Sunday 17 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "pasaran"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pasaran" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Austria mempunyai ekonomi pasaran maju dan taraf hidup yang tinggi.
  2. Antara pasaran eksport utamanya ialah China, Jerman, Amerika Syarikat.
  3. Pada tahun 1983, pasaran permainan video mengalami krisis yang paling buruk.
  4. Kuasa pasaran dan sektor swasta dibenarkan menentukan pembangunan praktikal.
  5. Matematik kewangan adalah cabang matematik gunaan berkenaan dengan pasaran kewangan.
  6. Tetapi pengeluaran bijih timah yang banyak menyebabkan lebihan penawaran di pasaran dunia.
  7. Walau bagaimanapun, Atari menguasai pasaran konsol permainan video pada awal tahun 1980-an.
  8. Kenya secara tradisinya merupakan pasaran yang liberal dengan penglibatan kerajaan yang minimum .
  9. Ilmu dan teknologi bermula di universiti dan berakhir di pasaran menjadi produk yang menjana pekerjaan.
  10. HD DVD mendahului di pasaran video definisi tinggi sementara jualan Cakera Blu-ray mula-mulanya agak lembab.
  11. Penyertaan dalam EU telah menarik banyak pelabur asing kerana kemudahan untuk memasuki pasaran tunggal Eropah.
  12. Sejak 1990-an dan ketibaan pasaran kit yang lumayan, warna tempat lawan mereka telah diubah setiap beberapa musim.
  13. Walaupun begitu, kejatuhan pasaran saham pada Oktober 1929 menandai keakhiran masa yang makmur pada dekad 1920-an.
  14. Singapura mengamalkan ekonomi pasaran yang cukup maju, yang selama ini berkisar pada perdagangan entrepxt yang luas.
  15. Satu unit akaun adalah satu unit ukuran nombor piawai bagi nilai pasaran bagi barangan, perkhidmatan dan urusan lain.
  16. Pada tahun-tahun berikut, pasaran menunjukkan banyak syarikat mengeluarkan konsol yang hampir serupa kepada pengguna.
  17. Kebanyakan sarang burung walit dieksport ke negara China disamping di jual di pasaran tempatan untuk tujuan kesihatan.
  18. VES pada mulanya terus mendapat keuntungan selepas kesan penurunan harga pasaran konsol permainan video pada tahun 1977.
  19. Pemacu Cakera Blu-Ray boleh tulis semula pasaran massa yang pertama untuk PC ialah BWU-100A keluaran Sony pada 18 Julai 2006.
  20. Ini terutamanya akibat pemecahan blok perdagangan Soviet, yang mengekang peralihan licin Republik kepada ekonomi pasaran bebas.
  21. Penjualan konsol ini membolehkan Atari keluar dari beban hutang tetapi gagal untuk mendapatkan pasaran yang lebih dari Nintendo.
  22. Pemain BD-ROM terawal diedar pada pertengahan Jun 2006, namun pemain HD DVD sudah ada di pasaran sejak beberapa bulan sebelumnya.
  23. Krisis Asia bermula pada pertengahan 1997 dan mempengaruhi mata wang, pasaran saham dan harga aset beberapa ekonomi Asia Tenggara.
  24. Arang batu yang diperolehi telah dijual dalam pasaran tempatan kepada Keretapi Tanah Melayu, stesen-stesen kuasa dan lombong bijih timah.
  25. EU mengamalkan satu pasaran tunggal melalui dasar perdagangan umum, dan juga Dasar Pertanian/Perikanan Umum, dan Dasar Pembangunan Serantau.
  26. Satu tempoh yang penting dalam perkembangan politik, sosial, dan ekonomi Kuwait ialah kejatuhan pasaran saham Souk Al-Manakh pada tahun 1982.
  27. Negara-negara ahli memindahkan hak-hak penting kebangsaan, seperti dasar kewangan, pasaran dalam negara, perdagangan luar kepada kesatuan ini.
  28. Pada akhir tahun 2001, dengan mengeluarkan Xbox, Microsoft memasuki pasaran konsol permainan berbilion dolar yang dikuasai oleh Sony dan Nintendo.
  29. Windows Vista mula dipasarkan kepada pengeluar OEM pada 8 November 2006 dan dilancarkan oleh Microsoft bagi pasaran Malaysia pada 8 Februari 2007.
