Tuesday 18 October 2016

Contoh Ayat Perkataan "sebenarnya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sebenarnya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dalam agama Islam sebenarnya ada banyak mazhab.
  2. Ng Heng sebenarnya ialah nama samaran Chin Peng.
  3. Nilai sebenarnya hebat dibincangkan, tetapi [ts] selalu dicadangkan.
  4. Cara melaksanakan hukuman mati sebenarnya mengalami banyak perubahan.
  5. Israelnya sebenarnya menculik 1843 orang Palestin atau 30 orang sehari.
  6. Segelintir mereka ini sebenarnya pelarian Palestin sejak tahun 1948 lagi.
  7. Perarakan tersebut sebenarnya tidak bermotif untuk menimbulkan isu perkauman.
  8. Nama Inggeris Vienna ini sebenarnya dipinjam daripada perkataan Itali, Vienna.
  9. Matlamat ketiga, iaitu Dharma ialah sebenarnya latihan dalam pengorbanan diri.
  10. Ia adalah kerana Oceania sebenarnya merupakan kumpulan pulau-pulau di Lautan Pasifik.
  11. JALUR GEMILANG yang dilihat sekarang sebenarnya wujud beberapa tahun sebelum negara merdeka.
  12. Ia sebenarnya menganjur dari Banjaran Himalaya dan puncak tertingginya ialah Gunung Everest.
  13. Berbeza dengan pandangan umm, yu sebenarnya jarang menyerang manusia kecuali terasa terancam.
  14. Selain mencuba-cuba pelbagai bahan, kambing agak teliti dengan apa yang sebenarnya dimakannya.
  15. Walau bagaimanapun, tidak ada bukti yang menunjukkan bahawa perisian ini sebenarnya digunakan.
  16. Namun terdapat fakta sejarah bahawa kawasan jajahan negeri Perlis sebenarnya lebih luas dari itu.
  17. Langkawi sebenarnya merupakan suatu gugusan pulau di mana Pulau Langkawi merupakan yang terbesar.
  18. Konfucius disembah sebagai seorang dewa dan agama baru tetapi dia sebenarnya adalah manusia biasa.
  19. Kerana minuskul Greek bangkit pada tarikh kemudian, tiada minuskul yang sebenarnya wujud untuk san.
  20. Ramai yang tidak tahu sebenarnya penduduk tempatan Tawau adalah terdiri daripada Orang-Orang Melayu.
  21. Pakistan sebenarnya sebahagian daripada India dan berpecah kepada Pakistan Barat dan Pakistan Timur.
  22. Atribut-atribut unsur terkandung dalam tag pembuka dan kandungan sebenarnya terletak di antara kedua-dua tag.
  23. Tetapi bagi pihak yang menentang hukuman mati, dikatakan hukuman mati sebenarnya menelan kos yang lebih banyak.
  24. Keutamaan wanita di dalam adat pepatih sebenarnya lebih kepada mewarisi harta pusaka dan membawa darah keturunan.
  25. Walau bagaimana pun dari segi pentadbiran, Endau sebenarnya adalah merupakan sebuah bandar dan mukim di negeri Johor.
  26. Kebijakan nasional Uni Soviet, antara tahun 1920 hingga 1930, sebenarnya mempromosikan "Penemuan Tradisi Bangsa Turkmen".
  27. Tanggapan umum yang menganggap bahawa Parameswara dan Sultan Megat Iskandar Shah adalah tokoh yang sama sebenarnya salah.
  28. Semua usaha manusia untuk mendapatkan kama dan artha sebenarnya adalah satu usaha untuk mencapai Tuhan atau Nikmat Abadi.
  29. Walau bagaimanapun, pemerhatian selanjutnya mendapati bahawa Pluto sebenarnya jauh lebih kecil, malah tidak sebesar Bulan.
  30. Tapi sebenarnya Putrajaya lebih merujuk kepada Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj iaitu Perdana Menteri Malaysia yang pertama.
  31. Chertoff enggan menjawab soalan-soalan mengenai reka bentuk peranti-peranti atau adakah bom-bom itu sebenarnya telah dibina.
  32. Istilah silat adalah sebenarnya suatu kata nama am yang digunakan untuk merujuk pada seni mempertahankan diri di Asia Tenggara.
  33. Justeru, wanita yang tidak menjalani ujian tidak akan mengetahui mereka sebenarnya di ambang bahaya mendapat barah pangkal rahim.
