Sunday 17 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "mulanya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mulanya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ekspedisi ini pada mulanya gagal kerana cuaca buruk.
  2. Raja-raja pada mulanya cuba memenuhi tuntutan pergerakan ini.
  3. Kaedah-kaedah ini muncul mulanya kerana perkembangan dalam fizik.
  4. Pada mulanya kereta api ditarik kuda sehinggalah awal abad ke-19.
  5. Permohonan Liverpool menyertai Liga Bola Sepak Inggeris pada mulanya ditolak.
  6. Hubungan dengan kerajaan Chola di selatan India juga pada mulanya sangat baik.
  7. Benetton dan McLaren pada mulanya enggan menyerahkan kod sumber mereka untuk siasatan.
  8. Pengikut-pengikut puteri tinggal di Bukit Cina pada mulanya dan akhirnya lahirnya Peranakan.
  9. Resolusi ini berdasarkan satu draf yang mulanya disediakan oleh Perancis dan Amerika Syarikat.
  10. Milan pada mulanya dihukum pemotongan 15 mata dan menyebabkannya tidak layak ke Liga Juara-Juara.
  11. Menurut I Tsing, Mo-Lo-Yu pada mulanya adalah sebuah kerajaan bebas sebelum ia ditawan oleh SriBhoga.
  12. Dalam penggunaan moden, istilah ini pada mulanya digunakan oleh Raja England Charles I pada tahun 1639.
  13. Soekarno pada mulanya mengambil pendirian menyokong penubuhan Malaysia, Menteri luar Indonesia iaitu Dr.
  14. Wilayah Uthmaniyyah pada mulanya dikenali sebagai Beylik di dalam Kerajaan Turki Seljuk pada kurun ke-13.
  15. Dari mulanya Reformasi, kebanyakannya putera Jerman Utara menggunakan Protestan sebagai bendera pemberontakan.
  16. Shah Alam pada mulanya diletakkan di bawah pentadbiran Shah Alam Town Board, sebuah agensi di bawah naungan PKNS.
  17. Pada mulanya ia dinamakan Biro Penyiasatan Bureau of Investigation dan ia berubah kepada FBI hanya pada tahun 1935.
  18. VES pada mulanya terus mendapat keuntungan selepas kesan penurunan harga pasaran konsol permainan video pada tahun 1977.
  19. Teheran pada mulanya hanyalah kampung kecil dan kurang dikenali berbanding dengan bandar Rhage yang terletak berdekatan.
  20. Pada mulanya di tahun 1909, tambak ini hanya mengandungi sebatang landasan dari stesen keretapi Johor Bahru ke Singapura.
  21. Matematik pada mulanya digunakan dalam perdagangan, pengukuran tanah, corak tenunan dan lukisan dan untuk merekodkan masa.
  22. Disebabkan kekurangan tenaga kerja, dasar pasca-perang pada mulanya membawa pekerja dari Jerman, Poland dan seluruh Eropah.
  23. Datuk bandar New York Michael Bloomberg menyatakan kapal terbang tersebut mulanya mengelilingi arca tinggi Statue of Liberty.
  24. Pada mulanya cendawan ini berbentuk hemisfera sebelum mendatar keluar menghampiri usia kematangan dan bergaris pusat 5-10 sm .
  25. Sebagai wakil rasmi Raja Portugal dan Takhta Suci Kota Vatikan, Xavier pada mulanya diterima baik oleh Daimyo wilayah Satsuma.
  26. Pada mulanya Bournemouth bergelut dalam Football League, tetapi akhirnya meletakkan diri mereka sebagai kelab Divisyen Ketiga.
  27. Kepulauan Caribbean pada mulanya menjadi koloni penting dan lumayan bagi British hanya selepas beberapa cubaan penjajahan gagal.
  28. Kuasa Soviet pada mulanya diasaskan di kawasan ini pada tahun 1919 dan Oblast Autonomi Kara-Kyrgyz diwujudkan di dalam SFSR Rusia .
  29. Walaupun telah tinggal di England sejak berumur lima tahun, Sterling pada mulanya hanya boleh mewakili Jamaica di peringkat antarabangsa.
  30. Polis pada mulanya menyiasat jika perlumbaan drag memainkan peranan, tetapi tidak dapat untuk mencari bukti penglibatan sebuah kereta kedua.
  31. Kerajaan Srivijaya banyak dipengaruhi oleh agama-agama besar dari India, pada mulanya oleh agama Hindu kemudian diikuti pula oleh agama Buddha.
  32. Pada mulanya ia hanyalah sebahagian jasad dari pengetahuan praktikal yang mengambil berat dengan jarak, luas dan isipadu, tetapi pada abad ketiga S.M.
  33. EuroMayDay berasal daripada Milan, Italy, yang mana ia mulanya merebak ke Barcelona in 2004 dan kemudiannya ke bandar-bandar seluruh Europah pada 2005.
  34. Pada mulanya perjanjian ANZUS telah disepakati di kalangan kerajaan New Sealand, Australia dan Amerika Syarikat, namun kini ini bukan lagi kes tersebut.
