Wednesday 10 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "pergerakan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pergerakan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tanpanya, pergerakan tidak dapat diselaraskan.
  2. Silia merupakan struktur pergerakan lokomotif Paramecium.
  3. Raja-raja pada mulanya cuba memenuhi tuntutan pergerakan ini.
  4. Ia juga dapat mengawal pergerakan bahan ke dalam dan keluar sel.
  5. Ia membolehkan kognitif, pergerakan dan bentuk lain pembelajaran.
  6. Menjelang awal 1950, ia merupakan tumpuan pergerakan pihak komunis di situ.
  7. Ketika waktu itu puncak Kinabalu diliputi ais dan berlaku pergerakan glasier.
  8. Peralihan benua dan pergerakan kerak bumi memperluaskan lagi kawasan daratan.
  9. Silat Gayung Fatani terkenal dengan pergerakan bunga yang cantik dan istilah 'melilit'.
  10. Sebarang jam dengan gelaran "kronometer" diberikan dengan satu pergerakan yang disahkan.
  11. Salah satu adalah Tarian buluh yang memerlukan pergerakan kaki yang pantas untuk menari.
  12. Ketika abad ke-16, kawasan di utara Jerman menjadi pusat pergerakan Reformasi Protestan.
  13. Sebuah pergerakan penduduk asal yang dikenali sebagai "Marching Rule" mencabar pihak kerajaan.
  14. Semasa pergerakan bulanannya mengelilingi Bumi, Bulan kadang-kala terpaksa melalui depan Matahari.
  15. Perbezaan kecil pada pergerakan sebarang molekul di udara memberi kesan kepada keadaan atmospherik.
  16. Permainan dua orang satu pergerakan di mana pemain punyai dua pilihan: kerjasama (k) atau belot (b).
  17. Di antara para pemimpin pergerakan adalah Johann Voldemar Jannsen, Jakob Hurt, dan Carl Robert Jakobson.
  18. Zaman Pembaharuan ialah zaman pergerakan budaya yang bermula dari sekitar kurun ke-14 hingga kurun ke-17.
  19. Di Yala terdapat sebuah pergerakan pemisah Patani yang kembali aktif pada 2004 setelah lama berdiam diri.
  20. Semua objek mempunyai tenaga dalaman yang berkaitan dengan pergerakan rawak atom dan molekul dalam jirim.
  21. Bekas duta AS Richard Holbrooke menyatakan konflik ini akan menggalakkan pergerakan pemisah di bekas Rusia
  22. Setiap pergerakan individunya diuji untuk beberapa hari berturutan, dalam lima kedudukan dan pada tiga suhu.
  23. Ini disebabkan pergerakan tentera Jepun tidak dapat dikesan kerana mereka bergerak dalam keadaan sunyi radio.
  24. Usaha-usaha berdarah untuk membendung pergerakan kemerdekaan ini kemudian dikenali sebagai 'tindakan polis' .
  25. Pada 1973, mesyuarat diadakan di Algiers menyaksikan pergerakan ini berhadapan dengan realiti ekonomi terkini.
  26. Era 1860an telah menyaksikan kebangkitan semangat nasionalisme rakyat Finland dan kelahiran pergerakan Fennomans.
  27. Teori mengatakan pada akhir Zaman Devon, pergerakan plat tektonik mengakibatkan perubahan besar pada alam sekitar.
  28. Pada tahun 1920, pergerakan hak wanita menjayakan pindaan perlembagaan yang memberikan hak mengundi kepada wanita.
  29. Sukarno merupakan ketua sebuah pergerakan kemerdekaan Indonesia, Partai Nasional Indonesia yang diasaskan pada tahun 1927.
  30. Oleh kerana bangunan ini terlalu panjang, banyak travelator dipasang dalam balai ini untuk membantu pergerakan para penumpang.
  31. Tentera Jepun turut menggunakan infantri berbasikal dan kereta kebal ringan, yang membenarkan pergerakan pantas melalui hutan.
  32. Hujan lebat yang turun sejak 3 pagi menyukarkan pergerakan dan sehingga 6.30 pagi, stadium masih belum dipenuhi oleh pengunjung.
  33. Ini berbeza dengan astrologi, pseudosains yang cuba untuk meramal takdir seseorang dengan mengikuti pergerakan planet dan bintang.
