Tuesday 18 October 2016

Contoh Ayat Perkataan "sebab"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sebab" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sebahagian intuisi boleh dijelaskan sebab musababnya.
  2. Tiada sebab dinyatakan untuk tag wikikan pada rencana ini.
  3. Oleh sebab lokasinya ia juga dikenali sebagai "Sur del sur".
  4. Oleh sebab itu, hari lompat tidak semestinya jatuh pada hari Ahad.
  5. Oleh sebab itu, Singapura juga diberi nama timangan “Kota Singa”.
  6. Oleh sebab itu di Eropah sistem ini dikenali sebagai "Waktu Musim Panas".
  7. Oleh itu tiada sebab untuk meminum arak meskipun seteguk ataupun setitik.
  8. Bagaimanapun, persepaduan Windows ini dikritik atas sebab pembungkusannya.
  9. Pada awal 1970-an, Bahasa Melayu dinamakan Bahasa Malaysia atas sebab politik.
  10. Ini adalah antara sebab orang asli berpindah randah sekiranya berlaku kematian.
  11. Menurut seksyen 52 (1), terdapat 12 sebab membolehkan membuat permohonan fasakh.
  12. Oleh sebab itu, Sibu merupakan salah satu pusat perdagangan yang maju di Sarawak.
  13. Oleh sebab itu, sistem suria telah mempunyai berbagai bilangan planet sebelum ini.
  14. Terdapat banyak sebab mengapa sebuah negara atau wilayah hendak menuntut kemerdekaan.
  15. Pada 2004, pakar runding JW Knowles telah diupah untuk mengkaji sebab kelewatan projek.
  16. Daerah Temerloh:- Tiada Pantai Peranginan sebab daerah ini tidak bersempadan dengan laut.
  17. Talak taklik ialah suami menceraikan isterinya bersyarat dengan sesuatu sebab atau syarat.
  18. Salah satu sebab mengapa KBA gagal menarik minat ramai orang ialah ketidakfleksibilitinya.
  19. Oleh sebab ini, ia tidak lagi menuntut hak pemerintahan di tanah besar China dan Mongolia.
  20. Apabila syarat atau sebab itu dilakukan atau berlaku, maka terjadilah penceraian atau talak.
  21. Semasa mencari sebab mengapa hal ini berlaku, beliau telah berjaya mencipta teleskop cermin.
  22. Oleh sebab itu, anda perlu mendapatkannya, sama ada daripada makanan atau suplemen yang lain.
  23. Atas sebab ini, jurulatih pasukan kebangsaan Itali masih lagi dipanggil "Pesuruhjaya Teknikal"
  24. Tidak adanya satu faktor tunggal yang dapat diterima sebagai sebab sejagat untuk membunuh diri.
  25. Oleh sebab itu Islam telah menyenaraikan mereka di kalangan lapan asnaf yang layak menerima zakat.
  26. Akhirnya, Raja Parsi, Nadir Shah menguasai Bahrain dan sebagai sebab politik menyokong majoriti Syiah.
  27. Lagi satu sebab untuk menolak sayur-sayuran berubi ialah untuk mengelakkan pemusnahan seluruh tumbuhan.
  28. Oleh sebab badan mudah melakukan penyesuaian dengan euforia, penyalahguna akan terus menaikkan dos opioid.
  29. Oleh sebab kawasan ini terletak berhampiran Zimbabwe, ramai menyangka terdapat longgokan emas di sana juga.
  30. Jerman pula enggan membantu dalam pembinaan atas sebab politik.Maka Iran hanya menggunakan kepakaran Rusia.
  31. Namun, oleh sebab tidak mendapat amaran awal yang mencukupi, rancangan-rancangn tersebut terpaksa dibatalkan.
  32. Oleh sebab itu, terdapat segelintir pihak yang mengadakan sebuah 'rumah terbuka' untuk dua perayaan sekaligus.
  33. Perkembangannya berhubung rapat dengan sistem pengangkutan, sebab itulah banyak kemudahan infrastruktur dibina.
  34. Oleh sebab bangunan utama PBB telah lama, PBB adalah dalam proses mengubah suai serta memperbesar bangunan ini.
  35. Oleh sebab keadaan geografi dan orografi Sepanyol, iklmnya amat pelbagai; sehingga boleh dibahagi kepada tiga kewasan:
  36. Oleh sebab wujudnya lambakan aspirin di pasaran, pengguna tidak dapat mengenal pasti siapa yang mengeluarkan "Aspirin".
