Saturday 6 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "medan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "medan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kedua-dua gerabak dan landasan menghasilkan medan magnet.
  2. Diberi ruang vektor V di medan F, satu ungkapan untuk bentuk
  3. Unit ukuran SI untuk medan magnet B , dikenali sebagai tesla.
  4. Bagaimanapun, nombor nyata bukannya suatu medan tertutup algebra.
  5. Dalam teori modul, medan skalar digantikan dengan satu gelanggang.
  6. Satu analogi adalah tensor medan elektromagnetik kerelatifan khas.
  7. Sesetengah samurai hanya bersenjatakan dengan katana di medan pertempuran.
  8. Gerabak diapungkan oleh daya tolakan hasil pertembungan kedua-dua medan ini.
  9. Penyelesaian-penyelesaian persamaan medan Einstein adalah metrik ruang-masa.
  10. Gelombang plasma boleh berlaku di dalam keadaan medan magnet yang bebas-daya.
  11. Usaha ini membuahkan hasil dengan penemuan persamaan medan Einstein pada 1915.
  12. Diberi dua ruang vektor V dan W di medan F, transformasi linear ialah satu peta
  13. Pada tahun 1944, pemerintah Brazil menghantar tentera ke medan pertempuran di Itali.
  14. Bandar ini menjadi medan pertempuran penting kerana kedudukannya bersempadan dengan Lubnan.
  15. Hasilnya hampir selalu merupakan sebuah teori dengan persamaan-persamaan medan yang berbeza.
  16. Terdapat kemudahan perhentian bas, chalet, tandas awam, medan selera dan gerai-gerai jualan.
  17. Hubunga antara ketegangan tenaga dengan lengkungan ruang-masa dikawal oleh persamaan medan Einstein.
  18. Di medan pertempuran itu, lebih 300 orang anggota Tentera British daripada Rejimen Lancashire gugur.
  19. Selepas Serangan Pelabuhan Mutiara, perang ini menjadi salah satu medan utama dalam Perang Dunia II.
  20. Objek asas dalam kalkulus vektor ialah medan skalar dan medan vektor (fungsi yang dinilai oleh vektor).
  21. Wavell pula kagum dengan Bennett dan mengarahkan Percival memberikan pemerintahan medan kepada Bennett.
  22. Dia hanya diberikan dua daripada 3 briged yang sepatutnya, kerana satu briged lagi ditugaskan di medan lain.
  23. Teori ini menganggap bahawa semua magnet adalah statik dan tidak mempunyai kekuatan medan yang berubah-ubah.
  24. Kawasan Endau terbahagi kepada dua dan menjadi medan pertempuran dalam Perang Bendahara Pahang pada April 1861.
  25. Istilah ini juga digunakan untuk pegawai yang memegang kuasa keatas perkhidmatan tentera atau didalam medan operasi.
  26. Kota ini menjelma sebagai medan bagi sebilangan pertempuran besar seperti Kempen New York ketika Perang Revolusi Amerika.
  27. Nombor nyata boleh dicirikan dengan unik melalui sifat matematiknya: nombor ini adalah medan tertib lengkap yang tunggal.
  28. Kejatuhan Safawi disusuli dengan Parsi menjadi sebuah medan persaingan antara kuasa Imperial Rusia dan Empayar Inggeris .
  29. Laksamana Spee dan dua anaknya adalah diantara 2,200 angkatan laut Jerman sailors yang terbunuh di medan perang berkenaan.
  30. Sebuah medan adalah sebuah gelanggang dengan sifat tambahan yang semua unsur kecuali 0 membentuk sebuah kumpulan Abelian bawah x.
  31. Pemilihan beliau banyak dipengaruhi oleh para aktivis di Internet, kali pertama Internet menjadi medan pengaruh pilihan raya Korea.
  32. Peletup magnet peka dengan ayunan mekanikal semasa torpedo bergerak dan dengan perubahan medan magnet Bumi pada latitud-latitud tinggi.
  33. Pihak polis trafik bekerja keras untuk memastikan lokasi pertandingan menjadi medan yang selamat untuk pelari, yang mengambil bahagian.
  34. Ofset yang mengimbangi kedua-dua medan magnet pada gerabak dan landasan menghasilkan daya yang dapat menggerakkan kereta api ke hadapan.
