Saturday 6 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "meletakkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "meletakkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Orang-orang Jepun meletakkan nilai yang tinggi kepada pedang.
  2. Pada tahun 1722, Raja Kecil terpaksa meletakkan takhta kerana pengaruh Bugis.
  3. Para sarjana meletakkan bahasa Mesir kepada enam pembahagian mengikut kronologi:
  4. Pihak berkuasa meletakkan kampung kejiranan dalam keadaan berjaga-jaga dan bersedia.
  5. Tiga tahun kemudian, beliau meletakkan jawatan untuk menumpukan masanya kepada UMNO.
  6. Ia meletakkan abu cendawan magnitud pada kira-kira 285 km persegi dan batu-batu panas.
  7. Chin Peng berjanji meletakkan senjata jika PKM diiktiraf dan kebebasan mereka tidak disekat.
  8. Gabungan ini menahan kaum bangsawan dan meletakkan asas bagi keamanan yang tiada tandingnya.
  9. Pallavas meletakkan pada mohor mereka, Ganga dan Yamuna, diketahui sebagai lambang Vakataka.
  10. Pihak Berikat tidak mempunyai kereta kebal, yang meletakkan mereka dalam keadaan kurang baik.
  11. Hal tersebut meletakkan Sumatera sebagai pulau yang keempat paling padat penduduknya di dunia.
  12. Namanya dipilih oleh ayahandanya yang juga meletakkan sejenis kotak kayu di tepi bantal anaknya.
  13. Pada tahun 1979, bekas-bekas tentera Australia telah meletakkan tanda peringatan yang berbunyi:-
  14. Dalam surat tersebut, Abdullah menyatakan hasrat untuk meletakkan Perak di bawah naungan Inggeris.
  15. Ini sekali gus meletakkan agama Islam sebagai agama kedua paling ramai penganutnya selepas Kristian.
  16. Beliau meletakkan jawatan setelah permintaan beliau untuk kenaikan gaji kepada USD25 seminggu ditolak.
  17. Pihak Berikat tidak juga mempunyai kereta kebal dan hakikat ini meletakkan mereka dalam kedudukan yang lemah.
  18. DBKL meletakkan perintang untuk menghalang peserta daripada menyertai perhimpunan duduk bantah oleh Bersih itu.
  19. Tradisi mistik dalam Islam meletakkan keseronokan kesyurgaan ini dalam konteks kesedaran yang amat terhadap Allah.
  20. Soviet meletakkan pagar kawat berduri di sekeliling perimeter Berlin Barat pada tahun 1953, tetapi tidak di Vienna.
  21. Maka bagi mereka yang menentang hukuman mati, mereka meletakkan nilai "sayang kepada nyawa" di atas nilai keadilan.
  22. Iago meletakkan sapu tangan tersebut di inapan Cassio sebagai bukti bahawa Cassio berhubungan sulit dengan Desdemona.
  23. Papan tanda yang didirikan oleh kementerian pelancongan meletakkan tarikh yang salah 1941 dan ejaan Australia yang salah.
  24. Dengan itu, Aristotle meletakkan asas bagi apa yang akhirnya berkembang kepada kaedah saintifik beberapa abad kemudiannya.
  25. Pada tahun 1978, beliau meletakkan jawatan untuk menjadi ahli parlimen Kepala Batas di Seberang Perai Utara sehingga kini.
  26. Timbalan Perdana Menteri ke-5, Tun Musa bin Hitam merupakan Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang pertama meletakkan jawatan.
  27. Arroyo menyertai masyarakat sivil, dan bersama-sama dengan ramai orang Filipina, mendesak Presiden Estrada meletakkan jawatan.
  28. Pada mulanya Bournemouth bergelut dalam Football League, tetapi akhirnya meletakkan diri mereka sebagai kelab Divisyen Ketiga.
  29. Ulama-ulama salaf lebih cenderung kepada pandangan Mazhab Syafie iaitu sahnya kanak-kanak menjadi Imam dengan meletakkan syarat:
  30. Sebaliknya mereka membina tiang yang dikenali sebagai kelirieng ketinggian 50 meter untuk meletakkan pemimpin kesayangan mereka.
  31. Arsenal juga mempunyai purata liga tertinggi penamat kedudukan untuk tempoh 1900-1999, dengan liga purata meletakkan sebanyak 8.5.
