Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "identiti"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "identiti" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ini akan dibuktikan dengan tiga identiti Pythagoras.
  2. Tetapi kebangkitan ini tidak menentang identiti Islam.
  3. Hal ini menjamin kemerdekaan Bahrain dan identiti Arabnya.
  4. Panj Pyare itu diminta memakai lima lambang tersendiri identiti baru mereka, iaitu Lima K.
  5. Campuran unsur identiti (+) ditulis sebagai 0 dan sonsangan campuran a ditulis sebagai -a.
  6. Bagi manusia, terdapatnya banyak komponen yang menentukan jantina biologi dan identiti jantina.
  7. Dokumen pengenalan merupakan sejenis dokumen yang digunakan untuk memastikan identiti pembawanya.
  8. Mereka termasuklah beberapa ahli keluarga Kiram yang memasuki negeri Sabah menggunakan identiti palsu.
  9. Berbeza dengan dokumen lain, tugas dokumen pengenalan ini adalah hanya untuk menyatakan identiti pembawanya.
  10. Gelaran Zhongguo merujuk kepada kedudukan geografi, budaya dan identiti politik dan tidak kepada bangsa etnik asal.
  11. Islam sudah begitu sebahagian daripada identiti Melayu sehingga adat istiadat Islam telahpun diasimilasikan dengan budaya Melayu.
  12. Daripada pertembungan sebeginilah puak-puak Jermanik ini mempelajari taktik-taktik perang orang Rom sambil mengekalkan identiti puak mereka.
  13. Merumitkan lagi masalah, beberapa watak telah diberi identiti yang berganda, sebagai watak purba dan juga sebagai watak sezaman dengan Rafaello.
  14. Selain itu, penduduk-penduduk Pamiri di Gorno-Badakhshan juga telah mencuba mewujudkan sebuah identiti etnik yang berbeza dengan identiti etnik Tajik.
  15. Perarakan sekitar bandar juga satu kebiasaan Vaisakhi merupakan hari kelahiran Khalsa dan para penganut Sikh diberi identiti yang jelas tatalaku untuk diikuti.
  16. Orang Thai kini kebanyakannya penganut Buddhisme Theravada dan kuat mengaitkan identiti etnik mereka dengan kepercayaan agama yang termasuk pemujaan nenek moyang .
  17. Dari segi sejarah pula, budaya Korea telah dipengaruhi oleh China , ia berjaya membangunkan identiti budaya yang unik dan berbeza daripada jiran mereka yang lebih besar.
  18. Meskipun begitu, banyak teorem matematik sebenarnya boleh diselesaikan dengan pengiraan yang lebih ringkas, termasuklah identiti polinomial, trigonometri, dan hipergeometri.
  19. Sebagai contoh, sebarang ahli mafia boleh, dan ramai melakukannya, "tikus" rakan mereka, medapat identiti baru, contoh melalui program pelindungan saksi FBI di Amerika Syarikat.
  20. Selepas peperangan, Amerika Syarikat memberikan pengaruh yang lebih ke atas budaya dan masyarakat New Zealand mendapat satu pandangan yang lebih jelas tentang identiti kenegaraan.
  21. Kehadiran kaum bumiputera memberi identiti tersendiri bagi Rejimen Renjer DiRaja dan menjadikan ianya kaya dengan pelbagai kebudayaan yang tidak terdapat dalam rejimen-rejimen lain.
  22. Walaupun Haight-Ashbury telah mengalami gentrifikasi dan hilang identiti budaya hippie dalam dekad-dekad berikutnya, San Francisco telah menjadi sinonim dengan budaya dan nostalgia hippie.
  23. Bila kad pengenalan itu dikeluarkan oleh kerajaan, ia menegaskan satu identiti awam yang unik untuk sesorang, dengan itu menetapkan identiti seseorang itu dalam hubungannya dengan kerajaan.
  24. Pada abad ke-20, kedua-dua empayar dirujuk oleh para intelektual nasionalis untuk berhujah bagi satu identiti Indonesia di dalam wilayah Indonesia sebelum kewujudan wilayah kolonial Belanda.
  25. Kehadiran mereka adalah terkawal namun kewujudan mereka dengan jumlah terlalu ramai dan luar biasa memberikan satu fenomena yang menarik dan menjadi identiti Bandar Tawau yang sangat dibanggakan.