  34. Gua Niah terbentuk sebagai terumbu karang pada akhir Miocene sebelum pergerakan bumi yang mengangkatnya dan dihakis membentuk gua.
  35. Kesan pergerakan glasier boleh dilihat di kawasan Pinausok Gravel iaitu satu tempat yang terletak di antara Kundasang dengan Ranau.
  36. Untuk bergerak kemana-mana, cacing ini perlu bersentuhan dengan objek pepejal, pergerakan mengelupurnya tidak sesuai untuk berenang.
  37. Perselisihan faham berkenaan politik pemulihan membawa kepada kebangkitan pergerakan liberal, yang menuntut perpaduan dan kebebasan.
  38. Setiap pergerakan akan diikuti oleh dengan penembusan yang dalam ke barisan hadapan musuh, sekali lagi dengan daya geraknya yang tinggi.
  39. Muzik semakin berupa kaji diri (melalui pergerakan penyanyi-penggubah lagu) serta bebas tanpa kerunsingan dengan kebangkitan muzik disko.
  40. Ini digambarkan dalam ilmu mekanik klasik, yang mana pergerakan jasad diterangkan melalui kedudukan dan halajunya ketika masa berubah-ubah.
  41. Berleluasanya pergerakan budaya saingan yang didorong oleh penentangan terhadap perang Vietnam, nasionalisme kulit hitam, dan revolusi seks.
  42. Tambahan lagi, sesetengah tingkah-laku seperti tindak reflex dan pergerakan asas, boleh dilakukan di bawah kawalan saraf tunjang semata-mata.
  43. Buat pertama kalinya warna hitam, merah dan emas dipilih bagi mewakili pergerakan ini, yang kemudiannya menjadi warna-warna kebangsaan Jerman.
  44. Kebangkitan Besar Kedua yang bermula sekitar tahun 1800, menjadikan evangelikalisme penggerak pergerakan pembaharuan seperti faham penghapusan.
  45. Dalam sains komputer, permainan boleh dilihat sebagai penggelintaran ruang keadaan , dan pergerakan diwakilkan ke atas suatu pepohon gelintaran.
  46. Sekarang, pemerhatian Percival Lowell telah dikatakan tersesat dan dilabelkan sebagai paritan lama akibat pergerakan air pada zaman dahulu-kala.
  47. Pada 1 Februari, 2005, Gyanendra melucutkan seluruh tampuk kerajaan lalu mengambil alih segala kuasa eksekutif untuk menumpaskan pergerakan Maois.
  48. Pada awal dan pertangahan abad ke-20, ahli akademik dan pemimpin Sumatera termasuk pada tokoh-tokoh penting dalam pergerakan kemerdekaan Indonesia.
  49. Ada yang bergerak menggunakan flagella, manakala sesetengah spesis tidak mempunyai mekanisma pergerakan aktif dan bergantung kepada pergerakan meluncur.
  50. Penakrifan semula ini adalah tidk setadig dengan Hukum pergerakan Newton pertama, dan tidak boleh diambil kira bagi geometri Euclid dalam kerelatifan khas.
  51. Dalam pergerakan patriotik menentang penjajah melawan Hyksos, ketaatan kepada bangsawan tempatan menjadi lemah dengan itu melemahkan kuasa bangsawan tempatan.
  52. Keputusan ini tidak dipersetujui oleh ibu bapa dan pergerakan pendidikan Cina yang diwakili oleh Don Zong, Jiao Zong dan pertubuhan masyarakat Cina yang lain.
  53. Krohcol, singkatan daripada perkataan Kroh Column, melibatkan pergerakan satu pasukan kecil dari Kroh ke wilayah Thailand untuk menyekat kemaraan Tentera Jepun.
  54. Bagi permainan di antara dua pemain, graf minimaks diperolehi di mana diandaikan setiap pemain akan melakukan pergerakan yang paling menguntungkan masing-masing.
  55. EFE adalah sama dengan hukum graviti Newton dalam kes-kes pengehadan bagi medan kegravitian lemah dan pergerakan yang perlahan berbanding dengan kelajuan cahaya.
  56. Justifikasi bagi penciptaan kerelatifan am datang dari prinsip kesetaraan, yang meyatakan yang pencerap yang jatuh bebas adalah yang berada dalam pergerakan inersia.
