Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "mengekalkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mengekalkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terdapat cara lain mengekalkan doh masam dan kultur roti.
  2. Sejak ditubuhkan, Nairobi telah mengekalkan tradisi tempatan.
  3. Di samping itu, ia juga dipercayai boleh mengekalkan kesihatan.
  4. Denmark mengekalkan kedudukan neutralnya pada Perang Dunia Pertama.
  5. Jepun memilih peperangan bagi mengekalkan penguasaan ekslusif di Korea.
  6. Sesetengah haiwan ini mengekalkan telur disenyawakan di dalam betina, cth.
  7. Sejumlah kecil Pengawal sampai ke gigi air dan mengekalkan kedudukan yang lemah.
  8. Ketika itu, ia akan menutup cangkerangnya untuk mengekalkan kelembapan badannya.
  9. Thaksin menggunakan siaran video langsung dan rakaman bagi mengekalkan pengaruhnya .
  10. Sesetengah penulis mengekalkan perbezaan antara antiterbitan dan kamiran tidak tentu.
  11. Dalam masa yang sama, Bennett mengekalkan tauliahnya dalam pasukan sukarelawan tentera.
  12. Switzerland dapat mengekalkan kedudukan neutralnya dan tidak terlibat dalam peperangan.
  13. Mignolet mengekalkan kedudukannya sebagai penjaga gol pilihan utama pada musim berikutnya.
  14. Daripada kumpulan jurulatih, beliau mengekalkan Bob Paisley, Reuben Bennett dan Joe Fagan.
  15. Bagi menjaga dan mengekalkan kerajaan yang telah ditubuhkan berdasarkan Demokrasi Parlimen.
  16. Mereka ditugaskan untuk mengekalkan keputusan penggalian mereka dan sering dilihat di muzium.
  17. Selaku mantan paus, Benedict mengekalkan gelaran Paus dan akan masih memakai warna suci putih.
  18. Bahasa Tamil juga bebas dari pengaruh Sanskrit dan banyak mengekalkan ciri-ciri Proto-Dravidia.
  19. Tambahan pula, orang-orang bangsawan Croatia mengekalkan tanah-tanah dan gelaran-gelaran mereka.
  20. Bagi mengekalkan pemerintahan Negeri Pahang, Sultan Ahmad telah dilantik sebagai Sultan di Pahang.
  21. Negara Barat khususnya Amerika Syarikat, Australia, Ireland, dan Britain mengekalkan istilah Burma.
  22. Sitoplasma menampung semua organel sel di luar nukleus dan juga mengekalkan bentuk dan ketekalan sel.
  23. Objek ini namun begitu mungkin mengekalkan sesetengah geometri, seperti pada kes dari ikatan hiperbolik.
  24. Namun begitu, Iran tetap mengekalkan kemerdekaan dan wilayah-wilayahnya, menjadikannya unik di rantau itu.
  25. Ia merupakan organ PBB yang berfungsi untuk mengekalkan keamanan dan keselamatan di kalangan negara-negara.
  26. Penutur bukan Mandarin di China selatan masih mengekalkan dialek masing-masing bagi segala aspek kehidupan.
  27. Progesteron ini bertindak pula untuk mengekalkan tisu pengalas uterus supaya embrio dapat menerima khasiat.
  28. Separuh ahli Majlis dilantik oleh Pemimpin Tertinggi bagi mengekalkan fungsi dan nilai Republik Islam Iran.
  29. Pertempuran ini adalah penting kerana ia mengekalkan kebebasan negara bandar Yunani daripada kawalan Parsi.
  30. Nilai memakan makanan tertentu bagi mengekalkan kesihatan telah diketahui lama sebelum vitamin dikenal pasti.
  31. Perubatan merupakan salah satu cabang sains hayat berkenaan menjaga dan mengekalkan kesihatan dan rasa sihat .
  32. Ini bertujuan untuk mengekalkan pelapik uterus(endometrium) agar embrio akan terus subur dan mendapat khasiat.
  33. Semua pakaian ini masih lagi mengekalkan ciri-ciri keasliannya seperti mana ia mula dipakai pada zaman dahulu.
  34. Robert Smith, diberitahu bahawa pasukan sukarelawan dan polis hanya digunakn bagi mengekalkan keselamatan dalam.
  35. Pengaruh asing dan pelancong dikawal ketat oleh kerajaan bagi mengekalkan kebudayaan tradisi dan jati diri negara.
  36. Upacara gilang-gemilang dengan mengekalkan adat istiadat Melayu dilangsungkan penuh kemeriahan di Dataran Shah Alam.
  37. Industri pelancongan di Colombia berkembang pada 1940-an dan telah mengekalkan pertumbuhan yang kukuh sejak dari itu.