  26. Orang-orang Berber, yang sering dirujuk dalam lingkungan aktivis etnik moden sebagai "Amazigh," lebih biasa dikenali sebagai Berber sahaja, atau mengikut identiti etnik kawasan mereka, umpamanya Chleuh.
  27. Contohnya, di Xinjiang-Kawasan Autonomi Ugyhur, yang didiami oleh 10% orang Hui, orang Hui mempunyai identiti etnik yang tersendiri berbanding orang Ugyhur, Kazakh, dan Kyrgyz yang merupakan orang-orang Turkik.
  28. President Mandela telah menumpukan sepenuh perhatiannya terhadap pendamaian di tahap nasional, dan telah cuba untuk membentuk satu identiti untuk Afrika Selatan dalam masyarakat majmuk yang terpisah akibat konflik perkauman sejak beberapa dekad.
  29. Selain itu, peranan yang dimainkan oleh para cendekiawan bersama dengan semangat bangga orang Minang dengan identiti mereka menjadikan Tanah Minangkabau, iaitu, Sumatra Barat, sebagai sebuah kuasa utama dalam pergerakan kemerdekaan di Indonesia.
  30. Kelab ini mempunyai kaitan yang sungguh rapat dengan syarikat Philips, syarikat yang menghasilkan mentol ketika itu sehingga kedua-dua entiti tersebut menjadi identiti kebanggaan bandar di mata dunia.PSV ialah antara gergasi dalam liga Eredivisie bersama Feyenoord dan Ajax.
  31. Pada 4 April 2001, perbicaraan Estrada bermula semasa Ombudsman Aniano Desierto memfailkan dakwaan rasuah 4 bilion peso Filipina .Beliau turut dituduh bersumpah bohong kerana mengisytiharkan nilai palsu aset dan menyalahgunakan identiti Jose Velarde, kepada mahkamah anti-rasuah Sandiganbayan.
  32. Di bawah tekanan berterusan untuk mengikut norma-norma kelelakian, ahli-ahli gerakan kewanitaan tidak bersetuju antara satu sama lain tentang persoalan-persoalan punca ketaksamaan, bagaimana kesamaan harus dicapai, serta takat jantina dan identiti berdasarkan jantina yang harus dipersoalkan dan dikritik.
  33. Dalam istilah yang mudah, feminisme merupakan kepercayaan kepada kesamaan sosial, politik, dan ekonomi antara kedua-dua jantina, serta kepada sebuah gerakan yang dikendalikan berdasarkan keyakinan bahawa jantina harus tidak merupakan faktor penentu yang membentuk identiti sosial atau hak-hak sosiopolitik dan ekonomi seseorang.
  34. Sesetengah sumbangan penting lain oleh Nurhaci termasuk mengarahkan penciptaan bahasa Manchul bertulis yang berasaskan skrip Mongolia, dan penubuhan sistem pentadbiran sivil dan ketenteraan yang kemudiannya menjadi Panji-panji Manchu, unsur yang mendefinasikan identiti Manchu, maka tersedianya asas untuk mengubah wajah puak Jurchen yang renggang pertaliannya menjadi satu negara.
  35. Oleh kerana isu ini dibawa dalam keadaan delegasi yang mana sepatutnya hadir bagi mewakili China berbanding kemasukan atau penyingkiran ahli, isu ini hanya memerlukan tindakan oleh Perhimpunan Agung dan mengelakkan ketidakupayaan Perhimpunan untuk mengeluarkan ahli Majlis tanpa kelulusan Majlis (bergantung kepada veto), atau kelemahan perubahan dalam Artikel 23 mengenalpasti identitiahli-ahli kekal.
  36. Dahulu ketika awal kewujudan Tawau ketika zaman pemerintahan British iaitu sebelum era kemerdekaan, kawasan Tawau dipenuhi dengan ladang kelapa , getah dan pisang lanut (abaka), kini wajah Tawau sudah berubah wajah dengan pokok-pokok kelapa sawit yang terbentang luas jika dilihat dari atas muka bumi dan sebahagian kecilnya masih ditanam dengan tanaman koko yang dulunya juga pernah menjadi identiti daerah Tawau.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...