Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "merah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "merah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Muka dan mata menjadi merah dan meradang.
  2. Warna tuan rumah mereka adalah jalur merah dan biru.
  3. Buahnya kecil dan apabila masak, berwarna merah kehitaman.
  4. Batu-bata yang berkualiti berwarna merah dibawa dari India.
  5. Langkawi juga menjadi habitat kepada sejumlah burung helang merah kawi.
  6. Jersi merah dan hitam diperkenalkan pada 1971, berdasarkan kepada jalur A.C.
  7. JALUR - menggambarkan Bendera Malaysia yang mempunyai 14 jalur merah dan putih.
  8. Isinya yang pejal berwarna putih tetapi berubah kepada merah jambu semasa lebam.
  9. Warna sempadan merah sekitar tahun menunjukkan pertandingan dimainkan di Malaysia.
  10. Disebabkan pakaian merah dan hitam Milan, mereka telah mendapat gelaran rossoneri.
  11. Penggunaan warna biru yang ditambah pada warna asal merah mempunyai nilai kebangsaan.
  12. Sepanjang keseluruhan sejarah kelab itu, mereka telah menggunakan warna merah dan hitam.
  13. MyPR berwarna merah sepenuhnya mengandungi semua data utama sama seperti pemegang MyKad.
  14. Aura biru akan mulai menguasai badan individu dan aura merah kembali ke kedudukan pusat.
  15. Takrifan 1 Takrifan 2 (merah gelap + merah)Takrifan 3 (merah gelap + merah + merah muda)
  16. Kawasan lampu merah yang terkenal di Bangkok termasuk Patpong, Nana Plaza dan Soi Cowboy.
  17. Latar belakang merah jambu merupakan acara yang bukan dalam Kejuaraan Dunia Formula Satu.
  18. Istiliah mahogani merah Filipina merujuk kepada kayu daripada genus Shorea dan Parashorea.
  19. Contohnya, Porphyra adalah suatu alga merah yang digunakan di Wales untuk membuat laverbread.
  20. Warna merah dan biru ini dibahagikan pada garisan tengah logo untuk melambangkan kesaksamaan.
  21. Diantara jenis bunga tulip yang disemai adalah berwarna merah, merah jambu, putih serta ungu.
  22. Kawi beerti merah hati, ini kerana helang tersebut mempunyai bulu merah hati dan berkepala putih.
  23. Bunga primrose heterozigus yang berwarna merah jambu merupakan hasil induk bunga merah dan putih.
  24. Apabila tembaga lebur berada dalam keadaan cahaya terang, kita dapat melihat kilau merah jambunya.
  25. Berdasarkan gambaran umum ,kebanyakan hantu ini matanya merah, pada mulutnya merah kesan-kesan darah.
  26. Dalam tahun 1896, Liverpool menukar jersi mereka daripada biru dan putih kepada jersi merah dan putih.
  27. Pada mulanya, bahagian insangnya berwarna merah jambu sebelum bertukar kepada merah keperang-perangan.
  28. Tidak lama selepas pergi dengan 2005 Porsche Carrera GT merah kepunyaan Rodas , pemandu hilang kawalan .
  29. Thaksin Shinawatra dikatakan menaja protes kumpulan baju merah di tengah kota Bangkok dari 12 Mac-Mei 2010.
  30. Dalam tahun 1896, Liverpool menukar warna jersi mereka daripada biru dan putih kepada jersi merah dan putih.
  31. Darah manusia berwarna merah, antara merah terang apabila di oksigen kepada merah tua apabila tiada oksigen.
  32. Sampul duit raya diadaptasi daripada amalan orang Cina yang memberi sampul merah berisi wang ataupun "Ang Pau".
  33. Rekabentuk ketiga ialah 11 jalur merah dan putih dengan bulan dan bintang berwarna kuning di bahagian tepi kiri.
  34. Pada 1 Jun 2006, MyPR telah diperkenalkan sebagai mengganti kad pengenalan merah untuk pemastautin tetap Malaysia.
  35. 5) erythropoiesis dalam keputusan tulang sum-sum merah dalam pengeluaran sel darah merah, yang memasuki peredaran.
  36. Ada di antara dokumen-dokumen ini menyatakan bawah jalur teratas berwarna merah dan ada pula yang mengatakan sebaliknya.