  38. Persekutuan Switzerland yang terdiri daripada 26 kanton tetap mengekalkan status neutral dalam kedua-dua perang dunia.
  39. Ia memegang kedudukan penting dalam hal-ehwal Eropah dan mengekalkan kerjasama erat pelbagai peringkat di pentas dunia.
  40. Selepas pembubaran kesatuan dengan Norway, Denmark tetap mengekalkan posisinya di Iceland , Kepulauan Faroe dan Greenland.
  41. Einstein menjadi warganegara Amerika Syarikat pada tahun 1940, meskipun beliau masih mengekalkan kerakyatan Switzerlandnya.
  42. Ia menghasilkan pertumbuhan baru setiap tahun, dan mengekalkan ketinggian dan ukur lilit maksimum semasa musim pertumbuhan.
  43. Namun begitu, Kuala Lumpur masih mengekalkan fungsi perundangan, dan juga kekal sebagai kediaman rasmi Yang di-Pertuan Agong.
  44. Teras purba London, iaitu Bandaraya London, masih banyak mengekalkan sempadan Zaman Pertengahannya yang seluas sebatu persegi.
  45. Percival mengekalkan kepercayaan bahawa pendaratan lanjut akan berlaku di timur laut dan tidak menambah bantuan Brigade ke-22.
  46. Pada Mei 2014, Rodgers bersetuju dengan prinsip kontrak baru dimana Liverpool bersetuju untuk mengekalkan beliau sehingga 2018.
  47. Dinding sel terdiri daripada selulosa yang kuat yang dapat memberikan sokongan, perlindungan, dan untuk mengekalkan bentuk sel.
  48. orang Greek dan orang Chaldea kerap mengekalkan rekod simpanan masa sebagai bahagian keperluan dari pemerhatian astronomi mereka.
  49. Cadangan asal akan mengekalkan Pluto dan menambah tiga planet baru: Charon , Ceres (asteroid), dan yang terbaru Eris (2003 UB313).
  50. Firaun dianggap anak Dewa Matahari, dan secara adat akan mengahwini saudara perempuannya bagi mengekalkan darah keturunannya tulen.
  51. Dalam perjanjian keamanan berikutnya, Denmark berjaya untuk mengekalkan kemerdekaannya dan dibenarkan mengawal Trxndelag dan Bornholm.
  52. Pada Februari, Rodgers menandatangani kontrak tiga tahun dan setengah tahun untuk mengekalkan beliau di kelab itu sehingga Julai 2015.
  53. Sungguhpun demikian, ia masih mengekalkan warisannya dari masa lampau dan mempunyai banyak kedai yang terlibat dalam perdagangan seks.
  54. Sejak masa itu, Australia telah mengekalkan sistem politik demokratik liberal yang stabil dan tetap merupakan sebahagian Alam Komanwel.
  55. Sebaliknya, sebahagian besar analisis berangka tertumpu kepada penyelesaian terhampir di samping mengekalkan batas ralat yang munasabah.
  56. Risiko mengalami kencing manis jenis 2 boleh dikurangkan dengan banyaknya dengan mengurangkan berat atau mengekalkan berat badan normal.
  57. Antara isu yang dibangkitkan ialah tentang imigresen dan integrasi etnik minoriti , jaminan warga tua dan mengekalkan daya saing ekonomi.
  58. Sungguhpun ia berstruktur bagi menunjukkan kaitan evolusi , ia turut mengekalkan peringkat tradisi yang digunakan dalam taxonomi Linnaean.
  59. Keempat-empat negeri ini mengekalkan hubungan baik dengan satu sama lain dan membentuk Komuniti bagi Demokrasi dan Hak Asasi Negara-Negara.
  60. Kejadian ini meyakinkan Tunku bahawa dengan mengekalkan Singapura dalam Malaysia bakal mengundang rusuhan perkauman yang lebih dashyat lagi.
  61. Daripada pertembungan sebeginilah puak-puak Jermanik ini mempelajari taktik-taktik perang orang Rom sambil mengekalkan identiti puak mereka.
  62. Disebabkan kedekatan dengan kelab barat London yang lain, QPR mengekalkan persaingan berpanjangan dengan beberapa kelab lain di kawasan itu.
  63. Untuk mengekalkan rahsia dan tidak menimbulkan tarikan kepada tong dan kereta kebal itu sendiri dilabel dengan tempat tujuan di Petrograd, Russia.
