Friday 12 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "mendapatkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mendapatkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Mereka mendapatkan bekalan logam/bijih besi.
  2. Timor Leste berjaya mendapatkan kemerdekaan pada Mei 2002.
  3. Selain itu hantu polong juga digunakan bagi mendapatkan wang.
  4. Selain itu hantu pelesit juga digunakan bagi mendapatkan wang.
  5. Akhiranya, Aguinaldo dan puaknya mendapatkan kuasa dalam Katipunan.
  6. Untuk mendapatkan nutrien yang hilang itu, anda perlu makan vitamin.
  7. Hanya ahli OIC berhak untuk mendapatkan keahlian dalam kesatuan PUOICM.
  8. Untuk mendapatkan ton warna gelap, warna ditindihkan lapisan demi lapisan.
  9. Pemelihara toyol biasanya akan membeli atau memuja untuk mendapatkan toyol.
  10. Bagaimanapun, Dato Onn masih berusaha untuk mendapatkan tempat dalam politik.
  11. Sebahagian besarnya dikatakan tidak mendapatkan nasihat perubatan yang sewajarnya.
  12. Gol ini menyemarakkan semangat Liverpool, dan Vladimir Smicer mendapatkan gol kedua.
  13. Pemelihara Jerangkung biasanya akan membeli atau memuja untuk mendapatkan Jerangkung.
  14. Pemimpin pemberontak ini, Aristagoras, mengembara ke Greece untuk mendapatkan bantuan.
  15. Ahli Farmasi perlu mendapatkan maklumat lengkap supaya nasihat yang betul dapat diberi.
  16. Penjual pula boleh menggunakan wang tersebut untuk mendapatkan barang yang diperlukannya.
  17. Ini membenarkan blastosista mendapatkan pemakanan-pemakanan yang penting daripada wanita.
  18. John dan Ron Yeats dari Scotland dan mendapatkan Roger Hunt, Ian Callaghan dan Gerry Byrne.
  19. Pengunjung boleh mendapatkan kemudahan feri di Jeti Tanjung Gemok yang beroperasi setiap hari.
  20. Logik merujuk kepada turutan cara mendapatkan sesuatu rumusan berasaskan beberapa andaian kukuh.
  21. Pada 1867, Inggeris menjadi semakin agresif dan mula mendapatkan negeri negeri Melayu yang lain.
  22. Mereka cuba mendapatkan pengikut dengan membiayai pembinaan masjid dan madrasah di seluruh dunia.
  23. Permainan video diprogramkan untuk mendapatkan faedah atau ciri-ciri terbaik daripada konsol ini.
  24. Kapal Sepanyol dan Poetugis telah menggunakan pulau Bermuda untuk mendapatkan makanan dan minuman.
  25. Dengan wang, seseorang hanya perlu membayar wang kepada penjual untuk mendapatkan barang berkenaan.
  26. Fungsi dalam contoh di atas boleh digunakan pada sebarang nombor untuk mendapatkan hasil kuasa dua.
  27. Pada 1 April 1937 , Myanmar berjuang untuk mendapatkan pentadbiran berasingan dari British di India.
  28. Perkataan sains datang daripada bahasa Latin, scinetia, yang bermakna mendapatkan ilmu atau maklumat.
  29. Sampai bila pun beta akan cari ikhtiar untuk mendapatkan semula pulau milik Johor itu," titah baginda.
  30. Pada 1977, Sadat menandatangani perjanjian damai dengan Israel untuk mendapatkan balik Semenanjung Sinai.
  31. Ketika itu Tunku Abdul Rahman bercuti selama 53 hari bagi mendapatkan rawatan di sebuah klinik di London.
  32. Alat itu dipegang dekat dengan mata dan objek yang ada di sisi lain lensa disesuaikan untuk mendapatkan fokus.
  33. Banyak pasukan dari berbagai kerajaan yang dikirim ke wilayah ini, demi mendapatkan wilayah yang lebih makmur.
  34. Biasanya ia menghabiskan tempoh masa yang singkat untuk mendapatkan hasil keputusan sama ada menang atau kalah.
  35. Pada masa kini, kebanyakan orang sudahpun berfikiran moden dan akan mendapatkan rawatan di hospital atau klinik.
  36. Sosial sangat perlu dan merupakan cara paling efektif untuk mendapatkan manfaat secara bersama di antara individu.
