Saturday 6 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "nyawa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "nyawa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bunuh diri ialah perbuatan untuk menamatkan atau menghilangkan nyawa diri sendiri.
  2. Banyak nyawa telah terkorban dan bandar raya Beirut telah mengalami kemusnahan yang teruk.
  3. Irwin mendakwa dia tidak membahayakan nyawa anaknya dan sebaliknya menguasai situasi berkenaan.
  4. Vaksin batuk kokol amat berkesan, dan amat digalakkan, dan menyelamatkan beribu nyawa setiap tahun.
  5. Ini adalah kerana hukuman mati bermaksud menamatkan nyawa seorang penjenayah, dan tidak bermaksud menyeksanya.
  6. Perang Dunia II dan pembunuhan beramai-ramai Nazi ini menyebabkan korban nyawa sebanyak 35 juta di seluruh Eropah.
  7. Penyebab penamatan nyawa ini biasanya kerana enggan berhadapan dengan sesuatu perkara yang dianggap tidak dapat ditangani.
  8. Letupan di stesen kereta api komuter Mumbai, India terjadi pada hari Selasa, 11 Julai 2006 membunuh 200 nyawa melalui bom kereta.
  9. Tambahan juga, hidup dan manusia merupakan hak Tuhan, dengan itu manusia tidak harus mengambil nyawa manusia kerana ia bukan hak manusia.
  10. Ia telah mengorbankan banyak nyawa dan harta-benda adalah manifestasi hubungan antara kaum di Tanah Melayu yang sememangnya retak menanti belah.
  11. Lihatlah berapa ramai nyawa mangsa di jalanraya, bunuh-membunuh, rogol, zina, pelacuran, kes liwat, dan pelbagai kejahatan berpunca daripada ARAK.
  12. Jika seseorang pelawan membunuh rakan seperjuangannya semasa "ngayau" , pembunuh mestilah membayar pati nyawa dua biji tajau kepada keluarga si mati.
  13. Diet penganut Jainisme yang ortodoks tidak termasuk kebanyakan sayur-sayuran berubi kerana mereka mempercayai bahawa ini memusnahkan nyawa tanpa keperluan.
  14. Dua belas kapal perang dan kapal lain ditenggelamkan atau rosak., 188 kapal terbang dimusnahkan, 155 telah rosak dan 2,403 Amerika kehilangan nyawa mereka.
  15. Meskipun menang di Perang Dunia I, Perancis dengan teruknya kehilangan nyawa manusia dan harta benda, menjadikannya kian lemah dalam dekad-dekad seterusnya.
  16. Di Korea dan Vietnam, sokongan udara dekat ternyata penting bagi menyelamatkan nyawa tentera Amerika Syarikat dan turut memberikan penciptaan pengawal udara hadapan .
  17. Keadaan London yang begitu sarat dengan penduduk telah mengundang wabak-wabak penyakit taun yang meragut 14,000 nyawa pada tahun 1848, dan 6,000 orang pada tahun 1866.
  18. Walaupun kerajaan menang dalam pentempuran ini, ia dianggap sebagai sebagai salah satu perang saudara yang paling ganas dalam sejarah manusia, dan mengorbankan sebanyak 20 juta nyawa .
  19. Rancangan istimewa ini memberi alasan yang anak lelaki Irwin tidak mungkin akan berada dalam bahaya ditikam buaya dan Irwin tidak boleh membahayakan nyawa bintang terancam di Antartika.
  20. Sewaktu era pasca penjajahan, silat telah menikmati populariti dan nama yang tinggi oleh kerana jasa-jasa pendekar yang telah memimpin perjuangan dan mengorbankan nyawa untuk kemerdekaan.
  21. Tragedi ini yang mengakibatkan kehilangan nyawa serta harta benda dan mempunyai kaitan yang rapat dengan "Pilihan Raya Umum 1969" merupakan satu titik hitam dalam sejarah negara Malaysia.
