Saturday 6 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "pantas"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pantas" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tempoh ini bersamaan dengan perkembangan pantas angiosperms .
  2. Kecederaan disebabkan dekompresi pantas dikenali sebagai barotrauma.
  3. Kenaikan pangkatnya yang pantas itu berterusan sewaktu beliau mewarisi Tun Dr.
  4. Metro boleh memecut atau menyahpecut lebih pantas berbanding kereta api jarak jauh.
  5. Salah satu adalah Tarian buluh yang memerlukan pergerakan kaki yang pantas untuk menari.
  6. Enzim merupakan pemangkin yang membolehkan tindak balas ini berlaku secara pantas dan effisen.
  7. Johor Bahru berkembang dengan pantas menjadi sebuah bandar di bawah pemerintahan Sultan Abu Bakar.
  8. Darah berbuih "Embolisme" pantas mampu menjadi lebih merbahaya berbanding dedahan hampagas itu sendiri.
  9. Aplikasi ini mampu dijalankan 30 kali lebih pantas pada konsol PlayStation berbanding dengan komputer biasa.
  10. Pasukan Jepun dengan pantas mengasingkan unit India yang bertahan di pantai, mengepong dan memaksa mereka menyerah.
  11. Penyejukan wap pantas pada kulit akan menghasilkan frost, terutama sekeliling mulut, tetapi ia bukanlah ancaman melampau.
  12. Kepala seperti paruh juga mempunyai bentuk aliran membantunya berenang dengan pantas meskipun sisi kepalanya seperti sayap.
  13. Tentera Jepun turut menggunakan infantri berbasikal dan kereta kebal ringan, yang membenarkan pergerakan pantas melalui hutan.
  14. Warna adalah cara yang paling pantas dan paling kuat untuk menghadirkan transformasi dan melahirkan perspektif-perspektif baru.
  15. Ini mengatasi masalah lariannya yang sudah kurang pantas berbanding sesetengah pemain penyerang di dalam Liga Perdana Inggeris.
  16. Industri pembuatan, teknologi maklumat dan teknologi tinggi membentuk sebahagian besar dan berkembang pantas dalam ekonomi negara.
  17. Sesetengah ahli paleontologi berpendapat Cheirolepis perenang pantas dan boleh menelan makanan yang lebuh besar daripada kepalanya.
  18. Tentera British tidak menjangkakan Trolak akan tewas dengan begitu pantas dan tiada amaran diterima bahawa tentera Jepun akan tiba.
  19. Kereta kebal dengan perkakasan apungan ditunda merentasi selat Teberau dan meju dengan pantas keselatan, sepanjang Jalan Woodlands.
  20. Malah, sementara U-boot lebih pantas di permukaan air daripada apabila menyelam, perkara sebaliknya berlaku dengan kapal selam moden.
  21. Pukulan smash paling pantas yang pernah direkodkan dalam acara perseorangan ialah 305 km/h (189 mph) oleh Taufik Hidayat dari Indonesia.
  22. Sememangnya, tidak ada sesiapa yang dapat meramalkan betapa pantas idea ini akan berjaya dan betapa lajunya dipupuk oleh kelas-kelas pekerja.
  23. Sepanjang kerjayanya, Schumacher terkenal kerana berupaya untuk menghasilkan masa pusingan yang pantas pada detik-detik penting dalam sebuah perlumbaan.
  24. Ini mendorong kepada perubahan pantas kepada kapal pembinasa ketika perang, yang dilengkapi dengan depth charge dan sonar untuk menangkis ancaman baru ini.
  25. Kerana Bahrain terletak di rantau yang kadar peningkatan harga minyak yang tinggi, Bahrain sekarang mempunyai ekonomi yang bergerak pantas dalam dunia Arab.
  26. Walaupun tentera Jerman pada mulanya mara dengan pantas ke dalam wilayah Kesatuan Soviet, Perang Stalingrad menandakan titik peralihan penting peperangan ini.