  64. International Centre mengekalkan sebuah pengkalan data pada semua ISSN dilantika sedunia, ISDS Register selain itu dikenali sebagai ISSN Register.
  65. Kesatuan tidak bercantum bagi set A dan set B ialah set gabungan semua unsur bagi A dan B, yang mengekalkan keahlian setiap unsur bagi set-set asal.
  66. Persekutuan Tanah Melayu 1948 mengekalkan kedudukan Raja-raja Melayu dan memperketatkan syarat-syarat kerakyatan, serta memberi hak istimewa Melayu.
  67. Bintang-bintang kelihatan mengekalkan pola yang sama di langit, sementara Matahari, Bulan dan planet kelihatannya merayau perlahan-lahan merata-rata.
  68. Prinsipaliti mengekalkan tahap autonomi di bawah pemerintahan Uthmaniyyah dan kemudian Rusia, tetapi akhirnya diserap ke dalam Empayar Rusia pada 1864.
  69. Monaco tidak mengenakan cukai pendapatan perseorangan, tetapi mengekalkan monopoli-monopoli dalam banyak sektor, termasuk tembakau dan perkhidmatan pos.
  70. New Zealand mengekalkan satu profil yang kuat ke atas perlindungan alam sekitar, hak asasi manusia dan perdagangan bebas, terutamanya di dalam pertanian.
  71. Namun begitu, ketiga-tiga kerajaan itu kekal sebagai entiti-entiti yang berasingan dan mengekalkan institusi politik masing-masing sehinggalah tahun 1707.
  72. Perkataan setara di sini bermaksud, kedua-dua pecahan mempunyai nilai yang sama yang mengekalkan integriti yang sama - Perimbangan dan perkadaran yang sama.
  73. Dari segi pendapatan pengiklanan, syarikat mengekalkan kedudukan kepimpinannya dan berterusan menghasilkan pertumbuhan hasil yang kukuh daripada iklan-iklan.
  74. Selain itu, keputusan peperiksaan di bawah sistem penilaian baru STPM akan dipantau oleh wakil dari Taksiran Cambridge untuk mengekalkan kualiti dan piawaian
  75. Kejadian tuntutan mahkamah awam dan skandal seks menyebabkan Clinton dicabar pada tahun 1998, tetapi beliau berjaya mengharunginya dan mengekalkan jawatannya.
  76. Kebanyakan satelit buatan beroperasi dalam kawasan ini yang dikenali sebagai orbit bumi rendah dan perlu menghidupkan enjin sekali sekala bagi mengekalkan orbit.
  77. Sejak mencapai kemerdekaan, India telah mengalami keganasan dan pemberontakan sektarian di merata negara, namun masih mampu mengekalkan perpaduan dan demokrasinya.
  78. Mignolet bermain dalam setiap perlawanan pada musim berikutnya, mengekalkan jersi bersih banyak kali dan menghasilkan beberapa persembahan pemain terbaik perlawanan.
  79. RSD bertanggungjawab menyedia dan mengekalkan semua saluran komunikasi diantara markas-markas formasi hingga ke pasukan di peringkat taktikal Tentera Darat Malaysia.
  80. Selepas kematiannya pada tahun 1984, Lansana Contx mengambil alih kuasa dan dengan segara, mengubah dasar-dasar ekonomi tetapi mengekalkan cengkaman kuasa yang ketat.
  81. Negara ini mengekalkan model negara kebajikan Nordic dengan penjagaan kesihatan sejagat , subsidi pendidikan tinggi , dan sistem keselamatan sosial yang komprehensif .
  82. Perancis memilih untuk tidak menyertai Majlis Perbandaran Shanghai dan sebaliknya, mengekalkan Konsesi Perancis tersendiri yang terletak di barat Petempatan Antarabangsa.
  83. Tahun 1998 amat penting dalam sejarah Microsoft apabila Bill Gates melantik Steve Ballmer sebagai presiden Microsoft sambil mengekalkan jawatan sebagai Pengerusi dan CEO.
  84. Hampagas amat tinggi digunakan dalam kajian substrate atomik, kerana hanya hampagas sangat baik mengekalkan permukaan bersih skala atomik bagi tempoh masa yang agak lama .
  85. Apungan elektromagnet ialah sistem yang menggunakan daya elektromagnet dengan kawalan suap balik untuk mengekalkan jarak (kira-kira 15mm) di antara kereta api dan landasan.
  86. Proses ini melibatkan proses pengeluaran bahan-bahan yang tidak diperlukan dari gas isian loji, mengekalkan tekanan aliran gas ke loji dan mengukur pengambilan gas ke loji.