  22. Malangnya, mereka semua ditumpaskan pada 4 Jun apabila askar-askar dan kenderaan Tentera Pembebasan Rakyat tiba untuk membersihkan dataran secara paksa sehingga ramai nyawa yang terkorban.
  23. Malangnya, Senna yang mengambil alih penerajuan Prost pada musim 1994 itu kehilangan nyawa di San Marino setelah melanggar tembok pada sudut keluar pada lengkok Tamburello yang bahaya itu.
  24. Semasa bayi, Mario mempunyai masalah komplikasi yang mengancam nyawa dengan usus beliau yang membawa kepada satu siri operasi pembedahan, meskipun keadaan telah bertambah baik sebanyak 1992.
  25. Pada tahun 1996, Parti Komunis Nepal melancarkan usaha menggantikan sistem parlimen beraja dengan republik sosialis rakyat, maka tercetusnya Perang Saudara Nepal yang berlarutan, mengakibatkan 12,000 nyawa melayang.
  26. Kerajaan Hungary mengalami konflik bersenjata dengan orang Mongol pimpinan Batu Khan pada abad ke-13, lalu kehilangan banyak nyawa rakyatnya sehingga terpaksa menjemput kaum dari rantau lain untuk mengisi semula kawasan yang dikosongkan oleh perang.
  27. Pada tahun 1911 insiden kebakaran Kilang Triangle Shirtwaist, bencana perindustrian paling teruk pernah dialami kota ini, meragut nyawa 146 pekerja dan mencetuskan perkembangan penting dalam piawaian keselamatan, kod bangunan, dan peningkatan dalam jabatan bomba kota.
  28. Dalam pernyataan yang dikeluarkan pada 18 Oktober 2005, setiausaha agung OIC, Ihsanoglu telah menyuarakan keprihatinan atas konflik yang berterusan di selatan Thailand yang "meragut nyawa orang tidak bersalah dan memaksa penghijrahan penduduk tempatan keluar dari tempat mereka".
  29. Namun di sebalik pencapaian ini, rantau Itali tetap berdepan dengan penaklukan bangsa luar seperti naungan wangsa Habsburg (1559–1796) dan Napoleon (1796–1814); diburukkan lagi oleh wabak-wabak Maut Hitam yang meragut sekitar sejuta nyawa penduduk Itali pada abad ke-14 hingga ke-17.
  30. Selain itu, tindakan jatuh pada grenad, suatu tindakan yang hampir tentu akan mengakibatkan kehilangan nyawa askar yang terlibat dalam proses tersebut dan yang dilakukan dengan harapan untuk melindungi platunnya daripada serpihan-serpihan grenad dan/atau peletupan, boleh diperdebatkan sebagai suatu tindakan bunuh diri ketenteraan.
  31. Harimau diancam kepupusan bukan sahaja akibat pertembungan dengan manusia yang menganggap jenis kucing buas ini sebagai ancaman keselamatan kepada nyawa manusia dan binatang ternakan, malah diburu untuk memperoleh kulit belangnya untuk tujuan perhiasan, serta anggota badannya untuk dijadikan hidangan eksotik dan perubatan tradisi Asia.
  32. Ekonomi Rwanda terjejas semasa pembunuhan bangsa beramai-ramai pada tahun 1994, dengan jumlah kehilangan nyawa yang banyak, gagal untuk memperbaiki infrastruktur, sumber kewangan pertanian yang dirampas dan terbiar menyebabkan penurunan yang banyak dalam KDNK dan memusnahkan kebolehan negara ini untuk menarik minat sektor swasta dan asing dalam pelaburan.

3 comments:

  1. Its too many sentences to look,i think next no need to post so much sentences

    ReplyDelete
  2. ayat menggunakan nyawa tetapi tiada tahun dan tempat adakah?

    ReplyDelete
  3. Confusion 3000. I'm dumb not you lol

    ReplyDelete

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...