  35. Kesultanan Brunei yang pada mulanya menyatakan hasrat untuk menyertai Malaysia akan tetapi telah menarik diri akibat tentangan sebahagian rakyat Brunei.
  36. Bahagian gagang pedang pada mulanya memungkinkan cengkaman yang kuat, dan mencegah kemungkinan tangan terpeleset ketika melakukan tusukan ke arah sasaran.
  37. Pada mulanya bilangan yang ditahan ialah 97 orang, yang boleh dikategorikan kepada: parti politik: 37 orang; gerakan sosial: 23 orang; individu: 37 orang.
  38. Melaka yang pada mulanya merupakan sebuah kerajaan kecil telah berkembang dan mengambil alih peranan pusat perdagangan yang dulunya dipegang oleh Srivijaya.
  39. Oleh kerana Eris mungkin lebih besar daripada Pluto, pada mulanya ia disifatkan sebagai "planet ke sepuluh" oleh NASA dan laporan media mengenai penemuannya.
  40. Walaupun pada mulanya agak anjal dan rapuh, tetapi ketika pupa memecah keluar dari kulit ari larva, kepak-kepak itu melekat rapat pada kulit ari luaran pupa .
  41. Walaupun tentera Jerman pada mulanya mara dengan pantas ke dalam wilayah Kesatuan Soviet, Perang Stalingrad menandakan titik peralihan penting peperangan ini.
  42. Dalam pembuktian menerusi aruhan matematik, mulanya "kes dasar" akan dibuktikan, dan kemudian "petua aruhan" akan digunakan untuk membuktikan siri untu kes yang lain.
  43. Mereka pada mulanya beraksi dalam Southern League dan Western League sebelum menyertai Football League pada tahun 1919 dan meraih promosi ke liga utama pada musim 1923.
  44. Gempa bumi terbaru berukuran 6.4 pada skala Richter itu pada mulanya dikhuatiri menyebabkan tsunami tetapi jangkaan itu kemudian ditarik balik oleh Agensi Meteorologi Indonesia.
  45. Vaksin batuk kokol mulanya diformula pada tahun 1926 sebagai persiapan sel lengkap tetapi sekarang terdapat sebagai persiapan asellular, yang menyebabkan kesan sampingan yang kurang.
  46. Komander pesawat tersebut, Pegawai Penerbangan Ramshaw, melaporkan pada mulanya hanya tiga buah kapal belayar, diikuti selepas itu oleh sekurang-kurangnya 25 buah kapal pengangkut lain.
  47. Monsun pada mulanya memaksudkan angin pembalik bermusim yang diiringi oleh perubahan musim dalam kerpasan, tetapi kini pula menyifatkan perubahan bermusim dalam peredaran atmosfera dan kerpasan.
  48. Ketibaan penjajah Sepanyol di bawah pimpinan bijak Hernan Cortez pada awal abad ke-16, dan kemenangan mereka ke atas kaum Aztek pada 1521, menandakan mulanya era pengkolonian Mexico sebagai Sepanyol Baru.
  49. Pada mulanya Tun Fuad Stephens, Huguan Siou pertama Kadazan, mencadangkan istilah Kadazan digunakan bagi menyatukan 14 suku kaum yang berkongsi kumpulan bahasa bagi memberikan mereka suara yang lebih besar.
  50. Walaupun mulanya ditaruh harapan tinggi, namun kepimpinan Roh diselubungi tuduhan kekurangan kecekapan, diburukkan lagi dengan keasyikan Roh berbalah dengan lawan-lawannya yang turut menjejaskan sokongan awam.
  51. Pada awal perang, U-boot sangat berkesan dalam kemusnahan perkapalan kuasa-kuasa Berikat, pada mulanya di tengah-tengah Lautan Atlantik di mana terdapat lompang dalam pertahanan udara buat konvoi-konvoi kapal.
  52. Pertempuran di Kampar pada mulanya menunjukkan bibit kejayaan kepada Tentera British tetapi ketangkasan askar Jepun membolehkan mereka melepasi barisan pertahanan British dan memaksa mereka berundur ke Slim River.
  53. Takrifan klasik: Pada mulanya kebarangkalian suatu peristiwa bermuncul telah ditakrifkan sebagai bilangan perkara digemari untuk peristiwa itu, ke atas bilangan jumlah akibat dalam suatu ruang sampel equiprobable.
  54. Richter dengan bantuan Beno Gutenberg telah mengembangkan satu sistem untuk mengukur kekuatan gempa bumi yang dikenali sebagai skala Richter sempena namanya dan pada mulanya bertujuan digunakan di California sahaja.
  55. Beliau pada mulanya ingin belajar Ekonomi di Universiti, namun setelah gagal dalam kertas Statistik, beliau tidak dibenarkan melanjutkan kursus kepujian dalam bidang ekonomi dan memilih untuk belajar Pengajian Islam.
  56. Walaupun pada mulanya ia berjaya dengan penurunan kadar inflasi dan pertumbuhan KDNK yang semakin pulih, krisis ekonomi yang melanda Mexico, Asia, Rusia dan Brazil pada 1999 telah mengeruhkan keadaan ekonomi negaranya.
