Saturday 1 October 2016

Contoh Ayat Perkataan "risiko"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "risiko" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ini menjadikan Operasi Matador satu risiko diplomatik.
  2. Faktor risiko bagi Sindrom Turner tidak diketahui dengan jelas.
  3. "Setinggan" seolah-olah tidak sedar risiko yang bakal dihadapi.
  4. Abul tidak tahan menanggung risiko ini dan ingin segera kembali ke Mersing.
  5. Selepas ini arkitek dan jurutera di Malaysia harus mengambilkira risiko ini.
  6. Batuan ini dianggap mempunyai risiko bahaya kepada kapal layar yang melaluinya.
  7. Trimester pertama ialah tempoh di mana risiko tertinggi keguguran boleh berlaku.
  8. Dalam format ini, terdapat risiko yang perlu ditanggung penganjur jika jualan tiket tidak mencukupi.
  9. Pemenang biasanya tidak diumumkan secara terbuka bagi mengelak risiko keselamatan seperti penculikan.
  10. Walaupun MDMA tiada had dos, pendehidratan akut adalah antara risiko yang dihadapi oleh pengguna MDMA.
  11. Ini merangkumi masa bayi, yang merupakan pendedahan terbesar dan risiko kematian terbesar akibat batuk kokol.
  12. Salah satu faktor risiko penyakit barah pangkal rahim adalah kehadiran antibodi kepada human papillomavirus ).
  13. Adalah penting bagi menyedari bahawa kebanyakan jangkitan HPV risiko tinggi sembuh sendiri tanpa menyebabkan barah.
  14. Tromboksan A2 amat penting dalam menghalang pengagregatan platlet, seterusnya mengurangkan risiko penyakit jantung.
  15. Kajian menunjukkan diet kaya dengan karatenoid mampu mengurangkan risiko penyakit jantung, kanser, dan angin ahmar.
  16. Pada tahun 622 Masihi, semasa peristiwa hijrah berlaku, Saidina Ali mengambil risiko dengan tidur di katil Rasulullah s.a.w.
  17. Seperti karatenoid, flavonoid didapati boleh mengurangkan risiko penyakit jantung, kanser, dan masalah kesihatan lain berkaitan penuaan.
  18. Banyak kajian telah membuktikan diet yang penuh dengan sayur dan buah dapat merendahkan risiko penyakit jantung dan beberapa jenis kanser.
  19. Kajian terbaru mendakwa kafeina boleh mengurangkan risiko penyakit Parkinson, tetapi dakwaan tersebut masih belum memerlukan kajian mendalam.
  20. Prosedur ini telah mengundang kontroversi kerana risiko dan kosnya yang tinggi serta beberapa pesakit telah mati disebabkan prosedur tersebut.
  21. Golongan pemburu juga mendapat risiko tinggi menghidap penyakit ini atas sebab kemungkinan besar tersedut bakteria ketika proses mengulit buruan.
  22. Inggeris sengaja memisahkan kaum-kaum bagi mengelakkan dan menyekat sebarang usaha penyatuan yang membawa risiko penentangan terhadap penjajahan.
  23. Pemigrasian atau melancong ke wilayah negara membangun seperti di benua Afrika, Asia, Amerika Latin dan Caribbean juga biasanya terdedah kepada risiko ini.
  24. Vaksin batuk kokol menawarkan perlindungan hanya untuk beberapa tahun, dan diberikan agar keimune tahan sepanjang masa kecil, masa pendedahan dan risiko terbesar.
  25. human papillomavirus risiko tinggi, disebarkan melalui hubungan seksula termasuk jenis Sexually 16, 18, 31, 33, 35, 39, 45, 51, 52, 56, 58, 59, 66, 68, and 73 (4).
  26. Oleh itu, ISO 4217 boleh menggunakan kod-kod "X" untuk mata-wang tidak tertentu negara tanpa menghadapi sebarang risiko percanggahan dengan kod-kod negara masa depan.
  27. Sungguhpun risiko pengulangan tidak meningkat, penasihat genetik sering kali dicadangkan bagi keluarga yang pernah mengandung atau mempunyai anak dengan sindrom Turner.
  28. Penyakit gonorea ini dijangkiti melalui hubungan kelamin dan risiko jangkitan daripada satu hubungan kelamin dengan seorang yang dijangkiti gonorea ialah antara 30 dan 70 peratus.
  29. Kedua-dua human papillomavirus jenis risiko tinggi dan risiko rendah mampu menyebabkan pertumbuhan sel luar biasa, tetapi hanya human papillomavirus jenis risiko tinggi mendorong kepada barah.
  30. Sedang aliran ini masih dianggap kontroversi bagi sesetengah, konsesus perubatan berpendapat pesakit kronik masih boleh menggunakan opioid yang mempunyai risiko minimum untuk ketagih dan rendah toksik.
  31. Jika aliran piroklas berlaku, risiko di kampung berhampiran adalah amat tinggi, tetapi ada penduduk yang tetap berani kembali ke kampung, dengan berkata bahawa mereka perlu menjaga binatang peliharaan dan tanaman.
  32. Wanita dengan sindrom Turner mempunyai risiko serdahana peningkatan risiko mengalami kencing manis jenis 1 semasa kanak-kanak dan peningkatan meningkat bagi mengalami Diabetes mellitus jenis 2 menjelang usia dewasa.
  33. Human papillomavirus jrisiko tinggi ini menyebabkan pertumbuhan pada pangkal rahim yang biasanya rata dan hampir tidak kelihatan, berbanding ketuat luaran yang disebabkan oleh jenis risiko rendah HPV–6 dan HPV–11.
  34. Tetapi, Thailand, Indonesia dan Korea Selatan mempunyai "current account deficit" dan pemulihan kecepatan pertukaran ditambat menggalakkan pinjaman luaran dan menyebabkan keketerbukaan yang berlebihan daripada risiko pertukaran mata wang asing dalam sektor kewangan dan perusahaan.
  35. Jangkitan virus Human Papilloma yang tersebar melalui hubungan seks memberi risiko yang tinggi pada wanita yang sering bertukar pasangan hubungan seks ataupun wanita yang mempunyai seorang sahaja pasangan hubungan seks akan tetapi pasangannya itu banyak bertukar pasangan berhubungan seks.
  36. Pihak British telah mempunyai rancangan bagi melewatkan pendaratan Jepun di Selatan Thailand tetapi Ketua Marshal Udara Sir Robert Brooke-Popham, Panglima Tertinggi bagi Markas Gerakan Timur Jauh British menolak memberikan kebenaran bagi melancarkan Operasi Matador dan Operasi Krohcol sebelum serangan Jepun, bagi mengelakkan risiko membangkitkan perang yang akan meletus.
  37. Melawat ke negara seperti Kanada, kebanyakan negara-negara di Eropah, Jepun, sebilangan kawasan di Australia dan di New Zealand, kelihatan kurang mendapat cirit-birit, ini mungkin atas faktor cuaca persekitaran yang sejuk yang sedikit sebanyak dapat merencatkan keaktifan tindak balas bakteria, parasit dan virus dalam sistem pencernaan, atau mungkin juga faktor khidmat perubatan yang canggih dan terkini dinegara tersebut, serta tahap kebersihan dan hygenik yang tinggi diamalkan oleh masyarakat negara tersebut, yang mendorong pengurangan risiko mendapat cirit-birit.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...