Friday 12 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "permukaan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "permukaan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Air meliputi 70% daripada permukaan bumi.
  2. Titisan air hujan di atas permukaan daun.
  3. ISS berada pada ketinggian 360km dari permukaan bumi.
  4. Perbezaan suhu permukaan mengakibatkan arus angin menegak.
  5. Litosfera ialah bahagian paling atas permukaan kerak bumi.
  6. Teknik ini melibatkan sapuan warna cair ke atas permukaan kertas yang basah.
  7. Kebanyakan permukaan buminya adalah berbukit bukau dan dipenuhi oleh gunung.
  8. Marikh hanya mempunyai keluasan 25% permukaan Bumi dan hanya 10% jisim Bumi .
  9. Di bumi,gunung berapi cenderung untuk wujud di permukaan plat-plat kerak numi.
  10. Tasik Baikal sahaja mengandungi lebih satu perlima air permukaan tawar sedunia.
  11. Kira-kira 80% daripada permukaan tanah Greece adalah terdiri dari gunung-ganang.
  12. Kamiran permukaan pula merupakan kamiran sekeping permukaan dalam ruang tiga matra.
  13. Salah satu bentuk muka yang menarik di Belanda ialah permukaan tanahnya sangat rata.
  14. Tanah adalah bahagian permukaan bumi yang terdiri daripada mineral dan bahan organik.
  15. Planet Zuhrah dilihat mengorbit seakan titik hitam yang merayap di permukaan matahari.
  16. Akibatnya suhu permukaan Zuhrah mencapai 480 C dan lebih panas daripada suhu permukaan Utarid.
  17. Ketika mana ia bergerak antara Bumi dan Matahari, ia melindungi sebahagian permukaan matahari,
  18. Serangan paling sering dibuat U-boot pada awal Perang ialah serangan permukaan pada waktu malam.
  19. Kerajaan memutuskan bahawa ibu kota pantai yang terbentang di bawah permukaan laut terlalu riskan.
  20. Tekanan atmosfera biasa di permukaan laut ialah sekitar 101.3 kilopascal (kPa) dan dipanggil 1 Atm.
  21. Semasa bertelur, sesetengah spesies akan menyelam sepenuhnya untuk bertelur dalam permukaan yang baik.
  22. Sebagai contoh, pertimbangkan penyebaran cahaya dan bunyi di atmosfera, dan gelombang di permukaan kolam.
  23. Sebelum barah pangkal rahim berkembang, perubahan awal berlaku di dalam sel pada permukaan pangkal rahim.
  24. Stomata atau rongga terbuka untuk menerima cahaya dalam proses fotosintesis wujud pada permukaan lai daun.
  25. Hasil pembahagian sel-sel germanitif ini akan tersesar keluar ke arah permukaan di atas lapisan germinatif.
  26. Dalam keadaan cecair, suatu permukaan jelas logam itu kelihatan agak kehijauan, dan begitu juga dengan emas.
  27. Di mana rabung tengah lautan muncul di atas permukaan laut, gunung berapi seperti Hekla di Iceland terbentuk.
  28. Teknik ini melibatkan sapuan warna basah ke atas permukaan kertas yang kering untuk menghasilkan kesan legap.
  29. Pāhoehoe bercirikan permukaan licin dan bertali atau berkedut dan biasanya terbentuk hasil aliran lava cair.
  30. Tekanan itu menolak bongkah Gunung Kinabalu yang terletak di bawah permukaan bumi naik ke atas permukaan bumi.
  31. Piramid Mesir mempunyai permukaan batu kapur yang licin dan sudah tentunya kelihatan hebat ketika ia siap dibina.
  32. Ê»AÊ» bercirikan permukaan kasar, berkedut (clinkery) dan merupakan bentuk kebanyakan lava paling likat dan panas.
  33. Ujian ini bertujuan bagi mengenalpasti keadaan luar biasa pada sel di permukaan pangkal rahim pada peringkat awal.
  34. Dataran ini menghasilkan minyak baik dari permukaan tanah maupun dari bawahnya, iaitu minyak sawit dan minyak bumi.
  35. Tujuan kedut-kedut dan unjuran-unjuran pada permukaan dalam usus kecil adalah untuk membolehkan penyerapan nutrien.
  36. Di permukaan Zuhrah, tekanan atmosferanya 92 kali ganda lebih tinggi daripada tekanan udara Bumi pada permukaan laut.