  34. Rasa masam doh masam sebenarnya datangnya bukan daripada yis, tetapi daripada laktobasillus, dengan mana yis hidup secara simbiosis.
  35. Cabang ini mempunyai sedikit kaitan dengan geometri, meskipun terdapat percanggahan pendapat tentang apakah sebenarnya hubungan ini.
  36. Terdapat dakwaan bahawa kawasan Kota Kinabalu sekarang sebenarnya dinamakan sempena sungai berdekatan yang dipanggil Sungai Api-Api.
  37. Java sebenarnya tiada kaitan dengan JavaScript meskipun kedua-duanya mempunyai nama yang sama dan berkongsi sintaks yang seakan-akan C.
  38. Pasukan tentera tetap yang pertama di dunia sebenarnya ditubuhkan oleh Oliver Cromwell dalam tahun 1645, semasa Perang Saudara Inggeris.
  39. Kod IATA untuk lapangan terbang ini, KUL sebenarnya diambil daripada lapangan terbang utama Malaysia yang terdahulu, Lapangan Terbang Subang.
  40. Bidang ini sebenarnya berada pada titik persilangan antara matematik, statistik, sains komputer, fizik, neurobiologi dan kejuruteraan elektrik.
  41. Kehilangan kapal perang sebenarnya tidak sepenting yang difikirkan oleh semua orang sebelum dan selepas serangan (di Jepun dan Amerika Syarikat).
  42. Sebahagian peraturan legislasi sebenarnya diterapkan oleh birokrasi di bawah legislasi sebelumnya yang sudah diluluskan dan dibenarkan oleh Parlimen.
  43. Memilih kehidupan yang susah itu sendiri sebenarnya mencerminkan Imam, Rahbar dan Ahmadinejad berpegang kepada sistem nilai dan logik yang berlainan.
  44. Kajayaan perjanjian ini sebenarnya diusahakan dan dimulakan bersungguh-sungguh oleh Edward Henry Strobel Penasihat Hal Ehwal Luar Negeri Kerajaan Siam.
  45. Bagaimanapun, banyak pokok palma merupakan kekecualian kenyataan ini, dan pokok palma sebenarnya menunjukkan kepelbagaian yang meluas dari segi ciri fizikal.
  46. Setiap contoh nombor besar yang diketahui sebenarnya menggunakan sistem perduapuluhan yang diubah suai ini, dengan paras yang ketiganya bernilai gandaan 18x20.
  47. Perkataan Tajik sebenarnya merupakan istilah tradisional yang digunakan untuk memerikan orang-orang dari Tajikistan dan muncul secara meluas dalam kepustakaan.
  48. Dalam segi ini Bagehot menyatakan bahawa raja harus menjadi suatu sudut fokal untuk negara, sementara PM dan kabinet sebenarnya menjalankan keputusan eksekutif.
  49. Strain tidak berbahaya ini sebenarnya adalah sebahagian daripada unsur alam flora usus yang normal bersama dengan jenis bilion strain yang jahat dan baik yang lain.
  50. Kebanyakan pesakit meminta antibiotik tetapi sebenarnya antibiotik tidak mampu melawan virus, penyalahgunaannya akan menyebabkan ketahanan antibiotik dalam bakteria.
  51. Bentuk badan kapal yang lebih mirip badan kapal biasa menggambarkan bahawa kapal selam ini sebenarnya kapal permukaan yang mempunyai kebolehan untuk menyelam bila perlu.
  52. Maka kesimpulannya, dari segi analisis hierarki nilai, mereka yang menyokong hukuman mati, sebenarnya telah meletakkan nilai keadilan di atas nilai "sayang kepada nyawa".
  53. Pinggan ini sebenarnya segmen terakhir (somit) sefalotoraks dan hilang bagi kebanyakan ahli Araknid lain (pada kala jengking ia hanya dapat dikesan pada peringkat embrio).
  54. Meskipun begitu, banyak teorem matematik sebenarnya boleh diselesaikan dengan pengiraan yang lebih ringkas, termasuklah identiti polinomial, trigonometri, dan hipergeometri.
  55. Masyarakat Barat sebenarnya terhutang budi kepada Ibnu Rusyd kerana pemikirannya, sama ada secara langsung ataupun tidak langsung, telah mencetuskan revolusi di benua Eropah.
