Wednesday 10 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "peperangan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "peperangan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Mereka kekurangan alatan peperangan dan askar yang terlatih.
  2. Di barat, empayar melancarkan peperangan dengan orang Bulgar.
  3. Kerana peperangan inilah kewangan United Kingdom teruk terjejas.
  4. Beliau begitu bimbang dengan peperangan dan serangan pihak Jerman.
  5. Dinasti Tang pula masih meneruskan peperangan mereka dengan Goguryeo.
  6. Jepun memilih peperangan bagi mengekalkan penguasaan ekslusif di Korea.
  7. Selagi peperangan berlaku di luar Amerika, Selagi itulah Amerika akan selamat.
  8. Apabila berakhirnya peperangan Napoleon, Melaka dikembalikan ke tangan Belanda .
  9. Beliau menyertai semua peperangan bersama Rasullullah s.a.w kecuali Perang Tabuk.
  10. Sejak peperangan itu, kegiatan ekonomi seperti perikanan dan pelancongan berkembang pesat.
  11. Dalam peperangan ini puluhan ribu nyawa, baik penduduk awam mahupun askar Iran, terkorban.
  12. Di antara tahun 500 ke 600 SM, mereka memenangi banyak peperangan dan menawan kembali Rome.
  13. Dari Madras Tun Hussein merancang dan menggerakkan operasi peperangan gerila terhadap Jepun.
  14. Kedua-dua batalion ini menunjukkan kebolehan mereka dalam peperangan menentang tentera Jepun.
  15. Pada abad ke-17 dan ke-18 menyaksikan peperangan di antara Negara-Negara Rendah dan Perancis.
  16. Beberapa siri peperangan tercetus antara kaum pribumi dan British dari tahun 1843 hingga 1870.
  17. Tentera Darat Malaysia dipermodenkan menjadi satu pasukan tentera unuk peperangan konvensional.
  18. Penglibatan AS dalam peperangan mendorong pelaburan modal sambil memperbesar kapasiti industri.
  19. Ini menyebabkan British secara tidak langsung memihak kepada Tengku Kudin di dalam peperangan ini.
  20. Perang ini sering dipandang sebagai salah satu konflik terpenting dalam peperangan zaman pertengahan.
  21. Kedua - dua batalion ini telah menunjukkan kebolehan mereka dalam peperangan menentang tentera Jepun.
  22. Beliau telah menrekrut beberapa pegawai yang telah dilatih dalam peperangan bawah tanah di Indonesia.
  23. Kejadian ini mengakibatnya beberapa siri peperangan antara Melayu Perak dan Inggeris hingga tahun 1876.
  24. Bermula tahun 1942, beliau terlibat secara aktif dalam peperangan di Mesir, Syria, Palestin, Iran dan Iraq.
  25. Murray-Lyon tidak menegaskan latihan mencuckupi untuk anggota-anggota pasukannya di dlama peperangan hutan.
  26. Perang Dunia Kedua lebih banyak mengorbankan orang awam berbanding peperangan lain sebelumnya dalam sejarah.
  27. Ini menyebabkan kemerdekaan Bangladesh pada tahun 1971 selepas peperangan berdarah yang disokong oleh India.
  28. Bagi mengelakkan peperangan dari dua arah, Hitler memeterai Pakatan Molotov-Ribbentrop dengan Kesatuan Soviet.
  29. Di dalam New Zealand, terdapat pelbagai peperangan di antara puak iwi, dan di antara pendatang British dan iwi.
  30. Pemberontakan ini telah mencetuskan peperangan yang terkenal iaitu perang di Alamo di antara tentera Mexico dan Texas.
  31. Perang Rusia-Turki ialah peperangan antara Rusia dan Empayar Uthmaniyyah semasa kurun ke-17, ke-18, dan ke-19 masihi .
  32. Dataran Merdeka bolehlah dikatakan berfungsi sebagai terowong keselamatan jika terjadi peperangan sebagaimana di Iraq.
  33. Empayar Bizantium yang baru sahaja tamat berperang dengan orang Parsi tewas dalam banyak peperangan dengan orang Arab.
  34. Perang Dunia Kedua ialah peperangan yang paling meluas dan mengakibatkan paling banyak kerosakan dalam sejarah dunia moden.
