Saturday 1 October 2016

Contoh Ayat Perkataan "revolusi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "revolusi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Hasil segera revolusi ini bukanlah sebentuk kerajaan republik.
  2. Kimia moden berkembang daripada ilmu alkimia semasa revolusi kimia 1773.
  3. tetapi, sebelum revolusi Iran, terdapat banyak syarikat-syarikat barat beroperasi di Teheran.
  4. Ekonomi negara-negara Dunia Ketiga terus berkembang sewaktu awal 1970-an melalui revolusi hijau.
  5. Minat Henry dalah hal-ehwal Eropah diperluas untuk merangkumi serangan terhadap revolusi Jerman Martin Luther.
  6. Sistem ini mencetus revolusi besar dalam ilmu matematik dengan pengenalan nombor sifar dan tatatanda kedudukan.
  7. Satu revolusi seperti, Josx Martx, terus melakukan advokasi autonomi kewangan dan politik Cuba bahkan di pengasingan.
  8. Walaupun kini terdapat sebilangan kecil ubat mujarab, secara umumnya revolusi tidak terjadi dalam bidang farmaseutikal.
  9. Baginda menolak mahkota tersebut dan perlembagaan yang dicadangkan, membawa kepada halangan sebentar bagi gerakan revolusi ini.
  10. Berleluasanya pergerakan budaya saingan yang didorong oleh penentangan terhadap perang Vietnam, nasionalisme kulit hitam, dan revolusi seks.
  11. Pada 3 November 1792, selepas Pertempuran Jemappes, Jeneral Dumouriez bersama tentera revolusi serta tentera Austria menyerang tempat ini sekali lagi.
  12. Faktor luar adalah kejayaan revolusi Perancis dan Amerika pada abad ke-18 dan lemahnya kekuatan tentera Sepanyol kerana perang melawan Napoleon dari Perancis.
  13. Walaupun terdapat usaha penciptaan keamanan oleh pemerintahan demokratik, revolusi petani berlanjutan hingga perjanjian perdamaian ditandatangani pada bulan Januari 1992.
  14. Sementara grito de Baire (sebagai panggilan mereka untuk revolusi terus disebut) berjaya, diharapkan revolusi bukanlah menunjukkan kekuatan grand Martx telah diantisipasi.
  15. Masyarakat Barat sebenarnya terhutang budi kepada Ibnu Rusyd kerana pemikirannya, sama ada secara langsung ataupun tidak langsung, telah mencetuskan revolusi di benua Eropah.
  16. Shanghai telah menjadi satu pusat untuk pelarian seawal 1919 lagi ketika banyak orang Rusia Putih melarikan diri daripada revolusi dan perang saudara di Rusia untuk tinggal di sini.
  17. Pembangunan teknik pertanian telah meningkatkan daya pengeluaran pertanian secara beransur-ansur, dengan tempoh sewaktu teknik itu tersebar secara meluas sering dikenali sebagai revolusi pertanian.
  18. Dipengaruhi beberapa pergerakan revolusi di Eropah yang berjaya menubuhkan sebuah Republik di Perancis, para intelektual dan orang-orang awam memulakan Revolusi-revolusi 1848 di negeri-negeri Jerman.
  19. Seperti negara Amerika Latin yang lain, ketidakseimbangan ini menimbulkan perlawanan petani pada kaum oligarki, yang menletuskan Perang Saudara El Salvador (1980-1992), sebahagian besar revolusipetani.
  20. Pada masa yang sama, Saddam Hussein, presiden Iraq ketika itu, mengambil kesempatan diatas kekabutan selepas revolusi Iran dan juga kekurangan populariti Iran di negara-negara barat, untuk melancarkan perang ke atas Iran.
  21. Tetapi, hubungan Iran dengan Amerika menjadi keruh selepas revolusi ini, terutamanya apabila mahasiswa-mahasiswa Iran menawan kedutaan Amerika pada 4 November 1979, atas alasan kedutaan itu menjadi pusat perisikan Amerika.
  22. Pada 7 Julai 1892, Andrxs Bonifacio, seorang penjaga gudang dan juru cata dari Manila, menubuhkan Katipunan, sebuah pertubuhan rahsia yang bertujuan untuk mendapatkan kemerdekaan daripada penjajahan Sepanyol dengan cara revolusi bersenjata.
  23. Beliau merupakan penyumbang utama di dalam penciptaan barangan elektrik pengguna serta lebih dikenali hasil daripada penyelidikannya yang menghasilkan revolusi di dalam pembangunan bidang elektromagnetik pada lewat kurun ke-19 dan awal kurun ke-20.
  24. Daripada pengasasannya sehinggalah pemindahannya ke pulau Taiwan, Republik China telah dikatakan sebagai satu produk Kuomintang (KMT)—sebuah parti politik yang wujud hasil revolusi yang telah mengasaskan Republik, sekalipun parti itu tidak lagi memerintah di Taiwan.
  25. Selepas angkatan Soviet pada tahun 1948, agenda utama dalam tahun-tahun berikut adalah penyatuan Korea sehingga penyatuan rejim Rhee Syngman di Selatan dengan sokongan tentera Amerika dan penindasan pemberontakan Oktober 1948 berakhir harapan bahawa negara ini boleh melalui revolusi Komunis di Selatan.
  26. Manakala dalam keluarga Semitik Barat lebih awal dari tulisan (Phoenicia, Ibrani, Moabite etc.) satu tanda berdiri untuk bunyi satu yang sejenis, satu "konsonan" tambah vokal tidak dispesifikasikan atau tiada vokal, huruf Greek membahagikan tanda ini kepada dua kategori, konsonan ("benda yang berbunyi sepanjang") dan vokal dan menambahkan peraturan ejaan revolusi yakni tanda dari kategori pertama harus selalu dilayakkan oleh tanda dari kategori kedua.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...