  32. Sebagai contoh, seseorang samurai yang memasuki rumah seseorang perlu memikirkan cara meletakkan pedang bersarungnya semasa melutut.
  33. Pada tahun 1849 atau 1850, sultan Selangor ketika itu, Sultan Muhammad Shah meletakkan jajahan Kelang di bawah jagaan Raja Abdullah.
  34. Pada tahun 1840, pihak British dan puak Maori menandatangani Perjanjian Waitangi yang meletakkan negara itu di bawah Empayar British.
  35. Namun yang jelas mazhab Shafie yang menjadi ikutan majoriti umat Islam di negara Asia tidak meletakkan bahawa suara wanita adalah aurat.
  36. Perhimpunan pemuda UMNO di Stadium TPCA ini mendesak Lee Kim Sai selaku Timbalan Presiden MCA dan Menteri Buruh mestilah meletakkan jawatan.
  37. Susulan promosi, Leicester meletakkan diri mereka dalam Liga Perdana dengan empat musim berturut-turut menduduki sepuluh teratas dalam liga.
  38. Ia juga meletakkan Petronas sebagai syarikat perbadanan ke-13 paling banyak membuat keuntungan di dunia dan yang paling banyak keuntungan di Asia.
  39. Hampagas tinggi hingga amat tinggi menghapuskan halangan udara, membenarkan pancaran zarah untuk meletakkan atau menghilangkan bahan tanpa pencemaran.
  40. rampasan kuasa pada tahun 1997 meletakkan kuasa mutlak kepada Perdana Menteri Hun Sen dan Parti Rakyat Kemboja yang masih berkuasa setakat tahun 2015.
  41. Pada Ogos 1951, suatu krisis di dalam UMNO memaksakan Datuk Onn meletakkan jawatan sebagai presiden parti dan Tunku dilantik sebagai presiden yang baru.
  42. Pada pertengahan zaman Heian, mereka telah menggunakan perisai dan senjata stail Jepun dan meletakkan asas kepada bushido, kod etik mereka yang terkenal.
  43. Kompleks Istana Negara Baru ini dibangunkan di atas tanah seluas 241.3 ekar yang dibahagikan kepada empat sayap dan termasuk kawasan meletakkan kenderaan.
  44. United Kingdom meletakkan kawasan Uganda di bawah piagam Syarikat Afrika Timur British pada tahun 1888, dan memerintahnya sebagai naungan sejak tahun 1894.
  45. Adalah ketika itu bahawa kuasa-kuasa besar Perancis, Britain dan Itali meletakkan kewangan Tunisia di bawah kuasa pentadbiran melalui perjanjian antarabangsa.
  46. Mignolet meletakkan persembahan cemerlang sekali lagi ketika menentang Arsenal, dan Sunderland seri 1–1 selepas Darren Bent mengikat kedudukan pada minit ke 95.
  47. Beliau mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri pada 15 Mei 1981 atas sebab kesihatan dan diambil alih oleh timbalannya, Dato' Seri Dr.
  48. Catan merupakan perbuatan meletakkan pigmen pewarna terlarut dalam pelarut dan agen pengikat (gam) kepada permukaan (sokongan) seperti kertas, kanvas atau dinding.
  49. Selepas beliau meletakkan jawatannya sebagai Perdana Menteri, beliau masih aktif dalam pertubuhan-pertubuhan kebajikan seperti Tabung Mata dan ISIS semasa hayatnya.
  50. terutama sekali apabila pembuat peta Siam telah bertindak meletakkan batu tanda (beacon) antara Bukit Jeli dengan Sungai Buloh tanpa persetujuan Suruhanjaya Biritsh.
  51. de Ataxde yang mempunyai dendam terhadap Pereira enggan mengiktirafkan pangkat Xavier sebagai Nuncio dan memaksa Pereira untuk meletakkan jawatan sebagai Duta Besar.
  52. Sebagai perlindungan tambahan, wanita mengandung akan meletakkan gunting atau kacip pinang di bawah bantal, kerana Penanggalan dikatakan takut benda-benda tajam ini.
  53. Di dalam bilik ini masyarakat Bidayuh lazimnya meletakkan barang-barang peribadi milik keluarga dan keturunan mereka seperti gong, tempayan, tembikar dan sebagainya.
