Wednesday 17 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "sukar"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sukar" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Shinto merupakan agama yang sukar dikelaskan.
  2. Hasilnya, tulisan ini padat, dan sukar dibaca.
  3. Teori ini kompleks, susah difahami, dan sukar dimahiri.
  4. Ia sukar bagi membezakan antara niat jahat dengan kejahilan.
  5. Disebabkan virus menggunakan sel perumah, virus sukar dibunuh.
  6. Sel-sel lapisan granul merupakan sel-sel yang sukar diwarnakan.
  7. Batasan tepat antara Fanerozoik dan Prakambia agak sukar dipastikan.
  8. Pembelitan untaian DNA menyebabkan bahagian panjang sukar dipisahkan.
  9. Tuannya sukar untuk mati sekiranya tidak ada orang hendak menerimanya.
  10. Istilah tumbuhan jauh lebih sukar untuk ditakrifkan dari anggapan biasa.
  11. Semasa hayatnya, Imam memilih kehidupan yang sukar meskipun di puncak kuasa.
  12. Di sepanjang sungai ada jeram dan air terjun dan sangat sukar untuk dimudiki.
  13. Hal ini demikian kerana masalah ini sedikit sukar diurus akibat tidak sama negeri.
  14. Tanpa pendapatan yang tetap, seseorang itu sukar untuk menguruskan hartanya dengan baik.
  15. Organisme yang memakan detritivor atau parasit pasti sukar dikelaskan mengikut cara sebegini.
  16. Kehadiran pelbagai teori ini menjadikan ia sukar untuk menentukan asal sebenar nama negeri ini.
  17. Contohnya bahasa mesin mempunyai arahan-arahan dalam bentuk bit yang sukar untuk difahami manusia.
  18. Evolusi dalam penggunaan Bahasa Inggeris ini akan menjadi tren seluruh dunia dan sukar untuk dibuang.
  19. Simptom biasa dikaitkan dengan paru-paru berair termasuk batuk, sakit dada, demam, dan sukar bernafas.
  20. Lapisan berkematu yang senantiasa gugur, menyebabkan bakteria sukar membiak dan bertapak tetap pada kulit.
  21. Spesies cacing gelang atau Nematod amat sukar dibezakan, dengan 28,000 spesies berlainan telah diterangkan.
  22. Teknik ini merupakan teknik yang dramatik bagi media cat air dan yang paling sukar untuk dikawal sapuannya.
  23. Gunung berapi super sukar dikenal pasti berabad berikutnya, disebabkan kawasan yang luas yang diselitupinya.
  24. Pelanggaran hakcipta, bahan lucah, curian identiti, dan fitnah, adalah biasa dan sukar hendak dikawal selia.
  25. Malah, berjaya mengharungi kemusnahan dan persekitaran yang lebih sukar menjadi generasi awal hidupan moden.
  26. Seekor karnivor boleh memakan pengguna sekunder dan tertier, dan oleh demikianlah mangsanya sukar dikelaskan.
  27. Namun, perkara yang paling sukar mungkin datang daripada interaksi antara bahasa dan populasi dengan perubahan
  28. Mikroskop pertama yang dibangunkan adalah mikroskop optik, sungguhpun pencipta asal sukar untuk dikenal pasti.
  29. Sekiranya tidak, pemilik saka sukar mati atau sakanya membuat onar dengan mengganggu jiran-jiran pemilik lamanya.
  30. Kemungkinannya ia bermula dengan pencuri yang melomorkan dirinya dengan minyak agar sukar ditangkap kerana licin.
  31. Penyakit kelamin seperti herpes mampu menjangkiti mulut pengamal seks oral dan menyebabkan kudis yang sukar sembuh.
  32. Inskripsi runic awal yang sebahagian besarnya terbatas kepada nama peribadi adalah agak sukar untuk diintrepretasi.
  33. Malah, kebanyakan bahasa yang membolehkan pembinaan semula Proto-Sino-Tibet agak kurang didokumentasi atau sukar difahami.
  34. Buah dabai dan buah engkalak ini sukar ditemui di Kuching dan kebanyakannya dibawa masuk dari Sibu, Sarikei atau Bintangor.
