Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "ketenteraan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ketenteraan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Jumlah perbelanjaan ketenteraan kini memakan 2.5% jumlah KDNK negara.
  2. Aktiviti ketenteraan yang berterusan ini dikenali sebagai Pertempuran Atlantik.
  3. Pada masa yang sama, beliau juga memperoleh bantuan ketenteraan daripada Soviet.
  4. Pantai Emas menjadi tumpuan terbesar seni bina ketenteraan Eropah di luar Eropah.
  5. Beliau juga telah melancarkan operasi ketenteraan terhadap Angola pada tahun 1981.
  6. Laksamana adalah satu jawatan tertinggi dalam sistem ketenteraan Kerajaan Melayu Melaka .
  7. Penyatuan pertama yang tidak melibatkan ketenteraan diutarakan oleh Victor Hugo pada 1851.
  8. Baginda mendapat bantuan ketenteraan British, Persekutuan Malaysia dan Gurkha dari Singapura.
  9. Keunggulan ketenteraan mereka biasanya dikatakan kerana mereka mempunyai kuda dan pedati perang.
  10. Pada masa itu kekuatan ketenteraan Indonesia menjadi terbesar di Asia setelah Republik Rakyat China.
  11. Penaklukan ini berakhir sehingga 1941 dan telah diganti dengan satu pentadbiran ketenteraan British .
  12. Sultan Sulaiman I, selepas menaiki takhta pada tahun 1518, mengetuai beberapa siri ketenteraan di Balkan.
  13. Kelebihan ketenteraan Jepun terdapat pada sokongan udara dekat, perisai, kordinasi, taktik dan pengalaman.
  14. Semasa Pemulihan Meiji, Jepun mengamalkan sistem politik, undang-undang, dan ketenteraan dari Dunia Barat.
  15. Selepas kemenangan ketenteraan pada julai 1994, Barisan Patriotik Rwanda telah menubuhkan kerajaan campuran.
  16. Namun pada 1999, belanjawan Mexico bagi sektor ketenteraan telah meningkat kepada .9% KDNK pada ASD$4 bilion.
  17. Negara-negara ahlinya bersetuju bekerjasama dari segi ketenteraan kalau salah satu daripada ahlinya diserang.
  18. Perang biologi merupakan teknik ketenteraan yang boleh digunakan oleh negeri, negara atau kumpulan bukan negara.
  19. Hubungan ketenteraan Amerika Syarikat dan China tidak dekat semenjak satu kerajaan komunis mendapat kuasa di China.
  20. Namun kekuatan ketenteraan Johor yang disegani pemerintah Jambi pada waktu itu menyebabkan Jambi memilih untuk berdamai.
  21. Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara merupakan perikatan ketenteraan antara beberapa negara Eropah dan Amerika Syarikat.
  22. Ini mendorong kepada Konfrontasi Indonesia-Malaysia dan berakhirnya bantuan ketenteraan Amerika Syarikat kepada Indonesia.
  23. Kebanyakan usaha ini menggunakan kekerasan dan ketenteraan yang menyebabkan penyatuan tersebut tidak kekal dan tidak stabil.
  24. Pengalaman dalam bidang ketenteraan telah menjadikan beliau sebagai seorang yang berdisiplin dan mementingkan ketepatan masa.
  25. Dr Mahathir menyaksi peralatan ketenteraan , demonstrasi tentera laut di Gdansk dan sembahyang Jumaat di masjid Gdansk-Oliwa.
  26. Disebabkan kebangkitan kuasa ekonomi dan ketenteraan mereka, puak-puak tersebut akhirnya menjadi kuasa baru dalam politik istana.
  27. Fallon juga berharap bahawa China akan membalas perlawaan ini dengan satu perlawaan untuk melihat aktiviti ketenteraan China pula.
  28. Negara ini memenuhi 40% perbelanjaan ketenteraan sedunia di samping menjadi sebuah kuasa ekonomi, politik dan kebudayaan di dunia.
  29. Rekod sejarah pertama untuk perkataan "Israel" datangnya daripada stele Mesir yang mendokumenkan kempen-kempen ketenteraan di Kanaan.