  54. Satu kajian yang dijalankan oleh ECA International pada tahun 2011 meletakkan Oslo sebagai bandar kedua paling mahal di dunia untuk perbelanjaan hidup selepas Tokyo.
  55. Oleh sebab cadangan itu ditentang, beliau meletakkan jawatan sebagai presiden UMNO apabila persidangan Majlis Mesyuarat Agung Keenam diadakan pada 25 hingga 26 Ogos 1951.
  56. Maka kesimpulannya, dari segi analisis hierarki nilai, mereka yang menyokong hukuman mati, sebenarnya telah meletakkan nilai keadilan di atas nilai "sayang kepada nyawa".
  57. Walau bagaimanapun, tekanan kewangan menyebabkan beliau meletakkan jawatan pada akhir musim 1991–92 dan dia menyertai bekas kelabnya, West Ham United sebagai jurulatih.
  58. Pada 25 April 2011, Rodgers berjaya meletakkan Swansea di kedudukan kalah mati untuk layak ke Liga Perdana, dengan kemenangan 4-1 menentang Ipswich Town di Liberty Stadium.
  59. Terus menerus, tidak terputus walau sehari jua pun, beliau memegang jawatan dalam UMNO selama 42 tahun sehingga saya meletakkan jawatan Timbalan Presiden pada 30 Oktober 1993.
  60. Persidangan Pihak Berikat di Bretton Woods dan Yalta menggariskan sistem pertubuhan antarabangsa baru yang meletakkan AS dan Kesatuan Soviet sebagai tumpuan utama hal ehwal dunia.
  61. Fellatio bermakna seorang lelaki atau wanita meletakkan mulutnya ke dalam kelenjar zakar dan mengulumnya dengan lidah, juga meraba tangan mereka pada keseluruhan zakar lelaki itu.
  62. Banyak juga bandaraya besar yang meletakkan sepohon pokok Krismas di tempat-tempat awam, seperti di Trafalgar Square di London, Times Square di New York dan Martin Place di Sydney.
  63. Johnstone mendapatkan penyerang baru memaksa pengurus pasukan meletakkan Ferguson dalam perlawanan menentang Rangers, yang mana beliau menjaringkan hatrik untuk mengejutkan Rangers.
  64. Arroyo meletakkan jawatannya dalam Kabinet pada Oktober 2000, dan menjauhkan diri daripada Presiden Estrada yang telah dituduh kerana rasuah oleh seorang bekas penyokong politiknya.
  65. Dualisme memerlukan kita menerima bahan atau ciri-ciri bikan fizikal ke dalam ontologi kita, satu langkah yang meletakkan dualisme dalam konflik jelas dengan pandangan dunia saintifik.
  66. Namun begitu, penemuan terbaru oleh sejarawan terhadap DNA bangsa melayu meletakkan melayu sebagai bangsa tertua didunia selepas letusan Gunung Toba dengan usia DNA sekitar 60, 000 tahun.
  67. Jika partinya kehilangan undi percaya, Perdana Menteri boleh meletakkan jawatan , tetapi lebih kerap dengan meminta Gabenor Jeneral untuk membubarkan parlimen dan pencetus pilihan raya umum.
  68. Beliau pernah dilantik sebagai Menteri Besar Johor pada 1 Jun 1947 tetapi beliau telah meletakkan jawatan tiga tahun kemudian iaitu pada 18 Mei 1950 untuk menumpukan perhatiannya kepada UMNO.
  69. Isteri Guru, Mata Sundri, kemudian tampil ke hadapan lalu meletakkan beberapa hablur gula ke dalam air suci atau amrit sebagai peringatan bahawa kekuatan mesti diimbangi dengan kebaikan resmi.
  70. Tetapi jika dijelaskan sebagai perbuatan hantu, masyarakat dapat berusaha untuk menghindarkan gangguan hantu tersebut melalui jampi atau amalan seperti meletakkan daun mengkuang pada tiang rumah.
  71. Pada 22 Februari 1991, selepas separuh musim dijalankan, Kenny Dalglish mengumumkan hendak meletakkan jawatan pengurus Liverpool dengan alasan tidak lagi berupaya menanggung tekanan sebagai pengurus.
  72. Sebagai sebahagian daripada projek lima tahun untuk memasang alat pelampung tsunami di sekitar kepulauan Indonesia, kerajaan itu telah meletakkan dua alat tersebut di samping pulau Sumatra tahun lalu.
