Saturday 1 October 2016

Contoh Ayat Perkataan "resolusi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "resolusi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Iran bertindakbalas dengan mengutuk resolusi itu dan mengkritik Majlis Keselamatan.
  2. Ahli-ahli yang tetap mempunyai kuasa veto terhadap mana-mana resolusi yang diluluskan oleh Majlis.
  3. IAU masih belum membuat cadangan dalam resolusi draf ini mengenai apa yang membezakan planet dengan kerdil coklat.
  4. Sebelum persetujuan resolusi pada 2006, tidak terdapat takrifan perkataan "planet" secara rasmi, meskipun untuk sistem suria.
  5. Pada 28 Ogos 2008, Parlimen Georgia meluluskan satu resolusi yang mengisytiharkan Abkhazia sebuah wilayah yang diduduki Rusia.
  6. Kaedah pencahayaan sampel menghasilkan cahaya sekata dan mengatasi kontras terhad dan resolusi yang dihadkan oleh teknik awal pencahayaan sampel.
  7. Pada sebelah yang lainnya pula, penggunaan Kamar mungkin menggalakkan penggunaan Mahkamah yang lebih kerap dan sekaligus meningkatkan resolusi pertikaian antarabangsa.
  8. Jika keputusan yang dicapai bertentangan dengan salah satu daripada lima ahli Majlis Keselamatan atau sekutunya, apa-apa resolusi berkenaan penguatkuasaan akan diveto.
  9. Perjumpaan itu mencapai resolusi bahawa sekiranya guru berkenaan tidak dikeluarkan menjelang Rabu minggu berikutnya, mereka akan melancarkan mogok kelas selama tiga hari.
  10. Hasil kajian Kurt Gxdel, Gerhard Gentzen, dan lain-lain telah memberikan resolusi separa untuk program ini, dan mengklarifikasi isu yang terlibat dalam membuktikan konsistensi.
  11. Resolusi berkenaan ditaja oleh Perancis, Jerman dan United Kingdom, mengenakan sekatan ke atas Iran kerana gagal menghentikan program pengkayaan uranium berikutan resolusi 1696.
  12. Dalam reaksinya kepada resolusi berkenaan, Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad telah menyatakan "Saya minta maaf kepada anda yang telah kehilangan peluang untuk persahabatan dengan negara Iran.
  13. Resolusi Majlis Keselamatan PBB 1701 adalah satu resolusi yang bertujuan untuk menyelesaikan konflik Israel-Lubnan 2006.Ia sebulat suara dipersetujui oleh Majlis Keselamatan PBB pada 11 Ogos 2006.
  14. Di mana organ lain PBB hanya boleh membuat cadangan kepada ahli-ahli kerajaan, Majlis Keselamatan mempunyai kuasa untuk mengeluarkan resolusi yang mesti dipatuhi oleh kerajaan negara ahli di bawah Piagam PBB.
  15. Untuk memproses grafik, Sony menggunakan cip mikpemproses NVIDIA RSX Reality Synthesizer yang mampu menghasilkan resolusi skrin daripada 480i/576i sehingga semaksimum 1080p untukresolusi berdefinisi tinggi (HD).
  16. Walaupun soalan-soalan asas kewujudan, keunikan, dan kebolehpanjangan penyelesaian bagi persamaan pembezaan lelurus, dan paparan baik masalah nilai awal dan sempadan bagi PPS lelurus adalah masalah keras dan resolusi mereka dalam kes-kes khas yang dianggap sebagai satu kemajuan penting dalam matematik teori.
  17. Jikalau parlimen meluluskan suatu resolusi tidak keyakinan, atau menolak kelulusan suatu bil penting seperti belanjawan, oleh itu kerajaan harus sama ada meletakkan jawatan supaya sebuah kerajaan berlainan dapat dilantik atau mencari suatu pembubaran parlimen supaya pilihanraya umum baru dapat dijalankan supaya dapat mengesahkan semula atau menolak mandat kerajaan.
  18. Mohammad Ali Hosseini, jurucakap bagi Kementerian Luar Iran, telah berkata bahawa resolusi "tidak memberi kesan atau menghadkan aktiviti nuklear Iran, tetapi akan mencemarkan keputusan Majlis Keselamatan, yang mana kuasanya semakin merosot." Oleh kerana resolusi itu di bawah Perkara 41 daripada Bab 7 dari Piagam Bangsa-Bangsa Bersatu, ia tidak boleh dipaksa menerusi penggunaan ketenteraan.
  19. Javad Zarif, juga telah menjawab kepada also resolusi itu, “Satu negara dihukum kerana melakukan hak asasi negara berkenaan,” menuduh majlis berkenan bertindak mengikut "perintah rejim merbahaya yang mempunyai kelakuan agresif dan jenayah perang,” merujuk kepada Israel, yang mana Perdana Menteri, Ehud Olmert, mengambil langkah-langkah terhadap penyahsamaran gedung nuklear Israel yang disyaki.
  20. Perbezaan utama berbanding cadangan draf asal ialah bahawa 15,000 askar dari Ketenteraan Lubnan mendapat peranan utama dengan angkatan UNIFIL yang diperkasakan dan membantu mereka dalam menguatkuasakan provisi relevan Perjanjian Taif dan resolusi 1559 dan 1680 (diambil pada Mei 17, 2006 yang memanggil Lubnan mempercepatkan gencatan Hizbollah, dan memanggil Syria turut membantu dalam melakukan ini, di samping memanggil Syria menolong menyelesaikan masalah sempadan antara mereka dan Lubnan, iaitu kawasan Shebaa), termasuk gencatan Hizbollah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...