Saturday 1 October 2016

Contoh Ayat Perkataan "republik"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "republik" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Romania dituntut sebagai republik rakyat.
  2. Nicaragua ialah sebuah republik di Amerika Tengah.
  3. Afrika Selatan adalah sebuah republik di selatan Afrika.
  4. Honduras ialah sebuah negara republik di Amerika Tengah.
  5. Kerajaan republik pada awalnya sekadar kediktatoran tentera.
  6. Kedaulatan republik ini tidak diakui masyarakat antarabangsa.
  7. Georgia dibahagi kepada 53 daerah, 11 kota dan 2 republik autonomi:
  8. Kawalan tentera republik juga telah diserahkan kepada rakyat sejagat.
  9. Negara ini mencapai kemerdekaan pada 1968, dan menjadi republik pada 1992.
  10. Zimbabwe adalah sebuah negara republik yang mengamalkan demokrasi berparlimen.
  11. Iraq menjadi sebuah negara republik setelah jatuhnya kekuasaan raja pada 1958.
  12. Saat persekutuan ini bubar pada tahun 1838, El Salvador menjadi republik merdeka.
  13. Turki ialah sebuah republik berperlembagaan yang demokratik, sekular, dan satuan.
  14. Pada 1910, empat republik utama telah digabungkan di bawah kesatuan Afrika Selatan.
  15. Bohemia merupakan kawasan barat republik ini yang di lintasi sungai Elbe dan Vltara.
  16. Tujuan penubuhan PKM adalah untuk menubuhkan sebuah republik komunis di Tanah Melayu.
  17. Di samping ini, beberapa bank dan syarikat awam milik republik juga telah diswastakan.
  18. Selepas kejayaan Revolusi Jerman pada bulan November 1918, sebuah republik diisytiharkan.
  19. Oleh itu, ia adalah satu prinsip asas kerajaan republik dan demokrasi serta nasionalisme.
  20. Pada 5 Disember 1936, Republik Sosialis Soviet Krygyz diasaskan sebagai republik penuh USSR.
  21. Jerman ialah sebuah republik persekutuan berparlimen yang mengandungi 16 buah negeri bersekutu.
  22. Portugal ialah sebuah republik di Semenanjung Iberia, bersama beberapa pulau di Lautan Atlantik.
  23. Semenjak penubuhan republik pada tahun 1923, Turki telah mengembangkan tradisi sekular yang utuh.
  24. Perlembagaannya menyifatkan India sebauh republik demokratik yang berdaulat, sosialis dan sekular.
  25. Negara Palestin merupakan sebuah republik semi-presiden yang ditadbir oleh Pihak Berkuasa Palestin.
  26. Pada Disember 1990, Soviet Agung mengundi untuk menukarkan nama republik menjadi Republik Kyrgyzstan.
  27. Republik Perancis ialah sebuah republik semiberpresiden kesatuan dengan tradisi demokratik yang kukuh.
  28. Trinidad dan Tobago mendapat kemerdekaan dari United Kingdom pada 1962 dan menjadi republik pada 1976.
  29. Singapura kemudiannya dikeluarkan dari Malaysia dan membentuk sebuah republik sendiri pada 9 Ogos 1965.
  30. Dari tahun 1945 ke 1992, Montenegro adalah satu republik dalam Republik Persekutuan Sosialis Yugoslavia.
  31. Sistem politik Itali merupakan republik demokrasi berparlimen yang disertai oleh berbilang parti politik.
  32. Korea Selatan merupakan sebuah negara republik berpresiden yang terdiri daripada 17 bahagian pentadbiran.
  33. Montenegro,, secara rasminya Republik Montenegro ialah satu republik di Balkans bersebelahan Laut Adriatik.
  34. Uzbekistan terbahagi kepada 12 wilayah, satu republik autonomi (respublika) dan satu bandar bebas (shahar).
  35. Gerakan republik dan antimonarki telah menghalau keluar Raja Alfonso XIII, dan mendirikan Republik Sepanyol.
  36. Presiden Ecuador mengetuai ketua negara republik dan ketua kerajaan di mana sistem pelbagai parti diamalkan.
  37. Republik Ossetia Selatan adalah sebuah republik yang secara de facto merdeka yang terletak di wilayah Georgia.
  38. Puerto Rico mengamalkan bentuk kerajaan republik dan tertakluk kepada bidang kuasa dan kedaulatan Amerika Syarikat.
  39. Sejak sekitar 550 SM, banyak kerajaan dan republik berdaulat yang dikenali sebagai Mahajanapada ditubuhkan di seluruh negara.