  37. Membran dalam mitokondrion wujud dalam bentuk berkrista, iaitu lingkaran yang menambahkan luar permukaan membran itu.
  38. Ini menjadikan angin mantap bertiup ke arah daratan, membawa bersamanya udara yang lembap dari dekat permukaan lautan.
  39. Rantai kereta kebal membolehkannya melintasi sebarang jenis permukaan bumi, hatta jalan kasar dengan kelajuan menakjubkan.
  40. Arus angin melintang terbentuk di sempadan kawasan yang berbeza kepanasan dan boleh menjadi-jadi jika terdapat permukaan cerun.
  41. Malah, sementara U-boot lebih pantas di permukaan air daripada apabila menyelam, perkara sebaliknya berlaku dengan kapal selam moden.
  42. Catan ialah proses menghasilkan seni dengan menggunakan bahan berwarna atau atau cat yang disapu ke atas sesuatu permukaan yang rata.
  43. Ini bermakna tekanan atmosfera berbeza mengikut lokasi dan masa kerana jumlah udara di permukaan bumi berbeza mengikut tempat dan masa.
  44. Enzim kompleks ATP sintase terdapat di permukaan membran dalam sebagai zarah berbentuk sfera yang mengarah ke dalam metriks mitokondrion.
  45. Lebih khusus lagi, rencana ini tentang lukisan pada permukaan untuk sebab artistik, dianggap salah satu pekara penting dalam bentuk seni.
  46. Rusia mempunyai ribuan sungai dan jasad air tawar pedalaman yang membekalkannya salah sebuah sumber air permukaan yang terbesar di dunia.
  47. Dalam dos normal, asetaminofen tidak menyakitkan permukaan dalam perut atau mengganggu gumpalan darah, ginjal atau duktus arteriosus fetus.
  48. Bintang tersebut dikelaskan oleh diagram Hertzsprung-Russell, iaitu sebuah graf yang memplotkan kecerahan bintang dengan permukaan suhu mereka.
  49. Lapisan yang terbentuk hasil daripada tegangan permukaan yang tinggi membolehkan sesetengah organisma menggunakannya sebagai permukaan untuk hidup.
  50. Setiap permukaan vilus diliputi dengan microvilus, yang bertujuan untuk meningkatkan luas permukaan untuk memudahkan penyerapan nutrien dan sebagainya.
  51. Istilah-istilah lain yang digunakan, berasaskan jarak sesuatu titik dari permukaan bumi atau datum yang lain, termasuk altitud, ketinggian, dan kedalaman.
  52. Cahaya matahari akan memanaskan permukaan planet tersebut, namun disebabkan atmosferanya tumpat, tenaga haba tidak dapat dipancarkan semula ke angkasa lepas.
  53. Umbi pokok adalah pada lazimnya terbenam dalam bumi dengan itu membentuk pasak untuk biomass di permukaan tanah dan menyerap air dan garam-galian dari tanah.
  54. Dalam pertembungan itu, litosfera Laut Cina Selatan semakin terbenam ke bawah permukaan bumi memberi tekanan kepada litosfera yang membentuk Kepulauan Borneo.
  55. Saiz Zuhrah 1/32 berbanding matahari, planet Zuhrah hanya menutup tiga peratus dari keseluruhan permukaan matahari tetapi tidak menjejaskan bentuk dan cahayanya.
  56. Untuk mencapai matlamat ini, Wetland Putrajaya telah dibina untuk menyingkirkan sedimen dan membersihkan aliran permukaan yang tercemar sebelum ia memasuki tasik.
  57. Torpedo ini menggunakan "demijohn" atau bekas serupa yang boleh mengapung, dan dikekalkan di bawah permukaan air melalui pemberat yang diikat dengan tali penambat.
  58. Catan merupakan perbuatan meletakkan pigmen pewarna terlarut dalam pelarut dan agen pengikat (gam) kepada permukaan (sokongan) seperti kertas, kanvas atau dinding.
  59. Lautan adalah laut yang luas dan merupakan himpunan air masin yang sambung menyambung meliputi permukaan bumi yang dibatasi oleh benua ataupun kepulauan yang besar.
  60. Air batu kering juga digunakan sebagai pembersih: menembakkan serpihan halus air batu kering kepada permukaan menyejukkan kotoran dan menyebabkan ia melantun keluar.
  61. Lautan meliputi 71% permukaan bumi, dengan luas sekitar 361 juta kilometer persegi, isi lautan sekitar 1370 juta kilometer padu, dengan kedalaman rata-rata 3790 meter.
