Wednesday 10 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "pekerja"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pekerja" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Para pekerja terdiri daripada kaum India .
  2. Jangka hayat lebah pekerja ialah 3 bulan atau lebih sedikit.
  3. Rumah pekerja dibina dan pekerja dibawa dari Sri Lanka dan India.
  4. Beberapa pekerja sedang membaiki jalan tar di jambatan ketika itu.
  5. Namun, akibat mogok pekerja pada 1912, kelab Elftal terpaksa dibubarkan.
  6. Pada mulanya, pekerja Australia itu mengajurkan ini hanya bagi tahun 1856.
  7. Sementara itu, gerakan pekerja di Eropah telah bertumbuh dan menjadi segar.
  8. Nektar yang dikumpul oleh lebah pekerja sebahagiannya disimpan sebagai madu.
  9. Kini, hampir 16% pekerja profesional di Malaysia terdiri daripada kaum India.
  10. Pada peringkat ini, lebah pekerja akan memberi larva makan debunga dan nektar.
  11. Namun banyak kesatuan pekerja yang lebih radikal mahukan tarikh 1 Mei sebagai hari buruh.
  12. Tahun 1830 berlaku pertengkaran antara pekerja pendatang dan pribumi Polynesia Melanesia.
  13. Apple kini menggaji melebihi 20,000 pekerja tetap dan pekerja sampingan di seluruh dunia.
  14. Pada hari ini, 200,000 pekerja meninggalkan tempat bekerja dan menuntut hari bekerja lapan jam.
  15. pada 1878 sebagai pasukan pekerja dari stesen Keretapi Lancashire dan Yorkshire di Newton Heath.
  16. Raja Abdullah telah membawa seramai 87 orang pekerja Cina dari Lukut dan tinggal di Sungai Kelang.
  17. Dan kilang dalam industri yang merosot akan tutup yang menyebabkan pekerja mereka hilang pekerjaan.
  18. Pengangguran jenis ini berlaku sementara sahaja sehingga pekerja menjumpai pekerjaan yang mereka mahukan.
  19. Zambia memerlukan pelabur tetapi mereka hendaklah menghormati pekerja Zambia, tidak dilayan seperti hamba.
  20. Tindakan membawa masuk pekerja asing adalah bagi mengelakkan penduduk pribumi meninggalkan aktiviti pertanian.
  21. Pada 1991, lombong dibuka oleh sebuah consortium yang termasuk banyak bekas pekerja lombong sebagai pemegang saham.
  22. Dalam kes ini, seperti tiga puluh tahun sebelum itu di Australia, para pekerja hanya memikirkan demonstrasi sekali.
  23. Menurut catatan pada tahun 1854 terdapat 8 buah syarikat cari gali bijih timah dengan jumlah pekerja seramai 1500 orang.
  24. Selepas Perang Dunia Kedua, tentera Soviet memaksa pekerja Czech, Slovak dan Hungary untuk pulang ke negara asalnya semula.
  25. Disebabkan kekurangan tenaga kerja, dasar pasca-perang pada mulanya membawa pekerja dari Jerman, Poland dan seluruh Eropah.
  26. Pada tahun 2009, menurut Migs.biz, Microsoft telah menghentikan beberapa pekerja akibat dari masalah krisis kewangan global.
  27. Pada masa depan, pekerja yang berkemahiran tinggi akan membantu dalam membangunkan Sarawak demi kebaikan pentadbiran ekonomi.
  28. Terdapat pekerja yang telah bekerja berpuluh-puluh tahun telah diberhentikan begitu sahaja dan tidak diberikan apa-apa pampasan..
  29. Pengangguran berstruktur muncul daripada ketakseimbangan di antara jenis pekerjaan yang pekerja mahu dan jenis pekerja yang majikan mahu.
  30. Kemudiannya, pihak polis dan serangan perundangan menghalang para pekerja selama beberapa tahun daripada mengulangi demonstrasi [saiz] ini.
  31. Lebah pekerja mengumpul debunga dan manisan yang kemudian akan ditukarkan menjadi madu (oleh lebah pekerja) untuk lebah ratu dan anak lebah.
  32. Kongres telah mengambil keputusan bahawa pekerja dari semua negara akan berdemonstrasi bersama bagi hari bekerja lapan jam pada 1hb Mei, 1890.
