Sunday 17 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "projek"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "projek" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kos projek ini adalah sebanyak RM400 juta.
  2. Namun begitu, projek ini telah terbengkalai.
  3. Ini termasuklah kos projek infrastruktur Sochi .
  4. Tender projek ini telah ditutup pada 16 November 2007.
  5. Atomstroyexport berhasrat menarik diri daripada projek itu.
  6. KL Monorail bermula sebagai projek KL People-mover Rapid Transit System .
  7. Dalam projek perumahan, perkampungan Melayu di Singapura telah dihapuskan.
  8. Sultan Selangor Sultan Abdul Samad mempunyai kepentingan dalam projek tersebut.
  9. Ini diikuti dengan Microsoft, Yahoo, AOL dan Wikipedia dengan projek kembarnya.
  10. Pengendali projek ini ialah Melewar Industrial Group Bhd dan Putera Capital Bhd.
  11. KL PRT adalah sebuah projek pakatan bersama Malaysia-Jepun milik KL PRT Sdn Bhd.
  12. Ia termasuk pembatalan projek pembangunan Kuala Lumpur Linear City dan fasa kedua KL PRT.
  13. Ia adalah projek banci kelima yang dijalankan sejak tertubuhnya Malaysia pada tahun 1963.
  14. Walau bagaimanapun, projek tersebut tidak dilaksanakan ekoran halangan geografi dan kewangan.
  15. Nelayan terbabit dijangka mendapat pendapatan RM 1200 sebulan apabila projek ternakan ini berjaya.
  16. Sebelum ini dikenali dengan nama kod projek Revolution, Wii merupakan pengganti Nintendo GameCube.
  17. Pada tahun 1845, ketujuh-tujuh pulau digabungkan menjadi sebuah daratan tunggal oleh projek Hornby Vellard.
  18. Pelbagai projek ekonomi dan kemudahan infrastruktur telah dibina atas nama Hizbullah yang dipanggil 'Jihad al-Bina'.
  19. Keseluruhan projek telah direka dan dibina oleh syarikat Malaysia dengan hanya 10% daripada bahan-bahan yang diimport.
  20. Matlamat dalam projek ini ialah untuk memastikan turutan dalam keseluruhan gen-gen manusia boleh dicapai pada tahun 2002.
  21. Pada Februari 2002, projek itu dirasmikan sebagai Blu-ray, dan Persatuan Cakera Blu-ray diasaskan oleh sembilan ahli awal.
  22. Satu projek pembinaan utama pada tahun 2001 memanjangkan tambangan yang digunakan oleh kapal-kapal pesiaran di pelabuhan utama.
  23. Pada 22 Mac 2007, Sony Computer Entertainment dan Universiti Stanford melebarkan projek Folding@home kepada konsol PlayStation 3.
  24. Tesla terpaksa memburuh di kota New York sebagai menyara hidupnya disamping mengumpulkan dana untuk projek beliau yang seterusnya.
  25. Keseluruhan projek itu siap 15 bulan lebih awal daripada perancangan awal dan ia dirasmikan oleh bekas perdana menteri Malaysia, Tun Dr.
  26. Pegawai tertinggi nuklear Iran mendakwa bahawa Rusia telah sengaja melambatkan dan mempolitikkan projek ekoran tekanan Eropah dan Amerika.
  27. Di zaman selepas perang, projek perumahan besar dilaksanakan dan Seaforth Dock, projek pembinaan terbesar bagi limbungan kapal dilaksanakan.
  28. Oleh sebab itu, Malaysia bercadang meneruskan projek penggantian melalui apa yang telah digelarkan sebagai "jambatan separuh yang bengkok" .
  29. Pada tahun 1998, kerajaan Malaysia mengambil keputusan untuk membekukan semua projek infrastruktur dan hartanah yang masih di peringkat perancangan.
  30. Sebagai respon, kerajaan negeri akan menerima usul ini dan mengerjakan projek ini secara bersendirian sementara menunggu kelulusan daripada kerajaan persekutuan.