  35. Keinginan Amerika Syarikat untuk meluas ke arah barat mencetuskan serantaian peperangan yang berlarutan dengan kaum Indian.
  36. Kedudukannya bermakna negara ini telah melihat banyak peperangan di tanahnya dan sempadannya juga telah berubah beberapa kali.
  37. Pegawai Penerbangan Bedell dan anak-anak kapalnya menjadi korban Pihak Berikat pertama dalam peperangan menentangi Empayar Jepun.
  38. Aliran masuk peneroka British yang banyak ini kemudiannya mencetus peperangan antara pihak ini dengan kerajaan Ndebele pada 1893.
  39. Briged mempunyai anggota-anggota yang tiada pengalaman bertempur dan tidak menerima latihan sepenuhnya untuk peperangan di Malaya.
  40. Hitler, menjangkakan kempen itu tamat dalam tempoh beberapa bulan, tidak melengkapkan tentera mereka untuk peperangan musim sejuk.
  41. Dalam peperangan ini, Talhah dan Zubair terkorban akibat dibunuh oleh golongan Rafidhah yang mengaku sebagai pengikut Saidina Ali.
  42. Namun, dengan kemungkinanan perang tercetusnya peperangan dengan Jepun, Briged Ke-22 dihantar ke Tanah Melayu pada 2 Februari 1941.
  43. Pertukaran berpunca daripada peristiwa dimana beliau jatuh sakit ketika melewati kota ini dalam peperangan menentang tentera Uzbek.
  44. Pada masa pemerintahan baginda, berlaku peperangan dengan Kelantan yang dipimpin oleh Long Muhammad ibni Long Yunus, Raja Kelantan.
  45. Semasa Perang Dunia Kedua, peperangan U-boot merupakan komponen penting dalam Pertempuran Atlantik, yang berlarutan sepanjang perang.
  46. Namun, peperangan antara kumpulan Hezbollah dan Israel pada tahun 2006 telah melumpuhkan infrastruktur dan seterusnya ekonomi Lubnan.
  47. Selain itu, Norway kehilangan provinsi Bxhuslen , Jemtland, dan Herjedalen Sweden, akibat peperangan antara Denmark-Norway dan Sweden.
  48. Dalam peperangan ini, Israel berjaya mengalahkan tentera bersekutu Arab dan malah merampas lebih kurang 70% dari luas wilayah Palestin.
  49. RSD juga bertanggungjawab menguruskan semua aspek perlaksanaan peperangan elektronik dan sistem amaran awal untuk Tentera Darat Malaysia.
  50. Pada awal abad ke-16, tentera Portugis telah tiba di sini dan berlakulah beberapa siri peperangan yang telah menjatuhkan empayar tersebut.
  51. Setelah peperangan dalaman bertahun-tahun, Acta de Independencia Amerika Tengah ditandatangani di Guatemala pada tarikh 15 September 1821.
  52. Oleh kerana konflik dalaman negara, keinginan Indonesia untuk meneruskan konfrontasi dengan Malaysia berkurangan dan peperangan telah reda.
  53. Di dalam peperangan ini antara para sahabat yang terlibat adalah Amru Al-Ash, Ammar ibn Yasir, Abdullah ibn Amru Al Ash, Abdullah ibn Abbas.
  54. Ketidaksetujuan dan pertikaian mengenai sifat dan takat pemilikan tanah diantara mereka menjadi punca keganasan dan peperangan yang pertama.
  55. 'Peristiwa' terakhir pada tahun 1937 yang dikenali sebagai Peristiwa Jambatan Marco Polo menandakan permulaan peperangan antara kedua-dua negara.
  56. Tujuan utama peperangan ini ialah bagi menakluk beberapa wilayah yang dituntut Iraq, terutamanya wilayah Khuzestan yang kaya dengan sumber minyak.
  57. Angkatan tentera ini pula diserang oleh ketenteraan Greece, Serbia dan Bulgaria yang telah berpakat untuk memasuki peperangan ini pada sebelumnya.
  58. Selain memerangi tentera-tentera pesaing di Eropah dan juga di kawasan jajahan mereka, Tentera British juga terlibat dalam peperangan dengan China.
