Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "meneruskan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "meneruskan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Walaupun beliau meneruskan rentak jaringan bersama St.
  2. Kebanyakan masyarakat Afrika dan Islam meneruskan amalan poligami .
  3. Dinasti Tang pula masih meneruskan peperangan mereka dengan Goguryeo.
  4. Dengan itu mereka lebih yakin untuk meneruskan pembukaan tanah baru tersebut.
  5. Pada tahun 1915, Tunku pulang dan meneruskan pendidikannya di Penang Free School.
  6. Dia meneruskan kepada berkerasnya mengurangkan sifat lain dengan alasan matematikal.
  7. Yamashita dan Tentera Darat Ke-25 meneruskan serangan terhadap Singapura dari Johor.
  8. Kemudian baginda meneruskan pendidikan sekolah menengah di Maktab Melayu Kuala Kangsar.
  9. Rajhans telah meneruskan kejayaannya dengan filem-filem hit untuk empat tahun seterusnya.
  10. Walaupun begitu, beliau meneruskan polisi luar bersifat konfrontasi terhadap negara Barat.
  11. Pada tahun 1984, Kraftwerk Union enggan meneruskan kerja kerana Perang Iran-Iraq berterusan.
  12. Pada tahun 1875, beliau meneruskan pengajian kejuruteraan elektrik di Politeknik Austria di Graz.
  13. Setelah mendapati Muar tidak sesuai, baginda membatalkan hasratnya dan meneruskan perjalanan ke utara.
  14. Mackenzie telah meneruskan pekerjaannya dengan menjadi tukang batu, dan membuat banyak rumah ketika itu.
  15. Xavier meneruskan pendidikannya di dalam jurusan teologi dan pada masa itu berkenalan dengan Ignatius Loyola.
  16. Selepas Franco meninggal dunia pada 1975, Juan Carlos I telah menaiki takhta dan meneruskan monarki Sepanyol.
  17. Korea Selatan terjeas oleh Krisis Kewangan Asia 1997, tetapi berjaya pulih dan meneruskan pertumbuhan ekonomi.
  18. Kemudian pada tahun 1390, Raja Bagindo yang berasal dari Minangkabau meneruskan penyebaran Islam di wilayah ini.
  19. Negeri Melaka kemudiannya meneruskan warisan Srivijaya sebagai sebuah entiti politik Melayu di kepulauan Melayu.
  20. Beliau ingin meneruskan usaha tuan-tuan guru pada masa yang dahulu yang membuka sekolah pondok atau sekolah agama.
  21. Apabila berada di negara orang mereka lebih bersatu dan memastikan anak bangsa mereka meneruskan perjuangan mereka.
  22. Emden meneruskan misi menyerbu selama beberapa minggu lagi, sebelum akhirnya ditenggelamkan dalam Pertempuran Cocos.
  23. Selepas persaraannya sebagai Perdana Menteri, beliau meneruskan sumbangannya kepada pertubuhan-pertubuhan kebajikan.
  24. Kemudian, beliau meneruskan pengajian persekolahan menengahnya di Maktab Melayu Kuala Kangsar dari tahun 1960 hingga 1966.
  25. Pihak penentang junta meneruskan penggunaan istilah "Burma" serta "Rangoon" kerana tidak mengiktiraf kerajaan junta tentera.
  26. Selepas itu, baginda meneruskan pendidikan Sekolah Menengah di Maktab Melayu Kuala Kangsar selama tujuh tahun sehingga 1914.
  27. Pada usia ke-13, Bapa Mackenzie telah meninggal dunia, dan beliau meneruskan pelajarannya untuk menampung kehidupan sekeluarga.
  28. Tiada kata sepakat dicapai selepas rundingan kerana PKM enggan menerima pelan damai kerajaan dan meneruskan gerakan bersenjata.
  29. Skuardan tersebut berpecah dan sebuah kapal, SMS Emden, di bawah Korvettenkapitxn Karl von Mxller, meneruskan misi menyerbu secara solo.
  30. Ketika meneruskan tindakan guamannya, beliau membuat permohonan untuk penggantungan sementara terhadap timbang tara sehingga 4 Julai 1988.
  31. Oleh kerana konflik dalaman negara, keinginan Indonesia untuk meneruskan konfrontasi dengan Malaysia berkurangan dan peperangan telah reda.
  32. Oleh sebab itu, Malaysia bercadang meneruskan projek penggantian melalui apa yang telah digelarkan sebagai "jambatan separuh yang bengkok" .
  33. Kemudian, salah satu daripada dua belas plaintif itu menarik diri , tetapi sebelas plaintif yang tinggal meneruskan tuntutan mahkamah mereka.
  34. Selepas beberapa hari pertemuan bersejarah itu berlangsung, Tunku terus berangkat ke London untuk meneruskan rundingan kemerdekaan dengan British.
  35. Ia dibentuk pada 1973 sebagai pengganti kepada Parti Perikatan, ia meneruskan pemerintahannya tanpa diganggu (termasuk era Perikatan) sejak kemerdekaan.