  35. Sifat duaan ini, iaitu kontrak undang-undang terikat serta janji kesusilaan, menyebabkan perkahwinan amat sukar disifatkan.
  36. Minyak yang gelap juga akan menjadikan dirinya sukar dilihat pada waktu malam, sunggupun ia membahayakan dirinya ketika memanjat.
  37. Athens telah berkembang sehingga meliputi seluruh dataran dan mengakibatkan pertumbuhan selanjutnya lebih sukar pada masa hadapan.
  38. Harimau jadian biasanya perlu dibuang sebelum meninggal, dan sekiranya tidak dibuangkan, penuntut ilmu itu akan sukar meninggal dunia.
  39. Ia juga membenarkan pembakar roti untuk menggunakan hanya ibu roti minima, yang dahulunya sukar dan mahal semasa mula-mula diperkenalkan.
  40. Sehingga hari ini, morfina masih merupakan narkotik preskripsi yang amat dicari-carikan oleh penagih-penagih ketika heroin sukar didapati.
  41. Kerana itu, susunan etnik negeri ini kadang-kadang sukar ditentukan, tetapi jati diri mestizo terdiri daripada 50% penduduk, dan Kriol 25%.
  42. Seperti kala geologi yang lebih awal, lapisan batuan yang membezakan zaman ini adalah jelas, tetapi waktu awal dan akhirnya sukar dipastikan.
  43. Sesetengah orang mungkin tidak mahu membawa dokumen pengenalan diri supaya sukar dikesan, contohnya orang biasa yang tidak mengingini gangguan.
  44. Tolakan itu menyebabkan Gunung Kinabalu semakin meninggi setiap tahun tetapi pada kadar yang amat perlahan dan sukar dilihat dengan mata kasar.
  45. Namun, kekurangan peringatan yang fizikal secara keseluruahan telah menyebabkan ramai pakar sukar percaya terhadap asal-usul etnik Peranakan Cina.
  46. Bahasa Tamil mempunyai sastera yang tertua di kalangan bahasa Dravidia, tetapi adalah sukar untuk mengukur usia bahasa dan sasteranya secara tepat.
  47. Ini adalah sesebuah rumah ataupun keluarga boleh dianggap mewah dan berada jika mempunyai garam kerana pada masa itu garam amat sukar untuk diperolehi.
  48. Seperti juga notasi muzik, tatatanda matematik moden mempunyai sintaks yang ketat dan mengekod maklumat yang mungkin sukar ditulis dalam cara yang lain.
  49. Tumbuhan maging sukar dimasukkan ke dalam pengelasan ini kerana menghasilkan makanan sendiri sambil menghadam apa-apa sahaja yang terperangkap dalamnya.
  50. Oleh itu, sukar untuk menentukan keadaan sebenar sesuatu gunung berapi itu, samada sesebuah gunung berapi itu berada dalam tempoh pendam atau telah mati.
  51. Bentuk kereta kebal, dahulunya sepenuhnya mempertimbangkan melepasi halangan, sekarang ditukar, dengan profil rendah diingini untuk sukar dilihat dan stabil.
  52. Oleh sebab dwilapisan lipid agak rapuh dan sangat nipis sehinggakan ia tidak dapat dilihat menggunakan mikroskop tradisional, dwilapisan amat sukar untuk dikaji.
  53. Pada tahun 1950-an, beliau mula mengembangkan pinyin yang membantu berjuta-juta rakyat China — yang sukar memahami tulisan Cina — belajar membaca dan menulis.
  54. Sesetengah pengkaji berpendapat terdapat perbezaan ketara antara bahasa haiwan dan manusia yang menyebabkan perhubungan antara kedua kumpulan ini sukar dilakukan.
  55. Sekiranya ia mempunyai seorang pengasas yang spesifik, sudah pasti ianya sukar untuk agama Hindu melalui suatu evolusi yang telah dialaminya sejak beribu-ribu tahun.
  56. Sebagai salah satu di antara bilangan kecil bahasa klasik yang tinggal di dunia, bahasa Tamil mempunyai tradisi kesusasteraan yang sukar dilunturkan sejak lebih dua alaf.
  57. Selain itu, pandangan kontroversi hubungan sukar antara dua negara Lubnan & Syria dan badan kehakiman di Mesir juga banyak menimbulkan kemarahan pelbagai pihak berkuasa.