  73. Kemudian pada zaman Pembaharuan , orang-orang Eropah telah memperkenalkan idea tanglung di puncak kubah, dan juga meletakkan kubah di atas suatu struktur bulat (seperti silinder) supaya ia kelihatan lebih tinggi.
  74. Cubaan berbeza bagi menyelaras kepelbagaian clade kordata kepada kumpulan lebih kecil, sesetengahnya dengan dan sesetengahnya tanpa taxa paraphyletik, telah meletakkan pengelasan vertebrat dalam keadaan huru-hara .
  75. Sementara ramai yang masih tertanya-tanya siapa yang mempunyai kuasa untuk membubarkan kesatuan berkenaan, pada 25 December 1991, Gorbachev meletakkan jawatan president USSR dan memberikan kuasa kepada Boris Yeltsin.
  76. Disebabkan kutub ini terletak di tengah-tengah lautan, sangat mustahil bagi manusia untuk meletakkan tanda lokasi Kutub Utara, berbeza dengan Kutub Selatan yang mempunyai titik Ceromonial dan titik Geografi yang ditanda.
  77. Beliau telah merevolusikan taktik dan sistem latihan, bersama-sama dengan pemain-pemain terkemuka seperti Alex James dan Cliff Bastin, meletakkan asas kepada dominasi kelab tersebut dalam bolasepak Inggers pada tahun 1930-an.
  78. Oleh sebab piawaian Cakera Blu-ray meletakkan lapisan rakaman data agak rapat pada permukaan cakera, cakera-cakera awal amat terdedah pada pengotoran dan calar dan terpaksa dilitupkan dalam kartrij plastik untuk perlindungan.
  79. Di sebalik status sebagai salah satu negeri di Malaysia yang diiktiraf di peringkat antarabangsa, Filipina meletakkan tuntutan yang sangat aktif terhadap bahagian timur Sabah, di mana Malaysia telah menolak ia sebagai "bukan isu".
  80. Selepas rampasan kuasa jatuh pada minggu yang berikutnya, Akayev dan Naib Presiden, German Kuznetsov, mengumumkan peletakan jawatan mereka daripada Parti Komunis Kesatuan Soviet , dan semua ahli biro dan sekretariat meletakkan jawatan.
  81. Selepas menawan kota tersebut, pihak Belanda membaiki dan mengubah suai, dan meletakkan jata mereka di atas pintu pagar yang masih kekal sehingga kini pada Porta de Santiago, satu-satunya pintu yang terselamat, dengan ukiran "Anno 1670".
  82. Pada 11 Mei 1661, perjanjian perkahwinan antara Charles II dari England dan Catarina dari Braganza, puteri Raja Joxo IV of Portugal, meletakkan pulau-pulau Mumbai di bawah penguasaan Empayar British, antara hantara Catarina kepada Charles.
  83. Walpole menetapkan bahawa tiada menteri selain daripada dirinya boleh mempunyai sebarang urusan peribadi dengan Raja, dan juga ketika Kabinet bersetuju dengan sesuatu dasar, semua menteri harus mempertahankanya di khalayak ramai atau meletakkan jawatan.
  84. Rancangan kerajaan British bergantung terutamanya pada meletakkan angkatan laut yang kuat di pangkalan Tentera Laut Singapura kepunyaan Britain apabila berlakunya sebarang pergeseran dengan musuh, untuk melindungi kepentingan Timur Tengah British dan laluan ke Australia.
  85. Bangsawan dari keturunan ini terlibat dalam perselisihan Kesultanan Johor-Riau pada awal abad ke-18, akhirnya meletakkan sokongan penuh mereka kepada Sultan Abdul Jalil dari wangsa Bendahara terhadap penuntut yang mengaku waris dari keturunan Malaka-Johor, iaitu Raja Kecil.
  86. Cetakan semula (1757) pada memoir ini meletakkan aksiom kesilapan yang positif dan negatif adalah barangkali sama, dan adanya sesetengah had assignable dalam mana setiap kesilapan mungkin gugur; kesilapan berlanjutan dibincangkan dan sebuah lengkung kebarangkalian diberikan.
