Friday 12 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "media"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "media" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Serangan ini menganggu sidang media dan menakutkan Ban dan yang lain.
  2. Majoriti sistem perhubungan ini adalah dalam bentuk media elektronik.
  3. Tulisan Ringkas digunakan di sekolah dan juga segala media percetakan.
  4. Junta masih menapis media dan dituduh melakukan pencabulan hak asasi manusia.
  5. Pada tahun 1632, sebuah media cetak dan universiti ditubuhkan di Kota Dorpat .
  6. Pada 2000-an, pengelasan yang dikenali sebagai "tujuh media massa" menjadi popular.
  7. Marsha pernah memberitahu media Utusan bahawa dia mahu dikenali sebagai Marsha Milan
  8. Ini biasanya italik dalam media cetak dan bergaris apabila italik tidak boleh didapati.
  9. PlayStation 3 merupakan konsol pertama yang menggunakan cakera Blu-Ray sebagai media utama.
  10. Banyak rakan-rakan dan bintang filem telah melafazkan takziah kepada Walker dalam media sosial.
  11. Pelukis yang terkenal ialah Abdullah Ariff dan Yong Mun Sen yang banyak menggunakan media cat air.
  12. Pihak polis Jepun, dan media memanggil mereka 'bōryokudan' , adalah sebenar "kumpulan penjenayah".
  13. Tulisan Ringkas diajar di sekolah dan digunakan dalam segala media percetakan di Tanah Besar China .
  14. Keuntungan akan naik sebahagian besarnya dalam musim 2007–08 , apabila hak penyiaran media bermula .
  15. Tetapi, beberapa bentuk media massa seperti buku dan manuskrip sudah digunakan sejak berkurun lamanya.
  16. Pada 30 Disember 2006, Saddam Hussein menjalani hukuman gantung sampai mati menurut laporan media Iraq.
  17. Memang tiada satu pun media boleh menyimpan amaun data sebegitu, kecuali Digital VHS JVC dan HDCAM Sony.
  18. Mereka juga menuntut pembangkang diberi kesempatan menggunakan media cetak dan elektronik yang lebih adil.
  19. Teknik ini merupakan teknik yang dramatik bagi media cat air dan yang paling sukar untuk dikawal sapuannya.
  20. ParPol tambahan terbentuk, toko media massa berkembang, organisasi dan pertubuhan bukan kerajaan pun begitu.
  21. Di Malaysia, ejen Indonesia ditangkap dan wartawan media massa menyerang kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur.
  22. Teknik ini banyak digunakan kerana sesuai dengan beberapa jenis media dan agak senang dikawal sapuan warnanya.
  23. Rangkaian NBC merupakan sebahagian syarikat media NBC Universal, iaitu sebuah unit General Electric dan Vivendi.
  24. Tujuan utamanya adalah untuk menyelaraskan pengajaran dan penggunaan tulisan Kanji dalam sastera dan media moden.
  25. Al Jazeera English juga banyak memberi fokus kepada kawasan yang kurang diberi perhatian oleh media arus perdana.
  26. Sejak 1990-an, Vietnam melihatkan dirinya lebih terdedah kepada budaya dan media Asia Tenggara, Eropah dan Amerika.
  27. Kaum Cina di Malaysia juga menggunakan tulisan Cina ringkas dalam pendidikan sekolah dan kebanyakan media percetakan.
  28. Untuk selain DRM, mungkin tidak sahaja mencegah mereka dari menggunakan media mereka secara haram, tetapi jalan sah juga.
  29. Setiap media massa mempunyai jenis kandungannya sendiri, artis kreatif dan tekniknya sendiri, dan model businesnya sendiri.
  30. Aspek hiburan dalam sukan, media massa yang meluas dan pertambahan waktu lapang telah membawa kepada profesionalisme dalam sukan.