  30. Kejayaan ketenteraan dan politikal Abdul Aziz tidak dicerminkan ekonomiknya hingga simpanan besar minyak telah dijumpai pada Mac 1958.
  31. Tentera Udara Sukarelawan Malaya ditubuhkan semula dalam tahun 1950 untuk membantu operasi-operasi ketenteraan semasa Darurat di Malaya.
  32. Perang Sepanyolâ€"Amerika Syarikat dan Perang Dunia Pertama memantapkan taraf negara ini sebagai sebuah kuasa ketenteraan yang disegani.
  33. Bagaimanapun di kalangan penganalisa ketenteraan adalah, kecuali dari konteks jenayah bio, senjata biologi tidak berguna bagi kegunaan tentera.
  34. Pada tahun 1949, campur tangan ketenteraan ke Korea Selatan dianggap oleh Kim Il-sung, telah gagal untuk menerima sokongan dari Kesatuan Soviet.
  35. Angkatan tentera ini pula diserang oleh ketenteraan Greece, Serbia dan Bulgaria yang telah berpakat untuk memasuki peperangan ini pada sebelumnya.
  36. Samurai dianggap mesti bersopan dan terpelajar, dan beransur-ansur, samurai semasa era Tokugawa beransur-ansur kehilangan fungsi ketenteraan mereka.
  37. Penghormatan penuh istiadat ketenteraan di Dataran Merdeka dilakukan oleh Batalion 1, Rejimen Askar Melayu Diraja yang diketuai oleh Mejar Hamdan Musa.
  38. Daripada pengunduran ROC di tanah besar pada tahun 1949 sehingga tahun 1970-an, misi utama ketenteraan adalah untuk 'mengambil semula tanah air besar'.
  39. Pergerakan 'Dervish' mempunyai satu ciri ketenteraan yang penting, dan negara Dervish state telah diikuti berdasarkan satu model persaudaraan yang salih.
  40. Jepun memerlukan kuasa laut untuk berperang di daratan Asia, kerana itu tujuan ketenteraan pertama mereka adalah meneutralkan armada Rusia di Port Arthur.
  41. Tumpuan kekayaan dan pengkhususan ketenteraan yang jarang ditemui dalam budaya pemburu-pemungut umumnya dilihat dalam masyarakat yang mengamalkan pertanian.
  42. Pada masa yang sama, China menduduki Tibet pada tahun 1950 dan menyebabkan India minat akan kestabilan Nepal bagi mengelakkan kempen ketenteraan yang mahal.
  43. ATM meliputi tiga cabang ketenteraan utama iaitu; Tentera Darat Malaysia (TDM), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).
  44. Laksamana Muda Zhang Leiyu, kedua delegasi ini, memanggil lawatan latihan berhampiran pulau Guam "satu langkah positif dalam perhubungan ketenteraan A.S.-China".
  45. Dengan keruntuhan Kesatuan Soviet, peranan TLD pada abad ke-21 kembali kepada angkatan tentera laut khas untuk ekpedisi ketenteraan sejagat dan operasi laut lepas.
  46. Brigad Izz ad-Din al-Qassam, sayap ketenteraan Hamas telah dibentuk pada tahun 1992, dinamakan sempena mengenang jasa pejuang Palestin, Sheikh Izz ad-Din al-Qassam.
  47. Bantuan ketenteraan daripada Negara-negara Komanwel (British, Australia, New Zealand, Gurkha dan Fiji), Polis Khas dan Perkhidmatan Negara juga berhasil diperolehi.
  48. Satu rampasan kuasa ketenteraan berlaku pada 19 September 2006 ketika Thaksin berada di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk berucap pada pembukaan Perhimpunan Agung.
  49. Menjelang abad ke 19 dan 20, pengaruh politik, ekonomi dan ketenteraan China jatuh, dan pada masa yang sama, kuasa-kuasa Barat dan Jepun muncul sebagai kuasa baru dunia.
  50. Perang itu akhir pada tahun 1995, selepas tentera darat Croatia berjaya melancarkan dua operasi ketenteraan yang utama untuk mengambil alih kawasan-kawasan yang diduduki.