  87. Jika pilihan raya umum memberikan sebuah parti pembangkang kejamakan kerusi, Perdana Menteri keluar boleh cuba untuk memenangi sokongan pihak lain untuk mengekalkan kuasa atau bolehmeletakkan jawatan dan membenarkan parti yang memenangi paling kerusi untuk membentuk kerajaan.
  88. Penting bagi mengetahui bahawa meskipun Protestan dan Kristian Evangelikal aliran utama percaya kewujudan hantu secara prinsip , mereka tidak mempercayai hantu (sebagai semangat orang mati) danmeletakkan hantu ganas, seperti poltergeist, kepada tindakan jembalang, sama seperti Islam.
  89. Apabila merujuk kitab hadis yang muktabar seperti Sahih Bukhari, Imam Bukhari meriwayatkan hadis-hadis daripada Abu Hurairah dan Aisyah tentang kelebihan "Haji Mabrur", Manakala Imam Muslimmeletakkan perbincangan haji yang diterima di dalam bab "Iman kepada Allah Taala seafdal-afdal amalan".
  90. Selepas layak ke perlawanan separuh akhir play-off League One pada musim 2010-11, dan berada di pertengahan liga pada musim 2011–12, Bournemouth memenangi promosi ke Championship pada akhir musim 2012–13, meletakkan mereka di dalam liga peringkat kedua hanya buat kali kedua dalam sejarah mereka.
  91. Sebulan kemudian Tentera Laut AS sekali lagi berjaya menghalang pencerobohan Kepulauan Midway dalam Pertempuran Midway, kali ini memusnahkan empat kapal induk Tentera Laut Jepun, yang tidak mampu digantikan oleh industri persenjataan Jepun, sekali gus meletakkan pihak Imperialis Jepun dalam situasi bertahan.
  92. Kehilangan kapal perang meninggalkan tentera laut Amerika Syarikat tiada pilihan kecuali meletakkan keyakinan mereka pada kapal induk dan kapal selam, yang merupakan kebanyakan yang tinggal—dan ini merupakan peralatan dengan mana tentera laut Amerika Syarikat menghentikan dan kemudiannya mengundurkan kemaraan Jepun.
  93. Pada tahun 2002, Presiden Omar Bongo Ondimba meletakkan Gabon di atas peta dengan sungguh-sungguh sebagai destinasi ekowisata penting di masa depan dengan menunjuk lebih dari 11% wilayah nasional sebagai sebahagian sistem taman negara (semuanya ada 13 taman), salah satu daripada perkadaran yang terbesar taman alam di dunia.
  94. Jikalau parlimen meluluskan suatu resolusi tidak keyakinan, atau menolak kelulusan suatu bil penting seperti belanjawan, oleh itu kerajaan harus sama ada meletakkan jawatan supaya sebuah kerajaan berlainan dapat dilantik atau mencari suatu pembubaran parlimen supaya pilihanraya umum baru dapat dijalankan supaya dapat mengesahkan semula atau menolak mandat kerajaan.
  95. Kebanyakan pengurus akan meletakkan sekurang-kurangnya seoranng pemain tengah di tengah padang dengan satu tugasan memecahkan serangan pemain lawan manakala pemain lain akan lebih mahir mencipta gol atau mempunyai tanggungjawab yang serupa bagi serangan atau pertahanan, atau seorang pemain sayap,atau lebih kepada seorang pemain penyerang yang tugas utamanya adalah menyerang.
  96. Dimiliki oleh kerajaan Malaysia sepenuhnya, syarikat ini telah mendapat hak keseluruhan terhadap sumber-sumber minyak dan gas di Malaysia dan diamanahkan dengan tanggungjawab membangunkan dan menambah nilai kepada sumber-sumber tersebut.Fortune Global 500 telah meletakkan Petronas sebagai sebuah syarikat ke-95 terbesar di dunia pada tahun 2008 dan ke-80 terbesar pada tahun 2009.
  97. Bagaimanapun, beliau mengalami serangan yang berterusan bagi kebanyakan tempoh kepresidenannya kerana dikatakan "terlalu lembut terhadap Komunisme." Lagi satu masalah politik dalam negeri ketika itu ialah tanggapan bahawa ahli-ahli pentadbirannya terlibat dalam rasuah: beratus-ratus orang yang dilantiknya terpaksa meletakkan jawatan, akibat skandal-skandal kewangan yang berturut-turut.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...