  37. Pada tahap awal ini, Muslim awam cenderung berkumpul sekeliling orang berilmu dan mendapatkan ilmu daripada mereka.
  38. Setelah lulus dalam bidang ekonomi, Jomo pergi ke Sekolah Kennedy di Harvard untuk mendapatkan MPA pada tahun 1974.
  39. Sejak itu, secara berperingkat FMLN mendapatkan wakil, khususnya dalam Majlis Perundangan dan pemerintahan tempatan.
  40. Toyol biasanya dipelihara dengan tujuan membantu pemiliknya mendapatkan duit dengan mencuri daripada jiran-tetangga.
  41. Justeru, adalah penting bagi pelajar untuk mendapatkan maklumat dari pihak sekolah ketika mengisi borang permohonan.
  42. Hydrocolloid telah mendapatkan kepentingan perdagangan, terutamanya dalam pengeluaran makanan sebagai food additives.
  43. Untuk mendapatkan kesan transparensi, basahkan berus dan celup ke dalam warna yang cair, sapu di atas kertas lukisan.
  44. Hal ini telah memberi kesempatan kepada ahli-ahli politik yang ingin mendapatkan faedah daripadanya dalam pilihanraya.
  45. Disebabkan ini, orang dewasa, yang tidak terancam besar dari batuk kokol, semakin digalakkan untuk mendapatkan vaksin.
  46. Liverpool kembali melawan dan menjaidkan kedudukan 2-1, amsih belum mencukupi kerana perlu mendapatkan kelebihan 2 gol.
  47. Setelah menjalani proses pembersihan kawasan dan penanaman, mereka menghadapi masalah untuk mendapatkan bekalan makanan.
  48. Untuk mengerjakan lombong bijih, Ngah Ibrahim mendapatkan perkhidmatan Kapitan Cina yang membawa kuli dari Negeri China.
  49. Semua usaha manusia untuk mendapatkan kama dan artha sebenarnya adalah satu usaha untuk mencapai Tuhan atau Nikmat Abadi.
  50. Setelah jatuhnya empayar tersebut, maka datanglah berbagai-bagai puak yang bertelagah untuk mendapatkan wilayah di Pannonia.
  51. Pada tahun Saka 605, hari ke 11, paruh terang bulan Waisaka, Sri Baginda naik sampan untuk mendapatkan â€œsiddhayatra” (1).
  52. Bagi menghormati dewa-dewa ini, kuil-kuil dibina ditempat-tempat tersebut dengan tujuan pemujaan bagi mendapatkan pertolongan .
  53. Penjualan konsol ini membolehkan Atari keluar dari beban hutang tetapi gagal untuk mendapatkan pasaran yang lebih dari Nintendo.
  54. Penyandang jawatan pada ketika itu ialah Tun Ghafar Baba telah gagal mendapatkan kuota yang mencukupi bagi mempertahankan kerusi.
  55. Ini membolehkan pemain mendapatkan ekspresi luas dalam pic, kekuatan bunyi dan timbre berbanding flut bersalur (contoh, rekorder).
  56. Dalam usaha untuk mendapatkan semula Tungkal dari tangan orang Jambi, orang Johor telah menghasut penduduk Tungkal untuk memberontak.
  57. Menjelang akhir 1810, gabungan faktor luar dan dalam membolehkan kaum elit Amerika Tengah cuba mendapatkan kemerdekaan dari Sepanyol.
  58. Kejayaan permainan Space Invaders memulakan trend di mana pengeluar konsol cuba untuk mendapatkan hak eksklusif untuk permainan video.
  59. Pegawai perubatan dan undang-undang profesional mengesa mangsa mendapatkan pertolongan untuk melaporkan jenayah dan mendapatkan rawatan.
  60. Warna menjadi gelap apabila dicampurkan dengan warna hitam Jika menggunakan cat air, lebih air dicampurkan untuk mendapatkan warna cera.
  61. Teknik ini juga boleh menggunakan warna yang basah dan disapukan ke atas lapisan warna yang telah kering bagi mendapatkan kesan lut sinar.
  62. Selepas hampir 90 minit mereka mendapatkan sepakan sudut yang telah disempurnakan oleh pemain gantian Teddy Sheringham untuk gol penyamaan.
  63. Seorang lagi ahli matematik Parsi, Omar Khayyam, mengembangkan geometri algebra dan mendapatkan jawapan geometrik umum pada persamaan padu.
