Saturday 1 October 2016

Contoh Ayat Perkataan "purba"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "purba" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kamiran telah diguna pakai sejak zaman Mesir purba lagi ca.
  2. Salah sebuah negara yang berdekatan dengan India purba ialah Persia.
  3. Tapak tamadun purba Mahenjo Daro terletak di Lembangan Indus, Pakistan.
  4. Perkembangan bahasa Cina yang ditutur sejak zaman purba hingga masa kini amat rumit.
  5. penemuan di Lembah Bujang juga menjadikan Kedah sebagai tamadun purba yang tertua di Asia Tenggara.
  6. Funan merupakan sebuah kerajaan purba pertama di Asia Tenggara yang muncul pada abad pertama masihi.
  7. Mesir purba telah banyak dipengaruhi oleh sungai Nil, yang telah membolehkan negara Mesir didiami manusia.
  8. Antara 9 dan abad ke-6 SM, wilayah Abkhazia moden adalah sebahagian daripada kerajaan Georgia purba Colchis.
  9. Alatan penyimpan masa paling tepat dari dunia purba adalah jam air atau clepsydra, pertama dijumpai di Mesir.
  10. Pada tahun 2000, terdapat penyelidikan terhadap meteorit yang dikatakan mempunyai fosil hidupan purba Marikh.
  11. Ahli matematik Yunani purba adalah antara yang pertama membezakan antara matematik tulen dan matematik gunaan.
  12. Bahasa-bahasa Iran Timur purba mungkin telah digunakan di rantau ini sekitar masa kebangkitan Zoroastrianisme.
  13. Akhir sekali papirus Berlin menunjukkan masyarakan Mesir purba mampu menyelesaikan persamaan algebra tertib kedua.
  14. Sempadan Perancis moden lebih kurang sama seperti sempadan Gaul purba yang pernah diduduki oleh orang Gaul Celtic.
  15. Sehingga 6000 SM penduduk Mesir purba di sudut baratdaya Mesir telahpun mengembala lembu dan membina bangunan besar.
  16. Sejak zaman berzaman, Somalia merupakan satu pusat yang sangat penting bagi perdagangan dengan dunia purba yang lain.
  17. Kebanyakkan budaya-budaya purba memilih perayaan musim luruh sebagai perkara yang paling penting dalam kalendar mereka.
  18. Mereka telah menggunaan kapal maritim Somalia purba yang dikenali sebagai beden bagi mengangkut barangan muatan mereka.
  19. Selain itu jumpaan perkakasan manusia purba ini telah menjadikan Gua Niah sebagai tapak kaji purba terpenting di dunia.
  20. Penduduk Mesir purba sendiri menjejak asal keturunan mereka kepada tanah yang mereka kenali sebagai Punt, atau "Ta Nteru".
  21. Saintis purba diberikan perhatian istimewa dalam membinakan objek geometrik yang telah dihuraikan dalam sesetengah cara lain.
  22. Kerajaan Funan purba menakluki kawasan yang lebih luas, malah pada ketika itulah budayanya sarat dengan pengaruh agama Hindu.
  23. Teras purba London, iaitu Bandaraya London, masih banyak mengekalkan sempadan Zaman Pertengahannya yang seluas sebatu persegi.
  24. Pendapat beliau dikuatkan dengan penemuan kepingan batu-batuan purba peninggalan kerajaan Langkasuka di daerah Jerang dan Pujud.
  25. Zaman Paleolitik — purba dan λίθος (lithos) — batu) adalah zaman yang bermula kira-kira 50 000 hingga 100 000 tahun dahulu.
  26. Pakar kaji purba tidak pasti sama ada penulisan ini dimajukan oleh orang Mesir sendiri ataupun datangnya daripada penduduk Mesopotamia.
  27. Kajian arkeologi menunjukkan bahawa Jepun telah diduduki oleh manusia purba setidaknya 600,000 tahun yang lalu, pada zaman Paleolitik Akhir.
  28. Struktur piramid, kuil-kuil dan rumah perhiasan batu purba berselerak di sekitar Somalia dikatakan mempunyai tarikh bermula dengan zanan ini.
  29. Ibukota Ifat adalah Zeila, terletak di Somalia utara, di mana tentera Ifat berarak untuk menakluk Kerajaan diRaja Shoa purba pada tahun 1270.
  30. Somalia purba menjinakkan unta suatu masa di antara milenium ketiga and milenium kedua BC dari mana ia merebak ke Mesir Purba dan Afrika Utara.
  31. Merumitkan lagi masalah, beberapa watak telah diberi identiti yang berganda, sebagai watak purba dan juga sebagai watak sezaman dengan Rafaello.
  32. Srivijaya ialah sebuah empayar maritim Melayu purba yang berpusat di Sumatera dan Semenanjung Tanah Melayu yang banyak mempengaruhi Asia Tenggara.
  33. Orang-orang Mesir purba tahu bahawa memberi pesakit makan hati akan membantu merawat rabun malam, yang kini diketahui akibat kekurangan vitamin A.
