Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "bendera"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bendera" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Wilayah Persekutuan mempunyai bendera rasminya yang sendiri.
  2. Singapura juga mengibarkan bendera Singapura di pulau Batu Putih.
  3. Tiang bendera ini dibina menggunakan tiang kapal MV Great Eastern.
  4. Pada 1883, bendera putih-biru-merah menjadi pilihan kepada bendera awam.
  5. Semasa Revolusi Amerika, bendera syarikat menyerupai bendara Grand Union.
  6. Bendera Maharaja", bendera rasmi Empayar Rusia bermula 1858 sehingga 1914.
  7. Syarikat ini telah mempunyai lima bendera yang berbeza sepanjang hayatnya.
  8. Setakat pacak dan mengibarkan bendera tidaklah bermasalah sangat bagi Malaysia.
  9. Burung nuri Sisserou, burung negara Dominika, ditampilkan dalam bendera negara.
  10. Empayar British dan Syarikat Hindia Timur Inggeris pernah mengibarkan bendera mereka.
  11. Bendera syarikat yang diberi nama bendera Syarikat John mula digunapakai pada 1600-an.
  12. Reka bentuk bendera tersebut telah mendapat kelulusan Raja George VI pada 19 Mei 1950.
  13. Pada 11 Ogos 1786 Kapten Francis Light menaikkan bendera Union Jack di Kota Cornwallis.
  14. Kerajaan Thailand dan Brunei mengarahkan pejabat kerajaan mengibarkan bendera separuh tiang.
  15. Ilham untuk menamakan bendera Malaysia kepada Jalur Gemilang diusulkan Datuk Hashim Mat Dris.
  16. Perpindahan tersebut dilakukan dengan simbolik perpindahan bendera peribadi Yang di-Pertuan Agong.
  17. Helang berkepala dua Romanov adalah standard Maharaja, digunakan sebagai bendera Empayar sebelum 1858.
  18. Tiga warna pasukan itu berasal dari bendera kebangsaan Perancis, yang dikenali sebagai Drapeau tricoleur.
  19. Selama beberapa tahun, lencana Milan adalah bendera Milan; yang pada asalnya merupakan bendera Saint Ambrose.
  20. mengumumkan bahawa bendera Malaysia diturunkan separuh tiang selama 7 hari, dan bendera Perak selama 100 hari.
  21. Malaysia juga pernah mengibarkan bendera Malaysia di Woodland, Singapura dan di stesen keretapi Tanjung Pagar.
  22. Dari mulanya Reformasi, kebanyakannya putera Jerman Utara menggunakan Protestan sebagai bendera pemberontakan.
  23. Di sinilah tempat di mana bendera Union Jack diturunkan pada 31 Ogos 1957 dan bendera Jalur Gemilang dikibarkan.
  24. Bendera Yang di-Pertuan Agong dinaikkan dengan diapit dua bendera Jalur Gemilang serta 14 bendera negeri-negeri.
  25. Pada 26 Mei tahun yang sama, bendera itu dikibarkan buat pertama kalinya di Istana Sultan Selangor, Kuala Lumpur.
  26. Untuk tujuan itu satu pertandingan bagi mereka bentuk bendera Persekutuan Tanah Melayu yang baru pada tahun 1949.
  27. Pada 1914, bendera putih-biru-merah dengan kanton jata maharaja diperkenalkan oleh dekri maharja pada 19 November 1914.
  28. Tiang bendera setinggi 95-meter, antara yang tertinggi di dunia, menandakan tapak itu dengan kepingan bulat marmar hitam.
  29. Daripada sejumlah itu, tiga rekabentuk bendera baru bagi Persekutuan Tanah Melayu telah dipilih untuk ke peringkat akhir.
  30. Sewaktu bendera British diturun di Kuala Lumpur pada hari kemerdekaan, Tunku mengetuai orang ramai untuk menyorak "Merdeka!".
  31. Dengan percantuman itu, bendera Persekutuan Tanah Melayu telah diubah suai untuk mengambil kira penambahan negeri-negeri tersebut.
  32. Ia mengantikan bendera hitam-oren-putih, yang mana menjadi bendera awam sejak 1858, dan juga bendera putih-biru-merah yang kosong.
  33. Di kawasan Dataran Seremban juga terdirinya tiang bendera Malaysia yang tertinggi di Negeri Sembilan iaitu mencecah hampir 100 kaki.
  34. Pada 14 Mei 1990, Kuala Lumpur menyambut 100 tahun kerajaan tempatannya dengan memperkenalkan lagu dan bendera Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
  35. Muka hadapan syiling ini bergambar Bangunan Parlimen Malaysia serta lambang bintang dan bulan persekutuan yang berasal daripada bendera Malaysia.
  36. Kaedah menaikkan bendera pada tiang berketinggian 30 meter dilakukan secara automatik, berbeza di Istana Negara lama, yang dinaikkan secara manual.
  37. Sejarah sepintas lalu, merekodkan Bendera Persekutuan Tanah Melayu diilhamkan menerusi satu pertandingan mereka cipta bendera peringkat kebangsaan.
  38. Lukisan harimau sering dijumpai pada bendera dan jata negara, sebagai maskot sukan, dan haiwan kebangsaan sebilangan negara Asia, termasuk Malaysia.
  39. Pada 15 November 1949, Jawatankuasa ini mengemukakan 373 reka bentuk bendera kepada Majlis Perundangan Persekutuan untuk pertimbangan dan pemilihan.
  40. Ketika ini, lencana itu melambangkan warna kelab tersebut dengan bendera Comune di Milano, dengan akronim ACM di atas serta tahun penubuhan di bawah.