  33. Kadar pekerja yang menganggur juga menunjukkan tahap kecekapan penggunaan sumber manusia sesebuah negara dan menjadi indeks bagi aktiviti ekonomi.
  34. Perkataan "tank" digunakan untuk mengelirukan pekerja bahawa mereka sedang membina bekas air bertayar berantai untuk tentera British di Mesopotamia.
  35. Percaya bahawa kandungan tempatan adalah caranya, TV3 terus melabur dalam pekerja dan peralatan bagi menghasilkan kandungan tempatan yang berkualiti.
  36. Seawal tahun 1861, ia dipercayai bahawa pekerja di bangunan pertunjukan terkenal itu membentuk pasukan awal Crystal Palace sebagai sebuah kelab amatur.
  37. Apabila kitaran perniagaan menjunam contohnya dalam kemelesetan ekonomi, permintaan bagi barang dan perkhidmatan jatuh; akibatnya pekerja diberhentikan.
  38. Sekumpulan pekerja daripada syarikat Mattel Electronics membentuk INTV Corporation dan membeli hak eksklusif untuk konsol permainan video Intellivision.
  39. Reval memperoleh hak Lxbeck pada tahun 1248 dan menggabungi sebuah perikatan kesatuan pekerja perdagangan yang disebut Liga Hansa pada akhir abad ke-13.
  40. Industri tekstil di Bombay hampir lesap berikutan Mogok Tekstil Besar Bombay pada tahun 1982 apabila hampir 250,000 pekerja bermogok dari lebih 50 kilang kain.
  41. Dari segi sejarah, Milan disokong oleh golongan pekerja dan ahli kesatuan sekerja, di mana sebahagiannya terdiri daripada pendatang dari kawasan Selatan Itali.
  42. Walaupun pada 2003, bilangan pekerja pertanian tidak sebegitu banyak, namun kerana kesedaran terhadap pentingnya pertanian, jumlahnya naik dengan pesat pada 2008.
  43. Kami berhasrat menambah bilangan pekerja sehingga 15,000 orang tidak lama lagi untuk mencapai matlamat menjadi pengeluar unggul pakaian di pasaran Eropah, katanya.
  44. Titik rujukan EuroMayDay adalah bukan pada kelas pekerja industri, tetapi lebih kepada pekerja-pekerja sementara/fleksi/net yang semakin bertambah dan tidak menentu.
  45. Kompleks ini juga merangkumi bangunan istana, perumahan untuk pekerja istana, pejabat polis dan sekuriti, kem tentera mini dan gerbang masuk dua tingkat dari Jalan Duta.
  46. Lembah Klang kebanyakannya didiami oleh sebilangan besar pendatang dari negeri-negeri lain di dalam Malaysia dan kebanyakan pekerja asing dari Indonesia, India dan Nepal.
  47. Tahun 2008,laman web NGO, Bruno Manser Foundation, menyiarkan artikel yang mendakwa wanita muda dan pelajar perempuan kaum Penan dirogol oleh pekerja balak di pedalaman Baram.
  48. Dengan itu, wakil kesatuan-kesatuan Perancis, pekerja Lavigne dari Bordeaux, mengutarakan bahawa tuntutan ini diluahkan di semua negara melalui pemberhentian bekerja antarabangsa.
  49. S. Subramaniam, Menteri Sumber Manusia menyatakan bahawa kerajaan sedang mengambil langkah meningkatkan taraf hiidup pekerja ladang, terutamanya orang India yang berkerja di ladang.
  50. Pengangguran geseran atau normal berlaku apabila pekerja berhenti kerja dan mencari pekerjaan tetapi tidak menjumpainya serta merta; dan ketika itu mereka dikira sebagai penganggur.
  51. Michael Chilufya Sata dilahirkan dan dibesarkan di Mpika , Zambia.Beliau bekerja sebagai pegawai polis, pekerja kereta api dan kesatuan sekerja semasa pemerintahan penjajah Britain.
  52. Merupakan anak kepada Alexander Beaton Ferguson, seorang pekerja di industri perkapalan, Ferguson menetap di Wilmslow, Cheshire bersama-sama isterinya Cathy yang dikahwini beliau pada 1966.
  53. Selagi perjuangan pekerja menentang borjuasi dan kelas pemerintah berterusan, selagi segala tuntutan-tuntutan belum dicapai, Hari Mei akan menjadi perluahan tahunan bagi tuntutan-tuntutan ini.