  31. Organisasi yang mengawal teknologi ini, seperti stesyen telivisen atau syarikat pencetak, turut dikenali sebagai media massa.Templat:Qn
  32. Pada tahun-tahun berikutnya, beliau menguatkuasakan kawalan kerajaan terhadap penerbitan buku dan media dan menekan penduduk etnik Cina.
  33. Media massa merujuk kepada pelbagai teknologi media yang bertujuan bagi mencapai sejumlah besar pengguna media melalui perhubungan pukal.
  34. Oleh itu, beliau diberikan nama samaran seperti "Regenkxnig" atau "Regenmeister" (master hujan), meskipun bukan dalam media Bahasa Jerman.
  35. Ramai bersetuju ia banyak menyumbang kearah kebebasan bersuara dikalangan media Arab, sesuatu yang asing sebelum kemunculan saluran berkenaan.
  36. Pada Zaman Pembaharuan yang merupakan zaman kemuncak seni lukis di Eropah, media yang digunakan ialah cat minyak, cat air, fresco dan tempera.
  37. Pembekal media Internet memberikan banyak perkhidmatan media massa, seperti email, tapak web, blog, dan radio dan televisen berasaskan internet.
  38. Dikalangan dunia barat, media dan kerajaan Amerika Syarikat adalah pengkritik terhebat Al Jazeera yang dituduh sebagai suara dan lidah pengganas.
  39. Ketika zaman sosialis, kehidupan kebudayaan Vietnam banyak dipengaruhi oleh media yang dikawal kerajaan dan pengaruh kebudayaan rancangan sosialis.
  40. Malaysiakini.com merupakan media internet 4 bahasa iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil dalam talian dari Malaysia.
  41. Pada akhir Kurun ke-20, media massa boleh dibahagikan pada lapan industri media massa: buku, majalah, rakaman, radio, wayang, televisen, dan Internet.
  42. Ia dilaporkan juga oleh saluran media NBC pada 5 Julai yang peluru berpandu Taepodong-2 kedua atau ketiga mungkin akan dilancarkan dalam masa terdekat.
  43. Campos keengganan untuk menerima tugas baru dan metodenya mengandungi pemberontakan ke wilayah Oriente membuatnya mendapatkan ejekan di media Sepanyol.
  44. Orang Cina di Batu Pahat biasanya bertutur dalam Bahasa Mandarin disebabkan geografinya berhampiran dengan Singapura dan penerimaan media di kawasan ini.
  45. Selepas kemenangan itu, media UK dan dari seluruh dunia menyatakan kemuncak perlawanan ini sebagai ketika paling hebat dalam sejarah Liga Perdana Inggeris.
  46. Yakuza adalah kumpulan yang sangat menyimpan rahsia.Mereka sangat berkuasa di media Jepun dan beroperasi di peringkat antarabangsa dengan 80.900 tahun 2009.
  47. Oleh kerana Eris mungkin lebih besar daripada Pluto, pada mulanya ia disifatkan sebagai "planet ke sepuluh" oleh NASA dan laporan media mengenai penemuannya.
  48. Pada tahun 2004, ketidakpuasan terhadap kemerosotan ekonomi Pulau Pinang telah mengakibatkan kempen media untuk mengembalikannya kepada zaman kegemilangannya.
  49. Kebelakangan ini saluran televisyen Malaysia menampilkan rancangan berbahasa Hokkien dari Taiwan untuk mengimbangkan kandungan dialek-dialek Cina dalam media Malaysia.
  50. Ia mengetengahkan masalah struktur seperti capaian kepada media yang minima, notis tarikh pilihan raya yang terlalu singkat, serta tempoh berkempen yang terlalu pendek.
  51. Media luaran lain termasuk papan tanda terbang , kapal udara, dan penulisan di langit seperti Ucapan umum dan perhimpunan diatur juga boleh dianggap sebagai media massa.
