Thursday 11 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "bersaiz"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bersaiz" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pauh pula ialah sejenis buah mangga bersaiz kecil.
  2. Di alam liar, harimau biasanya memakan haiwan bersaiz besar atau sederhana.
  3. Pelbagai spesies dan dinosaur bersaiz gergaasi mula muncul pada akhir Zaman Trias.
  4. Yang lain pula mencucuk belakang mereka dengan puluhan mata pancing yang bersaiz 10 sm.
  5. Berus yang sesuai digunakan untuk karya cat air ialah jenis lembut dan bersaiz antara 000 hingga 14.
  6. Cacing bulat biasanya bersaiz mikroskopik, dan terdapat di hampir setiap persekitaran yang terdapat air.
  7. Ia dikatakan berbentuk manusia tetapi bersaiz besar dan amat tinggi sehingga kepalanya dikatakan menyapu awan.
  8. Untuk mendapat satu liter darah biru, nelayan perlu menangkap 115 ekor belangkas bersaiz kecil di Semenanjung Malaysia.
  9. Kapal seberat 1,500 tan ini asalnya bersenjatakan misil Exocet MM38 dan mampu menempatkan sebuah helikopter bersaiz sederhana.
  10. Cendawan ini juga mempunyai jumlah tenaga yang amat rendah iaitu lima cendawan butang bersaiz sederhana bersamaan hanya 20 kalori.
  11. Kebanyakan nematod hidup bebas adalah bersaiz seni "microscopic", meskipun beberapa bentuk parasit mampu membesar sepanjang beberapa meter.
  12. Nyamuk mempunyai dua kepak bersisik , ( halteres ), tubuh yang langsing, dan enam kaki panjang; bersaiz berbeza-beza tetapi jarang sekali melebihi 15 mm.
  13. Pada 26 November 2007, beberapa butir bom bersaiz besar ditemui di tapak perumahan rakyat berhampiran Taman Perumahan Airport Baru dan Kuaters 22 RAMD Kem Sri Kinabatangan.
  14. Hantu seringkali digambarkan sebagai bersaiz dan berbentuk manusia , tetapi biasanya digambarkan sebagai "berkilauan", "berbayang", "lutsinar", "seperti kabus", atau seumpamanya.
  15. Ia seluas 290 meter persegi dan mempunyai 20 buah bilik, lapan padang bola bersaiz sebenar, kolam renang bersaiz Olimpik, balapan olahraga 200m, kolam acara terjun, dewan gimnastik, dewan serbaguna, dewan pingpong dan gelanggang skuasy.
  16. Satu unsur paradigma Grande Coupure adalah kelihatan pupusnya semua primat Eropah sewaktu Coupure: penemuan terbaru sejenis omomyid Oligosen awal bersaiz tikus, yang mencerminkan bahawa mamalia kecil lebih berpeluang mandiri, sekaligus mengukuhkan lagi paradigma Grand Coupure.
  17. Kapal pembinasa merupakan sebuah kapal perang yang laju dan lincah dengan keupayaan bergerak dalam jarak jauh bagi tujuan untuk mengiringi kapal bersaiz besar dalam armada atau angkatan perang dan mempertahankan kapal besar dari serangan jarak dekat oleh kapal yang bersaiz lebih kecil.
  18. Televisyen komersil terawal yang dijual oleh Baird di UK pada tahun 1928 berbentuk penerima radio ditambah dengan peranti TV yang terdiri daripada tiub neon di belakang cakera berputar mekanik berlubang yang menghasilkan imej kemerahan bersaiz setem pos, yang boleh dibesarkan lagi dengan kanta pembesar.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...