Saturday 27 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "desa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "desa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terpaksa memberhentikan kerjanya dan untuk pemulihan, beliau mengunjungi desa selama sebulan.
  2. Mereka menemui Rasulullah dan beberapa orang Islam dari Mekah di desa bernama Aqabah secara sembunyi-sembunyi.
  3. Melalui proses ini, Athens telah menyerap banyak bekas subbandar dan desa di Attica dan kini masih berbuat demikian.
  4. Maximiliano Hernxndez Martxnez naik takhta sehingga dijatuhkan tahun 1944 ada penindasan perlawanan desa yang brutal.
  5. Gangster mengisahkan tentang Jamroni ialah seorang pencuri di kampung pasar sapi di desa lembang gunumg merapi di Jogjakarta.
  6. Titik cantik termasuk air terjun seperti Air Terjun Antelope di Taman Mayflower, dan pantai di Hopkins, desa yang mempunyai hotel buat pelancong.
  7. Perkampungan desa seperti Bilbao, Chilibx, Choglontuz, dan Juive Grande terletak secara langsung dalam laluan bagi lava, telah dipindahkan kecuali bangunan-bangunan mereka telah dimusnahkan.
  8. Pada tahun 1535, para penduduk asli di rantau yang kini menjadi Bandar Raya Quebec menyebut perkataan kanata ketika menunjukkan arah ke desa Stadacona kepada penjelajah Perancis, Jacques Cartier.
  9. Cartier kemudiannya menggunakan perkataan Canada bukan sahaja untuk memaksudkan desa itu, bahkan juga seluruh kawasan taklukan Donnacona ; menjelang tahun 1545, buku-buku dan peta-peta Eropah mula memanggil rantau itu dengan nama Canada.
  10. Mereka diberi nama Wenlock, sempena pekan Much Wenlock yang mengadakan suatu acara perintis kepada Sukan Olimpik masa kini, dan Mandeville, sempena Stoke Mandeville, sebuah desa di Buckinghamshire di mana diadakannya perintis kepada Sukan Paralimpik.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...