Friday 12 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "kemuncak"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kemuncak" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia merupakan kemuncak tamadun Melayu klasik.
  2. Abad ini menandakan kemuncak peradaban Yunani klasik dalam segala aspeknya.
  3. Tahun 1979 merupakan kemuncak kerjaya Bob Paisley sebagai pengurus Liverpool.
  4. Malah pedang dari pertengahan zaman ini dianggap kemuncak seni pembuatan pedang.
  5. Menjelang akhir abad ke-17, China mencapai kemuncak kekuasaanya sejak Dinasti Ming.
  6. Penubuhan kerajaan Sukhothai pada tahun 1238 adalah kemuncak kejayaan pertama bangsa Thai.
  7. Hubungan ini mencapai ke tahap kemuncak apabila Charles Belgrave dilantik menjadi penasihat.
  8. Acara kemuncak upacara ialah penyalaan kawah Olimpik oleh tujuh orang atlit muda UK sekaligus.
  9. Sesampai awal abad ke-19, Shakespeare bermula mencapai kemuncak kemasyhuran dan kepopularannya.
  10. Pada zaman kemuncak lambungan hasil balak, Sandakan menjadi tumpuan jutawan terbesar di seluruh dunia.
  11. Pengembara Maghribi, Ibn Battuta sampai di pantai Somalia pada 1331, kota itu pada kemuncak kemakmuran.
  12. Peristiwa 13 Mei pada tahun 1969 ialah rusuhan kaum yang berlaku dan kemuncak masalah perpaduan di Malaysia.
  13. Era Sassanid menyaksikan kemuncak tamadun Parsi, dan merupakan empayar Parsi terakhir sebelum kedatangan Islam.
  14. Sejak sekian lama, ia dianggap sebagai "karya agung Rafaello dan jelmaan sempurna semangat klasik pada kemuncak zaman pembaharuan".
  15. Institusi sosial Algeria mencapai ke tahap kemuncak apabila kadar pandai membaca, menulis, dan mengira jatuh ke tahap yang paling rendah.
  16. EAS yang disertai oleh negara-negara ASEAN tambah 3, India, Australia dan New Zealand, mengadakan sidang kemuncak sulungnya pada tahun 2005.
  17. Pada Zaman Pembaharuan yang merupakan zaman kemuncak seni lukis di Eropah, media yang digunakan ialah cat minyak, cat air, fresco dan tempera.
  18. Sama seperti kebanyakkan saluran berita 24 jam antarabangsa yang lain, laporan dan kemaskini berita disiar pada setiap 30 minit dan kemuncak jam.
  19. Pada tahun 1488, Sultan Mahmud Shah mewarisi Melaka yang telah mencapai kemuncak kuasa dan merupakan pusat dagangan yang unggul di Asia Tenggara.
  20. Piramid merujuk kepada bentuk geometri yang terdiri daripada satu tapak dengan pepenjuru yang bersambung dengan kemuncak yang sama, membentuk segitiga.
  21. Musim 1998–99 membuktikan kemuncak tempoh beliau bersama kelab itu dengan kelab itu membuat cabaran serius untuk play-off tetapi menduduki tempat ke-7.
  22. Selepas kemenangan itu, media UK dan dari seluruh dunia menyatakan kemuncak perlawanan ini sebagai ketika paling hebat dalam sejarah Liga Perdana Inggeris.
  23. Disebabkan pertumbuhan ekonomi yang luar biasa sehingga bergelar “keajaiban ekonomi”, rejim itu mencapai kemuncak kepopularannya pada zaman penindasan ini.
  24. Empayar Melaka mencapai kemuncak kuasanya semasa pemerintahan Sultan Mansur Shah, dan terdiri daripada Tanah Melayu, , Singapura, dan sebahagian besar Sumatera.
  25. Semasa pemerintahan Sultan Mansur Shah, empayar Melaka mencapai kemuncak kuasanya dan terdiri daripada Semenanjung Malaysia, Singapura, dan sebahagian besar Sumatera.
  26. Di kemuncak arah aliran emigrasi dari Itali memuncak pada tahun 1913, seramai 872,598 orang meninggalkan negara itu ke negara-negara seperti Amerika Syarikat dan Brazil.
  27. Seterusnya, terdapat seorang pengarah eksekutif yang dilantik untuk memudahkan perhubungan dan bertindak sebagai penyelia di setiap sidang kemuncak atau perhimpunan lain.
  28. Kerajaan membatalkan pasport Thaksin kerana peranannya dalam mengapi-apikan bantahan hingga menyebabkan pembatalan sidang kemuncak ASEAN di Pattaya dan rusuhan yang terjadi.
  29. Beliau pernah berselisih dengan Perdana Menteri Australia Paul Keating, yang menyifatkan beliau sebagai “keras kepala” kerana enggan menyertai sidang kemuncak APEC di Seattle.
  30. Mumbai mempunyai iklim tropika, atau lebih tepat lagi iklim lembap kering tropika mengikut pengelasan iklim Kxppen, dengan tujuh bulan kekeringan dan kemuncak hujan pada bulan Julai.