  40. Pada 1918, Austria menjadi sebuah negara republik sehinggalah tahun 1934 apabila Engelbert Dollfuss mewujudkan sistem diktator.
  41. Yaman Utara mencapai kemerdekaan daripada Empayar Turki Uthmaniyyah pada tahun 1918 dan menjadi sebuah republik pada tahun 1962.
  42. Sepanjang tempoh kepresidenannya, Arroyo menggariskan visinya untuk negara Filipina sebagai "membina sebuah republik yang kukuh".
  43. Bekas republik bagi Kesatuan Soviet ini bersempadan dengan Rusia di sebelah utara dan Turki, Armenia serta Azerbaijan di selatan.
  44. Kerajaan Colombia mengambil tempat dalam rangka kerja wakil presiden republik demokratik seperti ditubuhkan pada Perlembagaan 1991.
  45. Abkhazia telah membuat Sosialis Soviet Republik dengan status yang kabur yang perjanjian republik yang berkaitan dengan Georgia RSS.
  46. Hampir kesemua negara Afrika adalah republik kecuali beberapa negara yang mengamalkan sistem monarki seperti Maghribi dan Swaziland.
  47. Ukraine merupakan republik di bawah sistem separuh-president dengan badan legislatif, badan exekutif, dan perhakiman yang berasingan.
  48. Maka, republik telah bersedia dengan benteng pertahanan yang mantap, latihan serangan udara dan persediaan menghadapi serangan hendap.
  49. Kini, Ethiopia merupakan negara berbentuk republik dan mengambil bahagian secara aktif dalam aktiviti-aktiviti kerjasama antarabangsa.
  50. Seperti di kebanyakan republik autonomi yang lebih kecil, kerajaan Soviet menggalakkan pembangunan budaya dan khususnya kesusasteraan.
  51. Pada 28 Disember 2007, parlimen sementara meluluskan rang undang-undang yang mengisytiharkan Nepal sebagai republik demokratik persekutuan.
  52. Walaupun beratus-ratus bahasa yang dituturkan di Indonesia, namun bahasa Indonesia selaku bahasa rasmi republik ini merupakan bahasa perantaraannya.
  53. Kenya adalah negara republik demokrasi perwakilan dengan sistem presiden, di mana Presiden Kenya menjadi ketua negara dan ketua kerajaan sekali gus.
  54. Selepas peristiwa itu, Raja Charles I telah dihukum pancung dan Cromwell telah menjadi presiden di mana England telah menjadi republik buat seketika.
  55. Dahulunya sebahagian daripada republik Yugoslavia, Slovenia mengumumkan kemerdekaannya pada 1991 dan menjadi anggota Kesatuan Eropah pada 1 Mei 2004.
  56. Negara Itali moden merupakan sebuah republik demokrasi yang menduduki tangga ke-23 negara termaju di dunia dan juga tangga ke-10 Indeks Kualiti Hidup.
  57. Namun demikian, Turkmenistan mengumandangkan kemerdekaannya pada tanggal 27 Oktober 1991, dan merupakan republik terakhir Soviet yang memisahkan diri.
  58. Dianggarkan seramai 300,000 warga Malaysia bekerja di republik itu dan seramai 150,000 orang menaiki kenderaan berulang-alik untuk bekerja di Singapura.
  59. Singapura ialah sebuah republik berparlimen yang mengamalkan parlimen ekadewan berlandaskan sistem Westminster, yang mewakili pelbagai kawasan pemilihan.
  60. Pada tahun 1946, sebuah pungutan suara yang diadakan pada 2 Jun 1946 memutuskan bahawa Itali menjadi sebuah negara republik dan mengusir kerabat dirajanya.
  61. Pada tahun 1931, Joseph Stalin menjadikan ia sebuah republik autonomi (Autonomi Abkhaz Republik Sosialis Soviet atau ringkasnya Abkhaz ARSS) dalam Georgia RSS.
  62. Polisi penindasan telah susut selepas kematian Stalin dan pelaksanaan Beria ini, dan Abkhaz telah diberikan peranan yang lebih besar dalam pentadbiran republik itu.