  87. Selepas pemelukan Islam, orang-orang Parsi mula membentuk imej Islam Parsi, dimana mereka mengekalkan imej sebagai orang Parsi tetapi pada masa yang sama juga sebagai muslim.
  88. Dari segi biologi, lelaki mempunyai 46 pasang kromosom termasuk XY berbeza dengan perempuan yang mempunyai kromosom XX tetapi masih juga mengekalkan jumlah kromosom yang sama.
  89. Beliau juga harus mengekalkan konsensus keluarga diraja Saud, para ulama dan unsur penting lain dalam masyarakat Saudi, tetapi dekrinya tidak perlu mendapat persetujuan mereka.
  90. Walaupun istilah "kapal darat" digunakan oleh The Admiralty, untuk mengekalkan rahsia, kenderaan awal dirujuk sebagai "pengangkut air" yang kemudian dipendekkan sebagai "tank".
  91. Kesatuan ini berakhir pada 1523 apabila ia "digantikan" oleh Sweden, Walau bagaimanapun, Denmark tetap mengekalkan kesatuan itu ke atas Norway sehingga ia dibubarkan pada 1814.
  92. Contohnya pada tahap sel, homeostasis berperanan mengekalkan pH, pada tahap organisma pula, homeostasis berperanan mengekalkan suhu dalaman badan bagi organisma berdarah panas.
  93. Alat pengawal ini direka berdasarkan kepada alat pengawal DualShock 2 yang mengekalkan ciri-ciri seperti butang yang sensitif kepada tekanan, susun atur butang serta reka bentuk.
  94. Sebaliknya, kuil lebih cenderong membantu orang miskin biasa mendapatkan nasib yang lebih baik dengan cara mengekalkan hubungan baik dengan nenek moyang mereka dan kami yang lain.
  95. Tujuan DRM ialah memberikan teknikal bermakna untuk menyakinkan bahawa pemegang hak cipta boleh mengekalkan kawalan kandungan mereka dengan menyekatkan penggunaan salinan digital.
  96. Sebaliknya ia menyatakan bahawa kisah hubungan Naga, dan jurai keturunan darah Pallava, pada raja Pallava yang lain bernama Virakurcha, sambil mengekalkan kepentingan kesahihannya:
  97. Dari segi anutan, kebanyakannya masih mengekalkan agama tradisional Cina dan Buddha, namun telah ramai yang memeluk agama lain seperti Kristian yang amat popular di kalangan remaja.
  98. Walaupun begitu, Shanghai dapat mengekalkan kestabilan sosial serta daya pengeluaran ekonomi yang tinggi , termasuk juga pada tempoh-tempoh Revolusi Kebudayaan yang paling huru-hara.
  99. Kemajuan negara ini bergantung kepada keterbukaan operasi-operasi kewangan kerajaan dan mungkinnya pengurangan saiz tenteranya yang rejim itu telah bergantung untuk mengekalkan diri.
  100. Hantu Penanggalan dikatakan dituntut oleh seseorang wanita bagi membantunya mengekalkan kecantikannya, membunuh musuhnya, menjaga tanaman / peliharaan daripada pencuri dan lain-lain.
  101. Usaha kerajaan untuk mencapai defisit sifar, menstabilisasikan sistem perbankan, dan mengekalkan pertumbuhan ekonomi tidak mampu membendung masalah ekonomi yang semakin meningkat itu.
  102. Presidennya, Datuk Seri Ong Tee Keat berkata MCA menyeru Najib mengekalkan kuota parti itu - rakan komponen kedua terbesar dalam BN - seperti sejak pembentukan gabungan itu pada 1974.
  103. Inggeris perlu mengekalkan penduduk peribumi di kampung-kampung serta mengekalkan aktiviti pertanian orang Melayu bagi memastikan bekalan makanan penduduk Tanah Melayu tidak terjejas.
  104. Proses metabolisme yang dimangkinkan enzim merupakan asas kehidupan, yang membolehkan sel membesar dan membiak, mengekalkan struktur mereka serta membalas terhadap persekitaran mereka.
  105. Oleh sebab itu, kereta api jenis ini memerlukan roda atau gear mendarat dalam bentuk lain untuk menyokong gerabak ini sehingga ia dapat mencapai kelajuan yang boleh mengekalkan apungan.
  106. Pada tahun 1888, Brunei menjadi sebuah negeri di bawah perlindungan kerajaan British dengan mengekalkan kedaulatan dalam negerinya tetapi hal ehwal luar negara di bawah kawalan British.