  64. Kemudian satu siri ujian statistik akan dijalankan seperti ANOVA, T-test, Spearman dan lain-lain yang berkaitan untuk mendapatkan 'nilai-p'.
  65. Dengan pendapatan hanya USD18 seminggu, beliau perlu bekerja selama 53 tahun untuk mendapatkan jumlah ganjaran seperti yang telah dijanjikan.
  66. Sekiranya terdapat toyol sebenar, tuan toyol boleh mendapatkan wang yang lebih banyak hanya dengan membuat pertunjukkan, tanpa perlu mencuri.
  67. Memenangi Premiership merupakan bahagian pertama untuk mendapatkan Treble, bahagian yang digambarkan Alex Ferguson sebagai yang paling sukar.
  68. Keperluan untuk mendapatkan Imam diklasifikasikan sebagai suatu kepentingan yang diperlukan, namun tidak semestinya merupakan suatu kewajipan.
  69. Dan seperti proses mendapatkan maklumat yang lain, sains bermula dengan pengalaman, dan kemudiannya mendapatkan fakta dan peraturan daripadaya.
  70. Jejantas ini terbuka kepada semua pelawat, semua pelawat yang mahu melawat jejantas atas tujuan rekreasi perlu mendapatkan tiket dan pas lawatan.
  71. Kehadiran mereka telah mempergiatkan bentuk ekonomi tersebut memandangkan mereka mengutip cukai daripada rakyat, memaksa rakyat mendapatkan duit tunai.
  72. Campos keengganan untuk menerima tugas baru dan metodenya mengandungi pemberontakan ke wilayah Oriente membuatnya mendapatkan ejekan di media Sepanyol.
  73. Ia kemudiannya disahkan oleh Sint-Truiden bahawa Sunderland telah mengalahkan PSV Eindhoven, FC Twente dan Udinese untuk mendapatkan tandatangan Mignolet.
  74. Oleh sebab Putera Wales ingin berkahwin dengan balu abangnya, beliau harus mendapatkan keizinan Paus untuk mengelakkan sebarang penghalang persemendaannya.
  75. Negara Slovenia yang wujud pada hari ini telah mendapatkan kemerdekaan pada 25 haribulan Jun 1991 daripada Yugoslavia selepas tamatnya Perang Sepuluh Hari.
  76. Contoh negeri tersebut ialah seperti Bernam, Klang, Selangor, Sungai Ujung, Kedah, dan Patani yang secara sukarela datang mendapatkan nobat daripada Melaka.
  77. Pada musim bunga 1944, Pejabat Kolonial menjemput Sir Harold MacMichael, untuk pergi ke Tanah Melayu untuk mendapatkan tandatangan daripda raja-raja Melayu.
  78. Selepas Alec Lindsay meninggalkan Liverpool, kelab itu mempunyai masalah selama 2 tahun mendapatkan pemain yang berkaliber untuk bermain di posisi bek kiri.
  79. Undang-undang menyatakan bahawa golongan ekspatriat yang menetap, seperti golongan Cina dan Kiribati, boleh mendapatkan kewarganegaraan melalui naturalisasi.
  80. Di sini juga terdapat kafeteria untuk membolehkan pelancong mendapatkan bekalan makanan kerana semua kemudahan di Taman Negara Niah tidak dibenarkan memasak.
  81. Tidak puas hati dengan perlantikan Raja Kecil, bekas Bendahara Abdul Jalil meminta Daeng Parani ketua orang Bugis untuk menolongnya mendapatkan semula takhta.
  82. Bennett sendiri bersama batman nya dan seorang pegawai lain merampas sebuah sampan dan melarikan diri ke Sumatra sebelum mendapatkan pengangkutan ke Australia.
  83. Beliau kemudian mendapatkan Kevin Keegan dalam tahun 1971 dan pasukan yang beliau bawa sejak tahun 1960-an ditukarkan secara perlahan dengan pemain-pemain baru.
  84. United memenangi liga pada tahun 2000 dan 2001 tetapi pihak akhbar melihat musim tersebut sebagai kegagalan kerana mereka tidak berjaya mendapatkan Piala Eropah.
  85. Suharto berjaya mendapatkan pelaburan luar negeri yang besar untuk Indonesia, dan menghasilkan pertumbuhan ekonomi yang pesat, meskipun tidak merata, di Indonesia.