  63. Latvia, Estonia and Lithuania telah diisytiharkan merdeka, manakala 12 republik yang lain menyambung kembali perbincangan tentang model kesatuan yang lebih longgar lagi.
  64. Itali mengamalkan sistem republik demokrasi sejak 2 Jun 1946, apabila pemerintahan beraja dimansuhkan oleh sebuah pungutan suara rakyat (rujuk "kelahiran Republik Itali").
  65. Menurut Perlembagaan Rusia, negara ini merupakan persekutuan dan republik separa berpresiden, yang mana Presiden ialah ketua negara dan Perdana Menteri ialah ketua kerajaan.
  66. Dalam sebuah parlimen republik seperti India, Presiden adalah eksekutif de jure, meskipun kuasa eksekutif adalah secara asas dilembaga oleh Perdana Menteri India dan Majlis Menteri.
  67. Georgia tidak mengakui status Ossetia Selatan sebagai suatu entiti tersendiri; pemerintah Georgia menamakan republik ini dengan nama lamanya: Samachablo, atau kini, wilayah Tskhinvali.
  68. Salah satu dari empat bahasa rasmi Singapura, iaitu bahasa Melayu Baba pernah menjadi lingua franca di republik tersebut sebelum diatasi oleh bahasa Inggeris sebagai bahasa perantaraan.
  69. Amerika Syarikat (Bahasa Inggeris: United States of America) ialah sebuah negara republik berperlembagaan persekutuan yang terdiri daripada lima puluh negeri dan satu daerah persekutuan.
  70. Republik Nauru ialah negara kepulauan terkecil di dunia dengan keluasan 21 kmx, negara republik merdeka yang terkecil di dunia, dan stu-satunya negeri republik di dunia tanpa ibu kota rasmi.
  71. Mustafa Kemal menjadi Presiden Turki yang pertama lalu memperkenalkan banyak pembaharuan radikal yang bertujuan menubuhkan sebuah republik sekular baru daripada tinggalan zaman silam Uthmaniyyah.
  72. Kerangka kerja politik El Salvador mengambil sistem republik demokrasi wakil presidensial, di mana Presiden El Salvador menjadi ketua negara dan ketua kerajaan, dan sistem multipartai multibentuk.
  73. Perlembagaan Amerika Syarikat diratifikasi pada tahun 1788, maka Senat dan Dewan Perwakilan sulung republik baru ini, serta presidennya, George Washtafel, menyandang tugas masing-masing pada tahun 1789.
  74. Negara ini yang pada satu ketika merupakan tempat Empayar Samanid yang terkenal, kemudian menjadi salah satu republik Kesatuan Soviet pada abad ke-20, dan dikenali sebagai Republik Sosialis Soviet Tajik.
  75. Revolusi Oktober 1917 yang terjadi di Rusia dan ketidakseimbangan politik menyebabkan keinginan bangsa Turkmen mendeklarasikan Republik Sosialis Soviet Turkmenistan, salah satu dari enamrepublik di Uni Soviet.
  76. Semasa zaman republik de facto Abkhazia dan Ossetia Selatan, Transnistria ia mengumumkan kemerdekaan pada 17 November 2006.Sejak Perang Ossetia 2008, Rusia dan Nicaragua mengiktiraf kemerdekaan Ossetia Selatan.
  77. Penduduk-penduduk Togoland British mengundi untuk menyertai Pantai Emas sebagai sebahagian negara merdeka Ghana yang baru, manakala Togoland Perancis menjadi sebuah republik autonomi di dalam Kesatuan Perancis.
  78. Ketika Kesatuan Soviet mulai runtuh, Turkmenistan dan republik Asia Tengah lainnya cemas akan keadaan negara, karena mereka membutuhkan kekuatan ekonomi dan pasar umum dari Uni Soviet untuk bisa mencapai kemakmuran.
  79. Pada tahun 1996, Parti Komunis Nepal melancarkan usaha menggantikan sistem parlimen beraja dengan republik sosialis rakyat, maka tercetusnya Perang Saudara Nepal yang berlarutan, mengakibatkan 12,000 nyawa melayang.
  80. Setelah 69 tahun menjadi bagian dari Uni Soviet dan 67 tahun menjadi bagian dari republik kesatuan dalam Uni Soviet, pada tanggal 27 Oktober 1991,rakyat Turkmenistan memutuskan untuk merdeka dan berpisah dari Uni Soviet.