  31. Kesemua kertas kerja ini dipercayai memberi bukti yang lengkap, dan terdapat beberapa projek yang sedang dijalankan untuk memendekkan dan meringkaskan bukti ini.
  32. Pada tahun 2003, Gulf International Investment Group telah meletak wang pertaruhan sebanyak RM500 juta, sebagai permulaan ingin membeli 60% projek Empangan Bakun.
  33. Walaupun pertemuan mereka hanya sekejap, mereka berdua masih sempat bekerjasama dalam sebuah projek membangunkan kuasa selanjar dengan menggunakan turbin berkembar.
  34. Seiring dengan membahagikan projek mereka dengan penekanan teori, ahli antropologi biasanya membahagikan dunia kepada tempoh masa yang berkait dan wilayah geografi.
  35. Kerja awam yang memberi faedah kepada keseluruh penduduk seperti projek pengairan dan saliran, menggantikan pembinaan piramid yang tidak mempunyai kegunaan pratikal.
  36. Kos pembinaan projek ini dianggarkan sebanyak RM 1.8 billion.Sekirannya projek ini berjaya, ianya akan menjadi rangkaian aerorel pertama di Malaysia dan Asia Tenggara.
  37. Pada November 2006, kerajaan Malaysia telah meluluskan projek pembinaan rel yang akan menghubungkan bangunan terminal utama kepada Terminal Penerbangan Tambang Murah .
  38. Jumlah penduduknya; 646 890 orang dan dijangka meningkat menjadi 700 000 orang pada 2014 setelah siapnya beberapa projek perumahan dan sub-bandar di sekitar Shah Alam.
  39. Pembinaan bermula pada bulan Ogos 1995 dan ia merupakan projek terbesar di Malaysia dan salah satu yang terbesar di Asia Tenggara dengan anggaran kos akhir US$8.1 bilion.
  40. Fasa kedua pula melibatkan pembinaan 11 buah stesen perhentian dan landasan monorel 12 kilometer di sepanjang tebing Sungai Klang projek pembangunan Kuala Lumpur Linear City.
  41. Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010 adalah merupakan satu projek pembancian yang dijalankan di semua tempat kediaman dan penduduk di seluruh negara Malaysia pada tahun 2010.
  42. Pada bulan Januari 2003, Sandakan Harbour Square, sebuah projek pembaharuan bandar, dilancarkan untuk cuba menghidupkan kembali pusat bandar sebagai pusat komersial utama di Sandakan.
  43. Dalam rangka memerangi penduduk berlebihan di Jawa, kerajaan Indonesia pada tahun 70-an dan 80-an memulakan projek transmigrasi bagi petani-petani miskin dan tanpa tanah ke Kalimantan.
  44. Persatuan bagi penambahbaikan aliran transit Lembah Klang mengkritik projek ini dan menyeru agar kerajaan negeri Melaka menambah baik perkhidmatan bas di negeri Melaka terlebih dahulu.
  45. Kuasa pemproses dari kesemua konsol PlayStation 3 banyak menyumbang kepada projek ini dan PlayStation 3 menduduki tangga ketiga di belakang pemproses NVIDIA dan AMD dari segi sumbangan FLOPS.
  46. Pada Mei 2000, Kerajaan Malaysia telah mengambil alih projek dengan membeli kepentingan Bakun Hydroelectric Corporation, dan meneruskan projek melalui syarikat milik kerajaan, Sarawak Hidro Sdn Bhd.
  47. Sebagai sebahagian daripada projek lima tahun untuk memasang alat pelampung tsunami di sekitar kepulauan Indonesia, kerajaan itu telah meletakkan dua alat tersebut di samping pulau Sumatra tahun lalu.
  48. Had ini menimbulkan kebimbangan tentang projek pengairan, pengeringan lombong, dan air pancut berhias yang dirancangkan oleh Duke Tuscany, dengan itu Duke mengupah Galileo untuk menyiasat masaalah itu.
  49. Dalam tahun 2004, pemaju hartanah Grosvenor melaksanakan projek pembangunan "Paradise Development" bernilai x920 juta, di Paradise Street yang akan melibatkan perubahan besar kepada pusat bandar Liverpool.
