Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "berasaskan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berasaskan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ini adalah berasaskan pertahanan statik.
  2. Ada juga keju yang dihasilkan berasaskan lemak ganja.
  3. Corak Kerajaan Lama adalah berasaskan polisi keamanan.
  4. Ia merupakan kajian budaya, dan sering kali berasaskan ethnografi.
  5. Sistem undang-undang Malaysia berasaskan undang-undang am Inggeris.
  6. Ketiga, penjelasan berasaskan pengetahuan mengenai psikologi manusia diberikan.
  7. Kama dan artha berasaskan kepada sifat ketamakan dan mementingkan diri sendiri.
  8. Seperti bahasa/dialek cina yang lain, Kantonis merupakan bahasa berasaskan nada.
  9. Statistik berasaskan teori statistik iaitu salah satu daripada cabang matematik.
  10. Sistem politik di Iran adalah berasaskan perlembagaan yang dinamakan "Qanun-e Asasi"
  11. Kebanyakan dasar luar negara RRC berasaskan konsep "kebangkitan China secara damai".
  12. Ia mungkin dalam bentuk produk siap berasaskan herba, rempah ratus atau makanan harian.
  13. Sebagai kebudayaan yang berasaskan pengairan ia merupakan contoh jelas empayar hidrolik.
  14. Reka bentuk dan binaannya berbentuk “Soracenic’ berasaskan seni bina Moghul dan Moor.
  15. Sistem kerajaan baru yang dibentuk adalah berasaskan undang-undang Islam yang konservatif.
  16. Siri Formula Satu berasaskan lumba kereta Grand Prix Eropah pada tahun 1920-an dan 1930-an.
  17. Sebutan Bahasa Cina yang baku berasaskan dialek Beijing, daripada golongan Bahasa Mandarin.
  18. mendapati bahawa paten Edison berasaskan usaha William Sawyer dan maka itu adalah tidak sah.
  19. Pengesahan HTML5 tidak berasaskan DTD, jadi dalam HTML5 doctype itu tidak merujuk kepada DTD.
  20. Dalam teori statistik, kerawakan dan ketidakpastian dimodelkan berasaskan teori kebarangkalian.
  21. Ahli-ahli DUN diundi dari kawasan pengundian satu ahli yang ditetapkan berasaskan kependudukan.
  22. Logik merujuk kepada turutan cara mendapatkan sesuatu rumusan berasaskan beberapa andaian kukuh.
  23. Baginda menerima pengaruh Hindu Buddha dan melaksanakan sistem pentadbiran berasaskan Undang-undang Manu.
  24. Tujuan asal doctype ini adalah membolehkan pengesahan berasaskan Takrifan Jenis Dokumen dengan peralatan SGML.
  25. Ini kerana ia menggabungkan tradisi feudal berasaskan keturunan darah dengan konsep moden berasaskan perlembagaan.
  26. Industri makanan berasaskan minyak sawit di Malaysia telah mengalami perkembangan pesat sejak tiga dekad yang lalu.
  27. Pemerintahan kepulauan ini berasaskan kepada Akta Pulau Cocos 1955 dan ia bergantung kepada undang-undang Australia.
  28. Sistem kerajaan di Malaysia banyak berasaskan sistem parlimen Westminster yang diwarisi daripada zaman penjajahan British.
  29. Kebudayaan Myanmar, seperti jirannya berasaskan kepercayaan Buddha Theravada dengan ubahsuai dan tambahan elemen tempatan.
  30. Sosiobiologi berasaskan premis bahawa sesetengah tingkah laku diwariskan dan mungkin disebabkan oleh pemilihan semula jadi.
  31. Sosiobiologi merupakan kajian saintifik yang berasaskan andaian tingkah laku atau perlakuan sosial yang menyebabkan evolusi.
  32. Bersama-sama ini, membuatkan Kumpulan Petronas, yang terlibat di dalam pelbagai aktiviti-aktiviti berasaskan minyak dan gas.
  33. Satu lagi nama untuk agama ini ialah Sanatana Dharma - Agama yang Abadi yakni, agama mereka berasaskan kepada kebenaran abadi.
  34. Bahasa Creole, yang berasaskan Bahasa Perancis dan dipengaruhi Bahasa Inggeris dan Bahasa Afrika, juga digunakan secara meluas.