  62. Gunung berapi adalah bukaan, atau rekahan, pada permukaan atau kerak Bumi, yang membenarkan gas, abu, dan batu cair yang panas bebas jauh di dalam bawah permukaan bumi.
  63. Bentuk badan kapal yang lebih mirip badan kapal biasa menggambarkan bahawa kapal selam ini sebenarnya kapal permukaan yang mempunyai kebolehan untuk menyelam bila perlu.
  64. Hampagas amat tinggi digunakan dalam kajian substrate atomik, kerana hanya hampagas sangat baik mengekalkan permukaan bersih skala atomik bagi tempoh masa yang agak lama .
  65. Benua Amerika juga dikenali sebagai Dunia Baru dan ia meliputi 8.3% jumlah luas permukaan bumi dan mengandungi lebih kurang 14% populasi manusia (kira-kira 900 juta orang).
  66. Logam lebur tembaga tidak membasahkan permukaan dan mempunyai tegangan permukaan yang sangat kuat dan membentuk titisan hampir sfera apabila dituangkan atas suatu permukaan.
  67. Fosfolipid dengan sesetengah kumpulan kepala boleh mengubah kimia permukaan satu dwilapisan dan boleh melakukan perkara seperti menanda sel untuk dimusnahkan oleh sistem imun.
  68. Magma yang terhasil di sini cenderung menjadi amat likat disebabkan kandungan silikanya yang tinggi, dengan itu sering tidak sampai pada permukaan dan mengeras jauh di dalam Bumi.
  69. Bumi mempunyai lapisan udara dan medan magnet yang dipanggil magnetosfera yang melindung permukaan Bumi daripada angin suria, sinaran ultra merbahaya, dan radiasi dari angkasa lepas.
  70. Kapal frigat seberat 2,270 tan ini bersenjatakan peluru berpandu permukaan ke permukaan, (SSM) Exocet MM40 Block II dan peluru berpandu anti udara Sea Wolf sistem lancaran tegak (VLS).
  71. Buih sabun biasanya beberapa ratus nanometer tebal—lebih kurang sama dengan panjang gelombang cahaya, dan inilah sebab mengapa kesan gangguan menghasilkan pelangi pada permukaan buih.
  72. Di atas permukaan tanah, batang pokok memberikan ketinggian untuk membenarkan cabang dan ranting berdaun memperolehi kelebihan berbanding tumbuhan lain untuk mendapatkan cahaya matahari.
  73. Ini berlainan dengan bentuk badan kapal selam nuklear moden yang mempunyai profil silinder, yang lebih hidrodinamik apabila menyelam dan tidak berapa stabil apabila berada di permukaan air.
  74. Selain membabitkan permukaan mukosa yang wujud pada saluran kemaluan dan organ reproduktif, jangkitan juga boleh membabitkan permukaan mukosa yang ada pada dubur, rektum, mulut, tekak dan mata.
  75. Namanya berasal dari partikel pasir dari ribut pasir Gurun Gobi yang menukarkan permukaan air laut kepada warna kuning semasa musim panas dan boleh dilihat semasa berlayar atau terbang ke barat.
  76. Kawasan tropika merangkumi seluruh kawasan di Bumi di mana Matahari mencapai titik betul-betul di atas dan betul-betul di bawah permukaan Bumi, sekurang-kurangnya sekali sepanjang setahun suria.
  77. Tumbuhan berkayu selalunya pokok dengan satu atau beberapa batang dan dahan yang tumbuh jauh dari tanah, atau tumbuhan renek tanpa batang yang jelas, dan dahan yang hampir dengan permukaantanah.
  78. Sebab kedua perbezaan suhu pada Bumi adalah kelainan permukaan tempat mempunyai kebolehpantulan berbeza (albedo), dan dengan itu menyerap dan menyinarkan kadar berbeza tenaga suria yang diterima.
  79. Dengan kata yang lain, titik yang sama pada permukaan bumi boleh dihuraikan dengan menggunakan berbagai-bagai nilai latitud dan longitud yang berbeza, bergantung kepada datum rujukan yang digunakan.
  80. Ketika ia bergerak antara Bumi dan Matahari, ia menutup sebahagian permukaan Matahari, bayangan berbentuk gigitan kelihatan pada permukaan Matahari, dan ia bertambah besar ketika gerhana berterusan.