  51. Beliau kemudiannya bersara dari perkhidmatan ketenteraan dengan berpangkat kapten, satu pencapaian yang cukup cemerlang bagi seorang bumiputera semasa penjajahan British.
  52. Rusia mempunyai ekonomi ke-10 terbesar di dunia dari segi KDNK nominal atau keenam terbesar dari segi pariti kuasa beli, dengan perbelanjaan ketenteraan nominal kelima terbesar.
  53. Perang Filipina-Amerika merupakan sesuatu konflik ketenteraan antara Republik Filipina Pertama dan Amerika Syarikat yang erlaku antara tahun 1899 sehingga paling tidak tahun 1902.
  54. Selepas Perang Dunia Kedua, Amerika Syarikat dan Kesatuan berebut-rebut untuk kekuasaan dalam Perang Dingin, mendominasi hal-ehwal ketenteraan Eropah melalui NATO dan Pakatan Warsaw.
  55. Mengikut ahkbar Amerika USA Today, pemerhati ketenteraan China berkata bahawa pemerhatian latihan-latihan ini memberikan mereka lebih kefahaman mengenai senjata dan tindak tanduk A.S.
  56. Pada ketika ini hanya dua pasukan tersebut mempunyai pesawat tempur yang menyokong operasi ketenteraan khususnya dalam perjuangan menentang pengganas-pengganas komunis semasa Darurat.
  57. Denmark juga menyertai banyak misi kemanusiaan dan ketenteraan termasuk di Cyprus, Bosnia dan Herzegovina, Korea, Mesir, Croatia, Kosovo, Habsyah, Afghanistan, Iraq, Somalia dan juga Libya.
  58. Dalam tempoh beberapa minggu kemudian, Tentera Merah Soviet turut menjajah Poland, dan pertempuran merebut Poland berakhir tanpa sebarang bantuan ketenteraan daripada negara Perancis dan British.
  59. Pedang masih digunakan, namun hanya sebatas pada pejabat tentera dan seragam upacara ketenteraan saja, meskipun kebanyakan tentara menggunakan pasukan askar berkuda berat sebelum Perang Dunia ke-2.
  60. Sungguhpun negara ini agak stabil sejak tahun 1996, sejarah Guatemala baru-baru ini telah dilanda oleh perang saudara dan rampasan kuasa ketenteraan yang telah melembapkan proses pembangunan negara.
  61. Menurut pelbagai sumber, termasuk Kementerian Pertahanan, UK mencatat perbelanjaan ketenteraan ketiga atau keempat tertinggi di dunia, meskipun sekadar mempunyai jumlah kakitangan tentera ke-25 teramai.
  62. Walaupun jika meriam-meriam itu dibekalkan dengan bahan letupan kuat yang mencukupi, para penganalis ketenteraan menganggarkan bahawa penyerang Jepun masih akan menang, meskipun dengan lebih banyak pengorbanan.
  63. Bolak-balik angkasa lepas Atlantis telah membuat penerbangannya yang pertama dalam bulan Oktober 1985 dengan misi STS-51-J, melakukan aktiviti-aktiviti ketenteraan sulit, satu daripada lima penerbangan yang sama.
  64. Secara tidak langsung, pertempuran ini mengakhiri harapan tentera British bagi mempertahankan Tanah Melayu, akibat korban yang tinggi dan kehilangan sejumlah besar peralatan ketenteraan dalam pertempuran tersebut.
  65. Denmark berjaya mengelakkan konsesi wilayah mereka tetapi Raja Gustavus Adolphus campur tangan di Jerman dan menandakan ketenteraan di Sweden semakin meningkat manakala ketenteraanDenmark di rantau Eropah menurun.
  66. Pemulihan Meiji mengubah Empayar Jepun menjadi negara industri moden dan sekaligus memperkuat tentera secukup-cukupnya sehingga menimbulkan konflik ketenteraan ketika berusaha memperluas liputan wilayahnya di Asia.
  67. Anderson tidak meninggalkan bidang ketenteraan dan dalam bulan Mac 1939 Anderson menyertai pasukan militia Pasukan Tentera Rakyat sebagai Kapten di dalam Batalion ke-56, Rejimen Riverina, Australian Military Forces.