  35. Antara abad ke-1 dan ke-5 SM masyarakat berasaskan pertanian mula wujud, kependudukannya bertambah dan penempatannya mula meluas.
  36. Agama Buddha ialah agama dan falsafah yang berasaskan ajaran Buddha Śākyamuni yang mungkin lahir pada kurun ke-5 sebelum masihi.
  37. Perusahaan dikawal ketat dengan pelbagai kuota dan keperluan bagi menganjak ekonomi ke arah pengeluaran berasaskan keperluan perang.
  38. India mengendali bentuk kerajaan persekutuan dan sebuah parlimen dwidewan yang beroperasi berasaskan sistem parlimen gaya Westminster.
  39. Sebahagian besarnya berasaskan jumlah kotiledon atau daun embrio terkandung dalam biji benih, tetapi terdapat beberapa perbezaan lain.
  40. Senario ini juga sering berlaku apabila takson fosil dilibatkan, kerana kebanyakan fosil diperihalkan berasaskan maklumat yang separa.
  41. Malaysia mengamalkan sistem politik berbilang parti sejak pilihan raya pertama pada tahun 1955, berasaskan konsep "siapa cepat dia dapat" .
  42. Namun pada masa kini, nama kini paling dikaitrapatkan dengan rumus Heron kerana menghitung keluasan segitiga berasaskan kepanjangan sisinya.
  43. Hari cuti dalam Islam kebanyakannya berasaskan pada kehidupan Nabi Muhammad, terutamanya peristiwa-peristiwa yang berkaitan dengan al-Quran.
  44. Sistem kerajaan Malaysia banyak berdasarkan sistem parlimen Westminster, dan sistem perundangannya juga berasaskan undang-undang am Inggeris.
  45. Selepas merdeka, pelaburan langsung asing dan dorongan kerajaan ke arah pengindustrian berasaskan rancangan bekas Timbalan Perdana Menteri Dr.
  46. Pembekal media Internet memberikan banyak perkhidmatan media massa, seperti email, tapak web, blog, dan radio dan televisen berasaskan internet.
  47. Penanda HTML terdiri daripada beberapa komponen terpenting, termasuk unsur , jenis data berasaskan aksara, dan rujukan aksara dan rujukan entiti.
  48. Teknologi biologi merujuk kepada teknologi berasaskan biologi, terutama apabila ia digunakan dalam bidang pertanian, sains makanan dan perubatan.
  49. Mikrob juga digunakan oleh ahli bioteknologi, baik dalam penyediaan makanan dan minuman mahupun dalam teknologi moden berasaskan kejuruteraan genetik.
  50. Pada 1973, perikatan parti yang berasaskan kepada kaum telah digantikan dengan perikatan yang lebih besar -- Barisan Nasional-- yang mempunyai 14 parti.
  51. Syarikat Bally dan syarikat Magnavox (konsol Odysseyx pada tahun 1978) mengeluarkan konsol berasaskan katrij yang diprogramkan mereka sendiri ke pasaran.
  52. Lama sebelum rekod tertulis yang terawal, terdapat lukisan-lukisan yang menunjukkan pengetahuan tentang matematik dan pengukuran masa berasaskan bintang.
  53. Istilah-istilah lain yang digunakan, berasaskan jarak sesuatu titik dari permukaan bumi atau datum yang lain, termasuk altitud, ketinggian, dan kedalaman.
  54. Cara pengimbasan untuk memancarkan imej dipraktikkan dengan penggunaan pantelegraf pada tahun 1881, dengan menggunakan mekanisme imbasas berasaskan bandul.
  55. Persatuan ini menjurus kepada persatuan pemuda Melayu yang berasaskan â€˜pemuda-pemuda sedar’ atau ‘progresif’ yang dalam lingkungan usia lewat 20-an.
  56. Syarikat pengeluar permainan video di Eropah seperti Hanimex, SECAM, dan Soundic mengeluarkan konsol berasaskan katrij yang tidak mempunyai cip mikropemproses.
  57. Ketika ini, Malaysia beralih dari ekonomi berasaskan pertanian kepada ekonomi berasaskan perindustrian yang termasuk komputer dan barangan elektronik pengguna.