  31. Pada tahun 1972, di kemuncak perpecahan China-Soviet, Mao dan Zhou Enlai menyambut kunjungan Presiden Richard Nixon di Beijing untuk menjalin hubungan diplomatik dengan Amerika Syarikat.
  32. Zaman kemerdekaan awal menyaksikan kemuncak "Konfrontasi" dengan Indonesia kerana pembentukan Malaysia, pengunduran diri Singapura pada tahun 1965, dan rusuhan antara kaum pada tahun 1969.
  33. Pada perlawanan terakhir untuk musim tersebut, Perlawanan Akhir Liga Juara UEFA 1999 mereka mengalahkan Bayern Munich yang mana dianggap sebagai kemuncak perlawanan terhebat pernah disaksikan.
  34. Sesetengah gunung berapi mempunyai kemuncak bergerigih dibentuk oleh kubah lava dan bukannya kawah puncak, sementara yang lain menunjukkan ciri-ciri permukaan bumi seperti tanah tinggi rata yang besar.
  35. Pada Oktober 4, 2007, pemimpin-pemimpin Korea Utara dan Korea Selatan berjanji untuk mengadakan sidang kemuncak secara rasmi mengisytiharkan perang ke atas dan mengesahkan prinsip bersama bukan agresif.
  36. Mesyuarat persediaan di Rabat pada 8 dan 9 September dihadiri tujuh negara termasuk Malaysia bersetuju mencadangkan kepada Ketua negara dan kerajaan Islam supaya mengadakan sidang kemuncakIslam di Rabat.
  37. Lembaga Pembangunan Kawasan Metropolitan Bombay ditubuhkan pada 26 Januari 1975 oleh kerajaan Maharashtra sebagai lembaga kemuncak untuk perancangan dan penyelarasan pelbagai aktiviti di kawasan metropolitan Bombay.
  38. Penting sekali, selain begitu lama memerintah, pemerintahan Kangxi juga disanjungi sebagai bermulanya “Zaman Kegemilangan Kang-Qian” , yang mana dinasti Qing mencapai kemuncak kuasa sosial, ekonomi dan ketenteraanya.
  39. Pada Jun 2000, sebagai cubaan memulihkan hubungan antara kedua-dua Korea dalam "Dasar Sinaran Matahari" oleh Presiden Kim Dae-Jung, sebuah sidang kemuncak Utara–Selatan berlangsung di Pyongyang, ibu negara Korea Utara.
  40. IE menjadi pelayar web yang paling laris digunakan sejak tahun 1999, dan pernah mencapai kemuncak penggunaannya sebanyak 95% pada tahun 2002 dan 2003 dengan versi IE5 dan IE6, sebelum terjejas oleh persaingan hebat dari pelayar lain seperti Mozilla Firefox.
  41. Pada zaman kemuncak kuasanya, sering dikatakan bahawa "Matahari tidak akan terbenam di Empayar British" kerana empayarnya yang merentasi dunia memastikan bahawa matahari senantiasa bersinar pada sekurang-kurangnya salah satu daripada jajahan atau naungannya yang luas.
  42. Apabila dibebaskan, elektron ditolak dengan daya yang kuat oleh medan elektrik berkuasa tinggi berhampiran elektrod semasa kemuncak voltan negatif yang dihasilkan akibat ayunan HV pada keluaran lingkaran Tesla, mewujudkan sinaran-X apabila ia bertembung pada permukaan kaca.
  43. Pemangsa di kemuncak mana-mana rantaian makanan (iaitu tidak dimangsakan oleh organisme lain) dipanggil pemangsa kemuncak; contohnya: paus buding, paus sperma, anakonda, biawak komodo, harimau, helang botak, dan buaya Nil, juga makhluk omnivor seperti manusia dan beruang grizli.
  44. Pemangsa kemuncak dalam sesebuah persekitaran asalnya sukar mengekalkan kedudukannya apabila dimasukkan ke dalam habitat yang lain, seperti seekor anjing di kalangan buaya; spesies pemangsa yang dimasukkan ke dalam kawasan yang tiada pemangsa, seperti kucing dalam persekitaran dalaman, boleh menjadi pemangsa kemuncaknya.
  45. Walaupun persembahan kukuh City berkurangan di pertengahan musim, dan pada satu ketika City jatuh lapan mata di belakang musuh ketat mereka dengan hanya enam perlawanan lagi untuk bermain, kemerosotan tidak diduga oleh juara sebelumnya menyebabkan City kembali memberikan saingan dengan berbaki dua perlawanan, membentuk perlawanan kemuncak liga yang menarik dengan kedua-dua pasukan mempunyai mata yang sama.
  46. Menurut Peel, setelah dipersetujui bahawa sempadan hendaklah melalui legeh yang memisahkan antara Sungei Pergau daripada Sungei Telubin, para penggubal protokol tersebut pula membuat ketetapan "where the line should turn off in an eastery direction." Pada pandangan penggubal Protokol Sempadan, Bukit Jeli adalah "an essentially good landmark to select as a boundry" kerana ia merupakankemuncak yang paling tinggi di sekitar kawasan itu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...