  41. Nama bendera Malaysia telah diisytiharkan oleh Tun Mahathir bin Mohamad, Perdana Menteri pada malam 31 Ogos 1997 sempena Hari Kemerdekaan negara yang ke-40.
  42. Di sinilah, di hadapan bangunan Sultan Abdul Samad, bendera Union Jack diturunkan dan bendera Federasi Malaya dinaikan buat pertama kali pada tengah malam 31 Ogos 1957.
  43. Pada 11 Februari, Persatuan Olimpik India telah dibentuk semula dan atlet India dibenarkan untuk bertanding di bawah bendera mereka sendiri dari masa itu dan seterusnya.
  44. Bangunan- bangunan perniagaan, rumah kediaman dan kereta-kereta akan memasang dan mengibarkan bendera Malaysia, Jalur Gemilang, dan ini menyemarakkan lagi suasana perayaan.
  45. Warna tradisional pasukan kebangsaan adalah biru, putih dan merah, warna-warna bendera kebangsaan Perancis, yang dikenali sebagai Drapeau Tricolore, dan Coq Gaulois adalah simbol pasukan.
  46. Kehadiran kolonial Portugis di Afrika Timur secara rasmi bermula pada 1505, ketika bendera kapal di bawah pimpinan Don Francisco De Almeida mengebom dan merompak Kilwa, sebuah pulau yang terletak di selatan Tanzania.
  47. Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Datuk Tengku Farok Hussein Tengku Abdul Jalil kemudiannya menyerahkan bendera kepada Pemangku Pegawai Memerintah Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu Diraja, Mejar Mohd Kadri Abu Bakar.
  48. Dengan penggunaan semula bendera yang serupa dengan bendara diraja sebelum tahun 1918, terdapat spekulasi bahawa raja terbuang negara Montenegro, Putera Nikola II Petrović-NjegoÅ¡, untuk kembali menjadi raja berpelembagaan.
  49. Kemuncak majlis perasmian itu ialah istiadat menaikkan bendera negeri Johor di Bukit Penggaram yang sekarang menjadi tapak dan kawasan rumah kediaman Pegawai Daerah dan seterusnya bukit itu disebut orang Bukit Bendera hingga hari ini.
  50. Beliau kemudiannya mengabaikan penalti tersebut dan diberikan bendera hitam, yang menunjukkan bahawa pemandu mesti segera kembali ke kotak pit mereka masing-masing, yang mana beliau disingkirkan dan kemudiannya digantung dua buah perlumbaan.
  51. Pada awal 1986, Dewan Undangan Pulau Krismas memegang sebuah pesaingan reka bentuk untuk bendera pulau; reka bentuk pemenang telah diamalkan sebagai bendera tidak rasmi untuk beberapa dekad, dan pada 2002 ia menjadi bendera rasmi Pulau Krismas.
  52. Permulaan asal Jalur Gemilang bermula apabila pada tahun 1949, dengan persetujuan Majlis Raja-Raja sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan untuk menimbang dan membuat perakuan berhubung dengan rekabentuk bendera bagi Persekutuan Tanah Melayu yang baru.
  53. Upacara penutupan Sukan Olimpik London 2012 diadakan pada 12 Ogos 2012, menyaksikan penyerahan bendera Olimpik oleh Boris Johnson, Datuk Bandar London, kepada Eduardo Paes, Datuk Bandar Rio de Janeiro, iaitu tuan rumah Sukan Olimpik Musim Panas 2016.
  54. Upacara menurunkan bendera peribadi baginda di Istana Negara, Jalan Istana dilakukan pada jam 9 pagi manakala upacara menaikkan bendera peribadi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong di kompleks Istana Negara baru disempurnakan tepat jam 10.25 pagi.
  55. Dengan itu, buat pertama kalinya bendera Persekutuan Tanah Melayu telah dikibarkan dalam satu majlis menaikkan bendera tersebut yang dianjurkan oleh Pesuruhjaya Tinggi British pada 26 Mei 1950 di perkarangan Istana Sultan Selangor dengan dihadiri oleh DYMM Raja-Raja Melayu dan Pegawai-pegawai Raja George VI.
  56. Sebelum pemasyhuran kemerdekaan Tanah Melayu dibuat, pada 30 Ogos 1957 pukul 12.00 tengah malam di Padang Kelab Selangor, Kuala Lumpur, telah diadakan upacara menurunkan bendera Union Jack bagi menandakan berakhirnya penjajahan British di Tanah Melayu dan lahirnya sebuah negara baru yang berdaulat, setaraf dan setimpal dengan semua negara-negara yang berdaulat di dunia.
  57. Sesiapa yang keluar dari rumahnya, pada tangannya ada dua bendera, satu bendera pada malaikat dan satu bendera pada syaitan, jikalau dia keluar dengan niat kerana Allah, malaikat akan mengekorinya bersama bendera tadi, maka bendera tadi masih bersamanya sehingga dia kembali ke rumahnya, dan jikalau dia keluar dari rumahnya melakukan kemurkaan kepada Allah, maka syaitan akan mengekorinya bersama benderanya, dan bendera tersebut masih bersamanya sehingga dia kembali ke rumahnya”
  58. Setelah gagal berunding di bawah bendera putih untuk membenarkan mereka yang tercedera untul lalu, pemerintah pasukan memutuskan bahawa pihak Jepun akan mematuhi Perjanjian Geneva mengenai tawanan perang dan memerintahkan kesemua mereka yang sihat dan mampu diperintahkan untuk berpecah ke dalam hutan, satu-satunya jalan bagi mereka kembali menyertai barisan pihak Berikat; tetapi bagi sekitar 110 tentera Australia dan 40 tentera India yang cedera terlalu teruk untuk melarikan diri, pilihan mereka yang ada hanyalah untuk menyerah diri.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...