  59. Dua tahun kemudiannya, pada bulan Oktober 1912, Raja Nikola mengistiharkan peperangan keatas Empayar Uthmaniyyah dengan mencetuskan dua Perang Balkan.
  60. Kemajuan teknologi seperti pengenalan kereta kebal di medan tempur dan penggunaan pesawat udara sebagai senjata perang mengubah corak peperangan medan.
  61. Denmark melancarkan perang ke atas Prusia dan Habsburg Austria dalam Perang Schleswig Kedua, peperangan itu berlaku dari Februari sehingga Oktober 1864.
  62. Selepas suatu siri peperangan dengan Yunani pada abad ke-6 SM, Carthage bangkit untuk berkuasa dan akhirnya menjadi peradaban yang utama di Mediterranean.
  63. Apa yang menarik tentang perkembangan agama Hindu ialah agama ini tidak pernah disebarkan dengan penaklukan, penjajahan, peperangan atau sebarang keganasan.
  64. Perhatikan bahawa tarikh-tarikh ini dipengaruhi oleh waktu-waktu peperangan dan penaklukan, kerana tembaga sangat mudah untuk dilebur dan digunakan kembali.
  65. Suatu serangan Carthage ke atas Itali oleh Hannibal semasa Perang Punik Kedua, sebuah siri peperangan dengan Rom, hampir melumpuhkan kebangkitan Empayar Rom.
  66. Gencatan senjata yang mengakhiri peperangan dipersetujui pada 11 November dan Jerman dipaksa menerima syarat-syarat Persetiaan Versailles pada bulan Jun 1919.
  67. Walaupun tentera Jerman pada mulanya mara dengan pantas ke dalam wilayah Kesatuan Soviet, Perang Stalingrad menandakan titik peralihan penting peperangan ini.
  68. Antara filem yang sempat dibuat sebelum peperangan bermula ialah Ibu Tiri, Mutiara, Bermadu, Tiga Kekaseh, Hanchor Hati, Terang Bulan di Malaya dan Mata Hantu.
  69. Pada tahun 1666, Jambi cuba membebaskan diri daripada kekuasaan Johor dan di antara tahun 1666 hingga tahun 1673 terjadilah peperangan di antara Johor dan Jambi.
  70. Kejayaan pengembangan kuasa Uthmaniyyah pada kurun ke-16 adalah kerana kemahiran bersenjata api dan taktik peperangan di samping kesempurnaan sistem ketenteraan.
  71. Selepas serangan Korea Utara ke atas Korea Selatan pada 25 Jun 1950, peperangan yang tercetus antara kedua-dua Korea berakhir dengan Perjanjian Gencatan Senjata.
  72. Malah dianggarkan bahawa punca air bersih mampu mencetuskan peperangan di masa akan datang sekiranya isu-isu ini tidak ditangani dengan cermat pada masa sekarang.
  73. Tidak lama selepas peperangan bermula pada tahun 1868, Sultan Abdul Samad telah mengkahwinkan puteri baginda, Raja Arfah, dengan Tengku Kudin yang berasal dari Kedah.
  74. Iago mengecam Cassio sebagai ahli taktik terpelajar yang tidak pernah mengalami peperangan sebenar, walhal diri Iago adalah askar yang kaya pengalaman di medan tempur.
  75. Kerajaan Uthmaniyyah mempunyai angkatan laut yang handal di Laut Mediterranean dan melaksanakan tugasnya dalam peperangan dengan Sepanyol dan kuasa-kuasa Eropah yang lain.
  76. Pentadbiran Uthmaniyyah mula berubah dengan memajukan kota-kota sekitar Balkan yang akan menjadi benteng pertahanan mereka sekiranya peperangan meletus dengan kuasa Eropah.
  77. Contoh peperangan sedemikian adalah campur tangan tentera di Afghanistan untuk membolehkan kewujudan satu kawasan penampan di antara jajahan British India dan Empayar Rusia.
  78. Di Burma, pasukan Chindit memberikan dimensi baru peperangan apabila menyusup jauh di belakang barisan hadapan menggunakan perbekalan udara untuk memyokong pergerakan mereka.