  81. Selepas kekalahan Nazi, pihak Bersekutu mengambil Austria sehingga Perang Dunia II tamat pada 1955, di mana Austria dibebaskan dan menjadi sebuah negara republik yang merdeka dengan syarat Austria mesti bersifat neutral.
  82. Mula-mulanya diasaskan sebagai Empayar Brazil, negara ini menjadi republik pada tahun 1889, namun sistem perundangan dwidewan, kini bergelar Kongres, diasaskan pada tahun 1824, apabila perlembagaan pertama negara diratifikasi.
  83. Pada 1990, selepas Revolusi 1989, Parti Komunis menyerahkan kuasanya dan Bulgaria beralih kepada sistem demokrasi dan kapitalisme pasaran bebas lalu mengamalkan sistem berparlimen di dalam sebuah republik berperlembagaan satuan.
  84. Selepas tempoh kacau bilau perperangan yang berterusan dan beberapa cubaab kemerdekaan selepas Revolusi Russi 1917 dan Perang Dunia, Ukraine muncul pada tahun 1922 sebagai salah satu negara yang mengasaskan republik Soviet Union.
  85. Walaupun begitu, paksi-paksi yang memberontak itu tidak menentang pemerintahan beraja, meskipun ada yang mengisytiharkan perpisahan wilayah masing-masing sebagai republik yang merdeka, tetapi ini adalah kerana Pedro II belum dewasa.
  86. Umur minima menyertai tentera republik ini adalah 18 tahun, akan tetapi sebahagian daripada program pengurangan ahli ini menampakkan sesetengah ahli ditukar ke agensi kerajaan lain atau industri kerajaan yang relevan kepada ketenteraan.
  87. Selepas akhir Perang Dunia II berlaku Pemberontakan Mau Mau pimpinan Jomo Kenyatta, presiden masa depan Kenya,beliau telah dipenjarakan meskipun tidak ada bukti.Kemerdekaan Kenya tercapai pada tahun 1963, dengan Nairobi sebagai ibu negara republik baru.
  88. Perjanjian Lausanne 24 Julai 1923 membawa kepada pengakuan antarabangsa akan "Republik Turki" yang baru dibentuk sebagai negara pewaris Empayar Uthmaniyyah, dan republik tersebut diisytiharkan secara rasmi pada 29 Oktober 1923, di ibu negara baru iaitu Ankara.
  89. Apabila kuasa-kuasa Paksi ditewaskan di Croatia oleh para penyokong anti-fasisme, Majlis Anti-Fasisme Negara untuk Pembebasan Rakyat Croatia mengisytiharkan Republik Rakyat Croatia yang menjadi salah satu daripada enam republik sosialis di dalam persekutuan Yugoslavia.
  90. Referendum berkenaan telah memberikan Gorbachev satu kelebihan yang kecil, dan pada musim panas 1991 satu perjanjian kesatuan telah dirangka dan dipersetujui oleh kebanyakan republik yang mana ia akan menukarkan Kesatuan Republik Sosialis Soviet kepada federal yang lebih longgar.
  91. Republik Cameroon merupakan sebuah negara republik unitari di bahagian tengah Afrika yang bersempadan dengan Nigeria di sebelah barat, Chad di timur laut, Republik Afrika Tengah di timur, Republik Congo, Gabon dan Guinea Khatulistiwa di selatan, dan juga Teluk Guinea di barat daya.
  92. Selepas mendapat kemerdekaan daripada Phillip II (anak lelaki Charles V) pada 1648, Belanda menjadi sebuah negara republik yang dinamakan Republik Tujuh Daerah Belanda Bersatu (Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden/Provincixn, Republic of the Seven United Netherlands/Provinces).
  93. Pada 28 Disember 2007, satu rang undang-undang diluluskan di parlimen, untuk meminda Perkara 159 perlembagaan, iaitu menggnatikan "Peruntukan mengenai Raja" dengan "Peruntukan Ketua Negara", mengisytiharkan Nepal sebuah republik persekutuan, dan oleh itu memansuhkan pemerintahan raja.
  94. Dewan Undangan Nasional juga telah meluluskan pindaan perlembagaan memberi penduduk Taiwan, Pescadores, Quemoy, dan Matsu satu-satunya hak memerintah republik melalui pilihanraya melantik Presiden dan keseluruhan Legislatur bersama dengan pilihanraya meluluskan pindaan pada perlembagaan Republik China.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...