  37. Keengganan Brooke-Popham melancarkan Operasi Matador dilihat sebagai satu sebab kekalahan tentera British di Singapura.
  38. Stadium ini sepatutnya dilengkapi dengan bumbung boleh tarik balik, tetapi rancangan ini dibatalkan atas sebab kewangan.
  39. Anda boleh memasukkan sebab dengan menggunakan parameter |reason=, seperti berikut: {{Wikikan|reason=Sebab anda di sini}}
  40. Oleh sebab Xenophon menyarankan pasukan askar berkuda untuk menggunakan peadang jenis ini (Makhaira) dibandingkan Xiphos.
  41. Sebagai contoh, TV 3 telah menukar nama Karnival Sure Heboh menjadi Karnival Jom Heboh oleh sebab kebimbangan orang ramai.
  42. Kesungguhan mengawal pengaruh Empayar Rusia menjadi sebab utama campur tangan Britain di pihak Turki semasa Perang Krimea.
  43. Oleh sebab Projek Manhattan amat rahsia, Feynman tidak mempunyai banyak peluang untuk menyertai aktiviti-aktiviti rekreasi.
  44. Fasakh hanya boleh dituntut oleh isteri sekiranya terdapat beberapa sebab atau kecacatan yang terdapat pada pihak suaminya.
  45. Oleh sebab pengetahuan bahasa Sanskrit merosot, nama perayaan ini sering diubah menjadi Divali, terutamanya di India utara.
  46. Oleh sebab Sandakan nyaris ranap ketika Perang Dunia II, hanya terdapat beberapa buah bangunan pelbagai usia yang masih ada.
  47. Oleh sebab itu, ia memerlukan penghasilannya yang berterusan dari waktu jantan mencapai kematangan seks sehingga kematiannya.
  48. Pertanian dan sumber alam terdiri daripada 3% dan 5% KDNK tetapi merupakan antara sebab prestasi eksport Australia yang kukuh.
  49. Atas sebab yang sama, ramai warga Singapura melawat Johor Bahru untuk membeli-belah, berhibur dan makan, atau tinggal di sana.
  50. Oleh sebab perkongsian stadium dengan Milan, perlawanan kedua Internazionale menentang Liverpool akan dilangsungkan pada 11 Mac.
  51. Oleh sebab 400 mempunyai baki apabila dibahagikan dengan 97, hari lompat tidak boleh jatuh pada hari yang sama dengan sama rata.
  52. Oleh sebab perkahwinan ini tidak mendapat seorang anak pun, mereka mengambil tiga anak angkat iaitu Faridah, Sulaiman dan Mariam.
  53. Dengan itu Suara perempuan adalah aurat sebab kalau suara gelang kaki saja dilarang maka lebih2 lagi suara perempuan itu sendiri.
  54. Oleh sebab ISO 639-2 juga merangkumi kumpulan bahasa tetapi Bahagian 3 tidak, namun ISO 639-3 bukannya superset kepada ISO 639-2.
  55. Keperluan mengamankan semula negeri Perak kini memberikan sebab kepada British untuk masuk campur dalam pentadbiran negeri Perak.
  56. Oleh sebab ia terletak berdekatan khatulistiwa, hutan hujan di Malaysia adalah yang tertua di dunia: lebih kurang 130 juta tahun.
  57. Oleh sebab kaitan Vietnam dengan selatan China sepanjang zaman, salah satu daripada ciri-ciri budaya Vietnam ialah tugas kewangan.
  58. Oleh sebab usahanya dalam pemupukan perpaduan di kalangan masyarakat Malaysia, Tun Hussein Onn telah dikenang sebagai "Bapa Perpaduan".
  59. Oleh sebab Abdullah seorang penyokong kuat kepada Musa Hitam, mentor politiknya, beliau dipecat sebagai Menteri Pertahanan dalam kabinet.