  57. Berikutan pergerakan demokrasi pada tahun 2006, raja bersetuju untuk menyerahkan kuasa kembali kepada rakyat dan memulihkan Dewan Perwakilan Rakyat pada 24 April 2006.
  58. Pasukan ini kemudiannya diberikan gelaran Anderson Force dan memulakan satu pergerakan sambil tempur ke arah pertahanan sekunder yang telah disediakan di Parit Sulong.
  59. Pada akhir abad ketujuh belas SM pemerintah selatan Mesir melancarkan pemberontakan terhadap Hyksos, pergerakan yang kemudiannya disertai oleh keseluruhan rakyat Mesir.
  60. Paderi Martin Luther telah menerbitkan 95 Dalil-dalil pada tahun 1517 yang mencabar amalan-amalan Gereja Katolik Rom, sekaligus mencetuskan pergerakan Reformasi Protestan.
  61. Aplikasi pengaliran elektrik ini dinamakan sebagai Kesan Tesla berdasarkan pergerakan tenaga yang melalui ruang dan jirim yang tidak pula menggunakan voltan pada konduktor.
  62. Di Burma, pasukan Chindit memberikan dimensi baru peperangan apabila menyusup jauh di belakang barisan hadapan menggunakan perbekalan udara untuk memyokong pergerakan mereka.
  63. Hari Buruh Antarabangsa juga merupakan cuti antarabangsa yang diraikan pada 1 Mei dalam memperingati kejayaan pergerakan buruh pada 1886 Mogok Haymarket di Chicago, Illinois.
  64. Tentera Ionian yang melarikan diri memberitahu pihak Greeks mengenai pergerakan tentera Parsi, sebelum subuh 12 Ogos, termasuk maklumat bahawa pasukan berkuda telah berlepas.
  65. Akan tetapi sebenarnya hari ini disebut juga sebagai Hari Pekerja Antarabangsa, yang mana ia merupakan peringatan tentang kejayaan ekonomi dan sosial bagi pergerakan pekerja.
  66. Dengan penggunaan pengabstrakan dan penaakulan logik, matematik berevolusi dari pembilangan, pengiraan, pengukuran, dan kajian sistematik terhadap bentuk dan pergerakan objek fizikal.
  67. Kadang kala ia tidak nampak dilihat tetapi dalam fenomena lain seperti pergerakan objek, lampu terpasang atau tertutup dengan sendiri, bunyi, dll, yang tidak mempunyai penjelasan logik.
  68. Serentak dengan pergerakan masuk Krohcol ke wilayah Thailand, satu pasukan lain askar mekanis masuk ke wilayah Thailand dan bertahan di Sadao tetapi diserang oleh pasukan kereta kebal Jepun.
  69. Tiga rencana daripada siri ini telah diiktirafkan sebagai yang teragung dalam sejarah fizik, yakni kertas-kertas kerja yang mengenai kesan fotoelektrik, pergerakan Brown dan teori relatif khas.
  70. Kita cenderung untuk menganggap tumbuhan sebagai organisma multicellular, eukaryotic yang biasanya tidak mempunyai organ deria atau pergerakan terkawal dan lengkap dengan akar, batang, dan daun.
  71. Saka ini boleh digunakan bagi membantu pemiliknya dalam kerja seharian, seperti bertani, memburu dll. Sebagai contoh saka telinga, membolehkan tuannya mendengar pergerakan haiwan semasa memburu.
  72. Cara layanan pihak yang menang terhadap Republik Weimar selepas Perang Dunia I, dan kemelesatan besar ekonomi menyebabkan pergerakan pelampau nasionalis NSDAP Adolf Hitler merebut kuasa di Jerman.
  73. Dipengaruhi beberapa pergerakan revolusi di Eropah yang berjaya menubuhkan sebuah Republik di Perancis, para intelektual dan orang-orang awam memulakan Revolusi-revolusi 1848 di negeri-negeri Jerman.
  74. Mesyuarat ketiga diadakan di Lusaka ialah antara perhimpunan yang paling penting dalam sejarah NAM kerana pada tahun ini pergerakan ini menubuhkan organisasi untuk membantu hubungan ekonomi dan politik.