  86. Pada zaman silam, manusia telah mengamalkan kehidupan secara nomad, iaitu sistem pindah tempat tinggal mengikut pemburuan yang dilakukan untuk mendapatkan makanan.
  87. Pada tahun 1966, penduduk cuba mendapatkan lesen untuk mendirikan sekolah swasta di Taipa, satu daripada dua pulau yang merupakan sebahagian daripada wilayah Makau.
  88. Kedua-dua langkah ini adalah penting, kerana kawasan perumahan setinggan orang Cina dianggap sebagai sumber utama bagi PKM untuk mendapatkan maklumat serta makanan.
  89. Ada juga di antara kaki judi nombor ekor yang sanggup melakukan perkara syirik seperti memuja kubur kononnya demi mendapatkan nombor ekor yang dikatakan akan mengena.
  90. Namun begitu, Suruhanjaya Sempadan menyelesaikan perselisihan pendapat ini apabila mereka menggunakan Nautical Chart untuk mendapatkan pengukuran yang lebih sempurna.
  91. Faksi-faksi gerila yang berbeza membentuk Frente Farabundo Martx para la Liberacixn Nacional party (FMLN) untuk mendapatkan kedudukan melalui pilihan raya demokratik.
  92. Harga getah yang semakin meningkat naik dan memuncak pada tahun 1910, mendorong syarikat-syarikat getah melabur dan mendapatkan konsesi tanah bagi tujuan menanam getah.
  93. Dalam Veda sendiri yang merupakan kitab suci umat hindu pelacuran disebutkan sebagai sesuatu yang selain dipantangkan juga akan mendapatkan kutukan sebanyak 7 keturunan.
  94. Giles berpendapat bahawa kesalahan piawai dari anggaran A boleh digunakan untuk mendapatkan bahawa dari estimasi G secara langsung tanpa menggunakan berlipat sama sekali.
  95. Berikutan itu, beberapa syarikat telah menunjuk minat dan Sime Darby adalah yang terhadapan dalam usaha mendapatkan kontrak melaksanakan talian penghantar bawah laut ini.
  96. Kebanyakan orang menerima kaedah ini sebagai cara yang paling boleh dipercayai untuk mendapatkan maklumat mengenai alam, dunia, badan manusia atau binatang dan lain-lain.
  97. TUDM juga mempunyai perancangan untuk mendapatkan 4 buah pesawat sistem amaran dan kawalan udara (AWACS) tetapi tiada keputusan yang dibuat berkenaan dengan pembelian ini.
  98. Beliau juga telah mencipta peranti yang berfungsi sebagai pengulang atau penguat untuk digunakan dalam sistem talian telefon untuk mendapatkan komunikasi yang lebih berkesan.
  99. Keadaan ini tidak berubah dengan kedatangan orang-orang Cina yang juga mendirikan tokong kecil di bawah pokok atau tempat tertentu bagi mendapatkan bantuan tuah kepada mereka.
  100. Sebaliknya, kuil lebih cenderong membantu orang miskin biasa mendapatkan nasib yang lebih baik dengan cara mengekalkan hubungan baik dengan nenek moyang mereka dan kami yang lain.
  101. Bilangan tapak yang besar ini menyebabkan BBC menamakan Guatemala sebagai sebuah destinasi kebudayaan yang teratas di dunia, dan membantunya mendapatkan arus pelancong yang sihat .
  102. Johnstone mendapatkan penyerang baru memaksa pengurus pasukan meletakkan Ferguson dalam perlawanan menentang Rangers, yang mana beliau menjaringkan hatrik untuk mengejutkan Rangers.
  103. Secara tepat dan mudah: penggunaan komputer dan perisian untuk mengubah, menyimpan, melindungi, memproses, memindah, melihat, dan mendapatkan maklumat tanpa mengira tempat dan waktu
  104. Korea Utara dan Korea Selatan telah menandatangani Jun 15 Utara-Selatan Pengisytiharan Bersama pada tahun 2000, di mana mereka berjanji untuk mendapatkan penyatuan semula secara aman.
  105. Pada hari terakhir musim 2010-11, City mengatasi Arsenal untuk tempat ketiga dalam Liga Perdana Inggeris, dengan itu mendapatkan kelayakan terus ke peringkat kumpulan Liga Juara-Juara.
  106. Idea yang utama adalah untuk mendapatkan kerjasama di kedua-dua sektor awam dan swasta, bagi memperkukuhkan lagi kebolehan dan kemampuan negara dalam bidang penyelidikan dan teknologi.
