Saturday 27 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "dipecahkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dipecahkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bahrain dipecahkan kepada lima pentadbiran berbeza.
  2. Epok Eosen biasanya dipecahkan kepada Awal, Pertengahan dan Akhir.
  3. Sehingga 3 Julai 2002, ia dipecahkan kepada dua belas majlis perbandaran.
  4. Sistem pengendalian, secara konsep, boleh dipecahkan kepada 3 komponen utama:
  5. Kawasan berbahasa Gujarat di Negeri Bombay dipecahkan menjadi negeri Gujarat.
  6. Selepas Perang Dunia II, negara ini telah dipecahkan pula oleh kuasa-kuasa Barat.
  7. Di bawah menunjukkan pasukan-pasukan kebangsaan Asia dipecahkan mengikut wilayah .
  8. Secara tradisi, tumbuhan berbunga dipecahkan kepada dikotiledon dan monokotiledon .
  9. Phylum Kordata dipecahkan kepada tiga subphyla: Urochordata, Cephalochordata, dan vertebrat.
  10. Silat sehingga kini sudah banyak yang dipecahkan alirannya, seperti mana pecahnya silat Gayung .
  11. Kawasan itu kemudiannya dipecahkan kepada dua jajahan British, iaitu Upper Canada dan Lower Canada.
  12. Selepas itu gas tersebut akan dihantar ke Unit Pemecahan di mana ia akan dipecahkan kepada berbagai komponen.
  13. Menurut kaedah ini, kawasan di bawah suatu garis itu dipecahkan kepada kepingan-kepingan mencancang yang kecil.
  14. 2) globin protein dipecahkan menjadi asid amino, yang boleh digunakan semula oleh sel-sel badan untuk mensintesis protein lain.
  15. Di dalam usus besar ada beberapa jenis bakteria yang menguruskan molekul yang tidak boleh dipecahkan oleh tubuh manusia sendiri.
  16. Magnoliopsida kemudiannya akahn dihadkan kepada dikot basal atau paleodikotiledon, kumpulan parafiletik yang boleh dipecahkan lagi.
  17. Nama XÄ«zxng boleh dipecahkan kepada “xī” 西 (“barat”), dan “zxng” 藏 (“Kitab agama Buddha” atau “simpanan”).
  18. Negeri Patani telah dipecahkan kepada wilayah-wilayah kecil yang terdiri dari Yala, Narathiwat(Menara), Patani dan Songkla(Senggora).
  19. Walaupun begitu, tumbuhan saka boleh dipecahkan lagi kepada dua kategori dalamnya iaitu tumbuhan herba saka dan tumbuhan berkayu saka.
  20. Merupakan pengguna teknologi maklumat yang boleh dipecahkan kepada pengguna yang mengguna dan pengguna yang mentadbir maklumat tersebut.
  21. Negeri Perlis tidak dipecahkan kepada daerah kerana luas kawasannya yang terlalu kecil dan ditadbir oleh Majlis Perbandaran Kangar Perlis.
  22. Rekod tanpa kalah Eropah United telah dipecahkan oleh Fenerbahxe, yang memenangi 1-0 di Old Trafford pada 30 Oktober 1996 dengan gol Elvir Bolić yang membias.
  23. Oleh kerana sistem baru juga cenderung mengelakkan kumpulan parafiletik, ia boleh dianggap sebagai kelas Rosopsida berlainan, atau dipecahkan kepada beberapa kelas.
  24. Struktur kuning telur amat lembut sehinggakan sesudah telur tiruan dipecahkan ia langsung bercampur dengan putih telur dan keadaannya lebih berair, berbuih dan cair.
  25. Walaubagaimanapun, terdapat beberapa simpulan, serta ciri-ciri lain seperti warna, yang dipercayai mewakili maklumat bukan angka, yang masih belum dapat dipecahkan oleh pakar.
  26. Ini disusuli oleh sewaktu ketidakstabilan politik yang dipecahkan oleh rampasan kuasaoleh Jeneral Park Chung-hee ("kudeta 5.16") ke atas kerajaan yang lemah dan tidak berkesan pada tahun berikutnya.
  27. Anatolia kemudian dipecahkan kepada beberapa kerajaan keyunanian kecil (termasuk Bithynia, Cappadocia, Pergamum, dan Pontus), tetapi kesemunya ditawan pula oleh Republik Rom pada pertengahan abad pertama SM.
  28. Akhirnya, pada 15 Ogos 1947, India mencapai kemerdekaan dari cengkaman British, namun kemudiannya dipecahkan untuk memenuhi hasrat Liga Muslim, sepanjang sempadan keagamaan untuk menghasilkan negara-bangsa Islam iaitu Pakistan.
  29. Pada tahun 1971, Malaysia-Singapore Airline Limited telah dipecahkan kepada dua syarikat penerbangan, masing-masing dengan polisi dan objektif yang tersendiri, dan terlahirlah syarikat penerbangan Malaysia iaitu Malaysian Airlines System (MAS) pada 3 April, 1971.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...