Wednesday 10 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "penasihat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "penasihat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Mahathir bin Mohamad sebagai penasihat dan Azman Hashim sebagai presiden.
  2. Beliau adalah penasihat dasar hubungan antarabangsa kepada Presiden Roh Moo-hyun.
  3. Beliau bersara pada 2003 dan bertindak sebagai penasihat kepada Raja Bhumibol Adulyadej.
  4. Dalam tahun 1920 hingga 1922, Tom Phillips menjadi penasihat tentera Liga Negara-Negara .
  5. Rodas menjadi penasihat kewangan Walker pada tahun 2007 dan membantu untuk mewujudkan Reach Out Worldwide.
  6. Beliau juga pernah menjadi Pengerusi Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa dan penasihat kepada Petronas.
  7. Di peringkat akar umbi, Datuk Seri Anwar merupakan penasihat Parti Keadilan Rakyat dan ketua umum Pakatan Rakyat.
  8. Sebaliknya pihak British akan terus memerintah melalui sebuah majlis penasihat yang diluluskan oleh gabenor Malayan Union.
  9. Pemerintahan Suriname dipimpin langsung oleh seorang gabenor dengan didampingi oleh sebuah dewan polis yang bertugas sebagai penasihat Gabenor.
  10. ALO adalah pegawai aeronautik yang berkhidmat di luar kokpit sebagai penasihat utama kepada pemerintah darat mengenai keupayaan dan had kuasa udara.
  11. Xavier dilahirkan di dalam keluarga bangsawan kerajaan Navarre dan merupakan anak bongsu kepada Juan de Jaso, penasihat kepada baginda John III, Raja Navarre.
  12. Sungguhpun risiko pengulangan tidak meningkat, penasihat genetik sering kali dicadangkan bagi keluarga yang pernah mengandung atau mempunyai anak dengan sindrom Turner.
  13. Pada 4 November 2009 Thaksin dilantik kerajaan Kemboja sebagai penasihat ekonomi, menyebabkan Perdana Menteri Thailand Abhisit Vejjajiva memanggil dutanya pulang dari Kemboja sehari kemudian.
  14. Lima negeri semenanjung yang lain, iaitu Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu, biarpun tidak diperintah secara langsung dari London, namun turut menerima penasihat British pada awal abad ke-20.
  15. Seorang pegawai Tentera Udara Diraja British, Air Commodore A.V.R Johnstone dipinjam khidmat kepada Tentera Udara Diraja Persekutuan untuk mengetuai pasukan tersebut dan menjadi penasihatkepada Kerajaan.
  16. Antara mereka, termasuk Tomxs Pereira, Matteo Ricci, Martino Martini, Johann Adam Schall von Bell, Ferdinand Verbiest dan Antoine Thomas, juga memegang jawatan sebagai ahli matematik, ahli astronomi dan penasihat kepada Maharaja.
  17. Beliau kemudiaanya meminta senjata daripada Turki, Sudan, dan negara-negara Islam dan/atau Arab yang lain, dan melantik menteri-menteri dan penasihat kepada pentadbir keoada para pentadbir kawasan dan sektor berlainan di Somalia.
  18. Pada awal abad ke-20, negeri-negeri Pahang, Selangor, Perak, dan Negeri Sembilan yang membentuk Negeri Melayu Bersekutu, ditugaskan Residen British sebagai penasihat raja-raja Melayu yang terpaksa mengikut kata-kata mereka hasil perjanjian terdahulu.
  19. Pada 1960, sebuah majlis penasihat yang dianggotai penduduk Solomon telah digantikan dengan sebuah majlis perundangan; dan sebuah majlis mesyuarat kerajaan telah dicipta sebagai badan yang bertanggungjawab membuat polisi baru untuk protektorat tersebut.
  20. Muncul sebagai pemenang, Taira no Kiyomori menjadi penasihat maharaja, wira pertama mendapat kedudukan sedemikian, dan akhirnya merampas kuasa kerajaan pusat untuk menubuhkan kerajaan yang dikuasai oleh golongan samurai yang pertama dan mengenepikan maharaja sebagai simbol sahaja.
  21. Pada tahun 2008-2009, beliau berkhidmat sebagai penasihat kepada Miguel d'Escoto Brockmann, Presiden 63 Amerika Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa, dan sebagai ahli [Stiglitz] Suruhanjaya Pakar Presiden Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Pembaharuan Sistem Kewangan Antarabangsa dan Kewangan.
  22. Pada 27 Jun 2008, Bill Gates bersara dari kegiatan seharian syarikatnya, selepas tempoh peralihan dua tahun dari peranannya selaku Ketua Ariktek Perisian yang diambil alih oleh Ray Ozzie, tetapi kekal sebagai pengerusi syarikat, ketua Lembaga Pengarah serta berperanan sebagai penasihat projek-projek utama.
  23. Taksub kepada agama Buddha dan selepas besar terlibat secara langsung kepada aktiviti sami Buddha dan tidak menonjolkan diri dalam aktiviti politik Thailand.Surayud menjadi sami Buddha selama tiga bulan sebelum dilantik ke Majlis Privi, badan penasihat tertinggi kepada Raja Bhumibol Adulyadej yang diketuai oleh bekas Perdana Menteri, Jeneral Prem Tinsulanonda.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...