  107. Tentera Jepun melancarkan Kempen Burma untuk memastikan British keluar dari Myanmar tetapi Tentera India British berjaya menyerang semula dan mendapatkan semula Myanmar pada Julai 1947.
  108. Batu bersurat ini telah dijadikan batu keramat oleh penduduk di tepi Sungai Musi bagi mendapatkan kekuatan semasa mereka berlumba perahu dengan para pendayung dari kampung-kampung lain.
  109. Di atas permukaan tanah, batang pokok memberikan ketinggian untuk membenarkan cabang dan ranting berdaun memperolehi kelebihan berbanding tumbuhan lain untuk mendapatkan cahaya matahari.
  110. Selain itu, Overbeck berhasil mendapatkan bantuan kewangan dari Dent bersaudara (Dent brothers - Alfred and Edward) bagi menampung perbelanjaan rancangan yang dirancang untuk Borneo Utara.
  111. Bagaimanapun, ketakstabilan politik nampaknya susah diatasi, dengan berbagai-bagai kumpulan dan puak yang dikatakan dikaitkan dengan jenayah terancang berebut-rebut untuk mendapatkan kuasa.
  112. Pembanci akan melawat ke setiap tempat dan kawasan kediaman seperti yang telah ditetapkan oleh penguasa daerah bancian dan penyelia pembanci untuk menemu ramah penduduk bagi mendapatkanmaklumat.
  113. Kekecewaan ini pernah disuarakan oleh bekas Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Ilyas Din, berikutan kesukaran mendapatkan anggota yang menepati kriteria bagi mengikuti kursus latihan kapal selam.
  114. Boleh jadi sesuatu penjelasan itu menarik, tetapi jika ia tidak sama dengan apa yang dikatakan oleh pakar sains lain, kajian seterusnya perlu dilakukan lagi untuk mendapatkan penjelasan yang lebih baik.
  115. Ini memberikan kesan terhadap jualan konsol Genesis dan juga memulakan trend untuk mendapatkan perlesenan permainan video sukan yang perlu bagi menjamin keuntungan dan pasaran kukuh di Amerika Syarikat.
  116. Oleh sebab itu, tidak wajar bagi Siam untuk mendapatkan wilayah di bahagian Selatan Bukit China, kebetulan pula kawasan yang dituntut Siam itu seperti Kampung Klian adalah kaya dengan hasil padi dan kelapa.
  117. Misalnya, strain mungkin mendapatkan kapasiti patogen, kemampuan untuk menggunakan sumber karbon yang unik, kemampuan untuk mengambil bagi niche ekologi tertentu atau kemampuan untuk melawan agen antimikrob.
  118. Pihak pembangkang yang sebahagian besar darinya kaum Cina dari Democratic Action Party dan Gerakan yang menang, mendapatkan permit polis bagi perarakan kemenangan melalui jalan yang ditetapkan di Kuala Lumpur.
  119. Secara kebetulan , pemimpin sosialis , Jeneral Ne Win dijatuhkan , mengetuai rakyat mengadakan demontrasi untuk mendapatkan demokrasi pada 8 Ogos 1988 di mana kerajaan junta tentera telah mengambil alih kuasa.
  120. Sekiranya toyol tidak lagi diperlukan, pemilik toyol perlu mendapatkan tuan pengganti, atau menghantar toyol itu balik ketempat ia dibeli, atau ia perlu dibuang, biasanya dihanyutkan dengan acak kedalam sungai.
  121. Kejayaan beliau untuk mendapatkan kelulusan sedemikian telah mendapatkan beliau anugerah "Ketua Pegawai Eksekutif Cemerlang dalam Industri Farmasi" oleh Wall Street Transcript (1980) dan Financial World (1981).
  122. Asal usul nama Batu Pahat disusur kembali melalui legenda abad ke-15 apabila tentera Siam menyerang tempat batu yang dipahat di kampung Minyak Beku bagi mendapatkan bekalan air bersih semasa pengunduran mereka.
  123. Bagi kebanyakan dewasa dan remaja, yang tidak mendapatkan rawatan sehingga selepas beberapa minggu sakit, serologi boleh digunakan bagi menentukan samaada antibodi terhadap toksin pertussis atau komponen lain B.