  79. Parti Komunis Cina cuba mengelakkan sebarang pertempuran langsung dengan tentera Jepun kerana berharap dapat muncul daripada peperangan lebih kuat daripada tentera Nasionalis.
  80. Apabila kedua-dua kerajaan China dan Jepun mengisytiharkan perang pada Disember 1941, nama peperangan digantikan dengan Perang Asia Timur Raya ( 大東亜戦争, Daitōa Sensō).
  81. Sewaktu Perang Dingin berlangsung, TLD ditukarkan menjadi satu tentera laut khas untuk peperangan anti-kapal selam, dan merupakan tentera laut paling aktif di Lautan Atlantik Utara.
  82. Semasa peperangan parit di Perancis, Murray-Lyon menerima kecederaan sebanyak 2 kali, dan telah Dipuji Dalam Laporan dan diberikan pingat Military Cross untuk keberanian di Flanders.
  83. Sebab utama kekalahan adalah tentera India dan British dalam 11 Divisyen India tidak diberikan latihan mencukupi dalam peperangan hutan meskipun sudah lebih satu tahun ditubuhkan Mej.
  84. Empat tahun selepas peperangan tamat, satu sumber ekonomi lumayan telah diperkenalkan iaitu penangkapan sotong, suatu komoditi yang mempunyai permintaan tinggi di Jepun serta Sepanyol.
  85. Dia berjaya mempengaruhi sekurang-kurangnya moral tentera Perancis sehingga berjaya mematahkan pengepungan itu pada Mei 1429, menukar gelombang peperangan beralih kepada tentera Perancis.
  86. Orang-orang Cina yang berada di Tanah Melayu berasa dikhianati kerana mereka tahu jumalah orang Cina yang terkorban lebih besar berbanding orang Melayu, sepanjang peperangan dengan Jepun.
  87. Walau bagaimanapun, bunuh diri adalah agak biasa dalam peperangan pada sepanjang sejarah, dengan askar-askar dan orang-orang awam membunuh diri untuk mengelakkan penangkapan dan pengabdian .
  88. Tentera Laut Diraja atau Royal Navy (RN) merupakan cabang perkhidmatan peperangan laut yang utama dalam Angkatan Tentera British (dan disebabkan ini merupakan satu cabang Perkhidmatan Kanan).
  89. Namun begitu, gabungan itu tidak berkekalan setelah menghadapi tentangan daripada orang Magyar, kekalahan dalam peperangan dengan kuasa-kuasa lain dan akhirnya kejatuhan selepas Perang Dunia I.
  90. dan Pemberontakan Boxer), serta peperangan dengan kaum asli Maori di New Zealand, pasukan-pasukan tentera raja-raja di India dan juga menentang pemberontak Ireland semasa Perang Inggeris-Ireland.
  91. Keputusan peperangan itu menunjukkan ketua Katolik di bawah Albrecht von Wallenstein mudah untuk menyerang dan menduduki Jutland sehingga Denmark terpaksa untuk menyerah kalah daripada peperangan.
  92. Walaupun begitu penglibatannya dalam krisis peluru berpandu Cuba, yang hampir-hampir mencetuskan peperangan nuklear, telah menjadi punca kejatuhannya sebagai ketua parti dan ketua negara pada 1964.
  93. Pada Mei 1430, dalam satu peperangan kecil di Compixgne, sekutu tentera Inggeris, puak Burgundy berjaya menangkapnya dan dia dibicarakan antara lain kerana dituduh menyeleweng dan memakai pakaian lelaki.
  94. Tetapi peperangan menggunakan pasukan askar berkuda dan pedang masih terjadi di era Perang Dunia Kedua, ketika tentara Jepun bertempur melawan penduduk Pasifik, para penduduk itu masih menggunakan pedang.
  95. Kemenangan terakhir ini mengakibatkan penyerahan kalah kebanyakan tentera Wangsa Ming yang dikeraskan peperangan serta pengunduran sepenuhnya tentera Ming yang masih ada dari kawasan di utara Tembok Besar.
  96. Menjelang tahun 1861, persaingan di antara pelombong bijih dari kongsi Go-Kuan dan kongsi Si-Kuan panas membara dan meledak menjadi peperangan terbuka di antara kedua kongsi tersebut dalam bulan Julai 1861.