  57. DualShock 3 dilancarkan bersama-sama dengan konsol PlayStation di Jepun pada 11 Januari 2008, pada mulanya terdapat dalam dua warna iaitu hitam dan putih ceramik, yang berpadanan dengan model konsol baru yang dilancarkan.
  58. Kiraitu Murungi selaku Menteri Tenaga ,pada mulanya berkata bahawa KPC akan membayar pampasan kepada mangsa, tetapi kemudian KPC menyatakan bahawa mereka tidak akan berbuat demikian kerana insiden itu di luar tanggungjawab mereka.
  59. Selepas kemansuhan Republik Persekutuan Sosialis Yugoslavia pada tahun 1992 Montenegro menganggotai sebuah persekutuan dengan Serbia pada mulanya sebagai Republik Persekutuan Yugoslavia dan kemudiannya sebagai Serbia dan Montenegro.
  60. Tidak lama selepas itu, koloni-koloni mengamalkan sistem perladangan tebu yang terbukti berjaya digunakan oleh Portugis di Brazil yang bergantung pada buruh hamba – pada mulanya â€“ kapal Belanda, untuk menjual hamba dan membeli gula.
  61. Merujuk kepada penulis sains Govert Schilling, pada mulanya Brown hendak memanggil objek ini "Lila", selepas satu konsep di dalam mitologi Hindu yang menyifatkan alam semesta sebagai hasil dari sebuah permainan yang dimainkan oleh Brahma.
  62. Nama ini diberikan oleh penjelajah Sepanyol, Ruy Lopez de Villabolos pada mulanya hanya ditujukan kepada Pulau Leyte dan Pulau Samar sahaja, tetapi lama kelamaan nama "Las Islas Filipinas" digunakan untuk merujuk keseluruhan kepulauan tersebut.
  63. Kaedah perhimpunan rakyat menerusi BERSIH 2012 ini pada mulanya dicadangkan oleh penganjur untuk diadakan secara aman yakni para peserta diminta 'duduk bantah' di lokasi perhimpunan iaitu di Dataran Merdeka bermula jam 2 petang hingga 4 petang.
  64. Pada mulanya masalah ini ditemui dalam perdagangan, pengukuran tanah dan kemudiannya astronomi; hari ini, semua jenis sains menghadapi masalah yang dikaji oleh para ahli matematik, dan banyak juga masalah yang muncul di dalam ilmu matematik itu sendiri.
  65. Dubrovnik merupakan sebuah negara kota yang pada mulanya dikuasai oleh Empayar Byzantin dan Venice tetapi kemudian, berbeza dengan negara-negara kota Dalmatia yang lain, mencapai kemerdekaan sebagai Republik Ragusa, meskipun ia sering di bawah kedaulatan kuasa-kuasa berjiran.
  66. Pada mulanya TUDM memainkan peranan sebagai sebuah pasukan yang memberikan perkhidmatan komunikasi dan perhubungan di antara formasi-formasi Tentera Persekutuan di samping membantu aktiviti yang dijalankan oleh Tentera Udara Diraja British dan Tentera Udara Diraja Australia (RAAF).
  67. Ini menyebabkan bahan organik berubah secara kimia, pada mulanya menjadi bahan melekit dipanggil kerogen yang boleh didapati dalam pelbagai syel minyak di sekeliling dunia, dan kemudian dengan lebih haba menjadi hydrokarbon cecair dan gas dalam satu proses dikenali sebagai katagenesis.
  68. Kos pembinaan projek ini pada mulanya dianggarkan sebanyak RM 28 Juta tetapi telah berkurang kepada RM 16.5 Juta.Ia mula dibina pada Mei 2008.Pada mulanya, monorel yang dicadangkan dapat memuatkan sebanyak 88 orang tetapi berkurang kepada 22 orang dan bergerak pada kelajuan kira-kira 12 km sejam.
  69. Fasa kedua projek monorel ini pada mulanya dirancang dengan landasan yang sedia ada akan disambung dengan 1.6 kilometer lagi landasan bermula di Jambatan Chan Koon Cheng ke The Stadhuys.Namun begitu, ianya diubah dari Stesen Hang Jebat di Taman Rempah ke Jalan Tun Mutahir dan Jalan Tun Ali ke Stesen Hang Tuah di Jalan Bunga Raya sepanjang 1.3 kilometer.Fasa kedua projek itu juga akan mengandungi satu stesen penyelenggaraan di persimpangan Jalan Tun Ali dan Jalan Tun Mutahir bagi memastikan sistem monorel itu menepati piawaian yang ditetapkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat .Antara penambahbaikan yang dilakukan pada fasa kedua projek ini adalah terdapat pintu bantuan kecemasan di gerabak, menyediakan laluan antara gerabak, pusat kawal trafik dan sistem pemindahan automatik selain generator.Proses pembinaan fasa dua bermula pada bulan Disember 2011 dan dijangka siap pada Februari 2013.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...