  27. Ketiga-tiga negara diduduki dengan pantas dan kesemua kerajaan dan pemerintahnya berundur ke British, kecuali raja Belgium Leopold III yang kekal di negaranya.
  28. Pada tahun 2006, dua mogok dimulakan oleh pekerja-pekerja bandar raya, tetapi kedua-duanya diselesaikan dengan pantas melalui pemberian gaji yang lebih lumayan.
  29. Perang Normandy pula menjadi titik peralihan di barisan barat, apabila tentera sekutu mendarat di pantai Normandy dan mara dengan pantas ke dalam wilayah Jerman.
  30. Pada alaf baru ini, perjalanan ke Pulau Pinang dan Padang Besar adalah mengambil masa 1 jam sahaja melalui keretapi berkelajuan pantas boleh capai 140-180km/j ini.
  31. Dia dengan pantas merampas negeri Cholas dihias oleh anak perempuan Kavira , yang hiasannya adalah saujana jelapang padi, dan di mana (terdapat) ladang areca (palma).
  32. Pasukan Jepun menyerang kedudukan yang dipertahankan oleh Divisyen ke-11 India dengan pantas dan secara mengejut, dengan dibantu oleh kereta kebal dan pesawat pengebom.
  33. Mereka bernafas melalui insang yang terdapat di dalam rectum, dan boleh menggerakkan badan mereka dengan pantas melalui cara memaksa air keluar dari anus secara tiba-tiba.
  34. Tentera Jepun dengan pantas mengasingkan unit India yang mempertahanan pantai, sebelum menumpukan tentera mereka bagi mengepong dan memaksa pasukan bertahan agar menyerah.
  35. Kebanyakan ahli ekonomi bersetuju tempoh inflasi yang berterusan disebabkan kadar pertumbuhan bekalan wang lebih pantas daripada pertumbuhan produktiviti dalam sesuatu ekonomi.
  36. Tentera Jepun juga menggunakan infantri berbasikal dan kereta kebal ringan, yang mengupayakan mereka bergerak pantas merentasi bumi yang diselubungi hutan hujan tropika yang tebal.
  37. Ini, bersama-sama dengan faktor ekonomi, mengakibatkan penggantian Guxrin yang pantas dengan Daniel Burley Woolfall dari England yang ketika itu telah menjadi salah satu persatuan ahli.
  38. Pada 4 Ogos 2010, Paparan Pelantar keempat IE9 dilancarkan, yang menampilkan markah 95/100 bagi ujian Acid3 serta enjin JavaScript yang lebih pantas daripada Paparan Pelantar ketiga IE9.
  39. Pada zaman ini, perjalanan ke Pulau Pianng dan Kuala Lumpur adalah mengambil masa kurang daripada 2 jam sahaja untuk sampai di destinasi melalui keretapi berkelajuan pantas boleh capai 140-160km/j ini.
  40. Pihak Jepun juga menggunakan infantri berbasikal dan kereta kebal ringan, yang membenarkan pergerakan pantas pasukan mereka melalui darat dan melalui muka bumi yang diselitupi hutan hujan tropika yang tebal.
  41. Terdapat banyak perbincangan samaada udara bergerak cukup pantas pada ketika kedua kepingan dipisahkan, atau, sebagaimana dijangka oleh Walter Burley, samaada 'agen alam ghaib' menghalang kewujudan hampagas.
  42. Setelah Mao meninggal dunia pada tahun 1976 di samping Geng Berempat ditahan atas keterlampauan Revolusi Kebudayaan, Deng Xiaoping pantas merampas kuasa dari Hua Guofeng yang dilumaskan sebagai pengganti Mao.
  43. Kerjaya Tesla bermula dengan menyelesaikan masalah kejuruteraan elektrik yang mudah dan kemudiannya dengan pintar dan pantas telah berjaya menyelesaikan masalah kejuruteraan yang paling sukar di dalam syarikat.