  68. Namun demikian, polisi Stalin telah berjaya dan wilayah-wilayah Soviet membangun dengan amat pesatnya, meskipun pembangunan adalah lebih kepada industri berat dan ketenteraan dan bukannya berdasarkan kehendak pengguna.
  69. Mitos keunggulan ketenteraan British di Timur Jauh dimusnahkan dalam tempoh 69 hari sewaktu Singapura, yang merupakan pusat pangkalan Tentera British di Timur Jauh, melutut kepada kekuatan pihak Jepun pada 15 Februari 1942.
  70. Walaubagaimanapun, sebelum kejayaan pemilihan Parti Rakyat Brunei, sebuah sayap ketenteraan akhirnya dibentuk, dikenali sebagai Tentera Kebangsaan Kalimantan Utara, yang mana melihat diri mereka sebagai sebuah parti pembebasan anti penjajah.
  71. Menurut CIA World Factbook, tenaga manusia yang terlibat dalam ketenteraan berjumlah 2,000,000 , dengan 19,058,337 lelaki yang sesuai untuk perkhidmatan ketenteraan, dan 1,063,233 orang lelaki sampai umur perkhidmatan ketenteraan setiap tahun.
  72. Ia hanya mempunyai sedikit kesan ketenteraan akibat kegagalan tentera laut Jepun untuk menengelamkan kapal induk Amerika Syarikat, tetapi sungguhpun sekiranya kapal induk telah ditenggelamkan ia tidak akan membantu Jepun dalam jangka masa panjang.
  73. Tim Projek bertanggungjawab kepada Jawatankuasa Panglima-Panglima di dalam semua perkara ketenteraan dan keperluan bantuan operasi dan Jawatankuasa Pemandu Petroleum ATM di dalam semua Sistem Bantuan Petroleum sehingga ke tahap akhir operasi depot.
  74. Dalam abad ke-20, cuti berkenaan mendapat persetujuan daripada Kesatuan Soviet; perayaan dalam negara-negara komunis semasa era Perang Dingin sentiasa mengandungi perarakan ketenteraan dan menunjukkan rakyat biasa di dalam keadaan menyokong kerajaan.
  75. Dari segi matlamat strategik serangan ke atas Pearl Harbor merupakan, dalam tempoh singkat ke serdahana, kejayaan gemilang yang melampaui mimpi terbaik perancangnya dan mempunyai sedikit yang setanding dengannya dalam sejarah ketenteraan sebarang era.
  76. Sebagai senjata taktikal, masaalah ketenteraan utama dengan serangan senjata biologi adalah ia memakan masa berhari-hari untuk berkesan, dan dengan itu tidak seperti serangan nuklear atau kimia, tidak akan menghentikan pasukan musuh dengan serta-merta.
  77. Rasa marah terhadap penguatkuasaan kerahan tenaga rakyat ketenteraan ketika Perang Saudara Amerika mengakibatkan tercetusnya Rusuhan Kerahan Tenaga New York pada tahun 1863, iaitu salah satu peristiwa pergolakan sivil yang paling buruk dalam sejarah AS.
  78. Sebaliknya, kepimpinan politik dan ketenteraan Australia melihat perlantikan Bennett kurang sesuai kerana Panglima Tertinggi Pasukan Imperial Australia perlu mempunyai ciri-ciri seorang diplomat dan perlu bertolak ansur, ciri-ciri yang jelas tidak dipunyai oleh Bennett.
  79. Resolusi berkenaan juga menyatakan bahawa angkatan tentera Isreal akan berundur pada masa yang sama angkatan ketenteraan Lubnan dan UNIFIL bersama memasuki kawasan konflik dan tiada angkatan paratentera termasuk Hezbollah, akan berada lebih selatan daripada Sungai Litani (OP8).
  80. Rancangan untuk serangan Pearl Harbor bagi menyokong kemaraan ketenteraan lanjut bermula pada Januari 1941, dan latihan untuk misi berlangsung pada pertengahan tahun apabila projek ini dianggap layak selepas pertelingkahan sesama tentera laut Imperial (Imperial Navy infighting).