  124. Penggiat sukan rekreasi selalunya akan mendapatkan pengiktirafan sebagai satu jenis sukan daripada persatuan sukan seperti Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa atau dengan mewujudkan badan penyelaras mereka sendiri.
  125. Sedang mereka menubuhkan kesebelasan utama di kawasan itu, tiada kit yang boleh dijumpai, jadi Beardsley dan Bates telah mengirim surat ke rumah untuk mendapatkan bantuan dan menerima satu set kit dan sebiji bola.
  126. George Price memimpin negeri ini mendapatkan kemerdekaan penuh pada 21 September 1981 setelah tertunda kerana pertentangan kawasan di Guatemala di sebelahnya, yang secara rasmi tidak mengakui negeri ini hingga 1991.
  127. Setelah gagal mendapatkan perjanjian yang menguntungkannya dengan Rusia, Jepun mengirimkan sebuah ultimatum pada 31 Disember 1903, memutuskan hubungan diplomatik pada 6 Februari, dan mulai menyerang dua hari kemudian.
  128. Pawang Akkanat, salah satu pawang yang terakhir di Siberia Barat serta tokoh utama dalam masyarakat orang asli di Siberia Barat, berkata bahawa Siberia mendapatkan nama daripada Negaranya, iaitu kelompok etnik Sibirga.
  129. Dikatakan punca pemecatan Ferguson adalah disebabkan tindakan beliau dalam menguruskan pembayaran gaji pemain, dan juga satu lagi punca adalah tindakan Aberdeen yang cuba mendapatkanFerguson tanpa berunding dengan St.
  130. Dalam menegakkan orde , Sukarno mencanangkan apa yang disebut Demokrasi Terpimpin, di mana beliau secara bertahap mendapatkan semakin banyak kekuasaan eksekutif sementara tetap mempertahankan sebuah parlimen multi parti.
  131. Sebagai tindak balas, Lubnan mendapat sokongan daripada Liga Arab untuk cuba mendapatkan sedikit-sebanyak daripada Pelan Siniora yang dipersembahkan oleh kerajaan Lubnan pada 27 Julai sebagai termasuk dalam draf resolusi.
  132. Abu Yasir Fikri mencadangkan sebuah enam jalan penyelesaian pada persidangan di Jeddah termasuklah mendapatkan hak-hak asasi yang sama seperti kumpulan lain apabila datang kepada hak-hakmendapatkan bahasa, agama dan budaya.
  133. Sekiranya Jerangkung tidak lagi diperlukan, pemilik Jerangkung perlu mendapatkan tuan pengganti, atau menghantar Jerangkung itu balik ketempat ia dibeli, atau ia perlu dibuang, biasanya dihanyutkan dengan acak kedalam sungai.
  134. Pada pertengahan bulan November, Xavier mengutuskan sepucuk surat melalui Ferreira kepada Uskup Goa menyatakan bahawa beliau telah berjaya mendapatkan perkhidmatan seorang saudagar yang sanggup menyeludupkannya ke kota Canton.
  135. Inggeris berjaya dikesampingkan pengaruh politik Belanda dengan mewartakan Tengku Hussain sebagai Sultan Johor dan Singapura untuk mendapatkan pengakuan hukum dalam lingkup pengaruh mereka di Singapura dan Semenanjung Malaysia.
  136. Ketika menjadi pemimpin besar dan boleh mendapatkan wang semahu hati kalau dia mahu, Ahmadinejad pernah menegur anaknya kerana terlalu lama mengakses Internet kerana, "abah tidak cukup duit nak bayar bil Internet banyak-banyak".
  137. Untuk mendapatkan rasa sebenar sagol/senagol, biasanya tidak menggunakan minyak makan tetapi menggunakan minyak hati ikan yang disagol itu, iaitu sama ada minyak hati ikan pari, atau minyak hati ikan yu atau minyak hati ikan buntal.
  138. Sejarawan berdebat akan berapa tinggi minat Amerika dalam mendapatkan sebuah empayar, dan menyedari bahawa kekuatan Eropah sejak beberapa dekad terakhir telah memperluaskan empayar mereka secara dramatik, terutama di Afrika dan Asia.
  139. Kelebihan utama Ramadan adalah untuk umat Islam untuk melatihkan diri mereka untuk melatihkan sekatan dengan sebabnya mendapatkan suatu hubungan lebih dekat dengan Allah (Tuhan) dan diri yang lebih sihat dan bernilai pada hujung bulan.