  30. Malah, Afrika Selatan adalah terkenal sebagai pasaran dunia terbesar bagi dadah methaqualone, yang dikenali oleh penduduk tempatan sebagai "Mandrax".
  31. Pada tahun 1998, set HDTV komersial memasuki pasaran pengguna; namun, tiadanya cara yang berkesan dan murah untuk merakam atau memainkan kandungan HD.
  32. Di Amerika Utara, kesan daripada lebihan dalam pasaran menyebabkan pengeluar permainan video kecil-kecilan rugi dan terpaksa menutup perniagaan mereka.
  33. Eksploitasi tambang uranium di Mounana, yang berada 90 km dari Franceville, dihentikan sejak tahun 2001 kerana datangnya pesaing baru di pasaran dunia.
  34. Mackenzie juga menggunakan perdagangan bebas dengan bekerjasama dengan Amerika Syarikat, yang menarik taraf Kanada menjadi negara yang maju di pasaran AS.
  35. Kerajaan Komunis ini tumbang pada tahun 1989 seiringan dengan kejatuhan Kesatuan Soviet, maka Hungary memeluk ekonomi pasaran dan demokrasi pelbagai calon.
  36. Tambahan pula, emas kini adalah relatif kepada pasaran kecil dan harga emas boleh berubah sangat tinggi jika beberapa bilion dolar cuba untuk membeli emas.
  37. Pada tahun 1997, Internet Explorer 4.0 dikeluarkan untuk Mac OS dan Windows, menandakan bermulanya penaklukan pasaran pelayar web dari pesaingnya Netscape.
  38. Mengikut sesetengah statistik, pada pertengahan tahun 2008, Internet Explorer 7 melebihi Internet Explorer 6 dari segi bahagian pasaran di sesetengah tempat.
  39. Sejak masa itu, kemunculan ekonomi pasaran di Moscow telah menghasilkan ledakan peruncitan, perkhidmatan, seni bina, dan gaya hidup yang bersifat gaya Barat.
  40. Pada tahun 1990, Nintendo mengeluarkan konsol Super Famicom ke pasaran dan versi Amerika Syarikat sebagai Super Nintendo Entertainment System setahun kemudian.
  41. Umumnya mereka ini bank pusat yang mengawal saiz bekalan wang melalui penetapan kadar faedah, melalui operasi pasaran terbuka, dan melalui penetapan rizab bank.
  42. Pada 14 dan 15 September 2006, Nintendo mengumumkan maklumat mengenai konsol ini untuk pasaran Jepun, Amerika Utara, Amerika Selatan, Australia, Eropah dan Asia.
  43. Kami berhasrat menambah bilangan pekerja sehingga 15,000 orang tidak lama lagi untuk mencapai matlamat menjadi pengeluar unggul pakaian di pasaran Eropah, katanya.
  44. Microsoft terus memperluas perniagaannya ke pasaran baru pada tahun 1996, bermula dengan usahasama dengan NBC untuk menubuhkan stesen berita kabel 24 jam iaitu MSNBC.
  45. Kesan ini berbeza di Eropah, di mana pengurangan permintaan cip mikropemproses untuk konsol generasi pertama menyebabkan harga pasaran cip ini menurun dengan mendadak.
  46. Secara teori, bukanlah mustahil bagi menggunakan kod Big5 untuk memetakan set glif aksara mudah yang lebih kecil, sungguhpun pasaran untuk produk sedemikian amat kecil.
  47. Ketika Perang Saudara Amerika , bandaraya ini menjadi pasaran perdagangan kapas utama di dunia, sehingga menyemarakkan ekonomi yang turut menaikkan martabat bandaraya ini.
  48. Di Brazil pula di mana undang-undang import diperketatkan, pasaran konsol Master System mengalahkan konsol NES dengan jurang yang besar dan kekal digemari dalam tahun 90-an.
  49. KDNK bermaksud jumlah nilai pasaran keseluruhan barangan dan perkhidmatan terakhir yang dikeluarkan dalam sesebuah negara pada masa tertentu (lazimnya dalam tahun kalendar).
  50. Perdana Menteri Malaysia Abdullah Ahmad Badawi telah mengkritik tren kalangan penuntut Melayu untuk memilih "mata pelajaran senang" yang langsung tiada nilai di pasaran kerja.
  51. Ramatex Bhd., syarikat tempatan yang mengeluarkan pakaian di Namibia menjangkakan perolehan sebanyak RM950 juta pada akhir tahun ini hasil eksport produknya ke pasaran Eropah.