  81. Terdapat 2 definasi jelas tanah iaitu pertama, tanah ialah mineral tidak kukuh atau bahan organik pada permukaan bumi yang bertindak sebagai satu medium semula jadi untuk pertumbuhan tumbuhan darat..
  82. Sesetengah gunung berapi mempunyai kemuncak bergerigih dibentuk oleh kubah lava dan bukannya kawah puncak, sementara yang lain menunjukkan ciri-ciri permukaan bumi seperti tanah tinggi rata yang besar.
  83. Tiga dari empat planet dalaman mempunyai atmosfera yang cukup banyak untuk menjanakan cuaca; yang semuanya mempunyai hentaman kawah dan ciri permukaan tektonik seperti lembah rekahan dan gunung berapi.
  84. Atmosfera melindungi hidupan di Bumi dengan menyerap pancaran solar ultraungu, memanaskan permukaan menerusi penahanan haba , dan mengurangkan suhu lampau di antara siang dan malam (kepelbagaian suhu harian).
  85. Pada masa sekarang kebanyakan kelonsong batu kapur tersebut telahpun diambil sebagai bahan binaan bangunan sekitarnya pada zaman selepasnya, meninggalkan permukaan batu kasar yang kelihatan pada masa sekarang.
  86. Kebanyakan kehidupan pepatung diluangkan di dalam naiad , di bawah permukaan air, menggunakan muncung yang boleh dipanjangkan untuk menangkap invertebrata atau vertebrata lain seperti berudu, ikan dan lain-lain.
  87. Gunung berapi adalah suatu proses geologi yang melibatkan pembentukan daratan yang dijana daripada letusan menerusi permukaan planet dipanggil magma, batuan cair yang meleleh keluar daripada bahagian dalam planet.
  88. Bagaimanapun, apabila Bulan bertindak sebagai tabir, gambaran sepenuhnya terdedah—gas bak kilauan permata yang memancar yang dikenali sebagai korona, dan juga suar merah menyala yang menjulang dari permukaan suria.
  89. Saiz planet Zuhrah menyamai Bumi, apabila melihatnya dalam keadaan 'bulatan hitam kecil' melintas di permukaan matahari, kita bagaikan sedang melihat begitulah kerdilnya bumi yang kita huni dari kedudukan 42 juta kilometer.
  90. Oleh sebab piawaian Cakera Blu-ray meletakkan lapisan rakaman data agak rapat pada permukaan cakera, cakera-cakera awal amat terdedah pada pengotoran dan calar dan terpaksa dilitupkan dalam kartrij plastik untuk perlindungan.
  91. Jerman mempunyai armada kapal selam terbesar semasa berlakunya Perang Dunia Kedua, oleh sebab Perjanjian Versailles mengehadkan bilangan kapal permukaan air Jerman kepada enam kapal perang , enam penjajap dan 12 kapal pemusnah.
  92. Dua dari geometer tuan pada masa itu ialah Bernhard Riemann, bekerja utamanya dengan alatan dari analisis matematikal, dan memperkenalkan permukaan Riemann, dan Henri Poincarx, pengasas topologi algebraik dan teori geometrik dari sistem dinamikal.
  93. Selepas perang, United Kingdom menerima mandat Liga Bangsa-Bangsa di bekas jajahan Jerman dan Uthmaniyyah, maka Empayar British diperluas ke takat terbesarnya, iaitu menjangkau satu perlimapermukaan darat sedunia dan satu perempat jumlah penduduknya.
  94. Dahulunya dikenali sebagai DD 21, program ini akan dikenali sebagai "DD(X)" untuk menggambarkan matlamat program dengan lebih jitu, iaitu menghasilkan keluarga kapal penempur permukaan yang berteknologi tinggi, bukan semata-mata satu kelas kapal baru.
  95. Untuk menetapkan sesuatu lokasi di permukaan bumi, dan di atas atau di bawahnya, sesorang harus juga menetapkan ketinggiannya yang ditakrifkan sebagai kedudukan tegak relatif lokasi tersebut dengan pusat sistem rujukan atau mana-mana takrif untuk permukaan bumi.
  96. 14 pulau di kepulauan Vanuatu mempunyai kawasan permukaan lebih daripada 100 kilometer persegi.Antaranya ialah pulau Espiritu Santo, Malakula, Efate, Erromango, Ambrym, tanna, Pentakosta, Epi, Ambae atau Aoba, Vanua Lava, Gaua, Maewo, Malo, dan Anatom atau Aneityum.