  52. Media ke enam dan tujuh, internet dan mudah alih, sering kali secara berkelompok dikenali sebagai media digital; dan yang keempat dan kelima, radio dan TV, sebagai media siaran.
  53. Dari kedudukan unik tersebut, saluran berkenaan berazam untuk mengimbangi arus media perdana semasa dengan laporan dari dunia membangun ke barat dan dari benua selatan ke utara.
  54. Teknologi-teknologi pengurusan hak digital cuba mengawal penggunaan media digital dengan menyekatkan kemudahan, penyalinan atau penukaran oleh pengguna kepada format-format lain.
  55. Demonstrasi jalanan jarang diadakan di Malaysia, tetapi semakin menonjol sejak akhir-akhir ini berikutan peningkatan penggunaan media alternatif serta kebangkitan semula pembangkang.
  56. Salah satu objek ini ialah Eris, yang penemuannya pada 2003 diwarwarkan dalam blog, jurnal dan media utama sebagai "planet ke-10", meskipun IAU tidak pernah menerimanya secara rasmi.
  57. Stesen radio komersial yang dikendalikan oleh beberapa buah syarikat media seperti AMP Radio Networks Sdn.Bhd, Star RFM Sdn.Bhd, Media Prima Berhad, Suara Johor Sdn.Bhd dan BFM Media.
  58. Teknologi DRM menyekatkan kebolehan pengguna menggunakan filem, muzik, penulisan dan perisian dibeli secara bebas, dalam jalan mereka yang digunakan, dengan media yang tidak disekatkan.
  59. Media luaran merupakan satu bentuk media massa yang terdiri dari papan iklan, tanda atau kenyataan yang diletakkan di luar dan di dalam bangunan perdagangan, stadium sukan, kedai dan bas.
  60. Dengan ledakan teknologi perhubungan digital pada akhir kurun ke-21 dan awal kurun ke-21, persoalan mengenai media apa yang patut dikelaskan sebagai "media massa" menjadi semakin menonjol.
  61. Ia kini merupakan antara rangkaian media terbesar Arab di bawah syarikat induk Al Jazeera Satellite Network pemiliki dan pengendali beberapa saluran dedikasi lain seperti Al Jazeera English.
  62. Idea penubuhan saluran berita bahasa Inggeris oleh Al Jazeera timbul pada sekitar tahun 2003 dengan matlamat menjadi sebuah saluran berita alternatif bagi mengimbangi arus media perdana semasa.
  63. Pada 1 Julai 2012, ia telah dilaporkan secara meluas dalam media nasional yang Swansea City FC telah mula fasa perancangan untuk memperluaskan Stadium Liberty oleh kira-kira 12,000 tempat duduk.
  64. Berpusat di Cupertino, California, Apple mengembangkan, menjual, dan mendukung berbagai-bagai komputer peribadi dan pemain media mudah alih, serta juga perisian dan perkakasan komputer tambahan.
  65. Mereka yang menyokong kemerdekaan mendakwa bahawa referendum ini diadakan dalam situasi yang tidak demokratik, dengan propaganda berterusan daripada media milik kerajaan untuk undian pro-kesatuan.
  66. Ketika era pemerintahan Sulu, wilayah Kesultanan Sulu di Sabah hanya merangkumi bahagian timur Sabah, ianya tidak merangkumi bahagian pantai barat seperti yang banyak dikatakan pada media masa kini.
  67. Tambahan pula, sut kuning yang telah dipakai oleh pembantah dan risalah yang diberikan kepada awam menjelaskan penggunaan Apple dengan DRM di kedai muzik iTunes mereka dan di pemain mediaiPod mereka.
  68. Pengurusan hak digital ialah istilah penaung yang merujukkan kepada teknologi kawalan kemudahan digunakan oleh penerbit-penerbit dan pemegang hak cipta untuk mengehadkan kegunaan media dan bahan digital.