  52. Wain dari Australia dan New Zealand dipanggil 'Dunia Baru' kerana hanya baru-baru ini berjaya memasuki pasaran Eropah, sekaligus memintas kelarisan wain Perancis dan Sepanyol.
  53. Selepas itu pengeluaran bijih timah menurun secara mendadak kerana negara-negara lain turut mengeluarkan bijih timah dan menyebabkan harga bijih timah merudum di pasaran dunia.
  54. Nintendo memulakan percubaan mereka untuk membawa konsol Famicom dalam pasaran di Amerika Syarikat selepas penurunan pasaran konsol permainan video pada penghujung generasi kedua.
  55. Ini menyebabkan nilai ringgit meningkat kepada anggapan nilai pasarannya, namun Bank Negara telah mencampur tangan dalam pasaran kewangan untuk menjaga kestabilan kadar tukaran ringgit.
  56. Malah pasaran Ikan Sangkar ini telah mendapat tempahan dan pemintaan mengalakkan di restoran-restoran terkemuka Lembah Klang, Genting Highland, Johor Bahru malah negara jiran Singapura.
  57. Di sebalik mengalami perang saudara dan ketidakstabilan, Somalia sudah berjaya mengekalkan sebuah ekonomi pasaran bebas yang mana, menurut PBB, mengalahkan banyak negara lain di Afrika.
  58. Ekonominya yang berpusat pada penanaman kopi selepas pertengahan abad ke-19, kerana pasaran dunia untuk nila memburuk, membaik atau memburuk kerana harga kopi dunia mengalami naik turun.
  59. Konsol NES mencatatkan jualan yang paling tinggi dalam sejarah pasaran konsol permainan video di Amerika Utara dan keadaan ini menyebabkan pasaran konsol permainan video kembali melonjak.
  60. Pendekatan seperti ini membolehkan Nintendo menguasai pasaran konsol permainan video dan menghalang kebanjiran permainan video yang berkualiti rendah yang menyebabkan pasaran Atari jatuh.
  61. Pada tahun 1986, Kongres Parti Keenam memperkenalkan pembaharuan ekonomi penting dengan unsur-unsur ekonomi pasaran sebagai sebahagian pakej pembaharuan ekonomi meluas iaitu "đổi má»›i" .
  62. Microsoft Windows menguasai bahagian pasaran yang terbesar dalam pasaran komputer meja dan komputer riba, manakala pelayan sesawang biasanya menggunakan Linux atau sistem ala UNIX yang lain.
  63. Faktor lain yang menyebabkan kekalahan pada Pilihan Raya 2004 termasuklah pasaran kerja yang sihat, kenaikan pasaran saham, urus niaga perumahan yang aktif dan kadar pengangguran yang rendah.
  64. Ketika negara dipimpin oleh Tun Mahathir bin Mohamad, Malaysia menikmati pertumbuhan ekonomi sepanjang 1980-an dan 1990-an, meskipun disampuk oleh kemelesetan pasaran harta pada tahun 1985-86,.
  65. Teori yang dibangunkan oleh Gustav Cassel pada tahun 1920 ini berasaskan hukum satu harga, iaitu teori bahawa dalam pasaran cekap yang ideal, barang-barang yang serupa wajar ada satu harga sahaja.
  66. Jack Tramiel kemudiannya membeli Atari dan cuba untuk membawa Atari kembali ke pasaran konsol permainan video dengan mengurangkan jumlah staf dan menyelesaikan masalah dalaman dengan undang-undang.
  67. Sebuah tempoh politik yang tidak stabil menyusul, diburukkan oleh kejatuhan pasaran dunia untuk pewarna axil , keluaran eksport Guatemala yang utama ke Eropah, disebabkan oleh rekaan pewarna tiruan.
  68. Kini Kluang terkenal sebagai pengeluar jubin bermutu tinggi yang terbesar di Malaysia disamping produk elektrik dan elektronik dan pakaian berjenama antarabangsa untuk pasaran dalam negeri dan eksport.
  69. Ini memberikan kesan terhadap jualan konsol Genesis dan juga memulakan trend untuk mendapatkan perlesenan permainan video sukan yang perlu bagi menjamin keuntungan dan pasaran kukuh di Amerika Syarikat.