  34. Malah dalam hasil kerja yang sama, seringkali pakar kaji purba menawarkan beberapa tarikh yang mungkin atau beberapa khronologi lain sebagai mungkin.
  35. Sistem alkimia sering diterima iaitu setiap satu dari tujuh planet dikenalpasti dalam penandaan astrologi purba atau di kaitkan dengan beberapa logam.
  36. Ia telah menjadi rumah kepada pelbagai orang sepanjang zaman, antaranya orang Iran purba yang ditubuhkan peranan dominan bahasa Indo-Iran di rantau ini.
  37. Semenanjung Melayu dikenali sebagai "Semenanjung Emas" oleh tamadun India purba dan juga peta dunia Ptolemy (Chersonesus Aurea atau Semenanjung Kencana).
  38. Anggaran India purba ini merupakan jujukan ketujuh bagi anggaran tepat untuk jujukan nombor Pell, yang boleh diterbitkan dari kembangan pecahan lanjar untuk
  39. Pada masa silam, Sri Lanka dikenali dengan pelbagai nama: ahli-ahli geografi Yunani purba menamakannya Taprobane dan orang Arab merujuknya sebagai Serendib.
  40. Pada 4 SM, Korea mula mengambil sistem tulisan Cina, agama Buddha dan aspek-aspek budaya lain daripada China purba bagi memperkayakan budaya masyarakat Korea.
  41. Seperti teks matematik purba lain, ia mengandungi apa yang kita kenali sebagai "permasalahan perkataan" atau "cerita permasalahan", yang digunakan sebagai hiburan.
  42. Coedxs mencatatkan yang rujukan Orang Cina purba ke atas "Sanfoqi", dan batu-batu bersurat lama dalam Bahasa Melayu Kuno, adalah merujuk kepada kerajaan yang sama.
  43. Bulatan, poligon malar dan platonik padat dipegang kepentingan yang mendalam untuk ramai ahli falsafah purba dan telah disiasat secara terperinci pada zaman Euclid.
  44. Buktinya, penggunaan dadah halusinogen atau turut digelar enteogen, dijumpai dalam banyak tamadun purba seperti Mesir, Yunani, Mycenaean, Maya, Inka, Veda dan Aztek.
  45. Punt purba merupakan sebuah negara yang mana masyarakatnya mempunyai hubungan rapat dengan Pharaoh Mesir semasa zaman-zaman Pharaoh Sahure dan Permaisuri Hatshepsut.
  46. Marcus Tullius Cicero, seorang ahli falsafah Yunani menyifatkan Sarausa iaitu kota purba di Sicily, sebagai terhebat dan tercantik berbanding kota-kota kuno Yunani yang lain.
  47. Ketika itu, nama-nama lain juga dipertimbangkan, antaranya Langkasuka, sempena kerajaan purba yang terletak di kawasan utara Semenanjung Tanah Melayu pada alaf pertama Masihi.
  48. Kepercayaan animisme atau kepercayaan kepada makhluk halus dan roh dipercayai merupakan asas kepercayaan agama yang mula-mula muncul dalam kalangan manusia primitif purba kala.
  49. Analisa genetik paling terkini mengesahkan bukti kaji purba bahawa kambing gurun Bezoar dari Banjaran Zagros barangkali adalah asal-usul hampir semua kambing bela jinak masa kini.
  50. Rangka kambing ditemui di tapak-tapak kaji purba di Jericho, Choga Mami Djeitun dan xayxnx, mentarikhkan pembelajinakan kambing di Asia Barat pada antara 8000 ke 9000 tahun dahulu.
  51. Permaisuri Sheba telah mengamanahkan payung merah sebagai pengiktirafan kerajaan berdaulat agar dipelihara kerukunan pelbagai suku kaum di sana dengan tertubuhnya kerajaan purba Luwuk.
  52. Dari sebuah masyarakat nelayan purba dan pusat perdagangan zaman kolonial, Mumbai berubah menjadi bandaraya terbesar di Asia Selatan dan salah satu pusat industri perfileman terunggul di dunia.
  53. Manusia purba terpaksa bermula dari awal dan kesilapan pastinya tidak dapat dielakkan, tetapi sekurang-kurangnya pencerapan bintang yang berguna dapat dilakukan, dan rekod awal terbukti amat berguna.
  54. Berdasarkan taburan artifak-artifak purba yang ditemui dan pengaliran cabang Sungai Perak, kerajaan ini dipercayai pernah berpusat di Pengkalan, Lembah Kinta, Tanjung Rambutan, Bidor dan Sungai Siput.
  55. Manakala di Borneo pula, kewujudan kerajaan purba Marudu sebelum abad ke-13 Masehi dan Santubung lebih awal lagi membuktikan telah wujud entiti politik yang mendahului kewujudan Kesultanan Brunei dan kesultanan Sulu.