  97. Montenegro kemudian mendapat hadiahnya - sebahagian besar kawasan yang telah diperintah oleh Utmaniyyah dikenali sebagai Sanjak, tetapi tidak mendapat Skutari, iaitu habuan paling besarnya dalampeperangan itu.
  98. Perang biologi , juga dikenali sebagai peperangan kuman, senjata biologi, dan senjatabio, merujuk kepada penggunaan sebarang patogen (bakteria, virus atau organisma penyebab penyakit lain sebagai senjata perang.
  99. Zaman Besi lebih bermasalah dan dikuasai oleh peperangan diikuti dengan bahaya-bahaya dari luar kawasan yang berasal dari suku-suku Baltik, yang menyerang melintasi sempadan darat selatan, dan dari seberang laut.
  100. Acara marathon bermula pada tahun 490 SM, apabila seorang askar Greek berlari membawa berita kemenangan dari medan peperangan Marathon ke Athens, yang mana jaraknya sejauh 26 batu, iaitu bersamaan 41.8 kilometer.
  101. Semasa zaman kemerosotan ini, Empayar Uthmaniyyah lemah kerana masalah dalaman dan luarannya disebabkan peperangan yang amat mahal terutamanya menentang Parsi, Persekutuan Poland-Lithuania, Rusia, Austria-Hungary.
  102. Walaupun menghadapi pengepungan dan pengeboman, pembinaan sistem metro Moscow yang dimulakan pada awal dekad 1930-an diteruskan sepanjang peperangan dan pada akhir perang, beberapa landasan metro yang baru dibuka.
  103. Brazil memenangi tiga peperangan antarabangsa ketika pemerintahan Pedro II selama 58 tahun serta menyaksikan penubuhan sistem demokrasi perwakilan yang dizahirkan oleh pilihan raya berturut-turut dan kebebasan akhbar yang luas.
  104. Ini merupakan titik permulaan peperangan untuk kemerdekaan yang dikenali sebagai Perang Kemerdekaan Mexico atau "Mexican War of Independence" yang berakhir dengan kemerdekaan pada 1821 dan pembentukan Empayar Mexico yang Pertama.
  105. Pada 8 Februari malam, armada Jepun di bawah pimpinan Admiral Heihachiro Togo memulakan peperangan dengan sebuah serangan torpedo mendadak pada kapal-kapal Rusia di Port Arthur, sehingga membuat dua kapal perang Rusia rosak teruk.
  106. Menggunakan keluaran toksin bukan hidup, meskipun jika ia dihasilkan oleh organisma hidup (contoh, toxin), dianggap sebagai peperangan kimia (chemical warfare) di bawah terma Persidangan Senjata Kimia (Chemical Weapons Convention).
  107. Walaupun pasukan MVAF berjaya melarikan diri semasa Kejatuhan Singapura dalam bulan Februari 1942, pasukan ini musnah semasa peperangan di Sumatera apabila berhadapan dengan pasukan udara tentera Jepunyang jauh lebih besar dan moden.
  108. Sebagai tanda penghargaan kepada British yang telah membantu beliau menang dalam peperangan tersebut, Dato’ Kelana tiada pilihan lain selain menerima Residen British yang menjadi penasihatnya yang tidak berkaitan agama dan adat Melayu.
  109. India masih menghadapi pertikaian wilayah yang belum diselesaikan dengan China yang mencetuskan Perang China-India yang singkat pada tahun 1962; dan juga dengan Pakistan, yang mengakibatkanpeperangan pada tahun 1947, 1965, 1971 dan 1999.
  110. Hampir 1,025,000 pieds-noirs, di samping 91,000 harkis (Orang Muslim Algeria yang pro-Perancis), atau 10% daripada populasi Algeria pada tahun 1962 melarikan diri ke Perancis dalam masa beberapa bulan semasa pertengahan peperangan tahun itu.
  111. Tentera British menjangkakan serangan 3 penjuru dari Songkhla, Pattani dan Kota Bharu tetapi tidak menjangka ketangkasan askar Jepun dan Tentera British kurang bersedia untuk peperangan tropika dan tidak menyediakan pertahanan yang mencukupi.