  58. Kesemua parlimen asas-Westminster mempunyai sebuah dewan bawah dengan kuasa berasaskan yang pada Dewan Rakyat , terdiri dari perwakilan tempatan, dipilih rakyat.
  59. Kedua, penceritaan tersebut bertujuan bagi mengukuhkan sokongan bagi pengesahan Maharaja, berasaskan leluhur keturunan dari Devi Matahari "Sun Goddess" Amaterasu.
  60. Akan tetapi, perkembangan terbaru dalam ubat berasaskan antibodi monoklon mengesyorkan bahawa bioteknologi kini telah mempunyai fungsi dalam penjualan farmaseutikal.
  61. Sedangkan untuk logaritma berasaskan e dan berasaskan 2, terdapat kaedah-kaedah yang umum, yang hanya menggunakan penambahan, penolakan, pendaraban, dan pembahagian.
  62. Dalam sistem Kerajaan Melayu Melaka tentera laut adalah yang paling utama iaitu berasaskan bahawa masyarakat Melayu ketika itu adalah pelaut dan ahli dalam pelayaran.
  63. Model Jerman direka oleh Wilhelm von Humboldt dan berasaskan idea liberal Friedrich Schleiermacher berkenaan kepentingan kebebasan, seminar, dan makmal dalam universiti.
  64. Ketika tempoh selepas perang, pelbagai "ugama baru" muncul, kebanyakan mereka kononnya berasaskan Shinto, tetapi secara keseluruhan ketaatan penduduk Jepun kepada agama merosot.
  65. Kegiatan perdagangan di Tanah Melayu merupakan lanjutan daripada kegiatan perlombongan memandangkan bahan-bahan perdagangan itu sendiri lebih berasaskan kepada bahan-bahan mentah.
  66. Pada tahun 1927, pencipta Rusia, Lxon Theremin membangunkan sistem televisyen berasaskan gelendong cermin yang menggunakan teknik selang-seli untuk mencapai leraian imej 100 baris.
  67. Kod ISSN dilantik oleh sebuah rangkaian ISSN National Centres, biasanya diletakkan di perpustakaan kebangsaan dan dikordinasikan oleh ISSN International Centre berasaskan di Paris.
  68. Setiap molekul merupakan seurat DNA: rantaian nukleotida yang bersambung secara kimia, setiap satunya mengandungi gula, fosfat dan satu dari empat jenis aromatik berasaskan Nitrogen .
  69. Oleh itu, tempoh yang berikutnya iaitu tempoh janin, diperikan mengikut organ demi organ dari satu segi, dan berasaskan perkembangan utama mengikut minggu umur gestasi dari segi yang lain.
  70. Tambahan pula, peta itu dibuat berasaskan sumber-sumber yang tidak lengkap dan sebelum ini belum pernah dibentangkan dalam mana-mana mesyuarat Suruhanjaya Sempadan untuk dijadikan asas diikuti.
  71. Ia merupakan satu dokumen undang-undang bertulis yang telah dibentuk berasaskan kepada dua dokumen terdahulu iaitu Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 dan Perlembagaan Kemerdekaan tahun 1957.
  72. Teori yang dibangunkan oleh Gustav Cassel pada tahun 1920 ini berasaskan hukum satu harga, iaitu teori bahawa dalam pasaran cekap yang ideal, barang-barang yang serupa wajar ada satu harga sahaja.
  73. Banyak ahli gerakan feminisme pada hari ini menganggap feminisme sebagai suatu gerakan akar umbi yang bertujuan untuk merentasi sempadan yang berasaskan kelas sosial, bangsa, kebudayaan, dan agama.
  74. DSTN 2 dijangka dapat menyediakan satu rangka kerja yang lebih dinamik untuk pembangunan S&T, dengan penekanan yang lebih kepada penglibatan sektor swasta dan juga P&P yang berasaskanpasaran.
  75. Terkenal dengan pengeluaran dan eksport teh, kopi, getah dan kelapa, Sri Lanka berbangga dengan ekonomi berasaskan industri yang pesat dan moden dan pendapatan per kapita yang tertinggi di Asia Selatan.
