Tuesday 18 October 2016

Contoh Ayat Perkataan "sanggup"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sanggup" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. “anggota-anggotanya sanggup mengikutinya ke mana sahaja”
  2. Kambing dikenali sanggup makan apa-apa sahaja, termasuk tin dan kadbod.
  3. Botha hanya sanggup berkompromi dalam perkara aparteid yang tidak berkaitan dengan politik.
  4. Lambang ini menunjukkan pantang undur dan sanggup berjuang sehingga ketitisan darah yang terakhir.
  5. Dalam pertempuran ini, Leftenan Adnan Bin Saidi telah sanggup bertahan sehingga ke titisan darah yang terahkir.
  6. Malahan Datuk Asri sanggup mengundurkan diri dari jawatan Yang diPertua PAS untuk memberi laluan kepada Anwar Ibrahim.
  7. Bekas Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi berkata beliau sanggup mengorbankan kebebasan rakyat demi kestabilan negara.
  8. Mereka ini digolongkan dalam tenaga buruh sesebuah negara, iaitu mereka yang berumur 15 ke 64 tahun dan sanggup bekerja.
  9. Sultan Iskandar juga digeruni sebagai pendisiplin tegas yang sanggup meluahkan pendapat peribadi mengenai perihal kerajaan.
  10. Penganut-penganut Jainisme sanggup menderma wang kepada gereja dan masjid, dan biasanya membantu dengan majlis antara agama.
  11. Melarikan diri dari hukuman menjadi motif kebanyakan kolonis Inggeris yang sanggup menumpuh pelayaran melintasi lautan Atlantik yang sukar.
  12. Ketika itu beliau pernah berkata: "Kami akan memastikan elektrik semakin murah hinggakan hanya orang-orang kaya yang sanggup menyalakan lilin."
  13. Hantu pelesit akan membuat tuannya susah nak mati kerana tiada tuan baru untuk menjaga dia kelak, kecuali ada anak yang sanggup menjaga hantu itu.
  14. Soekarno ternyata mempunyai ego yang kuat sehingga sanggup menghina dan mengutuk Malaysia secara terus menerus dalam Sidang Kemuncak yang diadakan di Manila.
  15. Ada juga di antara kaki judi nombor ekor yang sanggup melakukan perkara syirik seperti memuja kubur kononnya demi mendapatkan nombor ekor yang dikatakan akan mengena.
  16. Samad Toja sanggup mati kerana mempertahankan kepercayaannya.Cerita diselesaikan secara ironis dengan Samad Toja terselamat sedangkan pemuda yang cuba menyelamatkannya mati menjadi korban di suraunya.
  17. Pencetus boleh didapati dengan mengambil sebahagian daripada pencetus lain (tukang roti doh masam biasanya sanggup memberikan sedikit daripada pencetus mereka) dan tambah padanya, atau ia boleh dihasilkan dari mula.
  18. Pada pertengahan bulan November, Xavier mengutuskan sepucuk surat melalui Ferreira kepada Uskup Goa menyatakan bahawa beliau telah berjaya mendapatkan perkhidmatan seorang saudagar yangsanggup menyeludupkannya ke kota Canton.
  19. Selain itu, perayaan Pesta Kaamatan ini juga mengingatkan kaum itu mengenai asal-usul serta pencipta mereka - Kinorohingan, yang sanggup mengorbankan anak kesayangannya - Humindoun untuk menyalamatkan mereka daripada mati kebuluran.
  20. Sebagai mana aktiviti perjudian yang lain, pemenang loteri biasanya akan ketagih bermain nombor ekor meskipun sudah menang kononnya untuk meraih wang hadiah yang lebih banyak sehingga ada kalanyasanggup berhutang dengan Ah Long serta menyebabkan rumah tangga menjadi porak-peranda.
  21. Dari masa pemansuhan perhambaan hingga meletusnya Perang Dunia Pertama pada tahun 1914, pembaharuan Stolypin, perlembagaan 1906 dan Duma Negara melakukan perubahan ketara pada ekonomi dan politik Rusia,tetapi tsar masih tidak sanggup melepaskan pemerintahan autokrasi atau berkongsi kuasa.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...