  36. Berikutan ketumpasan sekutu-sekutunya di Eropah pada tahun pertama perang, United Kingdom meneruskan perjuangan menentang Jerman dalam Pertempuran Britain.
  37. Irwin kemudian meneruskan untuk membintangi beberapa dokumentari Animal Planet, termasuklah The Croc Files, The Crocodile Hunter Diaries, dan New Breed Vets.
  38. Pengganti Kruschev ialah Leonid Brezhnev yang meneruskan polisinya iaitu dxtente dengan negara Barat and penumpuan kepada perindustrian berat dan ketenteraan.
  39. Kemudian, Mackenzie meneruskan kerjayanya apabila telah dipanggil sebagai Perlantikan tentang Undang-undang sebagai penolong kanan George Brown pada tahun 1861.
  40. Revolusi ini dicetus oleh rakyat Petrograd yang bangun menentang regim Tsar yang zalim dan meneruskan tentangan mereka sehinggalah Tsar Nicholas II turun takhta.
  41. Langkah terpenting yang akan diusahakan oleh Kerajaan Venetiaan adalah meneruskan usaha-usaha ke arah keamanan yang telah dirintis oleh kerajaan awam sebelumnya.
  42. Sejak mesyuarat yang pertama, Majlis Keselamatan telah meneruskan sessi di merata tempat dan mengadakan mesyuarat di banyak bandar seperti Paris dan Addis Ababa.
  43. Ketika menjadi Perdana Menteri, beliau telah meneruskan agenda pembangunan yang telah digariskan oleh Tun Abdul Razak khususnya dalam menggerakkan Dasar Ekonomi Baru.
  44. Pada lewat abad ke-6 dan ke-7, selepas banyak orang Sabaean meneruskan penghijrahan dari Yaman, akibat pemusnahan Empangan Ma'rib , Yaman menjadi sebuah kawasan Bedouin.
  45. Ralph Hone telah menggantikan beliau untuk meneruskan pembinaan semula Borneo Utara dan kemudian Roland Turnbull sehingga gabenor terakhir Jajahan Mahkota William Goode.
  46. Orang asli Semelai tinggal di kawasan ini dan meneruskan cara kehidupan tradisionalnya melalui pemburuan, penangkapan ikan dan penggunaan sumber persekitaran semula jadi.
  47. Walau bagaimanapun, dalam satu perjanjian dengan pihak UK, mereka bersetuju untuk tidak meneruskan tuntutannya terhadap Bahrain jika tuntutan Iran yang lain dipersetujui.
  48. UMNO 11 meneruskan kes mereka ke mahkamah yang tertinggi di dalam negara, iaitu Mahkamah Agung, untuk memulihkan status UMNO "lama" serta untuk mengadakan pemilihan baru.
  49. Thailand kemudiannya dibenarkan oleh pihak Jepun bagi meneruskan penguasaan mereka terhadap beberapa kesultanan di utara Tanah Melayu, dengan itu mengukuhkan pendudukan mereka.
  50. Beliau menggunakan secret ballot iaitu sbuah alat eletrik yang boleh menghidupkan semua eletrik di Ontario pada tahun 1874; kemudian beliau juga meneruskan laluan utama keretapi.
  51. Selepas menerima tekanan yang begitu kuat, pihak British yang masih ingin meneruskan Malayan Union mencadangkan satu jawatankuasa dihantar untuk melihat reaksi masyarakat Melayu.
  52. Walaubagaimanapun ASEAN meneruskan usahanya untu menerangkan mengenai EAEC kepada China, Korea Selatan, dan Jepun melalui lawatan rasmi Setiausaha Agung ASEAN pada November 1993.
  53. Norway meneruskan sumbangan kewangan kepada Pertubuhan Bangsa - Bangsa Bersatu (PBB) dan menghantar tentera kepada negara bergolak seperti Afghanistan , Kosovo , Sudan dan Libya .
  54. Sri Chulamanivarman juga meneruskan tradisi menjalin hubungan yang erat dengan negeri China seperti yang diamalkan pendahulu-pendahulunya, dengan menghantar beberapa utusan ke sana.
  55. Dengan bantuan dari Amerika dan Inggeris, Shah meneruskan permodenan Industri Iran, tetapi pada masa yang sama menghancurkan parti-parti pembangkang melalui badan perisikannya, SAVAK.
  56. Pada tahun 1695, Parlimen Scotland meluluskan piagam kepada Syarikat Scotland, yang meneruskan pembinaan penempatan di segenting Panama pada tahun 1698 dengan tujuan membina terusan di sana.
  57. Keadaan laut cetek, suhu panas, kandungan garam dan dan kalsium karbonat yang sesuai membolehkan organisma tersebut membina tulang dan struktur sokongan lain untuk meneruskan hidupan di zaman itu.
  58. Baginda diputerakan di Arau, Perlis pada 25 November 1920, Seri Paduka Baginda Raja Perlis menerima pendidikan awal di Sekolah Melayu Arau dan meneruskan persekolahan baginda di Penang Free School.
  59. Beliau yang dilahirkan di Kuantan, Pahang mendapat pendidikan awal di Sekolah Ahmad Shah kemudian meneruskan pelajaran di Maktab Melayu Kuala Kangsar[ dan melanjutkan pelajaran di Universiti Malaya.