  140. Nyamuk betina memerlukan protin untuk pembentukan telur dan oleh kerana diet nyamuk terdiri daripada madu dan jus buah, yang tidak mengandungi protin, kebanyakan nyamuk betina perlu menghisap darah untuk mendapatkan protin yang diperlukan.
  141. Salah satu sebabnya adalah kerana ilmu kepentingan roti dari dahulu lagi sebagai makanan asas, secara tradisional, amat susah untuk mendapatkan makanan, roti telah mendapat kepentingan sosial dan emosi yang menjangkaui kepentingan nutrisi.
  142. Pada 7 Julai 1892, Andrxs Bonifacio, seorang penjaga gudang dan juru cata dari Manila, menubuhkan Katipunan, sebuah pertubuhan rahsia yang bertujuan untuk mendapatkan kemerdekaan daripada penjajahan Sepanyol dengan cara revolusi bersenjata.
  143. Pemerhati menggunakan pelbagai cara untuk mendapatkan data mengenai fenomena berbeza, data yang kemudiannya digunakan oleh pakar teori untuk mereka dan membentuk teori dan model, untuk menjelaskan pemerhatian dan meramalkan pencerapan baru.
  144. Pada tarikh 16 September 1821, Mexico mendapatkan kemerdekaan sebagai Empayar Mexico Pertama di bawah kuasa Maharaja Agustin de Iturbide, El Salvador dan wilayah di Amerika Tengah menyatakan kemerdekaan dari Sepanyol dan menjadi sebahagian Empayar Mexico.
  145. Tumbuhan adalah sebahagian daripada usaha pengelasan dan samaada menentukan "tumbuhan" secara meluas atau khusus, kita mesti memasukkan rujukan kepada sistem pengkelassan dalam kesemua usaha terpelajar untuk mendapatkan atau memberikan mamlumat mengenainya.
  146. Ketua kerajaan biasa digelar perdana menteri atau premier, akan secara bergagasan mendapatkan sokongan suatu majoriti dalam dewan bertanggung jawab, dan seharusnya dalam mana-mana khusus dapat memastikan kewujudan bukan majoriti keseluruhan terhadap kerajaan.
  147. Pengambil alihan ini telah diikuti oleh tawaran tergesa-gesa untuk mendapatkan pemain berprofil tinggi; kelab ini memecahkan rekod perpindahan British dengan menandatangani pemain antarabangsa Brazil, Robinho dari Real Madrid dengan yuran perpindahan untuk x32.5 juta.
  148. Bidang kajian juga dikelaskan kepada dua cara: menurut perkara, biasanya menurut kawasan angkasa (contoh astronomi galaksi) atau masalah (seperti pembentukan bintang atau kosmologi); dan menurut cara pakar astronomi mendapatkan data (contoh astronomi optikal atau radioastronomi)
  149. Mereka telah berjaya mendapatkan kembali kejuaraan liga pada musim berikutnya dan memulakan musim berikutnya dengan baik, tetapi prestasi mereka telah jatuh secara drastik apabila Rio Ferdinand menerima pengantungan kontroversi selama lapan bulan akibat gagal mengambil ujuan dadah.
  150. Contohnya, seorang pakar ekonomi kewangan mungkin mengkaji sebab harga saham sesebuah syarikat, seorang ahli matematik kewangan pula mungkin mengambil harga saham seperti yang diberikan, dan cuba menggunakan kalkulus stokastik untuk mendapatkan nilai berpatutan pemerolehan pada saham.
  151. Berdasarkan urutan pilihan-pilihan raya yang lalu, penganalisis berpendapat bahawa mereka yang serius hanya akan mengumumkan keinginan untuk menjadi calon presiden menjelang akhir tahun 2006 bagi memberi jaminan sumbangan dana kempen dan untuk mendapatkan ketampakan sokongan yang tinggi.
  152. Permainan video yang dioptimumkan untuk konsol Genesis boleh mendapatkan faedah dari cip mikropemproses yang memproses data yang sangat pantas serta cip bunyi khas, manakala permainan video yang dioptimumkan untuk konsol SNES pula boleh mendapatkan faedah dari grafik yang menarik dan bunyi yang jelas.
  153. Walaupun perbualan awal menjurus kepada kaedah mendapatkan ilmu pengetahuan, dan kebanyakan yang terakhir mengenai keadilan dan moral pratikal , hasil kerjanya yang paling penting menggambarkan pandangan (synoptic view ) mengenai moral (ethics), metafizik, sebab (reason), pengetahuan, dan kehidupan manusia.
