Saturday 6 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "melarikan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "melarikan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ekoran daripada itu, beliau melarikan diri ke Singapura.
  2. Sultan Abdul Jalil Shah III pula melarikan diri ke Pahang.
  3. Ramai orang dalam bandar-bandar sekeliling melarikan diri.
  4. Lee Kim Sai telah 'dibenarkan melarikan diri' ke Australia.
  5. Sekitar 40,000 orang Togo melarikan diri ke negara-negara berjiran.
  6. Semasa Perang Dunia II, kebanyakkan orang Yahudi melarikan diri ke Singapura.
  7. Tetapi Bennett melarikan diri daripada hospital untuk kembali ke barisan hadapan.
  8. Tentera Aceh telah dua kali melarikan Sultan berserta keluarganya ke Aceh, Sumatera.
  9. Suku Ameru berasal dari budak yang melarikan diri dari tanah Arab sekitar tahun 1700.
  10. Beliau dikatakan telah melarikan diri dari Pahang kerana membawa gundik Sultan Pahang.
  11. Parameswara melarikan diri ke Semenanjung Tanah Melayu untuk mendirikan penempatan baru.
  12. Lebih 300,000 buruh India dan Anglo-Burma melarikan diri ke dalam hutan dan tiba di india .
  13. Keadaan ini telah memaksa Raja Mahdi melarikan diri keluar dari Selangor dan menetap di Johor.
  14. Sebelum ini dia melarikan diri ke Dubai dan Phnom Penh mengelakkan sabitan rasuah di Thailand.
  15. Akibatnya hampir 1,000 maut dan kira-kira 100,000 etnik Ossetia melarikan diri ke Utara Ossetia.
  16. Bagi beliau, tidak wajarlah seseorang sultan melarikan diri daripada tanah airnya sewaktu peperangan.
  17. Tenaga buruh juga sudah kurang, buruh-buruh sudah melarikan diri apabila keadaan menjadi terlalu bahaya.
  18. Cicero dilahirkan di Arpinum dan dibunuh di Formia ketika melarikan diri daripada musuh-musuh politiknya.
  19. Einstein melepaskan kerakyatan Jermannya dan melarikan diri ke Amerika Syarikat dan menjadi pemastautin tetap.
  20. Shah Iran terpaksa melarikan diri ke negara lain selepas kembalinya Khomeini dari buangan pada 1 Februari 1979.
  21. Beribu-ribu pelawat yang sedang bercuti di sana telah melarikan diri ke kawasan tinggi apabila tsunami melanda.
  22. Setelah penyerangan Majapahit ke Palembang, Parameswara bersama Sang Nila Utama pergi melarikan diri ke Tumasik.
  23. Sultan Mahmud Shah terpaksa melarikan diri melintasi Selat Melaka ke Kampar, Sumatera di mana baginda mangkat disana.
  24. Parameswara telah berjaya melarikan diri menuju ke pantai barat Semenanjung Melayu untuk membuka ibu negeri yang baru.
  25. Jika pagar kambing dihamparkan, dilanggar, ataupun diatasi dengan apa jua cara, maka kambing sudah hampir tentu akan melarikan diri.
  26. Namun begitu kedatangan tentera Mongol membawa kepada kemusnahan Rhages menyebabkan ramai penghuni kota itu melarikan diri ke Teheran.
  27. Di tengah perjalanannya ia harus menghadapi sekumpulan ormas dan harus bergantung pada kap kereta Retta yang juga sedang melarikan diri.
  28. Kerajaan Poland tumbang, dan Presiden Ignacy Moscicki melarikan diri serta menubuhkan kerajaan Polish dalam pelarian pada 18 September 1939.
  29. Dipercayai pelombong-pelombong ini melarikan diri merentas hutan belukar di kawasan Kulim menuju ke Pulau Pinang untuk mencari pendudukan baru.
  30. Kebanyakan penduduknya berketurunan Sepanyol sementara penduduk asli Amerika meninggal dunia atau melarikan diri selepas peneroka Sepanyol tiba.
  31. Oleh itu, banyak orang kontraban yang melarikan diri daripada pengabdian semasa Perang Saudara Amerika mencari taraf rasmi untuk perkahwinan mereka.
  32. Terdapat pembentukan pengawal belakang Parsi yang tersusun bagi melindungi pengunduran mereka, dan kebanyakan pasukan tersebut berjaya melarikan diri.
  33. 11 orang kaum Hawariyyun yang lain pada peristiwa itu telah pun berpisah dan melarikan diri bagi mengelakkan diri mereka dikesan oleh para pembesar Israel.
  34. Kemelut ini telah mengakibatkan kira-kira 7000 orang Bushnegro melarikan diri ke Cayenne (Guyana Perancis) dan meminta suaka politik kepada kerajaan tempatan.
  35. Bennett sendiri bersama batman nya dan seorang pegawai lain merampas sebuah sampan dan melarikan diri ke Sumatra sebelum mendapatkan pengangkutan ke Australia.
  36. Pada 1973, penjaga-penjaga perdamaian asing melarikan diri dari Vietnam dan perang yang berlangsung hampir sedekad bertamat dengan "Perjanjian Perdamaian Paris".
  37. Dua tentera Australia yang tercedera dan sempat melarikan diri dari pembunuhan beramai-ramai itu dan menjadi saksi mengenai layanan Jepun terhadap tahanan perang.
  38. Pada tahun 1511, Melaka dikuasai oleh pihak Portugis dan Sultan Mahmud Shah , Sultan Melaka ketika itu, melarikan diri ke Pahang dan kemudiannya ke Bentan di Johor.
