Tuesday 18 October 2016

Contoh Ayat Perkataan "sastera"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sastera" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Munsyi Abdullah bin Abdul Kadir dianggap sebagai bapa sastera moden.
  2. Kebanyakan karya sastera baik hikayat, puisi mahupun prosa bertulisan Jawi.
  3. Davies dan George Brown, tetapi kemudian bertukar kepada jurusan sastera (Sejarah).
  4. Tujuan utamanya adalah untuk menyelaraskan pengajaran dan penggunaan tulisan Kanji dalam sastera dan media moden.
  5. Kebanyakan sastera barat mendefinisikan "Timur Tengah" sebagai negara-negara di Asia Barat Daya, dari Iran ke Mesir.
  6. 12/1 Kertas Satu melibatkan soalan objektif untuk menguji pelajar dari segi tatabahasa, sastera (Literature) dan pemahaman (Comprehension).
  7. Tamil ialah salah satu bahasa-bahasa kuno di dunia dengan sejarah yang menjangkau 6000 tahun dan hasil sastera yang berusia lebih 2000 tahun.
  8. Bahasa Tamil mempunyai sastera yang tertua di kalangan bahasa Dravidia, tetapi adalah sukar untuk mengukur usia bahasa dan sasteranya secara tepat.
  9. Jawa adalah nama sebuah pulau di Indonesia, sekaligus nama bagi semua yang berkait dengan pulau Jawa seperti etnik majoriti, bahasa Jawa, dan sastera Jawa.
  10. Karya sastera di India dipelihara sama ada pada manuskrip daun palma atau melalui penyampaian oral, mengakibatkan pentarikhan karya-karya tersebut mustahil.
  11. Daripada kurun ke 7 M sehinggalah kurun ke 14 M, China merupakan salah satu daripada tamadun yang paling maju di dunia dari segi teknologi, sastera dan seni lukis.
  12. Teks sastera paling lama yang masih wujud ialah Tolkāppiyam, sebuah karya puisi-pusisi dan nahu yang menerangkan bahasa zaman klasik, iaitu barangkali antara abad pertama SM dan abad ke-10 Masihi.
  13. Sewaktu zaman penjajahan, tulisan Jawi masih menguasai Kepulauan Melayu, terutamanya dalam bidang sastera dan kesenian, teologi, falsafah dan mistik Islam, perdagangan, dan juga perundangan negeri.
  14. Pada 30 Januari 2007, ahli-ahli Defective By Design dan aktivis BadVista memberikan sastera tentang keburukan Windows Vista dan ciri-ciri pengurusan hak digital, dan juga CD dengan perisian bebas untuk pengguna untuk mencuba sebagai alternatif kepada Vista.
  15. Sungguhpun Krisis Suez pada tahun 1956 menyekat peranan politik pasca-perang Britain, namun peluasan bahasa Inggeris selama ini menandakan kesinambungan pengaruh sastera dan budayanya, apatah lagi budaya popularnya yang tersebar ke seluruh dunia sejak 1960-an lagi.
  16. Einstein dihantar oleh ibubapanya ke Switzerland untuk menghabiskan pendidikan menengah selepas kegagalannya dalam peperiksaan kemasukan "Institut Teknologi Persekutuan Swiss" di Zurich disebabkan kegagalannya bahagian sastera meskipun beliau sungguh kukuh dalam bahagian sains dan matematik.
  17. Hadiah-hadiah untuk fizik dan kimia akan dianugerahkan oleh Akademi Sains Sweden; hadiah untuk kerja fisiologi dan perubatan oleh Institut Caroline di Stockholm; hadiah untuk sastera oleh Akademi di Stockholm; dan hadiah untuk pejuang keamanan oleh satu jawatankuasa lima ahli untuk dilantik oleh Storting Norway.
  18. Dalam dunia Irani sebelum menunduk kepada proses pembaratan, bahasa Parsi Baru yang dibentuk dalam bentuk sastera dalam maha karya seni... mencapai tarafnya sebagai lingua franca; lantas mencapai liputan paling luas pada zaman peralihan dari abad ke-16 ke abad ke-17 Masihi, liputannya sebagai lingua franca meluas tanpa henti merentasi muka Eropah Tenggara dan Asia Barat Daya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...