  56. Rujukan ke Kedah purba mula-mula disebut dalam bahasa Tamil Paá¹­á¹­iṉappālai puisi yang ditulis pada akhir abad ke-2 Ia diterangkan barangan dari Kadaram "berkumpul bersama-sama di jalan-jalan luas" yang Chola modal.
  57. Kebanyakan teks matematik kuno yang dapat diperolehi datang dari Mesir purba di Kerajaan Tengah sekitar 1300-1200 SM (Berlin 6619), Mesopotamia sekitar 1800 SM (Plimpton 322), dan India kuno sekitar 800-500 SM (Sulba Sutras).
  58. Sejarah Mesir purba sebenar bermula dengan Mesir sebagai negara bersatu, yang berlaku pada satu ketika sekitar 3000 SM, meskipun bukti arkeologi menunjukkan bahawa masyarakat Mesir maju mungkin telah wujud untuk tempoh yang lebih lama.
  59. Tinggalan tulisan Jawi purba yang terawal ditemui pada Batu Bersurat Terengganu yang bertarikh 1303 M dan juga Syair Bidasari tulisan sekitar 1300–1399 M yang ditemui di Sumatera, sementara penggunaan terawal abjad Rumi untuk bahasa Melayu datang dari akhir abad ke-19.
  60. Bukti lain kewujudan sebuah kerajaan purba di Terengganu, ialah seketul batu granit berbentuk empat segi yang berukir tulisan dengan ukuran 84 cm tinggi, 53 cm lebar bahagian atas dan 27cm lebar di bahagian bawah dan berat batu tersebut 215 kg yang dikenali sebagai Batu Bersurat.
  61. Dalam kesusasteraan timur tengah, Kedah purba telah dirujuk sebagai Qilah oleh Ibn Khordadbeh dalam Kitab al Masālik w'al Mamālik, Kalah-bar oleh Soleiman Siraf & Abu Zaid al Hassan di Silsilat al-Tawarikh, dan Kalah oleh Abu-Dulaf Misa'r Ibnu Muhalhil di Al-Risalah al-thaniyah.
  62. Diantara bahasa-bahasa Romawi, bahasa Itali umumnya dianggap sebagai bahasa yang paling mirip dengan bahasa Latin dari segi kosa kata, melalui bahasa Romania yang memelihara sistem deklensi dari bahasa Latin purba sementara bahasa Sardinia adalah paling konservatif dari segi fonologi.
  63. Menurut kitab Tuhfat al-Nafis bahawa Keturunan Bugis berasal dari perkataan beribukan Ratu Balqis iaitu isteri kepada Nabi Sulaiman a.s. Kononnya, salah satu cicitnya bernama Siti Melangkae telah mengetuai perdagangan purba di antara Kerajaan Saba' dengan bangsa TuToraja di tanah Sulawesi.
  64. Juga, tiga unsur geometri terkandung dalam papirus Rhind mencadangkan pembuktian termudah bagi geometri analisis: (1) paling pertama, bagaimana untuk mendapatkan penghampiran bagi jitu hingga kurang dari satu peratus; (2) kedua, kerja purba mengkuasa-duakan bulatan; dan (3) ketiga, penggunaan paling awal bagi kotangen.
  65. Walaupun sesetengah sarjana barat terutamanya Sir Roland Braddell mengaitkan Malayadvipa ini dengan Sumatera, ramai sarjana India mempercayai ia merujuk kepada Semenanjung Tanah Melayu yang lebih bergunung-ganang, di mana beberapa kerajaan maritim Melayu purba telah wujud dan berinteraksi dengan benua India sejak permulaan kurun Masihi.
  66. Bukti arkeologi yang ditemui di Lembah Bujang mendedahkan bahawa sebuah kerajaan Hindu-Buddha memerintah Kedah purba mungkin seawal 110 Masihi Penemuan kuil, jeti terus, besi peleburan tapak, dan tugu-tugu batu bata tanah liat sejak hingga 110 Masihi menunjukkan bahawa laluan perdagangan maritim dengan selatan India Tamil yang kerajaan sudah ditubuhkan sejak masa itu.
  67. Warga dan sejarawan dari negara Comoros menyatakan bahawa tarikh awal penempatan Arab bahkan sebelum kedatangan mereka yang diketahui kepulauan, dan sejarawan Swahili sering menjejaki salasilah leluhur kembali semula ke masyarakat Arab yang telah berkelana dari Yaman dan kerajaan purba Saba 'di Eden (berfikir untuk Eden menjadi Alkitab) meskipun orang-orang yang tidak yakin jika hal ini benar.
  68. Kemudian, pelbagai kerajaan-kerajaan Yunani dan bandar-negeri s muncul di seluruh semenanjung Yunani dan merebak ke tepi Laut Hitam, Itali Selatan dan Asia Minor, mencapai tahap kemakmuran yang menyebabkan ledakan budaya pernah berlaku sebelum ini, bahawa daripada Yunani Purba, yang dinyatakan dalam [Seni Bina [Greece purba | seni bina]], drama, sains dan falsafah, dan dipupuk dalam Athens di bawah demokratik persekitaran.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...