  81. Pada tahun 1939, akibat percambahan tekanan daripada semangat kebangsaan, ketenteraan dan isu-isu kewilayahan membawa kepada serangan kilat oleh Jerman ke atas Poland, yang diikuti dua hari kemudiannya dengan pengisytiharan perang oleh Britain dan Perancis, sekaligus menandakan bermulanya Perang Dunia II.
  82. Walaupun Hassan telah mengugut untuk menghalau orang-orang Kristian ke laut, beliau telah melaksanankan satu serangan dengan melancarkan satu serangan ketenteraan besar yang pertama dengan 1500 pengikut telah dibekalkan dengan 20 senapang moden terhadap askar-askar British yang ditempatkan di dalam kawasan berkenaan.
  83. Baginda telah melibatkan diri dengan kursus ketenteraan PRE SMC (E) 33 di Army School of Languages daripada 2 November 1982 hingga 31 Mei 1983, dan kemudiannya menghadiri kursusketenteraan SMC 33 di Akademi Tentera DiRaja Sandhurst di England daripada 3 Mei 1983, menghabiskan kursus Pegawai Kadet pada 9 Disember 1983.
  84. Tanah Palestin mempunyai keistimewaan dibanding dengan daerah lain kerana merupakan sebahagian dari tempat tinggalnya manusia pertama, tempat diturunkannya semua agama samawi, tempat di mana peradaban kuno muncul, menjadi jambatan aktiviti komersil dan tempat penyusupan ekspedisi ketenteraan di sepanjang era bersejarah yang berbeza.
  85. Usaha bantuan penentang menggunakan kempen derma dan filanthropi sebagai cara mendapatkan dana dan makanan bagi kedua-dua usaha kemanusiaan untuk membantu penduduk awam China dan juga sebagai usaha patriotik di mana dana tersebut disalurkan secara langsung bagi pertahanan ketenteraan China, samaada melalui Kuomintang atau Parti Komunis Cina.
  86. Sesetengah sumbangan penting lain oleh Nurhaci termasuk mengarahkan penciptaan bahasa Manchul bertulis yang berasaskan skrip Mongolia, dan penubuhan sistem pentadbiran sivil dan ketenteraanyang kemudiannya menjadi Panji-panji Manchu, unsur yang mendefinasikan identiti Manchu, maka tersedianya asas untuk mengubah wajah puak Jurchen yang renggang pertaliannya menjadi satu negara.
  87. Selepas kekalahan Jepun, Maharaja Jepun yang berpandukan Shinto menuruni takhtanya sebagai pemerintah ketuhanan Arahan Shinto kerana kuasa Berikat percaya inilah sebab politik utama yang menyebabkan keganasan ketenteraan Jepun dan proses dekonstruksi kerajaan Jepun segera berlaku untuk membina perlembagaan liberal-demokratik kepada penduduk Jepun yang menjadi Perlembagaan Jepun pada hari ini.
  88. Perdamaian antara Inggeris dan Belanda pada tahun 1688 bermakna kedua-dua negara terlibat dalam Perang Sembilan Tahun sebagai sekutu, tetapi konflik â€" yang tercetus di Eropah dan dunia antara Perancis, Sepanyol dan persekutuan Inggeris-Belanda â€" menjadikan Inggeris penjajah yang lebih kuat berbanding Belanda, yang terpaksa memperuntukkan bajet besar untuk ketenteraan dan perang di Eropah.
  89. Tetapi kerajaan British yang kerap menerima maklumat salah mengenai Tanah Melayu dan orang Melayu percaya bahawa Sir MacMicheal pernah berkenalan baik dengan beberapa putera-putera dari Tanah Melayu.Pemerintahan Tentera British merupakan masa yang paling sesuai bagi MacMichael untuk mendapatkan tandatangan daripada Raja-raja Melayu kerana keadaan ketenteraan amat sesuai dijadikan asas ugutan untuk mendapatkan tandatangan Raja-raja Melayu.Beliau hanya mengambil masa selama 22 hari untuk mendapatkan tandatangan daripada kesemua pemerintah Tanah Melayu hasil daripada ugutan yang amat bersesuaian dengan keadaan pada masa itu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...