  56. Akan tetapi sebenarnya hari ini disebut juga sebagai Hari Pekerja Antarabangsa, yang mana ia merupakan peringatan tentang kejayaan ekonomi dan sosial bagi pergerakan pekerja.
  57. Contohnya, soalan epistemologi yang ditanyakan pada zaman dulu-dulu seperti "apakah kebenaran?, apakah ilmu pengetahuan?" sebenarnya telah memajukan sains dan teknologi manusia.
  58. Apa yang digelarkan Taoisme sebenarnya adalah adat resam dan budaya orang Cina yang telah meminjam sebahagian kecil sahaja daripada ajaran Laozi serta, kekadangnya, ajaran Buddha.
  59. Walaupun begitu, makna tafsiran perkataan "Dao" sebenarnya sangat luas khususnya dalam bidang falsafah Cina yang mempengaruhi kehidupan dan kebudayaan orang Cina sejak dahulu lagi.
  60. Beberapa burung mempunyai kebijaksanaan yang setanding dengan monyet besar, malah bagi ini, bahagian otak yang membentuk neokorteks mamalia adalah sebenarnya hampir tiada sepenuhnya.
  61. Tembakan Amerika pertama dilepaskan pada Perang Dunia II dan mangsa pertama serangan Pearl Harbor sebenarnya berlaku apabila USS Ward menyerang dan menenggelamkan kapal selam Mini Jepun.
  62. Penemuan peralatan kebudayaan Hoabinh yang sebelum ini disangka peralatan Zaman Mesolitik, sebenarnya wujud sejak zaman paleolitik akhir hasil penemuan arkeologi di Bukit Jawa, Lenggong, Perak.
  63. Berikut 30 pemain telah dipanggil untuk skuad awal Piala Dunia FIFA 2014, ketika Antonio Mirante telah dipanggil juga untuk alasan pembedahan, tetapi sebenarnya tidak termasuk dalam skuad awal PD
  64. Ada lagi satu teori yang lebih berwibawa bahawa Kuching sebenarnya bermaksud "Ku" - Lama dan "Ching" (井) - "Telaga" atau "sebuah telaga tua" (古井) dalam bahasa Cina selama pemerintahan Brooke.
  65. Meskipun begitu, untuk kebanyakan masa sepanjang sejarahnya, kuasa pemerintah sebenarnya berada di tangan anggota istana, shogun, pihak tentera, dan memasuki zaman moden, di tangan perdana menteri.
  66. Sehingga bidang seperti teori nombor yang sebenarnya sebahagian dari matematik tulen, kini telah menjadi penting dalam aplikasi, meskipun ia umumnya tidak dianggap sebahagian matematik gunaan per se.
  67. Tuanku Mizan sebenarnya telah diletakkan sebagai orang keempat dalam Kitaran Sembilan Raja-Raja Melayu yang ke-2 yang secara lazimnya pemilihan Yang di-Pertuan Agong adalah mengikut hukum kitaran ini.
  68. Aktiviti gunung berapi lumpur biasanya membabitkan suhu yang jauh lebih rendah berbanding gunung berapi igneous, kecuali apabila gunung berapi lumpur sebenarnya merupakan lohong gunung berapi igneous.
  69. Pemerintahan negara ini dilakukan secara terpencar dan negara Bosnia sebenarnya terdiri daripada persekutuan dua buah wilayah yang utama, iaitu, Persekutuan Bosnia dan Herzegovina dan Republika Srpska.
  70. Walaubagaimanapun selepas dibebaskan, ketiga-tiga mereka telah menyampaikan ceramah ke seluruh Malaysia di atas pentas PAS, mendedahkan bahawa mereka sebenarnya telah dipaksa membuat pengakuan berkenaan.
  71. Perekrutan ini sebenarnya sebuah langkah darurat oleh sebab tentera Belanda kehilangan beribu orang tentera Eropah dan sebilangan tentera bumiputera yang lebih besar dalam Perang Jawa menentang Diponegoro.
  72. Dalam perkembangan haiwan, istilah zigot juga digunakan secara am untuk memaksudkan kelompok sel yang terbentuk oleh beberapa proses pembahagian sel yang terawal, namun ini sebenarnya dikenali sebagai morula.