  107. Di sebalik mengalami perang saudara dan ketidakstabilan, Somalia sudah berjaya mengekalkan sebuah ekonomi pasaran bebas yang mana, menurut PBB, mengalahkan banyak negara lain di Afrika.
  108. Raja Sir Charles Vyner Brooke, menentang percakapan mengenai kekalahan dan menegaskan dengan tegas bahawa Sarawak perlu berjuang, satu perjuangan bagi mengekalkan kehormatan Raja Brooke.
  109. Kelab itu kembali ke Liga Perdana selepas kemenangan 1â€"0 ke atas Watford dalam play-off Football League pada bulan Mei 2013 dan sejak itu berjaya mengekalkan tempat mereka di liga utama.
  110. Sultan-sultan Melayu masih akan mengekalkan kedudukan masing-masing tetapi dalam bidang kuasa yang sangat terhad, iaitu berkaitan tentang agama Islam dan adat Istiadat orang Melayu sahaja.
  111. Namun kebanyakan Romawi yang berasal dari Latin, mengekalkan nama Rom lama Terra ataupun kelainannya; orang Greek sekali lagi menggunakan nama asal mereka, Î"ή {Ge atau Yi; diambil dari Gaia).
  112. Oleh kerana kawasan luar bandar Austria dikuasai oleh rakyat konservatif dan jika Demokrat Sosial tidak mengekalkan kedudukannya di Vienna, Parti Rakyat Austria (xVP) akan dominan politik Austria.
  113. British mengambil keputusan mengekalkan pentadbiran di kawasan itu disebabkan lokasi yang strategik, iaitu terletak di timur Laut Mediterranean dan berhampiran dengan Terusan Suez dan Timur Tengah.
  114. Homeostasis merupakan keupayaan sesebuah sistem mengekalkan keadaan dalamannya demi mencapai keadaan yang stabil melalui keseimbangan dinamik berganda yang dikawal oleh mekanisme kawal atur berhubung.
  115. Dwilapisan lipid ialah penghadang yang mengekalkan ion-ion, protein-protein dan molekul-molekul lain di mana ia diperlukan dan menghalangnya daripada membaur ke kawasan lain di mana ia tidak diperlukan.
  116. Logo korporat Malaysia Airlines baru direka oleh Institut Teknologi MARA telah diperkenalkan pada 15 Oktober, 1987, dengan mengekalkan tema wau bulan, tetapi warna baru dan bentuk yang lebih aerodinamik.
  117. Dalam sebuah pungutan suara untuk pengekalan Kesatuan Soviet pada Mac 1991, 88.7% daripada pengundi-pengundi menyokong cadangan untuk mengekalkan Kesatuan Soviet sebagai sebuah "persekutuan yang dibaharui".
  118. Dalam kekacauan antara pelbagai pihak dan cubaan Belanda untuk mengekalkan kawalan kolonial, tentera Belanda menawan Sukarno pada Disember 1948, tetapi terpaksa membebaskan beliau selepas gencatan senjata .
  119. Ketua negara akan sering memegang mesyuarat dengan ketua kerajaan dan kabinet, sebagai cara mengekalkan polisi kerajaan dan sebagai suatu cara menasihat, men dan memberi menteri amaran pada tindakan mereka.
  120. Kawasan yang dikenali sebagai Yoshiwara, berhampiran stesen Minowa pada Hibiya Line, kini dikenali sebagai Senzoku Yon-chō-me dan masih mengekalkan sejumlah besar soapland dan faxades lain bagi khidmat seks.
  121. Pengkomplot-pengkomplot bertujuan untuk mengekalkan bahagian atas botol itu dalam keadaan yang asal dengan minumannya, tetapi menambahkan satu bahagian bawah yang palsu yang diisikan dengan letupan cecair atau gel.
  122. Pada 1976, Perdana Menteri Tun Abdul Razak meninggal dunia secara mengejut dan penggantinya Datuk Hussein Onn melantik Dr Mahathir sebagai timbalannya, sambil masih mengekalkan portfolio pendidikan yang disandangnya.
  123. Permulaan beliau di Swansea sangat berjaya, membawa Rodgers untuk memenangi Pengurus Bulanan pada Februari 2011 selepas Swansea memenangi lima daripada enam perlawanan, denganmengekalkan empat perlawanan tanpa bolos.
  124. Croatia mengekalkan kemerdekaannya sehingga tahun 1102 apabila selepas pergelutan dalaman berdekad-dekad, negara itu menyertai penyatuan dinasti dengan Kemaharajaan Hungary di bawah nama "Tanah-tanah Kerajaan Silara St.