  54. Setengah-setengah cabaran masih dihadapai oleh Shanghai pada permulaan abad ke-21, dengan bandar raya ini menghadapi penghijrahan pekerja yang semakin meningkat serta jurang kekayaan yang besar.
  55. Para pekerja mengambil keputusan pada tahun 1856 untuk mengajurkan sehari pemberhentian sepenuhnya bersama dengan mesyuarat-mesyuarat dan hiburan sebagai demonstrasi demi hari bekerja lapan jam.
  56. Katanya, kilang yang beroperasi di atas tanah seluas 65 hektar di pinggir bandar Windhoek itu, kini mempunyai seramai 5,000 pekerja yang berupaya menghasilkan sehingga 700,000 kilogram baju kait setahun.
  57. Di Amerika Syarikat, perarakan Hari Buruh yang pertama telah diadakan pada 5 September, 1882 oleh Pusat Kesatuan Buruh di bandaraya New York untuk memperingati pencapaian serta sumbangan tenaga pekerja di sana.
  58. Bagi mempromosikan dan memastikan ekonomi dan budaya semua kaum mencapai tahap tinggi dan khususnya bagi menaikkan taraf ekonomi dikalangan pekerja dan juga menaikan taraf hidup mereka yang ketinggalan dalam ekonomi.
  59. Walau bagaimanapun, dengan kebanjiran pendatang dan pekerja asing dari negara bukan Islam seperti Filipina dan Sri Lanka, peratusan keseluruhan masyarakat Muslim di negara terbabit telah jatuh pada tahun yang terkini.
  60. Menggunakan analogi, sebuah distrik kelas pekerja di pusat bandar Stockholm, Sweden pada akhir abad ke-19 bermula dengan nama Sibirien yang merujuk kepada rumah pangsa kos rendah yang dibina di pinggir bandar ketika itu.
  61. Pada tahun 1887, Presiden Grover Cleveland telah memilih Isnin pertama bulan September dan bukannya 1 Mei sebagai hari buruh di AS kerana bimbang para pekerja akan memperingati rusuhan pekerjayang berlaku pada 4 Mei 1886.
  62. Kejahatan perang kerajaan, seperti Pembunuhan El Mozote, dan pembunuhan mubaligh Katolik dan pekerja bantu keagamaan lain, seperti Jean Donovan, oleh regu kematian yang berkaitan dengan kerajaan menyebabkan kemarahan antarabangsa.
  63. Kebanyakan orang Telegu juga bekerja sebagai buruh ladang, sedangkan komuniti Malayalee pula dibahagikan kepada mereka yang bertugas sebagai pekerja pentadbir di ladang-ladang serta sebagaipekerja kolar putih pentadbiran di bandar.
  64. Mereka berpindah dari pulau ke pulau dalam jarak besar di antara New Zealand dan Madagascar, dan mereka berkhidmat sebagai penunjuk arah, kakitangan dan pekerja buruh kepada pedagang India, Arab, Parsi dan China untuk hampir 2000 tahun.
  65. Asas kelab PSV masa kini iaitu Philips Elftal ditubuhkan pada 1910 oleh sekumpulan perunding syarikat janakuasa untuk mengisi masa berkualiti untuk keluarga pekerja Philips dan menimbulkan semangat kekitaan dalam kalangan penduduk Eindhoven.
  66. Sejak tengah 1990-an, terdapat banyak lagi syarikat-syarikat dan individu membina perisian bebas, supaya pekerja dan sukarela FSF sebanyaknya bekerja terhadap isu-isu sah dan struktur untuk gerakan perisian bebas dan komuniti perisian bebas.
  67. Dan apabila hari-hari yang lebih baik muncul, apabila kelas pekerja sedunia telah memenangi kejayaannya, pada masa itu juga umat manusia akan meraihkan Hari Mei dalam kehormatan bagi perjuangan-perjuangan pahit dan kemelaratan masa yang lalu.
  68. Perbadanan Penyiaran British, biasanya dikenali sebagai BBC, ialah perbadanan penyiaran yang terbesar di dunia dari segi jumlah penonton, dan menggaji 26,000 orang pekerja di United Kingdom pada dirinya, dengan peruntukan belanja sebanyak x4 bilion .
