpecah ke dalam hutan, satu-satunya jalan bagi mereka kembali menyertai barisan pihak Berikat; tetapi bagi sekitar 110 tentera Australia dan 40 tentera India yang cedera terlalu teruk untuk melarikan diri, pilihan mereka yang ada hanyalah untuk menyerah diri.
  87. Sementara penyokong tuntutan itu mendakwa bahawa ianya bukan merupakan alternatif daripada UDHR, melainkan saling melengkapi, Perkara 24 menyatakan bahawa "Semua hak-hak dan kebebasan yang ditetapkan dalam Perisytiharan ini tunduk pada syariat Islam" dan seterusnya, Perkara 25 menyatakan bahawa dengan "syariat Islam adalah satu-satunya sumber rujukan bagi penjelasan atau klarifikasi dari salah satu artikel daripada Perisytiharan ini." Percubaan untuk ungkapan ini diterima pakai oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Dewan HAM telah menemukan penambahan kritikan, kerana bertentangan daripada UDHR, termasuk daripada kumpulan-kumpulan Muslim liberal.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...