Wednesday 10 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "pertahanan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pertahanan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ini adalah berasaskan pertahanan statik.
  2. Sebagai contoh, terdapat pertahanan tengah dan pemain tengah kiri.
  3. Bennett kini bertanggungjawab untuk pertahanan wilayah Barat Laut Johor.
  4. Masalah luar negeri dan pertahanan pula masih dipegang oleh Kerajaan British.
  5. Perancangan pertahanan yang disediakan oleh Murray-Lyon tidak juga menyeluruh.
  6. Bau berguna untuk tujuan pertahanan terutama bagi haiwan yang diburu oleh pemangsa.
  7. Struktur pertahanan Danevirke dibina sejak abad ke-3 untuk melindungi raja Denmark.
  8. Ia juga boleh ditakrifkan sebagai bahan atau pertahanan terhadap penggunaan sebegini.
  9. Terdapat dua rancangan pertahanan yang telah mencadangkan- Rancangan A dan Rancangan B.
  10. Posisi sweeper dilihat sebagai posisi yang lebih bebas berbanding posisi yang pertahanan lain.
  11. Pertempuran Jitra melihat barisan pertahanan Divisyen ke-11 Infantry India bolos dengan mudah.
  12. Pada masa lalu, ROC juga telah membeli alatan pertahanan daripada negara Perancis dan Belanda.
  13. Pemain kelahiran Finland ini adalah tonggak pertahanan Liverpool buat beberapa tahun yang lalu.
  14. Masaalah pentakbiran dan kawalan menyebabkan retak lanjut dalam baris pertahanan pihak Berikat.
  15. Beliau tidak juga berkeras memperjuangkan unit-unit udara sebagai bantuan untuk pertahanan Malaya.
  16. Sami Hyypia adalah ketua pemain pertahanan dalam pasukan Finland dan pilihan kedua sebagai kapten.
  17. Itali mempunyai perbelanjaan pertahanan ke-9 terbanyak di dunia dan berkongsi senjata nuklear NATO.
  18. Walau bagaimanapun, aspek pertahanan di kepulauan itu masih dibawah tanggungjawab kerajaan Australia.
  19. Dua batalion lagi ditempatkan di laur kawasan pertahanan tanpa diberikan pertahanan anti-kereta kebal.
  20. Di Liverpool, Sami Hyypia digandingkan dengan Stephane Henchoz di bahagian tengah pertahanan Liverpool.
  21. Bagi mereka yang tidak pernah melihat seni pertahanan diri ini, mungkin ia kelihatan seperti sejenis tarian.
  22. Jen. Ivan Simson menjadi Ketua Pertahanan Awam dan bukan untuk membuat pertahanan bagi pertahanan Singapura.
  23. Usaha pertahanan dilakukan bersungguh-sungguh oleh unit Dogras tetapi mereka menghadapi serangan yang sengit.
  24. Legats dianggap sebagai pertahanan barisan pertama bagi menjaga kepentingan Amerika Syarikat di negara asing.
  25. Mejar Jeneral Murray - Lyon yang mengetuai pertahanan British di Kedah mengambil keputusan berundur ke Gurun.
  26. TUDM Butterworth juga adalah pusat pemerintahan pertahanan udara IADS di bawah Program Pertahanan Lima Negara.
  27. Dari tahun 1933-21935 beliau menjadi pegawai pemerintah bertanggungjawab kepada pertahanan udara United Kingdom.
  28. Pengunduran dari Alor Star ke Gurun kemudiannya diteruskan meskipun persediaan pertahanan di Gurun tidak memuaskan.
  29. Hasil dari penilaian pertahanan Sarawak oleh Percival, satu rancangan tindakan pilihan lain dicadangkan, Rancangan B.
  30. Kebanyakan kajian terkini menunjukkan bahawa kitin merupakan pengaruh yang baik untuk mekanisme pertahanan dalam tumbuhan.
  31. Walaupun membuat serangan balas, kedudukan supai India tidak dapat dipertahankan lagi dan pasukan pertahanan mula berundur.
  32. Pendaratan ini ditentang Briged Australia Ke-22; namun tentera Jepun berjaya menyusup kawasan pertahanan keliling Australia.