  69. Mumbai berfungsi sebagai pusat ekonomi India yang menyumbangkan 10% pekerja kilang, 25% keluaran industri, 33% hasil cukai pendapatan, 60% hasil cukai kastam, 20% hasil cukai eksais pusat, 40% perdagangan luar negara India dan cukai korporat 40 bilion.
  70. Berkahwin Kwon Yang-sook , Roh mempunyai dua anak perempuan iaitu (Roh Jeong-yeon, 노정연, lahir 1975), seorang pekerja kedutaan; dan seorang anak lelaki (Roh Geon-ho, 노건호, lahir 1973), bekas pekerja LG Electronics kini mempunyai MBA dariUniversiti Stanford.
  71. Pada tahun 1911 insiden kebakaran Kilang Triangle Shirtwaist, bencana perindustrian paling teruk pernah dialami kota ini, meragut nyawa 146 pekerja dan mencetuskan perkembangan penting dalam piawaian keselamatan, kod bangunan, dan peningkatan dalam jabatan bomba kota.
  72. Seseorang yang melakukan apa saja kerja bagi minggu itu dan mendapat bayaran atau keuntungan, bekerja 15 jam atau lebih sebagai pekerja tidak berbayar dalam perniagaan keluarga, atau mempunyai kerja di mana dia tidak hadir sementara, dikira sebagai mempunyai pekerjaan.
  73. Baru-baru ini, Bahrain telah bertukar menjadi masyarakat kosmopolitan dengan dua masyarakat campuran: dua pertiga populasi Bahrain terdiri daripada masyarakat Arab, manakala yang lain adalah pendatang dan pekerja dari negara seperti Iran, Asia Selatan, dan Asia Tenggara.
  74. Oleh kerana terdapat pembuangan pekerja dalam pelbagai industri disebabkan oleh proses "outsourcing", segelintir ahli Demokrat mula menukar pendirian mereka dalam isu perdagangan bebas dan ada pihak yang mempersoalkan sokongan mereka sebelum in terhadap perdagangan bebas.
  75. Setahun kemudian, bekas pekerja Benetton, Rory Byrne dan Ross Brawn, yang pernah menjadi Pengarah Teknikal di Benetton sejak tahun 1991, dan juga merupakan salah seorang ahli utama di sebalik kejayaan Schumacher dengan pasukan tersebut pada tahun 1994 dan 1995, memutuskan untuk menyertai Schumacher di Ferrari.
  76. Bekas pekerja lombong ini melarikan diri dari kawasan bijih timah di negeri Perak kerana tidak mahu terlibat dengan pergaduhan yang sering berlaku di antara Kumpulan Kongsi antaranya kumpulan Ghee Hin dan Hai San yang sering ditubuhkan oleh pekerja-pekerja lombong negeri Perak bagi merebut kawasan yang kaya dengan bijih timah.
  77. Ekoran tekanan Amerika dan Eropah pada Rusia, perjanjian disemak semula pada September 2006, di mana penghantaran bahan api ke Bushehr dijadualkan bermula pada Mac 2007 .Pada Februari 2007, kerja-kerja di tapak tetangguh kerana kekurangan dana, dan Atomstroyexport mengurangkan bilangan pekerja di tapak daripada 3,000 kepada hanya 800.
  78. Hari Mei pada masa kini masih mempunyai kepentingan politik, dengan kesatuan pekerja dan parti-parti politik sering menggunakan hari Mei ini untuk aktiviti-aktiviti dan kempen-kempen politik,tetapi sejak 1987 ia juga dikenali sebagai mogok besar oleh radical berhaluan kiri, termasuklah senario punk rock, Autonome, dan lain-lain lagi, tetapi juga ramaja-remaja "biasa" yang benci kepada polis.
  79. Sebenarnya, apakah yang dapat memberikan para pekerja semakin banyak keberanian dan kepercayaan pada kekuatan mereka sendiri daripada pemberhentian bekerja yang mereka sendiri telah menganjurkan? Apakah yang dapat memberikan lebih banyak keberanian kepada hamba-hamba abadi kilang-kilang dan bengkel-bengkel daripada pengaturan askar-askar mereka? Maka, idea perayaan proletariat diterima dengan laju dan, dari Australia, bermula menyebar ke negara-negara lain sehingga akhirnya ia telah menguasai seluruh dunia proletariat.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...