  44. Pihak Jepun dengan pantas memencilkan unit-unit individu India yang mempertahankan kawasan pesisran pantai sebelum mengumpulkan kekuatan mereka, mengepung tentera yang bertahan mereka dan memaksa mereka menyerah diri.
  45. Jepun kekal sebegitu sehinggalah Komander Matthew Perry tiba pada 1853 dan Persidangan Kanagawa yang memaksa pembukaan Jepun pada dunia luar; yang tidak lama kemudian diikuti dengan permodenan pantas oleh pemulihan Meiji.
  46. Pada 5 Mei 2010, Paparan Pelantar kedua IE9 dilancarkan, yang menampilkan markah 68/100 bagi ujian Acid3 serta prestasi lebih pantas pada ujian prestasi WebKit SunSpider JavaScript berbanding Paparan Pelantar pertama IE9.
  47. Pada zaman sains dan teknologi ini, perjalanan ke Alor Setar, Pulau Pinang dan Padang Besar ataupun Haadyai dari Arau adalah mengambil masa lebih kurang 1 jam melalui keretapi berkelajuan pantasboleh capai 140-180km/j ini.
  48. Ujikaji dengan haiwan menunjukkan bahawa pemulihan sepenuhnya dan pantas adalah normal bagi dedahan kurang daripada 90 saat, sementara dedahan penuh tubuh lebih lama adalah membawa maut dan usaha memulihkan tidak pernah berjaya.
  49. Ia akan bertindak sebagai agen tekanan dan apabila ia melarut kedalam minyak mentah bawah tanah akan mengurangkan kepekatan minyak mentah dengan banyaknya, membolehkan minyak mengalir lebih pantas melalui tanah ke telaga pengumpul.
  50. Tidak lama selepas meletus perang di Pasifik pada 8 Disember 1941, Repulse meninggalkan Singapura diiringi oleh unsur utama lain bagi Armada Timur, kapal tempur pantas HMS Prince of Wales, dan 4 pembinasa, bagi cuba dan memintas konvoi penjarah Jepun menghala ke arah British Malaya.
  51. Sebagai jawapan terhadap strategi Jepun yang memberikan kemenangan pantas untuk menguasai Manchuria, Rusia melakukan tindakan-tindakan penghalang untuk memperoleh cukup masa untuk menunggu tibanya pasukan-pasukan tambahan yang datang melalui jalan kereta api Trans-Siberia yang panjang.
  52. Kawasan hutan semakin berkurangan dan memberi laluan kepada perluasan padang rumput, maka berubahlah rupa bentuk dan sifat kuda yang beralih kepada rumput sebagai makanan, bertumbuh semakin besar, dan berlari lebih pantas kerana perlunya menyelamatkan diri daripada pemangsa yang juga semakin pantas.
  53. Permainan video yang dioptimumkan untuk konsol Genesis boleh mendapatkan faedah dari cip mikropemproses yang memproses data yang sangat pantas serta cip bunyi khas, manakala permainan video yang dioptimumkan untuk konsol SNES pula boleh mendapatkan faedah dari grafik yang menarik dan bunyi yang jelas.
  54. Kekalahan tentera British dan India ini di Jitra oleh tentera Jepun, yang disokong dengan kereta kebal bergerak keselatan dari Siam pada 11 Disember 1941 dan kemaraan pantas pihak Jepun melalui darat dari beachhead Kota Bharu disebelah pantai barat daya Tanah Melayu mengatasi sistem pertahanan British di utara.
  55. Kereta kebal direka dan digunakan pertama-kalinya oleh British dalam Perang Dunia I untuk memecahkan kebuntuan peperangan kubu parit, dan mereka terlibat secara beransur-ansur untuk menjalankan tugas asal pasukan berkuda di medan perang: dengan sama ada serangan posisi rusuk dengan pergerakan pantas atau menembusi pertahanan dengan pemusatan yang besar.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...