  154. Sekiranya penduduk pulau berkenaan memerlukan rawatan perubatan yang terdapat di pusat perubatan tempatan, mereka boleh mendapatkan kemudahan yang disediakan oleh perkhidmatan perubatan swasta yang terbaik di Chile atau Perkhidmatan Kemudahan Kesihatan di Britain yang tertakluk kepada senarai menunggu yang disediakan.
  155. Juga, tiga unsur geometri terkandung dalam papirus Rhind mencadangkan pembuktian termudah bagi geometri analisis: (1) paling pertama, bagaimana untuk mendapatkan penghampiran bagi jitu hingga kurang dari satu peratus; (2) kedua, kerja purba mengkuasa-duakan bulatan; dan (3) ketiga, penggunaan paling awal bagi kotangen.
  156. Sarjana undang-undang mencadangkan bahawa secara politiknya "persamaan bagi keharmonian agama dan bangsa" adalah sangat rapuh, dan "kerapuhan ini berpunca daripada identifikasi agama dan bangsa berpasangan dengan ketuanan Melayu orang-orang Melayu bertembung dengan cita-cita bangsa lain bagi mendapatkan persamaan hak."
  157. Usaha bantuan penentang menggunakan kempen derma dan filanthropi sebagai cara mendapatkan dana dan makanan bagi kedua-dua usaha kemanusiaan untuk membantu penduduk awam China dan juga sebagai usaha patriotik di mana dana tersebut disalurkan secara langsung bagi pertahanan ketenteraan China, samaada melalui Kuomintang atau Parti Komunis Cina.
  158. Central Market Tawau atau lebih dikenali sebagai Pasar Gantung adalah pilihan untuk mendapatkan barang-barangan perhiasan dan kraftangan sama ada perhiasan dari mutiara atau kraftangan dari siput-siput laut dari daerah Semporna atau juga pelbagai lagi barangan daripada rotan, kayu jati, buluh yang cantik-cantik dan unik buatan tangan dari Filipina dan Indonesia.
  159. Penaklukan ini mencetuskan permusuhan mendapatkan kekuasaan di antara kerajaan Solomonid yang beragama Kristian dan Ifat yang beragama Muslim yang menghasilkan beberapa kemusnahan perang yang akhirnya berakhir dengan kemenangan penting di pihak Solomonik terhadap Kerajaan diRaja Ifat selepas kemangkatan Sultan Sa'ad ad-Din II yang popular di Zeila oleh Dawit II.
  160. Untuk mendapatkan gambaran mengenai bidang yang dirangkumi, lawati Persatuan Sosiologi Antarabangsa - International Sociological Association's Research Committee's page yang menyenaraikan topik seperti Penuaan, Seni, Pertelingkahan Bersenjata, Bencana, Penyelidikan Masa Depan, Kesihatan, Undang-undang, Rehlah, Migrasi, Penduduk, Agama, Pelancungan, Wanita dalam Masyarakat, Kerja, dan banyak lagi.
  161. Tambahan pula, sekiranya Ops Matador dilaksanakan oleh pihak Tentera British, Tentera Jepun telah bersedia dengan rancangan balasnya, dengan menggunakan lapang terbang Bangkok dan lain-lain lapangan terbang di Selatan Thailand untuk membolehkan angkatan udaranya mendapatkan penguasaan udara, dan membolehkan pasukan daratnya mara menuju Segenting Kra dengan diberikan perlindungan oleh penguasaan udara tersebut.
  162. Tetapi kerajaan British yang kerap menerima maklumat salah mengenai Tanah Melayu dan orang Melayu percaya bahawa Sir MacMicheal pernah berkenalan baik dengan beberapa putera-putera dari Tanah Melayu.Pemerintahan Tentera British merupakan masa yang paling sesuai bagi MacMichael untuk mendapatkan tandatangan daripada Raja-raja Melayu kerana keadaan ketenteraan amat sesuai dijadikan asas ugutan untuk mendapatkan tandatangan Raja-raja Melayu.Beliau hanya mengambil masa selama 22 hari untuk mendapatkan tandatangan daripada kesemua pemerintah Tanah Melayu hasil daripada ugutan yang amat bersesuaian dengan keadaan pada masa itu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...