  60. Pada Mei 2000, Kerajaan Malaysia telah mengambil alih projek dengan membeli kepentingan Bakun Hydroelectric Corporation, dan meneruskan projek melalui syarikat milik kerajaan, Sarawak Hidro Sdn Bhd.
  61. Bagi meneruskan penguasaan terhadap pulau ini dan menghalangnya daripada jatuh kembali ke tangan pihak Parsi, mereka menjalinkan persahabatan dengan United Kingdom dan menjadi negeri naungan British.
  62. Tambak Johor telah diletupkan sejurus selepas pengunduran British dari semenanjung Tanah Melayu pada 27 Januari, namun Yamashita meneruskan serangan dengan mendaratkan tenteranya di pantai barat laut Singapura.
  63. Pada tahun 1804, ketika tercetusnya Perang Napoleon, Vienna menjadi ibu negara Empayar Austria dan meneruskan untuk mejadi kuasa Eropah dan dunia politik termasuk menjadi hos dalam Kongres Vienna pada tahun 1814.
  64. Roosevelt menandatangani pengistiharan perang tidak lama kemudian, menggelar hari sebelumnya "tarikh yang akan kekal dalam infamy." US Government meneruskan kerahan tentera, dan mula bertukar kepada ekonomi perang.
  65. Walpole selalu menafikan bahawa beliau adalah "Perdana Menteri" dan pada sepanjang abad ke-18, para ahli parlimen dan cendekiawan undang-undang meneruskan penafian terhadap adanya sebarang jawatan ini dalam Perlembagaan.
  66. Sebelum meninggalkan Jelebu untuk meneruskan pengembarannya, Batin Terjali telah mewariskan putera baginda kepada ketua suku orang asli supaya menjaga puteranya dan apabila besar kelak hendaklah dijadikan penghulu Jelebu.
  67. Sejak tahun 1996, kerajaan Howard telah meneruskan proses pembaharuan mikroekonomi, termasuk pembatalan kawal selia separa pasaran buruh dan penswastaan perniagaan-perniagaan milik kerajaan, khususnya industri telekomunikasi.
  68. Pada masa itu, apabila Kemaharajaan Aksum tidak berhasrat meneruskan kemaharajaan yang kuno mereka, Yaman menjadi sebidang tanah tandus, akibat perdagangan rempah dengan orang-orang Rom dan raja-raja Sassanid Parsi yang lebih menguntungkan.
  69. Ahli-ahli fizik Nazi (termasuk pemenang Hadiah Nobel, Johannes Stark and Philipp Lenard) meneruskan percubaan mereka untuk menyebabkan teori Einstein diragui dan menyenarai hitamkan sesiapa yang mengajar teorinya (seperti Werner Heisenberg).
  70. Misalnya seorang saintis mungkin akan bertanya "mengapa?" dan meneruskan kajiannya untuk mencari jawapan soalan tersebut tetapi jurutera lebih berminat untuk mengetahui bagaimana untuk menyelesaikan masalah tersebut daripada mengetahui puncanya.
  71. Dalam masa yang sama, Stalin terpaksa membina semula ekonomi Soviet yang telah runtuh akibat perang, sambil meneruskan polisi lamanya iaitu membangunkan industri berat dan ketenteraan, serta menindas para pembangkang dan melanggar hak asasi manusia.
  72. Aberdeen meneruskan kecemerlangan dengan memenangi Piala Scotland pada 1982, dan Ferguson ditawarkan jawatan pengurus di Wolverhampton Wanderers namun ditolaknya kerana kedudukan Wolves yang tidak stabil, selain daripada cita-citanya di Aberdeen yang masih belum tercapai hatta separuh pun.
  73. Walaupun konflik ini diumumkan berakhir pada tahun 1902, pasukan penjajahan Amerika tetap meneruskan permusuhan terhadap baki-baki Angkatan Bersenjata Filipina dan kumpulan penentang yang lain sehingga tahun 1913, dan beberapa ahli sejarah menganggap perpanjangan ini sebagai sebahagian daripada perang.
  74. Pada tahun 1965, Nicolae CeauÅŸescu mula berkuasa dan melancarkan dasar kemerdekaan, seperti menjadi satu-satunya negara Pakatan Warsaw yang menentang serbuan Soviet ke atas Czechoslovakia pada tahun 1968, meneruskan hubungan dengan Israel setelah Perang Enam Hari pada tahun 1967, serta membuka hubungan diplomatik dan ekonomi dengan Jerman Barat.
  75. Kota Bharu tidak mempunyai rangkaian lebuh raya tetapi boleh dihubungi melalui lebuh raya terdekat Lebuhraya Pantai Timur dan susur keluar di Jabor, Kemaman dan meneruskan melalui Jalan Persekutuan 12 ke Kuala Berang dan Kuala Terengganu dan menuju ke Kota Bharu atau Lebuhraya Utara Selatan di persimpangan Simpang Pulai yang melalui Cameroon Highland menuju ke Gua Musang dan seterusnya ke Kota Bharu di Jalan Persekutuan 8 .

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...