  58. Sistem perhubungan yang sukar adalah sebab utama penempatan pasukan polis marin di situ malah, pengangkutan utama ke Bukit Kepong adalah dengan menaiki bot menyusuri Sungai Muar.
  59. Akibatnya, orang yang berada dalam bilik tertutup akan mengalami perasaan sukar bernafas akibat pengumpulan karbon dioksida, meskipun sebelum kekurangan oksigen menimbulkan masaalah.
  60. Adalah jelas ketika itu bahawa China Nasionalis menghadapi tugas yang amat sukar kerana sekutu-sekutunya mempunyai kepentingan yang tidak semestinya sepadan dengan kepentingan China.
  61. Ini adalah bagi tujuan keselamatan iaitu sukar untuk dikesan oleh musuh.Struktur rumah panjang kaum Bidayuh tidak jauh bezanya dengan struktur rumah panjang masyarakat Iban di Sarawak.
  62. Sistem televisyen juga digunakan untuk pantauan keselamatan, kawalan proses industri, dan panduan senjata, di tempat-tempat yang sukar atau terlalu bahaya untuk diperhati dengan dekat.
  63. Namun sebenarnya, terdapat banyak persamaan di antara fahaman Islam dan Minangkabau (lebih lagi pada masa kini) sehingga menjadi sukar untuk orang Minang membezakan satu daripada lain.
  64. Pengkategoriannya menjadi sukar kerana perubahan dalam matematik dan sains yang berlaku sepanjang masa, dan perbezaan dalam pengaturan jabatan, kursus dan ijazah di universiti-universiti.
  65. Konfigurasi aerodinamik bersepadu, yang digabungkan bersama dengan keupayaan Kawalan Tujahan Vektor, menghasilkan kebolehan manuver yang sukar dijangka dan ciri-ciri unik semasa berlepas dan mendarat.
  66. Bagaimanapun budaya hantu sukar dikikis daripada masyarakat kerana kecenderungan ibubapa menakutkan anak-anak menyebabkan anak mereka benar-benar takut kepada hantu dan percayakan bahawa hantu itu wujud.
  67. Ini menjadikan ia sukar bagi mejangka dengan tepat pertukaran cuaca jangka pendek lebih dari beberapa hari awal, sungguhpun kajian cuaca terus meningkatkan had ini melalui sains kajian cuaca, Meteorologi.
  68. Ketua Kampung Long Lellang A, Amat Aran, 71 berkata bahan bakar, makanan, bahan binaan dan peralatan pertanian seperti gergaji rantai dan mesin pemotong semak-samun sukar didapati sejak sekatan jalan 2004.
  69. Adakalanya sukar untuk memisahkan kedua-dua perilaku makan tersebut, contohnya: sesuatu organisme perumah menjadi mangsa kepada spesies parasit yang bertelur di atasnya agar anak-anaknya meragut bangkainya.
  70. Apabila sesebuah ekonomi mencapai gunatenaga penuh, tingkat pengeluaran sukar dinaikkan dengan cepat untuk menampung permintaan yang melambung ini, sama ada oleh sebab pasaran buruh atau pembekalan barangan.
  71. Kerjaya Tesla bermula dengan menyelesaikan masalah kejuruteraan elektrik yang mudah dan kemudiannya dengan pintar dan pantas telah berjaya menyelesaikan masalah kejuruteraan yang paling sukar di dalam syarikat.
  72. City adalah pengasas Liga Perdana setelah penciptaannya pada tahun 1992, tetapi selepas tamat ditempat kesembilan pada musim pertama mereka mengalami tiga musim yang sukar sebelum diturunkan liga pada tahun 1996.
  73. Sesetengah mentol terawal ini menampakkan kepincangan ketara seperti hayat yang amat singkat, kos pengeluaran mahal, dan penggunaan arus elektrik terlalu tinggi, oleh itu sukar untuk dipasarkan secara besar-besaran.
  74. Biarpun virus tiada metabolisme yang tersendiri, oleh itu sukar dianggap sebagai organisma, namun ia mempunyai gen-gen tersendiri dan mampu berevolsui menerusi mekanisme-mekanisme yang serupa dengan evolusi organisma.