  35. Kalkulus Vektor ialah satu cabang dalam matematik yang mengkaji pembezaan dan kamiran medan vektor, terutamanya dalam 3 dimensi ruang Euclid.
  36. Ia digunakan dengan meluas dalam fizik dan kejuruteraan, terutamanya dalam menerangkan medan elektromagnet, medan graviti dan dinamik bendalir.
  37. Medan magnet pada landasan pula dihasilkan oleh medan magnet aruhan yang datang daripada wayar-wayar atau jalur pengalir yang ada pada landasan.
  38. Kemajuan teknologi seperti pengenalan kereta kebal di medan tempur dan penggunaan pesawat udara sebagai senjata perang mengubah corak peperangan medan.
  39. Perang Pasifik, juga dikenali dengan nama Perang Asia-Pasifik, ialah medan pertempuran Perang Dunia Kedua yang berlaku di Lautan Pasifik dan Asia Timur.
  40. Pihak Soviet berundur, dan berjaya memindahkan kebanyakan industri berat mereka jauh daripada medan pertempuran dan membina semula dikawasan lebih terpencil.
  41. Kalkulus vektor mengkaji pelbagai pengoperasi pembezaan yang ditentukan pada medan skalar dan vektor, yang biasanya diungkap dalam istilah pengoperasi del ().
  42. Setelah masa penggunaanya telah usai, pedang telah menjadialat pertahanan diri dibandingkan menjadi perangkat persenjataan di medan perang setelah zaman moden.
  43. Kebimbangan awal Jabatan Pertahanan berkenaan penahanan, menyimpan, dan menyoal siasat tahanan di medan perang ditimbulkan semasa kejadian sebelum Perang Iraq.
  44. EFE adalah sama dengan hukum graviti Newton dalam kes-kes pengehadan bagi medan kegravitian lemah dan pergerakan yang perlahan berbanding dengan kelajuan cahaya.
  45. Dalam tahun 1916, Bennett dihantar ke medan perang di Perancis dan Belgium di mana dia digilirkan menjadi pemangku panglima briged dan pegawai pemerintah batalion.
  46. China yang dipilih sebagai tuan rumah menjadi medan kritikan dan tohmahan oleh segelintir ahli politik dan NGO yang menyelar akan rekod hak asasi manusia di China.
  47. Perang Dunia Kedua membabitkan kebanyakan negara di dunia, dengan pertempuran di beberapa medan utama berlaku secara serentak, dan mengorbankan sekitar 50 juta nyawa.
  48. Iago mengecam Cassio sebagai ahli taktik terpelajar yang tidak pernah mengalami peperangan sebenar, walhal diri Iago adalah askar yang kaya pengalaman di medan tempur.
  49. Secara lebih umum, skalar boleh membentuk sebarang medan F- jadi, ruang vektor dianggap melalui medan nombor rasional Q, medan nombor kompleks C, atau medan terhingga Fq.
  50. Kebanyakan pertempuran berlaku di Medan Eropah Perang Dunia Kedua medan Atlantik dan di sekitar Eropah, dan dalam Peperangan Pasifik medan Pasifik di Pasifik dan Asia Timur.
  51. Contohnya, ikal dalam medan vektor ialah satu medan pseudovektor, dan jika sesuatu memberi refleksi kepada medan vektor, ikal tersebut akan mengarah ke arah yang berlawanan.
  52. Andrx Weil, Grothendieck, and Deligne juga mendemonstrasikan yang idea asas topologi manifold mempunyai idea yang seakan-akan sama dalam geometri algebra pada medan terhingga.
  53. Tentera Amerika Syarikat mahukan kehadiran Tentera Udara Amerika Syarikat (USAF) khusus di medan pertempuran untuk mengurangkan pembunuhan saudara atau kecederaan tentera sahabat.
  54. Di Austria, Vienna menjadi pusat sosialis politik dan bandar ini menjadi medan pertempuran Perang Saudara Austria pada tahun 1934, ketika Canselor Engelbert Dollfuss merampas kuasa.