  50. Sejak bermulanya perdagangan gas asli cecair dunia tahun 1964, industri gas asli cecair telah berkembang dengan cepat sama ada dari segi jumlah projek yang dikendalikan mahupun dari segi saiz setiap projek.
  51. Namun begitu tiada butir-butir terperinci berkenaan syarikat yang akan menjalankan projek tersebut dan tidak diketahui sama ada rel ini akan dihubungkan dengan perkhidmatan rel laju sedia ada, KLIA Ekspres.
  52. Apabila petani mampu menghasilkan makanan yang melebihi keperluan keluarga masing-masing, orang lain di dalam masyarakat mereka dibebaskan untuk mengabdikan hidup mereka dalam projek bukan pemerolehan makanan.
  53. Kadar berkembangan yang pesat ini telah mencetuskan projek-projek seperti projek Bandar Lusail, yang mana telah di bangunkan di sebelah utara Doha dan dijangka akan menjadi petempatan kepada lebih 200,000 orang.
  54. Henry VIII juga terlibat dalam banyak projek pembinaan tanpa sebarang asas, serta pembaikan sebilangan bangunan yang utama, termasuknya Istana Nonsuch, Gereja Kolej King di Cambridge, dan Gereja Westminster di London.
  55. Ia merupakan sebahagian daripada komponen terpenting projek hartanah bersepadu dan pembangunan semula Sungai Klang yang dikenali sebagai Kuala Lumpur Linear City (Bandar Berjajar Kuala Lumpur) yang dibatalkan pembinaannya.
  56. Pada Januari 1994, projek ini diswastakan kepada Bakun Hydroelectric Corporation, iaitu syarikat usahasama Ekran Berhad, Tenaga Nasional Berhad, Kerajaan Sarawak, Syarikat SESCO Berhad dam Malaysia Mining Corporation Berhad.
  57. Menurut kepada Moscow Defense Brief , sehingga 2005, Washington mengenakan tekanan diplomatik ke atas Rusia agar menghentikan projek itu.Amerika Syarikat juga mendesak negara lain untuk mengharamkan syarikat mereka dari mengambil bahagian.
  58. Setelah semua projek pembinaan semula telah selesai, kerajaan Jajahan Mahkota kemudian mengambil keputusan untuk memberikan pemerintahan sendiri kepada Borneo Utara pada 31 Ogos 1963 iaitu 16 hari sebelum penubuhan Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963.
  59. Rancangan untuk serangan Pearl Harbor bagi menyokong kemaraan ketenteraan lanjut bermula pada Januari 1941, dan latihan untuk misi berlangsung pada pertengahan tahun apabila projek ini dianggap layak selepas pertelingkahan sesama tentera laut Imperial (Imperial Navy infighting).
  60. Pembasmian hutan, projek pembangunan haram dan dasar-dasar pengurusan tanah yang tidak cekap telah menyebabkan hakisan pergunungan di serata Itali, sehingga mengakibatkan bencana ekologi yang dahsyat seperti banjir Empangan Vajont 1963, dan gelongsoran lumpur di Sarno dan di Messina (2009).
  61. Kos pembinaan projek ini pada mulanya dianggarkan sebanyak RM 28 Juta tetapi telah berkurang kepada RM 16.5 Juta.Ia mula dibina pada Mei 2008.Pada mulanya, monorel yang dicadangkan dapat memuatkan sebanyak 88 orang tetapi berkurang kepada 22 orang dan bergerak pada kelajuan kira-kira 12 km sejam.
  62. Aerorel Melaka merupakan sebuah projek rangkaian aerorel yang dicadangkan di Melaka.Projek ini dibina, dikendali dan diuruskan oleh Pyramid Express Sdn Bhd manakala sokongan teknikal dan pengurusan projek akan disediakan oleh Pinggiran Pelangi Sdn Bhd, ejen tempatan Aerobus dari Houston, Amerika Syarikat.
  63. Yayasan Perisian Bebas ialah sebuah pertubuhan bukan untung yang diasaskan oleh Richard Stallman pada 4 Oktober 1985 untuk menyokong gerakan perisian bebas, khususnya projek GNU, gerakan berasaskan copyleft yang bertujuan menawarkan kebebasan untuk mengedar dan mengubahsuai perisian komputer tanpa halangan.