  125. Rancangan Malayan Union mengekalkan Singapura sebagai suatu tanah jajahan yang berasingan disebabkan ketakutan bahawa penentangan orang Melayu terhadap penyertaan Singapura akan menjejaskan penerimaan rancangan tersebut.
  126. Perpustakaan Kongres Amerika Syarikat ialah pihak berkuasa pendaftaran untuk ISO 639-2 dan adalah bertanggungjawab untuk mengekalkan piawai ini dan untuk mengkaji semula sebarang cadangan terhadap tambahan atau perubahan.
  127. Negara Norway terbahagi kepada daerah dan majlis perbandaran ( kommuner) .Walaupun menolak menjadi ahli Kesatuan Eropah menerusi dua referrandum tetapi Norway mengekalkan hubungan rapat dengan EU dan dan Amerika Syarikat .
  128. Kebanyakan masyarakat Iban pada hari ini menerima agama Kristian sebagai pegangan hidup, tetapi dalam masa yang sama masih mengekalkan nilai adat resam dan ciri-ciri kebudayaan yang menjadi lambang tradisi masyarakat Iban.
  129. Para strategi parti tersebut telah mencipta dasar aparteid (yang dikuatkuasakan pada tahun 1948), suatu cara untuk mengawal sistem ekonomi dan sosial negara dengan mengekalkan penguasaan kulit putih dan diskriminasi perkauman.
  130. Agar mengekalkan perikatan baru ini, Nurhaci melaksanakan dasar pengacukan antara orang Jurchen dan bangsawan Mongol yang setia kepada kepimpinan Jurchen, manakala sesiapa yang menentang dihadapkan dengan tindakan ketenteraan.
  131. Ini jelas terutamanya semasa zaman Mamluk, di mana hanya anak hamba boleh menjadi pemerintah; anak-anak golongan bangsawan tidak boleh mewarisi hak orang tua mereka, justeru jawatan di dalam madrasah dapat mengekalkan status mereka.
  132. Siri kedua wang syiling sen diedarkan mulai akhir tahun 1989, tampil dengan reka bentuk serba baru pada kedua-dua muka, tetapi masih mengekalkan reka bentuk sisi, diameter dan komposisi siri yang terdahulu, kecuali syiling seringgit.
  133. Bentuk aksara Cina tradisional yang moden muncul buat pertama kali dengan kemunculan skrip perkeranian semasa Dinasti Han, dan telah mengekalkan bentuk yang lebih kurang stabil sejak abad ke-5 semasa Dinasti-dinasti Selatan dan Utara.
  134. Pesaing-pesaing, seperti Yayasan Perisian Bebas, mengekalkan bahawa kegunaan perkataan "hak" adalah mengelabui dan cadangkan bahawa seseorang sebaliknya menggunakan istilah pengurusan sekatan digital atau pengurusan halangan digital .
  135. Pada 26 November 2013, jawatankuasa eksekutif memutuskan untuk mengekalkan kedua-dua perlawanan timbal balas selepas kejayaan Perlawanan Akhir Liga Juara-Juara AFC 2013 dan mengembangkan persaingan untuk sembilan belas ahli persatuan.
  136. Tindakan mengekalkan Beijing sebagai ibu kota itu kelihatan begitu mudah diterima akal, tetapi sebenarnya harus diingatkan bahawa sebelum itu tiada satu pun wangsa China utama yang pernah terus "mewarisi" ibu kota pendahulu langsungnya.
  137. Ciptaan besar lain Dreadnought merupakan pengenalan turbin stim, membolehkannya mengekalkan kuasa maksima dengan lebih lama dan pengendalian yang kurang berbanding sebelumnya yang dipancu oleh enjin tiga bukaan dan yang sesama dengannya.
  138. Stadium Mini ini berkonsepkan kesinambungan warisan yang mengekalkan ciri-ciri Minangkabau sebagai imej utama, ia bukan sahaja bakal memberi keselesaan kepada orang ramai malah memberi kebanggaan kepada warga Jelebu di atas pembinaannya.
  139. Bagi Muslim, al-Qur'an hanya sempurna seperti diturunkan dalam bahasa Arab asli; terjemahan adalah semestinya kurang tepat atas sebab perbezaan bahasa, kesilapan daripada penterjemah, dan kemustahilan mengekalkan gaya asal yang diilhamkan.