  97. Seperti kebanyakan permukaan Hong Kong adalah berbukit hingga bergunung-ganang dengan lereng-lereng curam, kurang daripada 25% jisim bumi wilayah itu dibangunkan, dan kira-kira 40% dari baki kawasan darat adalah disimpan sebagai taman negara dan simpanan semula jadi.
  98. Apabila dibebaskan, elektron ditolak dengan daya yang kuat oleh medan elektrik berkuasa tinggi berhampiran elektrod semasa kemuncak voltan negatif yang dihasilkan akibat ayunan HV pada keluaran lingkaran Tesla, mewujudkan sinaran-X apabila ia bertembung pada permukaan kaca.
  99. Pada asalnya, meter ditakrifkan oleh Akademi Sains Perancis sebagai 1/10,000,000 jarak sepanjang permukaan Bumi dari Kutub Utara sehingga Khatulistiwa sepanjang meridian Paris pada tahun 1791, dan pada 7 April 1795 Perancis menggunakan meter sebagai jarak rasmi untuk panjang.
  100. Lagi sebuah contoh langsung ialah kes bagi seorang yang berdiri di atas Bumi dalam keadaan rehat merujuk terhadap koordinat-koordinat permukaan Bumi , tetapi sedang mengalami pemecutan fizikal yang berterusan disebabkan rintangan mekanik permukaan Bumi yang mengekalkannya daripada jatuh bebas.
  101. Oleh sebab kelajuan dan jarak sangat terhad semasa menyelam dengan menggunakan kuasa bateri, kebanyakan masa U-boot terpaksa berada di permukaan laut dan menggunakan enjin diesel, dan menyelam hanya apabila diserang, ataupun untuk membuat serangan torpedo pada siang hari meskipun ini jarang dilakukan.
  102. Ini dinyatakan dari segi jarak tegak dari permukaan bumi tetapi oleh sebab terdapat kekaburan istilah "permukaan" dan "tegak", ia lebih biasanya dinyatakan secara relatif terhadap sesuatu datum yang ditakrifkan dengan lebih tepat, umpamanya min aras laut atau geoid (model matematik untuk bentuk permukaan bumi).
  103. Serupa juga, dua buah bola yang pada mula-mulanya dalam keadaan rehat terhadap dan di atas permukaan Bumi (yang merupakan laluan-laluan selari disebabkan keadaan rehat antara satu sama lain) mempunyai komponen penumpu halaju relatif ketika kedua-dua bola ini memecut ke arah pusat Bumi disebabkan jatuh bebas yang kemudian.
  104. Pemanasan berbezaan ini berlaku kerana haba dalam lautan bercampur secara menegak melalui "lapisan bercampur" yang mungkin sedalam 50 meter, melalui tindakan gelora janaan angin dan keapungan, sedangkan permukaan darat perlahan pengaliran habanya, dengan penembusan isyarat bermusim yang lebih kurang sedalam semeter sahaja.
  105. Dengan kewujudannya sebagai salah suatu entiti yang paling lama wujud di permukaan dunia ini dan pengamalan salah satu daripada sistem tulisan paling lama di dunia Sejarah China seringkali dikarekterkan sebagai satu yang dipenuhi nostalgia divisi dan penggabungan semula diantara masa-masa peperangan atau keamanan, dan penukaran dinasti yang ganas.
  106. Alat-alat matematik yang ditemukan termasuk sebatang pembaris perpuluhan yang tepat, dengan pembahagian-pembahagian kecil dan persis, sebuah alat kulit yang bertindak sebagai kompas untuk mengukur sudut-sudut pada permukaan satah atau pada ufuk dalam gandaan 40-360 darjah, sebuah alat kulit yang digunakan untuk mengukur 8–12 bahagian penuh ufuk dan langit, serta sebuah alat untuk mengukur kedudukan bintang bagi tujuan-tujuan pengemudian.
  107. Oleh sebab daya aerodinamik aamt kuat sekali menekan kereta pada permukaan landasan, ada sesetengah kereta yang menanggalkan spring dalam suspensinya dan menggantikannya dengan ketulan aluminium pejal untuk meminimumkan perubahan dalam ketinggian pemandu akibat perubahan drastik dalam daya turun dari kelajuan rendah ke kelajuan tinggi, inipun bergantung segalanya kepada tayar bagi mana-mana amaun kecil perlindungan dalam kereta dan pemandu dari apa-apa kelaurbiasaan dalam permukaan jalan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...