  64. Namun Kraftwerk Union menarik diri daripada projek nuklear Bushehr pada bulan Julai 1979, selepas kerja berhenti pada bulan Januari 1979, dengan satu reaktor 50% selesai, reaktor lain dan 85% lengkap.Syarikat itu telah menerima $ 2.5 bilion .Selepas Revolusi Iran 1979 berlaku krisis antara Iran dengan Barat.
  65. Pada masa yang sama, wajah bumi Malaysia berubah kerana bangkitnya berbilang-bilang projek mega, antaranya Menara Berkembar Petronas , Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Projek Lebuhraya Utara Selatan, Litar Antarabangsa Sepang, Koridor Raya Multimedia, empangan hidroelektrik Bakun dan pusat pentadbiran persekutuan baru, iaitu Putrajaya.
  66. Laporan Penilai Kesan Alam Sekitar atau secara ringkasnya EIA bagi projek Empangan Bakun menyatakan bahawa paras air tasik Bakun adalah 195 meter dan 228 meter lalu membentuk 18 buah pulau. Namun begitu, sehingga Februari 2010 paras air Empangan Bakun telah mencecah 228 meter dan menyebabkan ladang-ladang baru, kawasan perkuburan baru dan rumah panjang baru tenggelam.
  67. Fail:Mes-e1.png" class="image"> Lebuhraya Utara-Selatan ialah projek lebuh raya kebangsaan pertama yang menghubungkan utara dan selatan Semenanjung Malaysia merentasi lapan buah negeri menghubungkan bandar-bandar utama di bahagian barat Semenanjung Malaysia menjadikan ia lebuh raya terpanjang di Malaysia dengan panjang keseluruhan 847.7 kilometer, menghubungkan antara Bukit Kayu Hitam dan Johor Bahru.
  68. Jeneral Ernesto Geisel menjadi presiden pada tahun 1974, lalu memulakan projek pendemokrasian semula yang diakuinya sebagai “perlahan, beransur-ansur dan selamat.” Geisel menamatkan sikap tidak berdisiplin pihak tentera yang membelenggu negara sejak tahun 1889, serta penyeksaan tanahan politik, penapisan akhbar, dan pemerintahan diktator tentera itu sendiri, selepas memansuhkan Akta Institusi Kelima.
  69. Pada kurun ke-16, Ladang Ireland, yang dijalankan oleh kolonis Inggeris menjadi pelapor kepada peluasan empayar luar negara, dan beberapa orang yang terlibat dalam projek ini juga memainkan peranan dalam penjajahan awal Amerika Utara terutamanya kumpulan yang dikenali sebagai “orang Negara Barat” , yang termasuk Sir Humphrey Gilbert, Sir Walter Raleigh, Sir Francis Drake, Sir John Hawkins, Sir Richard Grenville dan Sir Ralph Lane.
  70. Fasa kedua projek monorel ini pada mulanya dirancang dengan landasan yang sedia ada akan disambung dengan 1.6 kilometer lagi landasan bermula di Jambatan Chan Koon Cheng ke The Stadhuys.Namun begitu, ianya diubah dari Stesen Hang Jebat di Taman Rempah ke Jalan Tun Mutahir dan Jalan Tun Ali ke Stesen Hang Tuah di Jalan Bunga Raya sepanjang 1.3 kilometer.Fasa keduaprojek itu juga akan mengandungi satu stesen penyelenggaraan di persimpangan Jalan Tun Ali dan Jalan Tun Mutahir bagi memastikan sistem monorel itu menepati piawaian yang ditetapkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat .Antara penambahbaikan yang dilakukan pada fasa kedua projek ini adalah terdapat pintu bantuan kecemasan di gerabak, menyediakan laluan antara gerabak, pusat kawal trafik dan sistem pemindahan automatik selain generator.Proses pembinaan fasa dua bermula pada bulan Disember 2011 dan dijangka siap pada Februari 2013.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...