  73. Tidak kira apa sebab sebenarnya beliau berbuat demikian, perikatan yang janggal dan dikatakan sinis antara Wu dan bekas musuh ketatnya dilakukan dengan tujuan membalas dendam atas kemangkatan Maharaja Chongzhen.
  74. Biarpun tidak pernah mengetuai Parti atau negara itu sendiri, namun Deng sebenarnya menjadi "Pemimpin Agung China" ketika itu; pengaruhnya dalam Parti membawa kepada pembaharuan ekonomi yang mengagumkan di negara.
  75. Sesetengah pembaharuan yang pada sebenarnya telah dilaksanakan, seperti pemansuhan tradisional burqa untuk wanita dan pembukaan beberapa buah sekolah bersama pendidikan, ramai pemimpin suku dan agama dengan cepat terasing.
  76. Walaupun istilah "Nusantara" sememangnya digunakan untuk merujuk kepada wilayah-wilayah Indonesia, istilah ini secara amnya kini dipergunakan dengan erti kata yang sebenarnya dari segi konsep kebudayaan yang dihuraikan di atas.
  77. Nama ini kemudian dikekalkan dan kini merupakan sebahagian tradisi bandar Stockholm, meskipun daerah ini sebenarnya benar-benar merupakan sebahagian bandar raya dalam dan telah dihuni oleh kelas atas sejak dua puluh tahun yang lalu.
  78. Pendapat nasihat sentiasa bersifat kontroversi, oleh sebab persoalan yang ditanyakan adalah berkontroversi atau kes telah dikejar sebagai cara "pintu belakang" untuk membawa apa yang sebenarnyamerupakan perbalahan ke muka Mahkamah.
  79. Dalam buku A Doctor in the House, Dr Mahathir menyatakan tarikh lahir sebenarnya adalah 10 Julai 1925, tapi bapanya mendaftarkan tarikh lahir dalam sijil kelahiran sebagai 20 Disember untuk memudahkan urusan pendaftaran persekolahan.
  80. Jejantas udara Petronas juga sebenarnya diperkukuhkan lagi dengan 2 kaki retort yang setiap satunya berkembar 2, panjang setiap satu kaki iaitu 51 m dari, ia dihubung pasakkan di suatu bola keluli besar bagi mengawal ayunan jejantas.
  81. Gegelung ini sebenarnya ialah sejenis motor linear: Arus ulang-alik yang mengalir melalui gegelung itu menghasilkan medan magnet yang sentiasa berubah-ubah yang bergerak ke hadapan sepanjang landasan dan merangsang gelungan seterusnya.
  82. Tindakan mengekalkan Beijing sebagai ibu kota itu kelihatan begitu mudah diterima akal, tetapi sebenarnya harus diingatkan bahawa sebelum itu tiada satu pun wangsa China utama yang pernah terus "mewarisi" ibu kota pendahulu langsungnya.
  83. Walaupun ditempatkan untuk mempertahankan Singapura daripada kapal-kapal musuh dan bukannya untuk mempertahankan selat, kebanyakan meriam tersebut boleh berpusing ke arah utara dansebenarnya telah dipergunakan untuk menembak penyerang.
  84. Bagaimanapun, sesetengah masalah sebenarnya sukar atau mustahil untuk diselesaikan dengan cara ini sendiri, dan kepandaian pembinaan kepada masalah geometrik dengan geometrik atau cara mekanikal adalah dikenali sebagai geometri Sintetik.
  85. Istilah ini sebenarnya ditujukan kepada tumbuhan yang menyebabkan pengujaan serebrum dalam bentuk halusinasi, ilusi, dan penglihatan yang diikuti dengan pitam atau simptom kefungsian serebrum terubah ( altered cerebral functioning ) yang lain.
  86. Astronomi adalah istilah yang berasal dari bahasa Inggeris astronomy, sebenarnya berpunca dari perkataan Yunani, iaitu astro=star/bintang dan -nomy daripada nomos(νόμος)=law/culture/peraturan membawa maksud peraturan bintang - "law of the stars".
  87. Tidak seperti pengetahuan tentang kerajaan Singhasari, Majapahit dan sebagainya, tiada pengetahuan yang berterusan tentang Srivijaya meskipun dalam sejarah Indonesia; masa lalunya yang dilupakansebenarnya telah dicipta semula oleh ahli sejarah asing.