  140. Walaupun Kuala Terengganu tidak terkecuali daripada pemodenan dan pembangunan, ia masih mengekalkan ciri-ciri kemelayuan yang masih utuh sambil digabungkan bersama-sama warisan dan budaya lain disebabkan sejarah panjangnya sebagai pelabuhan.
  141. Dalam perlawanan seterusnya di tempat sendiri, kemenangan 1â€"0 ke atas Manchester City, Mignolet mengekalkan jersi bersih buat kali pertama untuk Sunderland, selepas melalukan reaksi cemerlang untuk menyelamatkan percubaan Emmanuel Adebayor.
  142. Pemupukan dan pengukuhan perpaduan ini menjadi keutamaan kepada mereka kerana mereka sedar tanpa usaha tersebut mana mungkin Malaysia yang bersifat pelbagai kaum akan mampu mengekalkankelangsungannya sebagai sebuah negara yang aman dan makmur.
  143. Walaupun kesukaran tersebut, pihak British masih gigih berusaha dan mengekalkan kehadiran di sana selama 150 tahun sebelum menyerahkannya kepada Belanda sebagai sebahagian Perjanjian Inggeris-Belanda 1824 untuk menumpukan perhatian kepada Melaka.
  144. Walaupun belum menjuarai Liga Perdana Inggeris, Liverpool masih mengekalkan kedudukan sebagai pasukan paling berjaya beraksi di peringkat teratas Liga Inggeris, dengan 18 kali menjadi juara Liga Divisyen Satu Inggeris , 7 kali menjuarai Piala F.A.
  145. Sebilangan daripada famili tumbuhan masih mengekalkan nama "order semula jadi" Linnaeus dan juga nama kumpulan-kumpulan semula jadi pra-Linnaeus yang diakui oleh Linnaeus sebagai order dalam pengelasan semula jadinya, umpamanya Palmae atau Labiatae.
  146. Pertamanya, aksara-aksara alternatif telah dipergunakan untuk mengelakkan penggunaan nama rasmi orang yang penting dalam konteks yang kurang rasmi sebagai cara untuk menunjukkan penghormatan kepada orang tersebut dengan mengekalkan aksara-aksara namanya.
  147. Kedudukan pasukan Greek adalah lebih nipis dan lemah di tengah, yang terdiri daripada tentera terbaik, kemungkinannya hanya tiga hingga empat baris, tetapi Miltiades mengekalkan bahagian sayap, yang mempunyai pasukan paling kurang diharap, kekuatan phalanx penuh.
  148. Sebagai tanda hormat pada asal-usulnya, kelab itu telah memilih untuk mengekalkan ejaan Bahasa Inggeris pada namanya, daripada menukarnya kepada Bahasa Itali Milano ; ia juga harus diketahui bahawa sebutan Italinya yang sebenarnya adalah MEE-lan, dari dialek tempatan.
  149. Jika pilihan raya umum memberikan sebuah parti pembangkang kejamakan kerusi, Perdana Menteri keluar boleh cuba untuk memenangi sokongan pihak lain untuk mengekalkan kuasa atau boleh meletakkan jawatan dan membenarkan parti yang memenangi paling kerusi untuk membentuk kerajaan.
  150. Maka , untuk mengadaptasi kepada perubahan ini, organ-organ tertentu dalam badan organisma berfungsi untuk mengimbangi, mengawal, mengstabilkan, menyesuaikan, dan mengekalkan persekitaran dalam supaya berada dalam keadaan yang stabil untuk sel-sel terus hidup dan berfungsi secara optimum.
  151. Sebagai contohnya, Dalam ekspedisi Artik Tentera Laut Di Raja pada abad ke 19, ia dipercayai secara meluas bahawa penyakit beri-beri boleh dihalang dengan kebersihan diri yang baik di atas kapal, senaman berkala, dan mengekalkan moral kaki-tangan kapal, bukannya dengan permakanan makanan segar.
  152. Dalam tahun 1994, bagi mengekalkan tingkat kedua di dalam sistem rayuan yang telah hilang apabila rayuan-rayuan Majlis Privi telah dibatalkan, Perlembagaan telah diubah untuk menubuhkan Mahkamah Rayuan Malaysia dibawah Mahkamah Agong, yang mana sekali lagi dinamakan semula "Mahkamah Persekutuan Malaysia".
  153. Roti juga dimakan sebagai makanan ringan, atau sebagai bahan dalam persiapan kulinari yang lain, seperti makanan bergoreng yang disaluti serbuk roti untuk mengelakkan lekitan atau rasa hambar komponen utama agar roti, ataupun bahan isian direka untuk mengisi kaviti atau mengekalkan jus yang mungkin mengalir keluar.