  75. Pihak Jepun juga menggunakan infantri berbasikal dan kereta kebal ringan, yang membenarkan pergerakan pantas pasukan mereka melalui darat dan melalui muka bumi yang diselitupi hutan hujan tropika yang tebal.
  76. Persamaan pembezaan memainkan peranan penting dalam pemodelan hampir kesemua proses fizik, teknik ataupun biologi, daripada pergerakan cakerawala, dan reka bentuk jambatan sehinggalah interaksi antara neuron.
  77. Di sebelah sayap kiri pula, pergerakan komunis seperti Liga Spartacus, mahu memansuhkan sistem yang mereka anggap sebagai "pemerintahan kapitalis" dengan sistem komunisme majlis yang dipanggil "Rxterepublik".
  78. Minneapolis dengan ketuanan putih, menegaskan, mengambil bahagian dalam penghapusan perbezaan dan hak-hak sivil pergerakan Afrika-Amerika, dan pada tahun 1968 adalah tempat kelahiran Pergerakan Amerika Indian.
  79. Contoh bakteria yang menggunakan pergerakan meluncur adalah myxobacteria, suatu kumpulan bakteria yang unik yang boleh bergabung untuk membentuk struktur pembiakan pelbagai-sel (multicellular fruiting bodies).
  80. Perkhidmatan keretapi ini adalah menguntungkan dan telah memudahkan pergerakan penduduk serta barangan di samping menggalakan pertumbuhan ekonomi melalui pembukaan ladang-ladang kelapa di sepanjang koridor rel.
  81. Ia memainkan peranan untuk merancang,pembangunan, penggubalan dasar, bantuan dan latihan bersama/gabungan, pergerakan dan pengangkutan bersama/gabungan, penyelarasan dan pengurusan sumber-sumber logistik di dalam ATM.
  82. Menurut beberapa teori, penutur-penutur bahasa Melayu berasal daripada golongan Austronesia yang datang sejak 2500 SM dari daerah Yunan dalam beberapa bentuk gelombang pergerakan manusia dan menduduki wilayah Asia Tenggara.
  83. Sebuah pergerakan hak awam yang dilambangkan dan dipimpin oleh kaum Amerika Afrika seperti Rosa Parks, Martin Luther King, Jr., dan James Bevel, menggunakan cara tanpa keganasan untuk melawan pengasingan dan diskriminasi kaum.
  84. Sebaliknya, pada penghabisan dekad ini, pergerakan kewanitaan telah membantu mencapai keadaan bekerja yang lebih baik untuk kaum wanita dan environmentalisme telah pun menjadi perjuangan yang utama di Amerika Syarikat dan Eropah.
  85. Sebagai contoh, kejutan letupan dan masalah tekanan pascatrauma (post-traumatic stress disorder) merupakan telah dipolitikkan di Amerika Syarikat; demikian juga kecederaan pergerakan berulang (repetitive motion injury) di Australia.
  86. Pemimpin Spartan bersetuju untuk membantu, tetapi mereka sedang meraikan perayaan keagamaan yang melewatkan pergerakan tentera mereka ke utara sehingga bulan penuh berikutnya, pada malam 11-12 Ogos, sedangkan ketika itu hanya 5 Ogos.
  87. Pada 23 April, selepas sembilan gempa mengisyaratkan pergerakan magma, hampir 600 orang penduduk tua dan bayi di lereng gunung dipindahkan, dan sebahagian rumah mereka diambil alih oleh pelancong-pelancong yang ditarik ke kawasan itu.
  88. Kelengkapan Wii itu didatangkan dengan sistem kawalan sensitif pergerakan apabila ia berkesan dalam udara sekeliling seperti menggunakannya sebagai raket tenis, kayu golf, senjata dan malah pedang bergantung kepada jenis permainannya.
  89. Selain itu, peranan yang dimainkan oleh para cendekiawan bersama dengan semangat bangga orang Minang dengan identiti mereka menjadikan Tanah Minangkabau, iaitu, Sumatra Barat, sebagai sebuah kuasa utama dalam pergerakan kemerdekaan di Indonesia.
  90. Menurut pad COSC, satu kronometer adalah jam ketepatan-tinggi yang mampu mempamerkan ketika dan merumahkan satu pergerakan yang telah diuji lebih beberapa hari, dalam berbagai kedudukan, dan pada suhu berlainan, oleh perasmi, badan neutral (COSC).