  70. Komputer jenis ini boleh didapati di pasaran dengan harga yang pelbagai—bergantung kepada kehendak pengguna, tetapi amat rendah jika dibandingkan dengan komputer berkuasa tinggi seperti superkomputer.
  71. Dengan menggugurkan ekonomi terancang sosialis dan pemiliknegaraan harta dari zaman Soviet, Rusia cuba membina ekonomi yang berunsur kapitalisme pasaran tetapi tidak kurang mendapat hasil yang memilukan.
  72. Luxembourg secara khusus mempunyai hubungan dagang dan kewangan yang rapat dengan Belgium dan Belanda, dan sebagai ahli Kesatuan Eropah juga menikmati keuntungan-keuntungan dari pasaranEropah yang terbuka.
  73. Apabila sesebuah ekonomi mencapai gunatenaga penuh, tingkat pengeluaran sukar dinaikkan dengan cepat untuk menampung permintaan yang melambung ini, sama ada oleh sebab pasaran buruh atau pembekalan barangan.
  74. Pada bulan November, Microsoft memasuki pasaran pembantu digital peribadi (PDA) dengan Windows CE 1.0 yang direka khusus untuk peranti bermemori rendah dan berprestasi rendah seperti peranti mudah alih dan komputer kecil.
  75. Sebaliknya, United Kingdom telah menjadi lebih fokus kepada kepentingan Eropahnya berikutan Krisis Suez, dan New Zealand telah dipaksa untuk mencari pasaran baru selepas UK bergabung dengan Kesatuan Eropah pada tahun 1973.
  76. Syarikat ini mengeluarkan satu penawaran awam permulaan di pasaran saham, di mana disebabkan berikutan kenaikan harga saham telah melahirkan 4,000 orang jutawan dan kira-kira 12,000 jutawan di kalangan kakitangan Microsoft.
  77. Sejak tahun 1996, kerajaan Howard telah meneruskan proses pembaharuan mikroekonomi, termasuk pembatalan kawal selia separa pasaran buruh dan penswastaan perniagaan-perniagaan milik kerajaan, khususnya industri telekomunikasi.
  78. Microsoft yang mula-mulanya ditubuhkan pada tahun 1975 untuk membangunkan dan menjual pentafsir BASIC untuk Altair 8800 bangkit untuk mendominasi pasaran sistem pengendalian komputer rumah dengan MS-DOS pada pertengahan 1980-an.
  79. Konsol permainan video yang dikeluarkan oleh Sega, Master System bertujuan untuk bersaing dengan konsol NES, namun begitu konsol ini tidak mendapat pasaran yang luas di Amerika Syarikat atau Jepun dan hampir tidak menguntungkan.
  80. Pada 1990, selepas Revolusi 1989, Parti Komunis menyerahkan kuasanya dan Bulgaria beralih kepada sistem demokrasi dan kapitalisme pasaran bebas lalu mengamalkan sistem berparlimen di dalam sebuah republik berperlembagaan satuan.
  81. New York bersaing dengan London sebagai pusat kewangan dunia dengan adanya Wall Street di Lower Manhattan, tempat terletaknya Bursa Saham New York, bursa saham terbesar di dunia dari segi permodalan pasaran syarikat tersenarainya.
  82. Sejak pembaharuan ekonomi berasaskan pasaran diperkenalkan pada tahun 1978, China telah menjadi sebuah ekonomi utama yang paling cepat bertumbuh di dunia, pengeksport terbesar dan pengimport kedua terbesar untuk segala barang dagangan.
  83. Negeri Selangor mempunyai sebuah pasaran ekonomi yang maju dan terbuka dengan KDNK per kapita (PPP) yang tertinggi di Malaysia iaitu sekitar USD33,147 pada tahun 2008, setanding dengan nilai per kapita negara eropah barat dan Hong Kong.
  84. Walau bagaimanapun, kelahiran semula pasaran konsol permainan video pada era ini telah betul-betul dihidupkan apabila Atari melepaskan permainan video mereka berjudul Space Invaders yang dinaik taraf pada tahun 1980 untuk konsol Atari 2600.
  85. Pertukaran nama yang menyusul pengumuman Apple tentang smartfon iPhone dan sistem video digital Apple TVnya membayangkan peluasan berterusan syarikat ke dalam pasaran elektronik pengguna, selain daripada tumpuan tradisionalnya dalam komputer peribadi.