  154. Meskipun pengaruh global dari penutur Bahasa Inggeris asli di pawagam, pesawat penumpang, penyiaran, sains dan di Internet pada dekad kebelakangan, Bahasa Inggeris sekarang adalah paling banyak bahasa kedua yang dipelajari di dunia, meskipun bahasa lain seperti Perancis dan Sepanyol juga mengekalkan kepentingan di dunia.
  155. Pemangsa kemuncak dalam sesebuah persekitaran asalnya sukar mengekalkan kedudukannya apabila dimasukkan ke dalam habitat yang lain, seperti seekor anjing di kalangan buaya; spesies pemangsa yang dimasukkan ke dalam kawasan yang tiada pemangsa, seperti kucing dalam persekitaran dalaman, boleh menjadi pemangsa kemuncaknya.
  156. Bagaimanapun, perbezaan-perbezaan antara mereka jelas sukar diselesaikan â€" Pasukan B mendesak untuk mengadakan pemilihan baru, manakala Pasukan A mendesak bahawa tuntutan mahkamah ditarik balik dan satu penyelesaian menutup malu dicapai untuk membenarkan sebilangan ahli daripada Pasukan B untuk mengekalkan keahlian mereka dalam parti.
  157. Salleh , Alor Setar merupakan satu Bandar yang istimewa dalam erti kata bahawa ia cepat mengalami pembangunan yang pesat meskipun ia merupakan Bandar kecil, disamping masih dapat mengekalkanciri-ciri warisan budaya asing dalam pembangunannya khususnya bangunan-bangunan yang moden binaannya tetapi mempunyai ukiran yang cukup berseni dan bercorak asli.
  158. Apabila pegangan pajak jangka panjang Great Britain dan Portugal kian menghampiri kelupusan, warga tempatan jajahan tersebut agak keberatan untuk menggugurkan undang-undang barat, maka para pegawai China bersetuju untuk mengekalkan kebanyakan undang-undang tempatan yang sedia ada, agar kuasa-kuasa asing tersebut melepaskan kawalan masing-masing tanpa was-was.
  159. Namun begitu tujuan utama British mengecualikan penyertaan Singapura kedalam Malayan Union adalah disebabkan oleh kepentingan ekonominya di Singapura, kedudukan strategik Singapura sebagai pelabuhan utama dan pelbagai lagi faktor yang berteraskan kepada kegiatan ekonomi mendorong pihak British untuk mengekalkan Singapura sebagai kononnya Tanah jajahan London.
  160. Sehinggalah diteruskan kerajaan Makasar (Gowa) Namun begitu, pemberontakkan suku Bugis Bone Arung Palakka(1696) dengan bantuan VOC Belanda telah mengkhianati perjanjian ini, mengubah fakta sejarah dan menghilangkan sebahagian besar buku-buku sejarah penting bertulisan Makasar dan hanya mengekalkan sebahagian dari buku La Galigo untuk menghalalkan tindakannya menjatuhkan kerajaan Gowa pimpinan Sultan Hassanuddin(1670).
  161. Maka dengan nama Allah Yang Maha Murah lagi Maha Mengasihani, saya Tunku Abdul Rahman Putra ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah, Perdana Menteri Malaysia dengan persetujuan dan perkenan ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Yang Terutama Yang di-Pertuan Negeri Singapura, Yang Terutama Yang di-Pertua Negara Sabah dan Yang Terutama Gabenor Negeri Sarawak dengan ini mengistihar dan memasyhurkan bagi pihak umat Malaysia bahawa mulai daripada Enam Belas hari bulan September tahun Seribu Sembilan Ratus Enam Puluh Tiga bersamaan dengan Dua Puluh Lapan hari bulan Rabiul Akhir tahun Hijrah Seribu Tiga Ratus Lapan Puluh Tiga, Malaysia yang mengandungi Negeri Pahang, Negeri Terengganu, Negeri Kedah, Negeri Johor, Negeri Sembilan, Negeri Kelantan, Negeri Selangor, Negeri Perak, Negeri Perlis, Negeri Pualu Pinang, Negeri Melaka, Negeri Singapura, Negeri Sabah dan Negeri Sarawak dengan izin dan kehendak Allah Rabbulâ€"Alamin akan kekal menjadi sebuah Negara demokrasi yang merdeka lagi berdaulat serta berasaskan kebebasan dan keadilan dan sentiasa mempertahankan serta memelihara keamanan dan kemesraan umatnya dan mengekalkan keamanan di antara segala bangsa di dunia ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...