  39. Bagaimanapun, pada tahun 1401, baginda telah melarikan diri dari Singapura selepas serangan tentera Majapahit yang berkomplot dengan Bendahara yang belot, Sang Rajuna Tapa.
  40. Pasukan pemberontak memasuki dan mengambil kota Mogadishu pada tahun 1990 dan memaksa Presiden Somalia , Mohamed Siad Barre , untuk melarikan diri pada tahun 1991 ke Kenya .
  41. Sementara rakan-rakan mereka yang lain telah berjaya melarikan diri ke sempadan antarabangsa, polis berjaya merampas sejumlah senapang M-16 dengan pelbagai lagi senjata lain.
  42. Tentera Ionian yang melarikan diri memberitahu pihak Greeks mengenai pergerakan tentera Parsi, sebelum subuh 12 Ogos, termasuk maklumat bahawa pasukan berkuda telah berlepas.
  43. Menurut Sejarah Melayu yang dikarang oleh Tun Sri Lanang pada tahun 1565, angkatan Parameswara melarikan diri ke Muar tetapi diganggu oleh biawak yang tidak terkira banyaknya.
  44. Shanghai telah menjadi satu pusat untuk pelarian seawal 1919 lagi ketika banyak orang Rusia Putih melarikan diri daripada revolusi dan perang saudara di Rusia untuk tinggal di sini.
  45. Catatan lain pula ada menyebut bahawa Parameswara, pengasas empayar Melaka, pernah menubuhkan penempatan di Pagoh, Ulu Muar selepas melarikan diri dari Temasik sebelum menuju ke Melaka.
  46. Bahagian sayap dan tengah Parsi kini berkecai apabila tentera melarikan diri ke pantai dan ke kapal pengangkutan mereka, sementara ramai yang dibunuh oleh tentera Greek ketika cuba melarikan diri.
  47. Pada tahun 1511, Melaka dikuasai oleh pihak Portugis dan Sultan Mahmud Shah, Sultan Melaka ketika itu, melarikan diri ke Pahang dan kemudiannya ke Johor di mana beliau mengasaskan Kesultanan Johor.
  48. Menurut Sejarah Melayu, selepas kejatuhan Empayar Srivijaya di Palembang pada abad ke-14, keluarga diraja Srivijaya yang terselamat telah melarikan diri ke pulau-pulau sekitarnya yang masih setia kepada Srivijaya.
  49. Walaupun pasukan MVAF berjaya melarikan diri semasa Kejatuhan Singapura dalam bulan Februari 1942, pasukan ini musnah semasa peperangan di Sumatera apabila berhadapan dengan pasukan udara tentera Jepunyang jauh lebih besar dan moden.
  50. Hampir 1,025,000 pieds-noirs, di samping 91,000 harkis (Orang Muslim Algeria yang pro-Perancis), atau 10% daripada populasi Algeria pada tahun 1962 melarikan diri ke Perancis dalam masa beberapa bulan semasa pertengahan peperangan tahun itu.
  51. Apabila tentera Napoleon menjajah Belanda pada tahun 1795, Putera William of Orange melarikan diri ke London, di mana dia memerintah semua penempatan Belanda untuk menerima tentera British, bagi menghalang mereka dari jatuh ke tangan Perancis.
  52. Menurut legenda, selepas sebuah rusuhan antara pelajar-pelajar dengan orang-orang bandar tercetus pada tahun 1209, sesetengah pensyarah dari University of Oxford melarikan diri ke bandar Cambridge di arah timur laut dan mengasaskan Universiti Cambridge.
  53. Gelombang besar imigrasi moden yang pertama ke Israel bermula pada tahun 1881 apabila orang-orang Yahudi melarikan diri daripada penyeksaan yang semakin bertambah, atau selepas idea-idea Zionisme Sosialis mengenai "penebusan tanah" dicadangkan oleh Moses Hess dan orang-orang lain.
  54. Pada tahun 1808, kerabat diraja Portugis yang melarikan diri dari kemaraan askar Maharaja Perancis, Napoleon I yang menyerang Portugal dan kebanyakan kawasan Eropah Tengah, memantapkan kedudukan mereka di kota Rio de Janeiro yang kemudiannya menjadi pusat kerajaan seluruh Empayar Portugis.
  55. Bekas pekerja lombong ini melarikan diri dari kawasan bijih timah di negeri Perak kerana tidak mahu terlibat dengan pergaduhan yang sering berlaku di antara Kumpulan Kongsi antaranya kumpulan Ghee Hin dan Hai San yang sering ditubuhkan oleh pekerja-pekerja lombong negeri Perak bagi merebut kawasan yang kaya dengan bijih timah.
  56. Setelah mandi, beliau berkata, "Segar amat badanku ini!", dan seterusnya menamakan sungai tersebut sebagai Segar Amat, yang kemudian berubah menjadi Segamat.Selain itu,nama segamat diambil ketika Bendahara Tepok mengarahkan pembantu kanannya iaitu Selamat Gagah untuk membawanya melarikan diri dengan perkataan Segera Mat,Segera Mat.
  57. Setelah gagal berunding di bawah bendera putih untuk membenarkan mereka yang tercedera untul lalu, pemerintah pasukan memutuskan bahawa pihak Jepun akan mematuhi Perjanjian Geneva mengenai tawanan perang dan memerintahkan kesemua mereka yang sihat dan mampu diperintahkan untuk berpecah ke dalam hutan, satu-satunya jalan bagi mereka kembali menyertai barisan pihak Berikat; tetapi bagi sekitar 110 tentera Australia dan 40 tentera India yang cedera terlalu teruk untuk melarikan diri, pilihan mereka yang ada hanyalah untuk menyerah diri.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...