  37. Amanita Virosa mempunyai insang yang berwarna putih manakala Agaricus bisporus hampir kepada warna perang atau merah jambu.
  38. Mulai 1 Januari 2005, semua bayi yang lahir turut diberikan kad pengenalan tanpa gambar berwarna merah jambu dipanggil MyKid.
  39. Kebanyakan kupu-kupu mengumuhkan bendalir pewarna lebihan selepas keluar dari kepompong, baik yang putih, merah mahupun jingga.
  40. Pakaian ketiga mereka berubah setiap tahun dan ia merupakan hitam dengan sedikit merah untuk musim terbaru, tetapi ia jarang digunakan.
  41. Bermula dari tarikh 1 Jun 2006 juga, semua pemegang kad pengenalan merah lama diminta menukarkan kad mereka kepada MyPR sebelum 1 Julai 2007.
  42. Bill Shankly menukar jersi Liverpool daripada merah dan putih kepada warna merah seluruhnya, dan warna ini kekal digunakan hingga ke hari ini.
  43. Buat pertama kalinya warna hitam, merah dan emas dipilih bagi mewakili pergerakan ini, yang kemudiannya menjadi warna-warna kebangsaan Jerman.
  44. Toyol yang dipelihara, dipercayai secara umum sebagai mempunyai bentuk seorang budak kecil berbogel, dengan mata yang merah dan gigi yang tajam.
  45. Bahagian yang berwarna biru tua di atas sebelah kiri membawa ke bawah hingga atas jalur merah yang kelima itu maknanya perpaduan rakyat Malaysia.
  46. Pemilihan warna merah adalah sebagai menghargai sebuah sumbangan amal daripada Nottingham Forest, sejurus selepas penubuhan Arsenal pada tahun 1886.
  47. Dari 1600 ke 1707, , corak bendara syarikat terdiri daripada palang St George dikantonnya dengan belang merah dan putih memenuhi kawasan di luar kanton.
  48. Pemandu dalam teks tebal masih bersaing dalam kejuaraan Formula SatuLatar belakang merah jambu merupakan acara yang bukan dalam Kejuaraan Dunia Formula Satu.
  49. Pasukan dalam teks tebal masih bersaing dalam kejuaraan Formula SatuLatar belakang merah jambu merupakan acara yang bukan dalam Kejuaraan Dunia Formula Satu.
  50. Milan. Baju kebanyakannya warna merah telah dipilih untuk musim 2004-05 dan 2005-06 sebelum kembali ke jalur lama pada musim 2006â€"07 atas permintaan penyokong.
  51. Pengganas-pengganas itu juga bertujuan untuk mewarnakan campuran letupan mereka dengan warna merah untuk memadankannya dengan warna minuman sukan di bahagian atas.
  52. 1) makrofaj dalam limpa, hati, dan sumsum tulang merah phagocytize pecah dan dipakai daripada sel darah merah, spliting selain bahagian heme dan globin hemoglobin.
  53. Sumbangan terbesar datangnya dari Antonie van Leeuwenhoek yang menjumpai sel darah merah dan spermatozoon dan membantu mempopularkan mikroskopi sebagai satu teknik.
  54. Logo yang terdahulu ialah reben berjalur biru, kuning, hitam, hijau dan merah berliku-liku melalui teks "LONDON 2012", menyerupai bentuk Sungai Thames di London Timur.
  55. Dalam sebahagian besar sejarah Arsenal, warna rumah mereka ialah baju merah terang dengan lengan putih dan seluar pendek putih, meskipun kadangkala situasi ini berubah.
  56. Chondrus crispus adalah alga merah satu lagi digunakan dalam menghasil beberapa bahan tambahan makanan, bersamaan dengan Kappaphycus dan pelbagai rumpai laut gigartinoid.
  57. Tembaga mempunyai ciri warnanya itu oleh sebab struktur jalurnya, iaitu ia memantulkan cahaya merah dan jingga dan menyerap frekuensi-frekuensi lain dalam spektrum tampak.
  58. Pada tahun itu juga Bill Shankly menukar warna jersi Liverpool daripada merah dan putih kepada warna merah keseluruhan, dan warna tersebut kekal digunakan hingga ke hari ini.