  55. Bumi mempunyai lapisan udara dan medan magnet yang dipanggil magnetosfera yang melindung permukaan Bumi daripada angin suria, sinaran ultra merbahaya, dan radiasi dari angkasa lepas.
  56. Dalam kajian lanjutan, sistem-sistem algebra aksioman dan algebra-algebra melintasi medan dikaji melalui struktur geometri tabii (topologi) yang serasi dengan struktur algebra tersebut.
  57. Keputusan awal dengan kereta kebal adalah rendah, dengan kereta kebal terbukti tidak boleh diharap, berkuasa rendah, perisai lemah dan tidak berupaya bergerak dalam mukabumi medan perang.
  58. Pada masa kini, umum telah mengetahui bahawa alat ini beroperasi dengan memancarkan elektron dari elektrod tunggal melalui kombinasi di antara pancaran medan elektron dan pancaran termion.
  59. Operasi algebra yang asas dalam kalkulus vektor adalah dikenali sebagai algebra vektor, ia ditentukan untuk ruang vektor dan diaplikasikan dengan meluas pada medan vektor, dan terdiri daripada:
  60. Nombor-nombor kompleks merupakan medan tertutup algebra, iaitu setiap polinomial dengan koefisien kompleks boleh difaktorkan menjadi faktor-faktor linear yang mempunyai koefisien-koefisien kompleks.
  61. Fernand Braudel, yang memetiknya menambahkan bahwa "England berperanan sebagai sebuah provinsi dalam unit England-Perancis" yang merupakan medan perang sekaligus sebuah hadiah (Braudel 1984 ms. 353).
  62. Dalam peringkat pengolahan lebih tinggi, ia menggunakan medan pseudovektor dan pseudoskalar, yang serupa dengan medan vektor dan skalar kecuali ia bertukar tanda dalam peta yang terbalik orientasinya.
  63. Apabila Perang Dunia Kedua meletus di Eropah, SSNVR telah meningkatkan pengambilan rekrut bagi mengukuhkan pertahanan Tanah Melayu memandangkan unit- unit Royal Navy diperlukan dimedan operasi Eropah.
  64. Persamaan-persamaan medan Einstein menghuraikan bagaimana tegasan-tenaga menyebabkan kelengkungan ruang-masa dan biasanya ditulis dalam bentuk tensor (menggunakan notasi indeks abstrak) seperti berikut:
  65. Negara baru ini terpaksa mempertahankan kemerdekaan mereka daripada tentangan Britain melalui Perang Kemerdekaan Amerika dan dengan kemenangan di medan perang mereka diiktiraf dalam Perjanjian Paris 1783.
  66. Hal ini diburukkan lagi dengan tersebarnya mitos politik sayap kanan Dolchstoxlegende, yang menyatakan bahawa Jerman kalah pada Perang Dunia I kerana Revolusi Jerman, dan bukanlah kerana kalah dimedan perang.
  67. Satu implikasi daripada teori Einstein mengenai teori kerelatifan umum bahawa geometri Euclid merupakan satu anggaran yang baik kepada sifat-sifat ruang fizikal hanyak sekiranya medan graviti tidak terlalu kuat.
  68. Acara marathon bermula pada tahun 490 SM, apabila seorang askar Greek berlari membawa berita kemenangan dari medan peperangan Marathon ke Athens, yang mana jaraknya sejauh 26 batu, iaitu bersamaan 41.8 kilometer.
  69. Perubahan kecil dalam medan magnet tempatan adalah berlaku pada masa yang sama dengan letupan-letupan, dan pengukuran kecondongan akan mendedahkan penggelembungan gunung berapi akibat kawah magma di bawahnya mula berisi.
  70. Beliau juga terlibat aktif dalam Kelab Melayu Bentung pada tahun 1931-1934, Persatuan Melayu Selangor pada tahun 1938, Persatuan Belia Melayu dan beberapa persatuan yang menjadi medan IBHY menperjuang dan memperkembangkan ideologinya.
  71. Gegelung ini sebenarnya ialah sejenis motor linear: Arus ulang-alik yang mengalir melalui gegelung itu menghasilkan medan magnet yang sentiasa berubah-ubah yang bergerak ke hadapan sepanjang landasan dan merangsang gelungan seterusnya.