  75. Hujah yang subjektif ini berlainan bukan sahaja antara indvidu, tetapi juga antara masa: contohnya, apabila satu bukti telah diringkaskan atau lebih difahami, teorem yang dahulunya sukar boleh menjadi perkara yang remeh.
  76. Lapisan epidermis menghasilkan lapisan kutikle "cuticle" yang melindungi tubuhnya daripada kekeringan, daripada cecair penghadaman, atau dari persekitaran sukar yang lain, juga dalam bentuk unjuran yang membantu pergerakan.
  77. Walaubagaimanapun, Jajahan Dindings telah dikembalikan oleh British kepada Kerajaan Negeri Perak pada tahun 1937 kerana sukar untuk ditadbir secara langsung dari Pulau Pinang selain kelemahan dari segi politik dan kewangan.
  78. Bagaimanapun, sesetengah masalah sebenarnya sukar atau mustahil untuk diselesaikan dengan cara ini sendiri, dan kepandaian pembinaan kepada masalah geometrik dengan geometrik atau cara mekanikal adalah dikenali sebagai geometri Sintetik.
  79. Lebih 1,000,000 pengesahan "Kronometer Disahkan Rasminya", kebanyakannya untuk kronometer-lengan mekanikal dengan penimbang pegas ayunan, telah diedarkan setiap tahun, selepas lulusan ujian COSC yang paling sukar dan pemiliknya dikenalpasti oleh individu rasmi yang direkod melalui nombor siri.
  80. Masalah kecenderungan menentang, masalah sukar menumpukan perhatian, dan masalah personaliti merupakan antara contoh gejala yang dianggap sebagai penyakit dalam masyarakat Amerika Utara kini tetapi tidak pernah dianggap sedemikian dalam kebudayaan Amerika abad lalu atau bagi masyarakat lain pada masa kini.
  81. Pemangsa kemuncak dalam sesebuah persekitaran asalnya sukar mengekalkan kedudukannya apabila dimasukkan ke dalam habitat yang lain, seperti seekor anjing di kalangan buaya; spesies pemangsa yang dimasukkan ke dalam kawasan yang tiada pemangsa, seperti kucing dalam persekitaran dalaman, boleh menjadi pemangsa kemuncaknya.
  82. Rakyat di Poland menggunakan bahasa Poland sebagai bahasa utama.Kebanyakan daripada rakyat Poland kurang mahir bertutur dalam Bahasa Inggeris.Namun demikian,golongan profesional dan segelintir golongan mampu bertutur dalam Bahasa Inggeris dengan fasih.Bahasa Polish dikategorikan sebagai antara bahasa yang sukar untuk dikuasai.
  83. Bagaimanapun, perbezaan-perbezaan antara mereka jelas sukar diselesaikan — Pasukan B mendesak untuk mengadakan pemilihan baru, manakala Pasukan A mendesak bahawa tuntutan mahkamah ditarik balik dan satu penyelesaian menutup malu dicapai untuk membenarkan sebilangan ahli daripada Pasukan B untuk mengekalkan keahlian mereka dalam parti.
  84. Oleh kerana antropologi berkembang dari banyak usaha berbeza , termasuk tetapi tidak terhad kepada mengumpul fosil, penjelajahan, menghasilkan filem dokumentari, paleontologi, primatologi, pengendalian barangan antic dan kurator, filologi, etimologi etymology, genetik, analisa serantau, Etnologi, sejarah, falsafah dan kajian agama, ia adalah sukar bagi mencirikan keseluruhan bidang dalam rencana ringkas, sungguhpun usaha untuk menulis sejarah keseluruhan bidang ini telah diusahakan.
  85. Hal ini berlaku, melalui perbuatan persetubuhan, iaitu apabila seseorang lelaki memancutkan air mani ke dalam faraj seseorang wanita, spermanya akan berenang ke dalam(arah) oosit sekunder untuk tujuan persenyawaan; Walau bagaimanapun, terdapat cara lain, iaitu permanian beradas jika kehamilan melalui persetubuhan sukar dilakukan, atau jika seorang wanita memilih untuk menjadi hamil tanpa seorang rakan lelaki, atau sebarang masalah kesihatan yang menghalang kehamilan secara persetubuhan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...