  59. Warna kelab ini adalah merah dan putih dan nama samaran kelab ini adalah xguias (Helang) ataupun Encarnados (Merah) manakala penyokong memanggil kelab ini sebagai Benfiquistas.
  60. Sesetengah genera yang tidak berkait rapat didalam filum ini mampu menjalani fotosintesis dan digelar bakteria ungu (purple bacteria), merujuk kepada pigmennya yang merah kemerahan.
  61. Kebanyakan organisasi seperti tentera merah dan Red Army and Militia forces menyambungkan tugas mereka tetapi akhirnya dibubarkan atau diserap kedalam negara-negara merdeka yang baru.
  62. Permaisuri Sheba telah mengamanahkan payung merah sebagai pengiktirafan kerajaan berdaulat agar dipelihara kerukunan pelbagai suku kaum di sana dengan tertubuhnya kerajaan purba Luwuk.
  63. Pelbagai kultivar, varieti, dan hibrid telah dihasilkan, dengan warna bunga pelbagai dari putih kepada kuning dan kuning bata dan merah jambu lembut, dengan kelopak set tunggal dan berganda.
  64. Pada hari Isnin, 22 Januari 2007, askar-askar beret merah di bawah kuasa pemerintahan Ousmane, anak lelaki Conte, menggeledah ibu pejabat mogok dan membelasah ketua-ketua persatuan sekerja .
  65. Digelar The Cherries, pasukan ini secara tradisinya bermain memakai baju merah dengan lengan putih sehingga tahun 1971, apabila jalur ditukarkan kepada jalur merah dan hitam sama seperti A.C.
  66. Pertama, kerana baju berjalur merah ceri yang dipakai kelab itu dan, mungkin lebih munasabah, kerana Dean Court dibina bersebelahan dengan estet Cooper-Dean, yang merangkumi banyak kebun ceri.
  67. Pada tahap schizont, parasit terbahagi beberapa kali untuk membentuk merozoites baru, yang meninggalkan sel darah merah dan bergerah melalui saluran darah bagi menceroboh sel darah merah baru.
  68. Pelbagai cultivars, varieties, dan hibrid telah dihasilkan, dengan warna bunga pelbagai dari putih kepada kuning dan kuning bata dan merah jambu lembut, dengan kelopak set tunggal dan berganda.
  69. Warna yang merah kecoklatan bagi kelopaknya, ditaburi dengan bintik-bintik putih menghasilkan bau yang amat tidak menyenangkan, hampir sama dengan bau yang dikeluarkan daging atau bangkai yang reput.
  70. Penyakit anemia sel sabit melibatkan pewarisan satu jenis gen yang boleh mencetuskan pelbagai masalah kepada jantung, hati, buah pinggang, dan mata disebabkan pembentukan sel darah merah yang abnormal.
  71. Golongan muda pula akan melawat golongan tua dan menerima wang ang pau dalam sampul merah bagi melambangkan nasib baik, yang diberikan oleh orang yang berkeluarga kepada mereka yang masih belum kahwin.
  72. Keluaran-keluarannya yang utama termasuk tebu, koko, pewarna axil biru, pewarna merah daripada serangga kokineal, serta kayu-kayu berharga yang digunakan untuk kerja seni gereja dan istana di Sepanyol.
  73. Abjad-abjad MAS dalam taip terbaru ini diletakkan sedikit warna merah yang menandakan nama asal syarikat tersebut, Malaysia Airlines System selepas rekaan asalnya tidak diluluskan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr.
  74. Bagaimanapun, apabila Bulan bertindak sebagai tabir, gambaran sepenuhnya terdedahâ€"gas bak kilauan permata yang memancar yang dikenali sebagai korona, dan juga suar merah menyala yang menjulang dari permukaan suria.
  75. Pada tahun 1909, Sparta Prague telah mengambil sebuah kit merah gelap seperti yang dipakai oleh Arsenal sewaktu itu; pada tahun 1930-an, Hibernian mengambil rekaan lengan Arsenal dalam warna baju hijau dan putih mereka.
  76. Kulit katak 'berbeza dari segi warna dari samaran yang baik perang berbalam, kelabu dan hijau sehingga pada corak yang jelas merah terang atau kuning dan hitam untuk mengiklan ketoksikan dan memberi amaran kepada pemangsa.