  91. Pertempuran di sepanjang sempadan Sierra Leone dan Liberia serta pergerakan pelarian telah mengakibatkan gangguan ekonomi yang utama, dan memburukkan lagi keyakinan pelabur, dengan syarikat-syarikat pelombongan asing mengurangkan kakitangan ekspatriatnya.
  92. Aspek penglihatan hantu boleh dijelaskan melalui fisiologi: penglihatan sisi amat sensitif mengesan pergerakan, tetapi tidak bagi warna atau memfokos bentuk; dengan itu, tirai yang bergerak atau sebarangpergerakan diluar penglihatan fokus boleh menghasilkan ilusi bentuk.
  93. Cawangan ini bertanggungjawab untuk merancang dan menggubal dasar-dasar logistik untuk mencapai sistem logistik yang efektif dan efisien merangkumi bidang-bidang pergerakan dan pengangkutan, sumber material, kejuruteraan,bekalan, stor ordnans, peralatan pengswastaan dan perumahan ATM.
  94. Persamaan pembezaan biasa muncul dalam pergerakan objek langit ; pengoptimuman berlaku dalam pengurusan portfolio; algebra linear berangka adalah penting untuk analisis data; persamaan pembezaan stokastik dan rantai Markov adalah keperluan utama dalam merangsang sel untuk perubatan dan biologi.
  95. Kegagalan Krohcol boleh dikesan kepada kelewatan 12 jam dalam membuat keputusan untuk melancarkan Krohcol oleh pemerintah tertinggi Robert Brooke-Popham dan salah tafsir Duta Britain ke Thailand Sir Josiah Crosby yang menyatakan pihak berkuasa Thailand tidak akan menentang pergerakan Tentera British.
  96. Ini merupakan pemahaman umum yang telah menjadi dasar environmentalisme, yakni pergerakan politik, sosial dan falsafah yang luas dan yang menyokong pelbagai tindakan dan dasar untuk melindungi apa-apa alam semula jadi yang tinggal, atau mengembalikan serta mengembangkan peranan alam semula jadi di persekitaran ini.
  97. Pada tahun 1887, ujikaji Michelson-Morley, menggunakan interferometer bagi cuba mengesan perbezaan dalam kelajuan cahaya disebabkan oleh pergerakan Bumi berbanding aether, mendapat hasil sifar yang mashyur, membuktikan bahawa tidak terdapat perantaraan statik, meluas di angkasa dan di mana Bumi bergerak melaluinya seperti angin.
  98. Musim-musim tropika dikuasai oleh pergerakan jalur hujan tropika yang berulang alik di antara tropika utara dan selatan sepanjang setahun, menyebabkan timbulnya musim-musim kemarau dan tengkujuh, tanpa kebezaan suhu dan kepanjangan siang ketara yang menandakan pola musim bunga, panas, luruh dan sejuk yang terdapat di kawasan luar tropika.
  99. Kereta kebal direka dan digunakan pertama-kalinya oleh British dalam Perang Dunia I untuk memecahkan kebuntuan peperangan kubu parit, dan mereka terlibat secara beransur-ansur untuk menjalankan tugas asal pasukan berkuda di medan perang: dengan sama ada serangan posisi rusuk dengan pergerakan pantas atau menembusi pertahanan dengan pemusatan yang besar.
  100. Pada tahun 1998, sebuah pergerakan politik yang dikenali sebagai Reformasi bergiat di bandaraya ini, berikutan pemecatan bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim, di samping mencetuskan berkali-kali perarakan bantahan sehingga tahun 1999, yang mana para penyokong Anwar menyesakkan jalan-jalan untuk menggesa pembaharuan dalam pentadbiran kerajaan, antara lainnya.
  101. Pada tahun 1861, setelah banyak mengharungi peperangan dengan kuasa-kuasa asing, barulah lahirnya sebuah pergerakan penyatuan Itali yang terdiri daripada bekas jajahan atau naungan empayar asing di bawah sebuah pemerintahan beraja, berkat usaha nasionalis dan monarkis Itali yang taat setia kepada Wangsa Savoia untuk menubuhkan sebuah negara bersatu yang meliputi seluruh Semenanjung Itali, sehingga mampu mencabar kekuasaan empayar Habsburg.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...