  88. Kini ia diketahui bahawa komet sebenarnya terdiri daripada jisim kecil yang diselubungi kelonsong gas, dan tidak merbahaya, tetapi pandangan komet yang terang dengan kepala berkilauan dan ekor yang panjang cukup untuk mengerunkan manusia zaman dahulu.
  89. Salah satu contoh ialah Rusia yang teras sejarah serta kebanyakan penduduk (72%), kegiatan ekonomi, dan institusi politiknya (seperti ibu negaranya) berada di Eropah, tetapi daripada segi geografi, kebanyakan wilayahnya (71%) sebenarnya berada di Asia.
  90. Perkhidmatan ini sebenarnya lebih bertujuan perlancongan berbanding untuk pengangkutan awam biasa.Perkhidmatan monorel ini dirasmikan oleh Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam pada 20 Oktober 2010 bersempena sambutan perasmian Melaka Maju 2010.
  91. Namun dalam pada itu sesetengah pihak pro-perhimpunan menyifatkan penutupan jalan yang dilakukan oleh pihak polis sebenarnya lebih mendorong kepada masalah kerugian operasi perniagaan berbanding jika jalan tidak ditutup meskipun demonstrasi jalanan sedang diadakan.
  92. Sebagai tanda hormat pada asal-usulnya, kelab itu telah memilih untuk mengekalkan ejaan Bahasa Inggeris pada namanya, daripada menukarnya kepada Bahasa Itali Milano ; ia juga harus diketahui bahawa sebutan Italinya yang sebenarnya adalah MEE-lan, dari dialek tempatan.
  93. Harus diperhatikan bahawa untuk tumbuhan, order-order Linnaeus dalam Systema Naturae dan Species Plantarum sebenarnya merupakan order bikinan yang diperkenalkan untuk membahagikan kelas-kelas bikinan menjadi kumpulan-kumpulan yang lebih kecil dan lebih mudah difahami.
  94. Kepulauan tersebut sendiri hampir tiada tanah arable, tiada penduduk asal, meskipun terdapat 20 buah pulau diklaskan sebagai pulau besar, hanya Pulau Taiping sebenarnya sesuai untuk kehidupan manusia, kerana struktur tanahnya yang subur ditumbuhi pelbagai pokok besar.
  95. Orang-orang Melayu ini sebenarnya gabungan masyarakat Melayu daripada pelbagai suku keturunan Melayu yang terangkum melalui hasil perkahwinan dan asimilasi berteraskan ikatan amalan agama Islam dan pertuturan bahasa yang sama iaitu Bahasa Melayu Loghat Tawau selama ratusan tahun lagi.
  96. Dalam sistem ini, sebuah objek bergerak secara inersia yang melewati (bukan melintasi) titik asal akan kebanyakan kalinya didapati bergerak ke dalam, kemudian secara tangen merujuk terhadap titik asal, dan akhirnya ke luar, meskipun objek itu sebenarnya bergerak pada garis yang lulus.
  97. Alasan utama Hussein termasuk tuduhan bahawa wilayah Kuwait sebenarnya merupakan sebuah provinsi Iraq, dan pengilhakan itu merupakan tindakan balas terhadap "perang ekonomi" Kuwait yang dikatakan dimulakannya melalui penggerudian condong untuk memperoleh bekalan minyak wilayah-wilayah Iraq.
  98. Jika kita mengikuti ucapan Najib semasa merasmikan Sambutan Minggu Perpaduan 2009 Peringkat Kebangsaan baru-baru ini kita akan mendapati beliau sebenarnya telah pun membezakan antara kedua-dua konsep ini apabila memperincikan tiga teras utama konsep 1 Malaysia iaitu penerimaan, kenegaraan dan keadilan sosial.
  99. Perkataan "matematik" dipinjam daripada perkataan bahasa inggeris iaitu "mathematics" sebenarnya berasal dari Yunani μάθημα, yang bermaksud mempelajari, menimba, sains, dan ia didatangi untuk menjurus kepada makna yang lebih sempit dan lebih teknikal bermaksud "bidang matematik", meskipun dalam zaman klasik.
  100. Iago mengapi-apikan Cassio untuk menyentuh hubungan sulitnya dengan Bianca, seorang gundik setempat yang pernah ditemani oleh Cassio, tetapi melafazkan namanya dengan begitu senyap untuk membuat Othello percaya bahawa Iago dan Cassio itu are sedang bercakap tentang Desdemona padahal Cassio sebenarnya membincangkan Bianca.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...