  77. Mereka yang terus menetap di Georgetown dipaksa memakai lilitan merah dan putih di lengan untuk tujuan pengenalan semasa penaklukan Jepun, tentera Jepun mengesyaki komuniti Yahudi di Georgetown bertindak sebagai pengintip.
  78. Tidak beberapa lama kemudian, wakil kumpulan baju merah digelar Cintakan keamanan (anti-Bersih 4) Jamal Md Yunos, mengatakan pihaknya membatalkan hasrat untuk mengadakan demonstrasi pada 29-30 Ogos ini dan memilih tarikh lain.
  79. Dalam invertebrata, protin pembawa oksigen terlarut bebas dalam darah; dalam vertebrata protin pembawa oksigen terkandung dalam sel darah merah khusus, membenarkan kepekatan lebih pewarna pernafasan tanpa peningkat kepekatan darah.
  80. Gabungan mana-mana warna terbabit dapat membentuk warna untuk negeri-negeri terlibat; merah, hitam dan kuning untuk Negeri Sembilan; putih dan hitam untuk Pahang; hitam, putih dan kuning untuk Perak; dan merah dan kuning untuk Selangor.
  81. Antara kumpulan pengunjung yang tiba di stadium adalah Kadet, Pengakap Laut , Pandu Puteri (berpakaian biru muda), Pengakap (dengan kain skaf, berwarna merah dan emas, merah dan hitam, merahdan biru, merah dan putih), Pasukan Briged St.
  82. Pada tahun 1933, Herbert Chapman, yang menghendaki pemain-pemainnya untuk berpakaian lebih segak, telah mengubahsuaikan kit tersebut, menambah lengan putih dan merubah merah gelap itu kepada merah yang lebih terang seperti merah peti pos.
  83. Kaum lelaki masyarakat Bidayuh pula lazimnya mengenakan sepasang persalinan berbentuk baju hitam separa lengan atau berlengan pendek dengan sedikit corak berunsur flora dan seluar hitam atau cawat yang berwarna asas seperti biru, merah dan putih.
  84. Seperti juga gereja dan tempat awam, rumah kediaman juga wajib dihiasi indah sempena sambutan Krismas, dengan gantungan rimbunan daun kehijauan pada dinding-dinding, pohon Krismas di ruang tamu dan gantungan stoking merah besar pada tempat pendiangan api.
  85. Semasa kanak-kanak, hampir semua tulang manusia menghasilkan sel darah merah; apabila dewasa, penghasilan sel darah merah terhad kepada tulang-tulang besar: bagi haiwan bertulang belakang, tulang dada , tulang selangka, tulang pelvik, dan tulang lengan dan kaki.
  86. Kali kedua, semasa 2005â€"06 ialah musim terakhir Arsenal bermain di Highbury, baju pasukan telah diubah sementara kepada warna asli merah gelap, atau "redcurrant", untuk mengenang kembali warna yang telah dipakai semasa musim pertama di Highbury, pada tahun 1913.
  87. Namun terdapat kumpulan berbaju merah telah membuat persembahan ala-silat di hadapan Pusat membeli-Belah Sogo, dengan mengadakan pertunjukan seni mempertahankan diri dengan bantuan beberapa bongkah batu, kayu-kayan dan dianggarkan lebih kurang 200 orang berhimpun.
  88. Perlawanan ini juga diingati kerana bekas pemain City Joey Barton dibuang padang, selepas tiga insiden yang layak diberikan kad merah ke atas tiga pemain City hanya dalam tempoh beberapa saat, menyebabkan dia digantung 12 perlawanan yang memaksa beliau untuk meninggalkan bola sepak Inggeris.
  89. Pemangku Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan merupakan Raja Melayu yang pertama berangkat tiba diikuti Tengku Mahkota Johor yang menggantikan Sultan Johor, Sultan Perak (berpakaian berwarna krim), Sultan Terengganu (berpakaian emas bersama merah gelap dan hijau), Sultan Kelantan (berpakaian emas pucat), Sultan Kedah (berpakaian biru dan perak) Raja Perlis (berpakaian emas), Sultan Pahang (berwarna merah senduduk dan dan perak) serta yang akhir sekali, baginda Yang di-Pertuan Agong yang berpakaian perang serta memakai keris yang baru.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...