Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "atur"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "atur" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Internet Explorer, menggunakan enjin susun atur Trident:
  2. Susun atur para pemain di padang dipanggil sebagai formasi.
  3. Contoh beberapa faktor dalam bendalir yang perlu dikawal atur julatnya:
  4. Homeostasis dirujuk sebagai pengekalan atau mekanisma kawal atur persekitaran dinamik dalaman yang malar.
  5. Sebahagian daripada kota ini dibina bermula pada tahun 1624 dan dipanggil sebagai Kvadraturen disebakan susunan atur ortogon.
  6. Kedudukan dan susun atur lapisan germa adalah amat khusus kepada spesies demi spesies, bergantung pada jenis embrio yang dihasilkan.
  7. Sistem pengendalian pada dirinya tidak mempunyai sebarang antara muka pengguna kerana penggunanya ialah atur cara penggunaan dan bukan manusia.
  8. Enzim ialah sejenis protein yang bertindak sebagai mangkin organik yang dapat mengawal atur serta mempercepatkan tindak balas biokimia dalam sel.
  9. Kebanyakan sistem pengendalian membekalkan atur cara penggunaan yang menawarkan antara muka kepada sumber yang diuruskan oleh sistem pengendalian.
  10. Mikrokomputer menjadi alat perniagaan apabila atur cara hamparan elektronik VisiCalc dilancarkan untuk mesin Apple II, dan seterusnya untuk IBM PC.
  11. Dalam bidang sains komputer, sistem pengendalian ialah sekumpulan atur cara komputer yang menguruskan sumber perkakasan dan perisian bagi sesebuah komputer.
  12. Alat pengawal ini direka berdasarkan kepada alat pengawal DualShock 2 yang mengekalkan ciri-ciri seperti butang yang sensitif kepada tekanan, susun atur butang serta reka bentuk.
  13. Homeostasis merupakan keupayaan sesebuah sistem mengekalkan keadaan dalamannya demi mencapai keadaan yang stabil melalui keseimbangan dinamik berganda yang dikawal oleh mekanisme kawalatur berhubung.
  14. Ia memproses sistem mentah dan input pengguna lalu membalas dengan memperuntukkan serta menguruskan tugas dan sumber sistem dalaman sebagai suatu perkhidmatan kepada para pengguna dan aturcara sistem.
  15. Dari Dinasti Zhou, karya matematik yang terlama yang telah diselamatkan dari pembakaran buku adalah I Ching, yang menggunakan 64 pilih atur sebuah garis pejal atau putus-putus untuk tujuan berfalsafah atau mistik.
  16. Sungguhpun virus hanya ada sebilangan kecil enzim dan molekul yang memang sifat bagi organisma hidup, namun ia tiada metabolisme sendiri dan tdak boleh mensintensiskan dan menyusun atursebatian-sebatian organik yang membentuknya.
  17. Antara keluaran-keluaran pra-IBM-PC termasuk pakej perisian TASC , yang menterjemah atur cara BASIC kepada bahasa mesin Apple, dan perkakas Microsoft Softcard, kad pemproses Z80 tambahan untuk Apple II dan mana-mana komputer serasi yang membolehkan penggunaan sistem pengendalian CP/M selain Applesoft dan Apple DOS.
  18. Sistem-sistem yang dibentuk ini adalah dengan melibatkan dalam susun atur aktiviti-aktiviti pekerja, menjaga prosedur keselamatan industri dan pekerja,menerangkan tentang kaedah kerja yang lebih konsisten, menyediakan prosedur ramalan, pengurusan dalam belanjawan atau kos bahan mentah, kos pengeluaran, kos masukan (INPUT), dan kos bahan keperluan pekerja, penyediaan skim insentif, MRP dan sebagainya.
  19. Sesebuah laman HTML ditulis dalam bentuk unsur HTML yang terdiri daripada "tag" yang diapit oleh kurungan sudur dalam kandungan laman web, tetapi juga boleh diisi atau memuat skrip-skrip dalam bahasa-bahasa pengaturcaraan seperti JavaScript yang mempengaruhi kelakuan pemproses HTML seperti pelayar web; dan Cascading Style Sheets (CSS) bagi menentukan penampilan dan susun atur teks dan bahan-bahan lain.
  20. Brunei mencapai kemuncak kekuasaannya pada zaman pemerintahan Sultannya yang kelima iaitu Sultan Bolkiah , yang terkenal disebabkan pengembaraan baginda di laut, malah pernah seketika menakluki Manila; dan pada zaman pemerintahan sultan yang kesepuluh, Sultan Muhammad Hasan , yang membangunkan susun atur adat istiadat kerajaan dan istana yang masih kekal hingga ke hari ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...