  60. Lebih khusus lagi, rencana ini tentang lukisan pada permukaan untuk sebab artistik, dianggap salah satu pekara penting dalam bentuk seni.
  61. Oleh sebab-sebab yang sama, Singapura enggan bersetuju sebab penggantian tersebut akan mengancamkan kegiatan-kegiatan Pelabuhan Singapura.
  62. Oleh sebab itu, Malaysia bercadang meneruskan projek penggantian melalui apa yang telah digelarkan sebagai "jambatan separuh yang bengkok".
  63. Oleh sebab Malaysia mengamalkan sistem raja berperlembagaan, peranan Yang di-Pertuan Agong adalah luas tetapi tertakluk kepada perlembagaan.
  64. Pada sekitar tahun 1980-an, harga komputer peribadi yang rendah menjadi sebab utama kepopularannya untuk kegunaan di rumah serta perniagaan.
  65. Pada kepekatan rendah, bahan ini bertindak sebagai peransang dan adalah salah satu sebab utama mengapa merokok digemari dan dijadikan tabiat.
  66. Hari lompat jatuh 13 kali pada hari Ahad dalam tempoh 400 tahun kini, dan oleh sebab itu, terdapat hari lompat pada hari Ahad setiap 30.8 tahun.
  67. Pada Oktober 1772, Durrani meninggal dunia atas sebab semula jadi dan dikebumikan di tapak yang kini bersebelahan dengan Kuil Jubah di Kandahar.
  68. Golongan pemburu juga mendapat risiko tinggi menghidap penyakit ini atas sebab kemungkinan besar tersedut bakteria ketika proses mengulit buruan.
  69. Oleh sebab kadar kelahiran tinggi, kadar kematian rendah, dan kedatangan penghijrah yang mantap, bilangan penduduk jajahan-jajahan semakin ramai.
  70. Bidang ini mengelaskan dan menerangkan organisma, fungsi mereka, cara dan sebab spesies wujud, serta interaksi sesama mereka dan alam sekeliling.
  71. Oleh sebab pengumpulan tersebut bergantung terutamanya kepada analisis data urutan genetik dan kladistik, susunan cadangan tambahan telah dijangka.
  72. Oleh sebab alasan ini, istilah "ekosistem" telah digunakan untuk menggambarkan persekitaran yang mengandungi alam semula jadi, termasuknya manusia.
  73. Oleh sebab itu, Peel percaya dengan membandingkan bukti-bukti sebagai "the determining factor of the turning point at this saction of the frontier".
  74. Di Indonesia, bahasa Melayu juga dikenali sebagai Bahasa Indonesia atas sebab persatuan dan kesatuan bangsa Indonesia iaitu Sumpah Pemuda tahun 1928.
  75. Agama Kristian berkongsi semua kitab-kitab dalam Alkitab Ibrani dengan agama Yahudi dan sebab itu agama ini juga digelar sebuah agama usulan Abraham.
  76. Bagaimanapun, oleh sebab perbezaan dalam latitud dan kepelbagaian muka bumi topografi yang ketara, maka iklim banyak berbeza dari tempat ke setempat.
  77. Oleh sebab ukuran-ukuran hanya dibuat pada tahap ketepatan yang tertentu, jidar selisih selalu wujud apabila nombor nyata digunakan untuk mewakilinya.
  78. Oleh sebab kod ISO 639-3 terdiri daripada tiga huruf abjad, batas atas teori untuk bilangan bahasa yang dapat dilambangkan ialah 26 x 26 x 26 = 17,576.
  79. Oleh sebab Putera Wales ingin berkahwin dengan balu abangnya, beliau harus mendapatkan keizinan Paus untuk mengelakkan sebarang penghalang persemendaannya.
  80. Bunga-bunga untuk spesies yang lain diperdebungakan oleh angin ; oleh sebab bunga-bunga ini tidak perlu menarik pendebunga, bunganya tidak begitu menonjol.