  86. Mexico mempunyai satu ekonomi pasaran bebas dan telah ditubuhkan dengan kukuh sebagai satu negara pendapatan sederhana atas dan ia adalah ekonomi yang terbesar ke-12 di dunia seperti yang diukur dalam Keluaran Dalam Negara Kasar dalam pariti kuasa beli.
  87. Sejak pembatalan kawal selia pasaran televisyen dan radio United Kingdom pada dekad 1980-an, BBC telah menghadapi persaingan yang semakin meningkat dari sektor komersil , khususnya perkhidmatan-perkhidmatan televisyen satelit, televisyen kabel, dan televisyen digital.
  88. Selain ketaktentuan ini, juga diperhatikan adanya penyimpangan kadar pertukaran pasaran dan pariti kuasa beli yang konsisten, contohnya harga (kadar pertukaran pasaran) barang-barang dan perkhidmatan bukan dagangan biasanya lebih rendah di mana pendapatan lebih rendah.
  89. Rujukan ini kepada bunuh diri juga melahirkan ungkapan-ungkapan harian bahasa Inggeris, khususnya dalam bidang perniagaan, seperti "menyertai pasaran tanpa satu produk yang berdaya maju merupakan suatu tindakan membunuh diri" yang merujuk keadaan yang tidak ada harapan.
  90. Menyusuli kebenaran kerajaan pusat terhadap pembangunan semula ekonomi pasaran Shanghai pada tahun 1992, Shanghai dengan pantasnya mengatasi Shenzhen dan Guangzhou yang telah bermula lebih awal dan sejak dari masa itu, bandar raya ini telah mendahului pertumbuhan ekonomi China.
  91. Istilah media awam mempunyai makna yang sama: ia jumlah keseluruhan pengedar awam besar bagi berita dan hiburan di seluruh media meperti surat khabar, televisyen, radio, penyiaran, yang mungkin memerlukan keanggotaan persatuan dalam pasaran yang besar seperti Newspaper Guild, AFRTRA dan penerbit teks.
  92. Produk-produk ini menempa kedudukan terpenting dalam pasaran komputer meja dengan anggaran bahagian pasaran setinggi 90% atau lebih seperti pada tahun 2003 bagi Microsoft Office dan 2006 bagi Microsoft Windows seiring dengan misi asal syarikat ini iaitu "sebuah komputer di atas setiap meja dan di dalam setiap rumah mengendalikan perisian Microsoft".
  93. Pada abad ke-19, bandar raya ini dibentuk oleh pengaruh pendatang asing, cadangan pembangunan berwawasan bergelar Rancangan Pesuruhjaya 1811 yang mengembangkan grid jalan-jalan di kota melalui seluruh Manhattan dan pembukaan Terusan Erie pada tahun 1819 yang menghubungkan kota pelabuhan Atlantik ini kepada banyak pasaran pertanian di pedalaman Amerika Utara.
  94. Kemboja merupakan sebuah "negeri pasaran bebas sedikit komunis dengan kerajaan campuran agak autoritarian yang memerintah negara demokrasi superfisial." Negara ini berdepan dengan banyak cabaran dan isu sosiopolitik, termasuklah kemiskinan berleluasa, amalan rasuah berleluasa, kurangnya kebebasan berpolitik, pembangunan insan rendah, dan kadar kelaparan yang tinggi.
  95. Ekonomi El Salvador mengalami pasang surut semasa pemerintahan Parti Perikatan Republikan Nasional yang mengasaskan pasaran bebas dan model pengurusan fiskal yang termasuk penswastaan ​​perbankan, telekomunikasi, dana awam, distribus elektrik, dan sebahagian dari penjanaan elektrik, penghapusan kawalan harga dan subsidi, dan penguatkuasaan hak harta intelektual .
  96. Bidang-bidang lain yang menggunakan trigonometri termasuk pandu arah , teori muzik, analisis pasaran kewangan, elektronik, teori kebarangkalian, statistik, biologi, pengimejan perubatan (imbas tomografi berkomputer dan ultrabunyi), farmasi, kimia, teori nombor (dan oleh itu, kriptologi), seismologi, meteorologi, oseanografi, banyak jenis sains fizikal, ukur tanah dan geodesi, seni bina, fonetik, ekonomi, kejuruteraan elektrik, kejuruteraan jentera, kejuruteraan awam, grafik komputer, kartografi, kristalografi dan pembangunan permainan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...