  69. Walaubagaimana, ramai juga yang bersetuju bahawa kehadiran Al Jazeera di kalangan dunia Arab banyak membantu kearah kebebasan bersuara media Arab, sesuatu yang asing sebelum kemunculan saluran berkenaan.
  70. Televisyen atau televisi ialah sejenis media telekomunikasi terkenal yang digunakan untuk memancarkan dan menerima gambar bergerak, sama ada monokrom ("hitam putih") mahupun warna, lazimnya diiringi bunyi.
  71. Laporan dan analisis warta berita saluran berkenaan lebih jelas melibatkan pandangan semua pihak dari setiap penjuru, satu perbezaan paling ketara berbanding dengan kebanyakkan media arus perdana yang lain.
  72. Pada pukul 8, para media telah diberi pengumuman untuk bersedia dan semua peralatan kamera dan media ketika itu dipasang dengan perlindungan plastik atau pelapik kalis air lain di sekitar padang yang lembap.
  73. Perkhidmatan Polis Queensland memaklumkan perkara ini kepada keluarganya dan mengedarkan The Queensland Police Service memberitahu keluarganya dan mengeluarkan kenyataan kepada mediaberhubung peristiwa berkenaan.
  74. Tandatangan Perjanjian itu bagaimanapun diganggu oleh satu rampasan kuasa bulan Ogos, - satu cubaan rampasan kuasa terhadap Mikhail Gorbachev oleh ahli konservatif Parti Kommunis, merujuk kepada "Hardliners" media Barat.
  75. Pada hari Khamis, 22 Mac 2007, sewaktu mengambil bahagian dalam sidang media di kawasan zon hijau Baghdad, satu serangan mortar mengenai tempat yang dekat dengan kedudukan setiausaha agung yang ketika itu sedang berdiri.
  76. Manusia dan haiwan yang terdedah kepada hampagas akan pengsan selepas beberapa ketika dan mati akibat Hypoxia dalam tempoh beberapa minit, tetapi symptom tidak sejelas sebagaimana digambarkan dalam media dan budaya popular.
  77. Setakat tertentu, DRM bertindih dengan pelindungan salinan, tetapi DRM utamanya digunakan di atas media kreatif, seperti muzik, filem, sastera, dan lain-lain, manakala pelindungan salinan biasanya merujukkan kepada perisian.
  78. Banyak saluran media massa lain mempunyai kehadiran di web, seperti mempunyai iklan TV yang mempunyai pautan pada tapak web, atau menyebarkan QR Code pada cetakan atau media luaran bagi mengarah pengguna mobil pada laman web.
  79. Pada tahun 1927 juga, Philo Farnsworth menjayakan sistem televisyen berhasil yang pertama di dunia dengan imbasan elektronik kedua-dua peranti penerimaan dan paparan, yang ditunjukkan kepadamedia akhbar pada 1 September 1928.
  80. Hari ini, boling adalah dinikmati oleh 95 juta orang di lebih daripada sembilan puluh buah negara di seluruh dunia dan terus berkembang melalui media hiburan seperti permainan video untuk konsol rumah dan peranti pegang tangan.
  81. Produk-produk perkakasan syarikat yang paling terkenal termasuk barisan komputer peribadi Mac dan peranti-peranti persisian berkait, barisan pemain media mudah alih iPod, serta iPhone yang dikeluarkan pada pertengahan tahun 2007.
  82. Di selatan semenanjung Malaysia, terutamanya Johor, bahasa Mandarin paling banyak ditutur oleh masyarakat Cina di sana, sebagai kesan daripada pengaruh media berbahasa Mandarin dari Singapura, serta penggunaan bahasa Mandarin dalam pendidikan formal.
  83. Di Singapura, saluran ini menimbulkan kontroversi kerana menyiarkan rancangan-rancangan dalam bahasa Kantonis, antara dialek-dialek Cina yang diharamkan pihak berkuasa media Singapura sebagai langkah memupuk penggunaan bahasa Mandarin di kalangan rakyatnya.