  112. Ia menciptakan idea perang proksi, di mana kedua-dua kuasa besar tidak akan turut berperang di negara lain, memaksa rakyat di negara yang mengalami kemusnahan dan kematian yang terlibat dalampeperangan di antara negara-negara sedemikian besar.
  113. 111 pengganas Sulu juga berjaya ditangkap manakala lapan orang lagi didakwa di bawah Seksyen 121 Kanun Keseksaan kerana melancarkan peperangan terhadap Yang di-Pertuan Agong, yang mana jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman mati di Malaysia.
  114. Pilihan raya bagi setiap tempat duduk untuk biasa adalah dicetuskan selama (kecuali dalam hal peperangan atau pemberontakan) lima tahun selepas pilihan raya umum lepas; Bagaimanapun, Perdana Menteri boleh meminta Gabenor Jeneral untuk memanggil pilihan raya pada bila-bila.
  115. Mahupun kapal-kapal selam ini merupakan senjata armada yang efisien untuk menentang kapal perang musuh, kapal-kapal selam ini paling berkesan dalam peperangan ekonomi apabila digunakan menentang serangan perdagangan dan menguatkuasakan sekatan laut terhadap perkapalan musuh.
  116. Keshogunan Ashikaga gagal membendung kekuatan penguasa tentera dan tuan tanah feudal (daimyo), maka terletusnya perang saudara pada tahun 1467 (Perang ÅŒnin) yang memulakan masa satu abad yang ditandakan oleh peperangan antara paksi yang disebut masa negeri-negeri saling berperang atau zaman Sengoku.
  117. Perjanjian ini ditandatangani bagi menghentikan pertumpahan darah akibat dari 2 peristiwa utama iaitu perebutan takhta di antara kerabat - kerabat diraja Perak sebaik sahaja kemangkatan Sultan Jaafar danpeperangan diantara Puak Ghee Hin dan Hai San di Larut untuk merebut kawasan perlombongan bijih timah di Jajahan Larut Taiping.
  118. Dengan kewujudannya sebagai salah suatu entiti yang paling lama wujud di permukaan dunia ini dan pengamalan salah satu daripada sistem tulisan paling lama di dunia Sejarah China seringkali dikarekterkan sebagai satu yang dipenuhi nostalgia divisi dan penggabungan semula diantara masa-masa peperangan atau keamanan, dan penukaran dinasti yang ganas.
  119. Kereta kebal direka dan digunakan pertama-kalinya oleh British dalam Perang Dunia I untuk memecahkan kebuntuan peperangan kubu parit, dan mereka terlibat secara beransur-ansur untuk menjalankan tugas asal pasukan berkuda di medan perang: dengan sama ada serangan posisi rusuk dengan pergerakan pantas atau menembusi pertahanan dengan pemusatan yang besar.
  120. Seberang Perai , terletak di Tanah Besar Semenanjung Malaysia dan berhampiran dengan Pulau Pinang telah diserahkan kepada United Kingdom oleh Sultan Kedah pada masa itu iaitu Sultan Muhammad Jiwa selepas kekalahan Angkatan Perang Kedah di dalam peperangan untuk merampas kembali Pulau Pinang oleh British pada tahun 1798 dan bersempadanan dengan Utara dan Barat Perak.
  121. Pada hari yang sama, Presiden George Bush berkata ketika ketibaannya di Wisconsin: "Penangkapan-penangkapan terkini yang warganegara-warganegara kita kini dapat tahu merupakan suatu peringatan sebenar bahawa negara kita adalah dalam peperangan dengan orang-orang Fasis Islam yang akan menggunakan apa jua cara untuk memusnahkan mereka daripada kita yang mencintai kebebasan supaya dapat mencederakan negara kita."
  122. Pada tahun 1861, setelah banyak mengharungi peperangan dengan kuasa-kuasa asing, barulah lahirnya sebuah pergerakan penyatuan Itali yang terdiri daripada bekas jajahan atau naungan empayar asing di bawah sebuah pemerintahan beraja, berkat usaha nasionalis dan monarkis Itali yang taat setia kepada Wangsa Savoia untuk menubuhkan sebuah negara bersatu yang meliputi seluruh Semenanjung Itali, sehingga mampu mencabar kekuasaan empayar Habsburg.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...