  81. Setelah beberapa abad tenteram dan aman, Kerajaan Lama berakhir dengan kejatuhan Dinasti Keenam sekitar 2200 SM Ini disebabkan oleh beberapa sebab antaranya:-
  82. Pemberontakan mereka atas sebab tidak puas hati dengan Saidina Uthman yang dikatakan mengamalkan nepotisme dan menggunakan harta baitul mal untuk keluarganya.
  83. Oleh sebab ia tidak difahami oleh komputer maka ia akan diterjemah kepada bahasa tahap rendah untuk dibaca oleh komputer dengan bantuan penyusun atau pentafsir.
  84. Oleh sebab dwilapisan lipid agak rapuh dan sangat nipis sehinggakan ia tidak dapat dilihat menggunakan mikroskop tradisional, dwilapisan amat sukar untuk dikaji.
  85. Oleh sebab capaian yang tinggi, kemudahan yang terbanyak dan lokasi yang strategik, permintaan untuk hartanah di Subang Jaya meningkat, mengakibatkan harga naik.
  86. Mazhab syafie dan lain-lain berpedapat bahawa suara perempuan bukan aurat, sebab perempuan boleh berjual beli dan memberi keterangan sebagai saksi di hadapan hakim.
  87. Oleh sebab lokasi tengahnya di Colombia dan Amerika, ia menjadi pilihan oleh penyedia pengangkutan darat, serta penyedia pengangkutan udara negara dan antarabangsa.
  88. Akan tetapi, sebab utama penurunan standard tamadun China bukanlah disebabkan pengaruh Barat seperti didakwa para sejarahwan Barat yang sengaja memutar-belitkan fakta.
  89. Maka, oleh sebab adanya halangan lain, setelah lima tahun berlalu barulah Yayasan Nobel dapat ditubuhkan dan hadiah-hadiah pertamanya dianugerahkan pada 10 Disember 1901.
  90. Oleh sebab cadangan itu ditentang, beliau meletakkan jawatan sebagai presiden UMNO apabila persidangan Majlis Mesyuarat Agung Keenam diadakan pada 25 hingga 26 Ogos 1951.
  91. Tembaga mempunyai ciri warnanya itu oleh sebab struktur jalurnya, iaitu ia memantulkan cahaya merah dan jingga dan menyerap frekuensi-frekuensi lain dalam spektrum tampak.
  92. Disebabkan kesamaan dalam budaya dan bahasa dengan orang Dusun, dan juga atas sebab inisiatif politik, istilah baharu "Kadazan-Dusun" diwujudkan bagi menggabungkan mereka.
  93. Oleh sebab kebanyakan papan kekunci dan fon komputer tidak mengandungi tanda makron atau karon, penggunaan digit untuk mewakili nada diamalkan pada akhir setiap suku kata.
  94. Beliau mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri pada 15 Mei 1981 atas sebab kesihatan dan diambil alih oleh timbalannya, Dato' Seri Dr. Abdullah
  95. Perlumbaan F1 bukan kejohanan dilangungkan selama beberapa tahun, namun oleh sebab kos penganjuran yang makin tinggi, perlumbaan sedemikian yang terakhir diadakan pada 1983.
  96. Inilah satu sebab yang penting Hadiah-hadiah menjadi semakin penting dan berprestij sejak bertahun-tahun sehingga menjadi hadiah-hadiah terpenting dalam bidang masing-masing.
  97. Ia juga sepatutnya memulakan siaran secara rasmi pada bulan Jun 2006 tetapi ditunda ke kemudian hari atas sebab kekurangan teknologi televisyen definasi tinggi pada waktu itu.
  98. Sistem perhubungan yang sukar adalah sebab utama penempatan pasukan polis marin di situ malah, pengangkutan utama ke Bukit Kepong adalah dengan menaiki bot menyusuri Sungai Muar.
  99. Oleh sebab itu, pembangunan dimulakan pada 1986 pada Su-27PU, iaitu variasi tingkat upaya untuk Su-27 yang bertindak sebagai pesawat pemintas jarak jauh atau pusat kawalan udara.
  100. Tribunal yang dilantik Majlis Keselamatan Kebangsaan membubarkan parti Thai Rak Thai atas sebab penipuan undi, dan menyekatnya dan pimpinan TRT daripada berpolitik selama 5 tahun.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...