Saturday 27 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "disatukan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "disatukan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kedua-duanya disatukan semula menjadi Wilayah Kanada pada tahun 1841.
  2. (Antropologi di Stanford kemudian disatukan pada tahun akademik 2008-9)
  3. Kebanyakan kawasannya disatukan di bawah Empayar Ashanti hingga abad ke-16.
  4. Akhirnya pada tahun 1990, Jerman Timur dan Jerman Barat telah disatukan semula.
  5. Semenanjung ini disatukan semula oleh Maharaja Taejo dari Goryeo pada tahun 936.
  6. Kedua-dua negara disatukan secara rasmi sebagai Republik Yaman pada 22 Mei 1990.
  7. Sebagai sebuah negara bangsa zaman moden, ia kemudiannya disatukan ketika Perang Perancis-Prusia pada tahun 1871.
  8. pada 1932, rantau prinsip dari Al-Hasa, Qatif, Najd dan Hijaz telah disatukan bagi membentuk Kerajaan Arab Saudi.
  9. Beberapa kumpulan kecil dengan pelan badan yang sama, seperti springtails , disatukan dengan serangga dalam Subfilum Hexapod.
  10. Semasa Sukan Malaysia di Kedah pada tahun 2006, Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya telah disatukan ke dalam satu kontinjen tunggal yang mewakili Wilayah Persekutuan seluruhnya.
  11. Eosan Awal terdiri daripada Ypresian dan Lutetia, manakala Eosen Akhir terdiri daripada Priabonian dan Bartonian; tetapi Lutetian dan Bartonian juga disatukan sebagai Eosen Pertengahan.
  12. Negara yang kini dikenali sebagai Jerman telah disatukan sebagai sebuah negara bangsa yang moden pada tahun 1871 apabila Empayar Jerman dibentuk dengan Prusia sebagai ahlinya yang terbesar.
  13. Semenanjung Malaysia yang ketika itu dikenali sebagai Tanah Melayu atau Malaya, mula-mula disatukan di bawah komanwel pada tahun 1946, sebelum menjadi Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948.
  14. Tempoh kekacauan berlaku, yang berakhir sebagai Abkhazia dan Georgia timur negeri telah disatukan di bawah satu monarki Georgian, diperintah oleh raja Bagrat III pada akhir abad ke-10 dan awal abad ke-11.
  15. Setelah bertahun-tahun terpencil, negara yang runtuh akibat perang ini disatukan semula dengan pemerintana beraja pada 1993 dan menyaksikan pembangunan ekonomi pesat sambil membina semula dari sisa kebinasaan perang.
  16. Sebelum ini, Kerajaan Scotland merupakan sebuah negeri yang merdeka sehingga 1 Mei 1707 apabila Kerajaan Scotland disatukan dengan Kerajaan England secara politik membentuk Kerajaan Great Britain melalui Akta Kesatuan 1707 .
  17. Sepanjang sejarahnya pasca Empayar Rom, Itali terpecah-belah kepada berbilang negara dan negeri kota , tetapi akhirnya disatukan pada tahun 1861, ekoran peristiwa pergolakan yang dikenali sebagai "Il Risorgimento" ("Kebangkitan Semula").
  18. Di bawah maharaja-maharaja Dinasti Ottonia , wilayah-wilayah seperti Lorraine, Saxony, Franconia, Swabia, Thuringia dan Bavaria telah disatukan dan raja Jerman di wilayah-wilayah ini dimahkotakan sebagai Maharaja Rom Suci pada tahun 962.
  19. Kebanyakan teori yang kini dianggap sebahagian dari algebra bermula sebagai koleksi fakta-fakta yang berbeza dari pelbagai cabang matematik, yang mempunyai tema sepunya yang bertindak sebagai teras di mana pelbagai keputusan dikumpulkan, dan akhirnya disatukan berdasarkan konsep yang sama.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...