  76. Ekonomi yang kecil, pada dasarnya syarikat swasta, terutama berasaskan pertanian, industri berdasarkan pertanian, dan cenderamata, dengan pelancongan dan pembinaan yang memperlihatkan kpentingan tinggi.
  77. Sebagai tambahan kepada pengelasan saintifik tumbuhan, atau pendekatan yang paling popular berasaskan sistem tersebut, terdapat juga pengelasan tumbuhan melalui cara lain yang akan dibincangkan di sini.
  78. Penempatan utama Melayu Deutero biasanya terletak di lembah-lembah subur, tebing sungai atau pesisir pantai, dan kegiatan utama adalah ekonomi sara hidup yang ringkas berasaskan penanaman padi dan perikanan.
  79. Dasar luar negara Malaysia berasaskan prinsip keberkecualian serta mengamalkan hubungan damai dengan negara-negara lain tanpa mengira sistem politiknya, sambil mengeratkan lagi hubungan dengan negara-negara serantau.
  80. Sejak kemerdekaan pada tahun 1968, Mauritius telah berkembang daripada ekonomi berasaskan pertanian yang berpendapatan rendah kepada ekonomi yang lebih bercampur dengan perkembangan sektor industri, kewangan, dan pelancongan.
  81. Ekonomi Doha dibina berasaskan keuntungan yang diperolehi daripada industri minyak dan gas asli, dan kerajaan Qatar sedang berusaha untuk mempelbagaikan ekonomi Qatar untuk mengelakkan dari terus bergantung pada hasil minyak.
  82. Semenjak 1970-an, ia mulai digunakan oleh badan saintifik Barat untuk merujuk kepada teknik berasaskan makmal yang dibangunkan dalam penyelidikan biologi, seperti pengabungan semula DNA atau proses berasaskan penkulturan tisu.
  83. Cambridge adalah satu ahli Kumpulan Russell, serangkaian universiti British besar yang berasaskan kajian dan penyelidikan; Kumpulan Coimbra, satu persatuan universiti terulung di Eropah, dan LERU, Liga Universiti Penyelidikan Eropah.
  84. Majoriti MP ini dipilih menerusi Pilihan Raya Umum berasaskan sistem pemenang undi terbanyak, dan mewakili Kawasan Ahli Tunggal (Single Member Constituencies, SMC) atau Perwakilan Berkumpulan (Group Representation Constituencies, GRC).
  85. Sejak pembaharuan ekonomi berasaskan pasaran diperkenalkan pada tahun 1978, China telah menjadi sebuah ekonomi utama yang paling cepat bertumbuh di dunia, pengeksport terbesar dan pengimport kedua terbesar untuk segala barang dagangan.
  86. Ini berdasarkan tulisan hieroglif jauh berbeza dengan pepaku Mesopotamia, tetapi kemunculan hieroglif secara tiba-tiba membayangkan Pendita/pentadbir Mesir telah memulakan sistem penyimpanan rekodberasaskan pengaruh asing yang lebih awal.
  87. Cabang-cabang fizik seperti mekanik, gelombang, sifat bahan, termodinamik, dan elektrik dan elektromagnet adalah berasaskan konsep mekanik yang diasaskan oleh Isaac Newton manakala mekanik kuantum adalah berasaskan prinsip-prinsip yang berbeza.
  88. Filem-filem tersebut berasaskan dari lagenda Melayu amat menghiburkan masa kini sebagaimana ketika ia dikeluarkan, meskipun kini ia mungkin dianggap tidak lagi menakutkan dan amat melucukan berbanding keadaan sebenar ketika filem tersebut dihasilkan.
  89. Filem-filem dalam kumpulan ini berasaskan legenda Melayu amat menghiburkan masa kini sebagaimana ketika ia dikeluarkan, meskipun kini ia mungkin dianggap tidak lagi menakutkan dan amat melucukan berbanding keadaan sebenar ketika filem tersebut dihasilkan.
  90. Fokus DSTN 2 akan menjurus kepada aktiviti-aktiviti berasaskan teknologi tinggi dan intensif pengetahuan yang secara dasarnya bertujuan untuk mengubah Malaysia menjadi sebuah negara penyumbang, bukan sahaja sebagai pengguna, dalam bidang sains dan teknologi.
