Saturday 6 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "merebut"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "merebut" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Itali telah mencuba untuk merebut Libya dari Turki dan menjadikannya wilayah jajahan.
  2. Beliau menang tanpa bertanding merebut kerusi Parlimen Pekan yang kosong, dengan kematian bapanya.
  3. Kaum Cina ini membentuk kongsi gelap dan berpakat dengan pembesar-pembesar Selangor merebut kekayaan ini.
  4. Setelah penaklukan Jerman ke atas Soviet, Romania merebut kembali Bessarabia dan Bukovina Utara dari Soviet.
  5. Pertempuran merebut deposit cassiterite adalah punca utama konflik bergolak di bahagian barat Republik Congo Demokratik.
  6. Dalam masa itu, Raja Abdullah, salah seorang yang merebut jawatan Sultan menyebelahi Kumpulan Ghee Hin menentang Ngah Ibrahim.
  7. Ketika itu, munculnya sebilangan kuasa serantau, khususnya Novgorod dan Pskov, yang merebut warisan budaya dan politik Kievan Rus'.
  8. Perayaan ini disertai negara Australia, Canada, Afrika Selatan dan United Kingdom bagi merebut pingat untuk acara tinju, gusti, renang dan olahraga.
  9. Keganasan dalam masyarakat pemburu-pengumpul biasanya tercetus akibat sikap berdendam dan berseteru, dan jarang sekali kerana merebut wilayah atau manfaat ekonomi.
  10. Sebuah suku bangsa Iran dari Asia Tengah yang bernama Parthia kemudian merebut wilayah ini, diikuti dengan Dinasti Sassanid Persia selama 9 abad, hingga abad ke-7.
  11. Kejadian ini bermula apabila taukeh-taukeh lombong bijih di sekitar Kulim bergaduh sesama sendiri kerana merebut seorang wanita Cina yang cantik atau wanita simpanan.
  12. Pada masa yang sama, berlaku permusuhan dua kongsi gelap Cina, Ghee Hin yang dipimpin oleh Chin Ah Yam dan Hai San yang dipimpin oleh Chung Keng Quee untuk merebut lombong bijih timah.
  13. Dalam tempoh beberapa minggu kemudian, Tentera Merah Soviet turut menjajah Poland, dan pertempuran merebut Poland berakhir tanpa sebarang bantuan ketenteraan daripada negara Perancis dan British.
  14. Cara layanan pihak yang menang terhadap Republik Weimar selepas Perang Dunia I, dan kemelesatan besar ekonomi menyebabkan pergerakan pelampau nasionalis NSDAP Adolf Hitler merebut kuasa di Jerman.
  15. Selepas mencapai puncaknya pada abad ke-14, tenaga Majapahit beransur-ansur lemah dan perang saudara merebut takhta yang mulai dari tahun 1401 dan berlangsung selama empat tahun melemahkan Majapahit.
  16. Pada pertengahan abad ke-XII, kekuasaan Kekaisaran Turki Seljuk pun jatuh yang dikalahkan oleh Genghis Khan yang pada ketika itu berhasil merebut kekuasaan di wilayah timur Laut Kaspia dalam rangka pengembaraannya ke barat.
  17. Perbalahan Hooger dan Dorgon untuk merebut jawatan pemimpin dibendung dengan menobatkan anakanda lelaki Hung Taiji yang berusia lima tahun Fulin sebagai Maharaja Shunzhi, dengan Dorgon sebagai pemangku dan pemimpin de facto bangsa Manchu.
  18. Pandangan alternatif yang diberikan oleh Richard Dawkins berbunyi pemangsaan sebagai sebentuk persaingan, iaitu gen-gen pemangsan dan mangsa merebut badan organisme pemangsa, paling baik difahami dalam konteks pandangan evolusi tertumpu gen.
  19. Selepas pembunuhan Park, Korea Selatan sekali lagi dilanda pergolakan politik, kerana semua ketua pembangkang yang ditindas sebelum ini berkempen untuk merebut jawatan presiden, tetapi hasrat mereka dipatahkan oleh Kudeta 12 Disember 1979 oleh Jeneral Chun Doo-hwan.
  20. Sudut agama pula, malam tujuh likur sering dikaitkan dengan Lailatulqadar iaitu detik keemasan untuk individu Muslim merebut syurga apabila malaikat dan Jibril akan turun ke bumi untuk mengaminkan doa orang yang bersembahyang, bertasbih, bertahmid dan bertakbir kepada Allah.
  21. Melalui perjanjian Amiens, 27 Mac 1802, Surinam, Barbice, Demerara dan Essquibo berada di bawah kuasa Belanda, namun setahun kemudian Inggeris kembali merebut wilayah-wilayah itu dan sejak tahun 1804 Suriname menjadi tanah jajahan Inggeris dengan sebutan the British interregnum.
  22. Bekas pekerja lombong ini melarikan diri dari kawasan bijih timah di negeri Perak kerana tidak mahu terlibat dengan pergaduhan yang sering berlaku di antara Kumpulan Kongsi antaranya kumpulan Ghee Hin dan Hai San yang sering ditubuhkan oleh pekerja-pekerja lombong negeri Perak bagi merebut kawasan yang kaya dengan bijih timah.
  23. Perjanjian ini ditandatangani bagi menghentikan pertumpahan darah akibat dari 2 peristiwa utama iaitu perebutan takhta di antara kerabat - kerabat diraja Perak sebaik sahaja kemangkatan Sultan Jaafar dan peperangan diantara Puak Ghee Hin dan Hai San di Larut untuk merebut kawasan perlombongan bijih timah di Jajahan Larut Taiping.
  24. Cxnovas del Castillo, arkitek perlembagaan Pemulihan Sepanyol dan perdana menteri pada waktu itu, mengumumkan bahawa "bangsa Sepanyol dibuang untuk mempersembahkan korban kepada peseta terakhir dari harta benda dan sampai tetes terakhir dari darah Sepanyol terakhir sebelum bersetuju bahawa setiap orang merebut dari bahkan satu bagian dari wilayah yang kudus.
  25. Tujuh tahun pertama pemerintahan Shunzhi dikuasai oleh putera pemangku raja Dorgon, yang memusatkan kuasanya di bawah kawalannya atas nama Maharaja gara-gara ketaktentuan kedudukan politiknya dalam struktur kekuasaan Manchu, sehingga menjejaskan putera-putera Manchu lain yang turut merebut kuasa dengan menurunkan pangkat atau memenjarakan mereka dengan bermacam-macam dalih.
  26. Human Rights Watch telah mencatatkan bahawa definisi terorisme dalam fasal 1 sebagai "setiap tindakan atau ancaman keganasan yang dilakukan dengan tujuan, antara lain, kehormatan orang imperiling , menduduki atau merebut awam ataupun milik peribadi, atau mengancam kestabilan, keutuhan kawasan, kesatuan politik atau kedaulatan negara "tidak jelas dan tidak jelas, dan merangkumi banyak yang umum diterima di luar pemahaman tentang konsep keganasan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...