  84. Dari segi politik, golongan ultra di Milan tidak pernah mempunyai kecenderungan, tetapi pihak media seringkali mengaitkan mereka dengan golongan berhaluan kiri, sehinggalah ketika di bawah Berlusconi sebagai presiden mereka kini dianggap sebagai berhaluan kanan.
  85. Ini menimbulkan kontroversi di kalangan pengguna komputer kerana DRM mengenakan had-had di atas penggunaan media diperolehi secara sah tidak semestinya sama dengan hak kegunaan adil (keadilan berniaga di sesuatu tempat) dibenarkan mengikut undang kepada pemilik salinan.
  86. Mancini telah dipecat dua hari kemudian, kononnya kerana beliau telah gagal mencapai sasaran beliau untuk musim ini tetapi media mencadangkan hubungan antara Mancini dan pemainnya dan juga dengan pengarah kelab itu, manakala keengganan untuk menggunakan pemain muda juga disebut.
  87. Istilah media awam mempunyai makna yang sama: ia jumlah keseluruhan pengedar awam besar bagi berita dan hiburan di seluruh media meperti surat khabar, televisyen, radio, penyiaran, yang mungkin memerlukan keanggotaan persatuan dalam pasaran yang besar seperti Newspaper Guild, AFRTRA dan penerbit teks.
  88. Laporan media sentiasa mengetengahkan sambutan mesra yang disampaikan sesama pemimpin kedua-dua negara ketika dalam lawatan, terutamanya pada Julai 1988, apabila kunjungan Sultan Iskandar ke Singapura menandakan kali pertama seseorang Yang di-Pertuan Agong melawat negara pulau tersebut sejak tahun 1957.
  89. Tiga daripada tujuh siaran percuma dikendalikan oleh Radio Televisyen Malaysia, yang dimiliki oleh syarikat media kerajaan persekutuan yang beribu pejabat di Kuala Lumpur, manakala empat stesen komersial yang lain dimiliki oleh Media Prima, sebuah syarikat media bersepadu yang beribu pejabat di Bandar Utama, Selangor.
  90. Mahathir juga sering kali dikritik dengan dilabelkan sebagai autokratik oleh pelbagai pihak termasuk badan dan media antarabangsa terutama berhubung Akta Keselamatan Dalam Negeri yang beliau terangkan sebagai tindakan pencegahan yang hanya diambil atas desakan semasa (penjelasan beliau diterima dan ditolak pembaca dengan pelbagai hujah).
  91. Ketua Penerangan PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) "telah menyalahgunakan kuasa," serta mendakwa terdapat "salah gunamedia yang berleluasa." Ahli Parlimen Parti Tindakan Rakyat (DAP) Teresa Kok menuduh kononnya BN "menyempadankan semula" serta "mengagihkan" kawasan pilihan raya.
  92. Microsoft pernah memohon beberapa ciri-ciri IE yang lain untuk pertimbangan W3C agar dipiawaikan, termasuk sifat CSS 'perilaku' yang menghubungkan unsur-unsur HTML dengan perilaku JScript ; profil HTML+TIME yang menambahkan sokongan pemasaan dan penyegerakan media pada dokumen HTML (serupa dengan W3C XHTML+SMIL); dan format fail grafik vektor VML.
  93. PC World telah menyeneraikan #1 dari "15 teknologi mengecewakan 2007," mengatakan bahawa banyak pengguna suka bergantung pada XP, manakala lain-lain yang sudah meningkat telah menjatuhkan semula." Kritikan Windows Vista memasukkan masa pembangunan yang berpanjangan, istilah perlesenan paling terbatas, pemasukan teknologi Pengurusan Hak Digital baru bertujuan menyekatkan salinanmedia digital yang dilindungi, kekurangan pemandu bahan untuk sesuatu perkakasan, dan pengguna ciri-ciri baru lain seperti User Account Control.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...