  91. The Tragedy of Othello, the Moor of Venice adalah sebuah tragedi karya William Shakespeare yang dipercayai dikarang sekitar tahun 1603, dan berasaskan karya cerpen Itali Un Capitano Moro ("Nakhoda Moor") oleh Cinthio, seorang anak didik Boccaccio yang mula-mula diterbitkan pada tahun 1565.
  92. Arthropod yang tidak terbang, seperti lipan, gonggok, kalajengking dan labah-labah, kadang-kala dikelirukan sebagai serangga berasaskan fakta bahawa kedua-duanya mempunyai bentuk badan yang serupa, berkongsi (sebagaimana kesemua arthropods) rangka luar (exoskeleton) yang bersambung-sambung.
  93. Dengan berasaskan hujah itulah, Kerajaan British berpendapat bahawa Sungai Sat adalah punca utama Sungai Golok dan juga bererti garisan sempadan hendaklah "leaves the water parting at the source of the Sat, and follow the thalweg of that river, which is lower down kwon as the Golok, to the sea".
  94. Yayasan Perisian Bebas ialah sebuah pertubuhan bukan untung yang diasaskan oleh Richard Stallman pada 4 Oktober 1985 untuk menyokong gerakan perisian bebas, khususnya projek GNU, gerakanberasaskan copyleft yang bertujuan menawarkan kebebasan untuk mengedar dan mengubahsuai perisian komputer tanpa halangan.
  95. Walaupun terdapat kegunaan televisyen yang lain seperti televisyen litar tertutup, namun kegunaan yang paling utama ialah penyiaran televisyen yang berasaskan sistem penyiaran radio sedia ada yang dibangunkan pada 1920-an, menggunakan pemancar frekuensi radio berkuasa tinggi untuk menyiarkan isyarat televisyen ke penerima TV.
  96. Sesetengah sumbangan penting lain oleh Nurhaci termasuk mengarahkan penciptaan bahasa Manchul bertulis yang berasaskan skrip Mongolia, dan penubuhan sistem pentadbiran sivil dan ketenteraan yang kemudiannya menjadi Panji-panji Manchu, unsur yang mendefinasikan identiti Manchu, maka tersedianya asas untuk mengubah wajah puak Jurchen yang renggang pertaliannya menjadi satu negara.
  97. Proses fotosintesis penting bagi semua kehidupan disebabkan tumbuhan yang bergantung hidup kepada matahari ini akan menjadi makanan kepada haiwan maun yang akan menjadi makanan kepada haiwan maserba atau haiwan maging yang lain.Pengecualian hanyalah kepada masyarakat hidupan di laut dalam berhampiran pinggir plat tektonik yang berasaskan galian yang terpancar keluar daripada perut bumi.
  98. Maka dengan nama Allah Yang Maha Murah lagi Maha Mengasihani, saya Tunku Abdul Rahman Putra ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah, Perdana Menteri Malaysia dengan persetujuan dan perkenan ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Yang Terutama Yang di-Pertuan Negeri Singapura, Yang Terutama Yang di-Pertua Negara Sabah dan Yang Terutama Gabenor Negeri Sarawak dengan ini mengistihar dan memasyhurkan bagi pihak umat Malaysia bahawa mulai daripada Enam Belas hari bulan September tahun Seribu Sembilan Ratus Enam Puluh Tiga bersamaan dengan Dua Puluh Lapan hari bulan Rabiul Akhir tahun Hijrah Seribu Tiga Ratus Lapan Puluh Tiga, Malaysia yang mengandungi Negeri Pahang, Negeri Terengganu, Negeri Kedah, Negeri Johor, Negeri Sembilan, Negeri Kelantan, Negeri Selangor, Negeri Perak, Negeri Perlis, Negeri Pualu Pinang, Negeri Melaka, Negeri Singapura, Negeri Sabah dan Negeri Sarawak dengan izin dan kehendak Allah Rabbulâ€"Alamin akan kekal menjadi sebuah Negara demokrasi yang merdeka lagi berdaulat serta berasaskan kebebasan dan keadilan dan sentiasa mempertahankan serta memelihara keamanan dan kemesraan umatnya dan mengekalkan keamanan di antara segala bangsa di dunia ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...