  72. Torpedo-torpedo ini dipasang dengan satu daripada dua jenis picu pistol: hentaman, yang meletupkan kepala peledak apabila terkena objek pepejal, dan magnet, yang meletup apabila ia mengesan perubahan pada medan magnet dalam jarak beberapa meter.
  73. Pengkajian perilaku kacau dalam alam semulajadi termasuklah dalam perubahan cuaca , dinamik satelit dalam sistem suria, evolusi masa medan magnetik benda langit, pertumbuhan penduduk dalam ekologi, dinamik potensi aksi dalam neuron, dan getaran molekul.
  74. Berdasarkan catatan autobiografi beliau, ketika di sana beliau menyempurnakan idea terhadap rekaan konsep motor aruhan dan mula membangunkan pelbagai alatan yang menggunakan putaran medanmagnet, di mana beliau telah berjaya mempatenkan pada tahun 1888.
  75. Sebuah komponen elektronik dalam apa jua keadaan fizikalnya di dalam satu sistem elektronik adalah digunakan untuk memberi kesan kepada elektron atau medan yang berada disekelilingnya secara konsisten berdasarkan keperluan fungsi sistem elektronik berkenaan.
  76. Peranan Rejimen Artileri Diraja adalah untuk memberi bantuan tembakan yang berkesan kepada pasukan tempur di medan pertempuran supaya pihak musuh tidak dapat mengganggu operasi pasukan sahabat atau tidak dapat mengatur rancangan operasi mereka dengan efektif.
  77. Oleh sebab pendekatan yang lebih dekat membenarkan peleraian yang lebih tinggi, kebanyakan pemerhatian tentang persekitaran bulan, gelang, medan magnet, dan jalur sinaran sistem Musytari dibuat dalam jangka masa 48 jam yang dicapai semasa pendekatan terdekat.
  78. Penggabungan dari Golden Fleece menjadi mitos itu mungkin berasal daripada amalan tempatan menggunakan baju hangat untuk menapis debu emas dari sungai dikenali pribumi sebagai Egrisi atau Lazica, Colchis juga medan perang Perang Lazic berjuang antara Byzantine.
  79. Kesenian menghunus katana adalah iaido (juga dikenali sebagai battō-jutsu atau iaijutsu), dan kendo adalah seni berpedang dengan shinai (pedang buluh) dengan perlindungan topi dan perisai, tambahan lagi, iaijutsu adalah bentuk bermain pedang di medan pertempuran.
  80. Kerana lokasinya terletak di pertengahan negara-negara Arab, Palestin membentuk kombinasi geografi yang natural dan humanistik bagi medan daratan yang luas yang memuat kehidupan orang-orang asli Badui di wilayah selatan dan gaya pendudukan yang sudah lama di bagian utara.
  81. Apabila dibebaskan, elektron ditolak dengan daya yang kuat oleh medan elektrik berkuasa tinggi berhampiran elektrod semasa kemuncak voltan negatif yang dihasilkan akibat ayunan HV pada keluaran lingkaran Tesla, mewujudkan sinaran-X apabila ia bertembung pada permukaan kaca.
  82. Selain itu, jika V dan W adalah ruang vektor n-dimensi dan m-dimensi pada F, dan asas bagi V dan asas bagi W telah ditetapkan, maka sebarang transformasi linear T: V → W boleh dikodkan oleh m x n matriks A dengan kemasukan dalam medan F, dipanggil matriks T berdasarkan asas-asas ini.
  83. Sepanjang Perang Dunia Kedua, Malay Navy berkhidmat di bawah tentera bersekutu dan ditugaskan bersama-sama dibawah panji-panji Royal Navy.Laskar-laskar Malay Navy terlibat bersama Royal Navy di medan operasi di Lautan Hindi dan Lautan Pasifik dan sebilangan mereka terkorban ketika ini.
  84. Kereta kebal direka dan digunakan pertama-kalinya oleh British dalam Perang Dunia I untuk memecahkan kebuntuan peperangan kubu parit, dan mereka terlibat secara beransur-ansur untuk menjalankan tugas asal pasukan berkuda di medan perang: dengan sama ada serangan posisi rusuk dengan pergerakan pantas atau menembusi pertahanan dengan pemusatan yang besar.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...