  33. Orang Tibet dalam buangan pula melihat pertahanan penyusunan ini sejak abad ke-18 sebagai sebahagian dasar pecah dan perintah.
  34. Penduduk-penduduk yang tinggal membina dan mengendalikan pertahanan anti kereta kebal ketika bandar raya itu dibedil dari udara.
  35. Untuk mengelakkan kehilangan karbon dioksida kepada paras rendah merbahaya, badan membangunkan mekanisma kawalan pertahanan khas.
  36. Silat juga terkenal sebagai sistem pertahanan diri yang banyak menggunakan kuncian, sama ada kunci urat saraf atau anggota tubuh.
  37. Pelan tindakan itu menggariskan bilangan tentera bantuan yang perlu dihantar untuk mengukuhkan pertahanan Semenanjung Tanah Melayu.
  38. Pengunduran pasukan tentera British bukan sahaja menjatuhkan moral pasukannya, malah memberi kesan taktikal kepada pertahanan Kedah.
  39. Penetapan di tempat yang kedua di Kota Burok juga gagal kerana kubu pertahanan yang mereka cuba mendirikan runtuh dengan serta merta.
  40. Selaras dengan Perjanjian ini, Great Britain telah menghantar askar-askar dan bahan untuk menyokong pertahanan Sarawak semasa 1930-an.
  41. Maka, republik telah bersedia dengan benteng pertahanan yang mantap, latihan serangan udara dan persediaan menghadapi serangan hendap.
  42. Dalam permainan bola sepak, pemain pertahanan merupakan pemain yang ditugaskan untuk menghalang pemain lawan daripada menjaringkan gol.
  43. Sepatutnya Murray-Lyon membuatkan garisan pertahanan yang dimampatkan dan diaturkan dengan cara “in depth” dan pertahanan keliling.
  44. Force Z dihantar ke Singapura bagi mengukuhkan pertahanan Semenanjung Tanah Melayu dan mengelakkan serangan penaklukan oleh pihak Jepun.
  45. Dalam tahun 2004, Rafael Benxtez menggandingkan Jamie Carragher berpasangan dengan Hyypia sebagai tonggak pertahanan tengah di Liverpool.
  46. Dalam bola sepak, seorang pemain tengah ialah seorang pemain yang posisinya terletak di tengah padang di antara penyerang dan pertahanan .
  47. Pihak Jerman mendirikan baris pertahanan kukuh di negara bergunung yang sesuai untuk pertahanan, dan kemajuan pihak Berikat adalah perlahan.
  48. Sebaliknya meninggalkan kota sekukuh itu tanpa pertahanan yang mencukupi adalah mengundang mara bahaya, sekiranya ia ditawan oleh pihak musuh.
  49. Barisan pertahanan British ditubuhkan di utara Johor antara Muar di barat sehingga Segamat, dan kemudiannya sehingga Mersing di sebelah timur.
  50. Dasar pertahanan negara di abad ke 21 memerlukan ketumbukan Tentera Darat yang mampu diaturgerakkan dalam semua keadaan dengan cekap dan pantas.
  51. Pengorbanan pertahanan yang kental menghalang pihak Jerman menawan Moscow (Bandar Wira) sehingga musim sejuk melanda (lihat Pertempuran Moscow).
  52. Sir Robert brooke Popham, Panglima Besar Timur Jauh, memutuskan bahawa ia adalah bijak bagi menghormati perjanjian pertahanan 1888 dengan Sarawak.
  53. Jepun dilengkapi sistem pertahanan yang cukup dilengkapi dengan kecanggihan teknologi seperti AEGIS serta sebuah armada kapal pembinasa yang besar.
  54. Simson kecewa dengan reaksi pegawai-pegawai berkuasa British berkenaan keperluan membuat persiapan pertahanan di Tanah Melayu dan juga di Singapura.
  55. Pada 9 Februari 1942 Taylor mengarahkan 22 Briged Australia berundur dari garisan pertahanan Jurong-Kranji kerana diserang hebat oleh pasukan Jepun.
  56. Pada tahun 1995, pindaan telah dibuat keatas rang undang-undang pertahanan dimana semua cabang angkatan tentera diletakaan di bawah seorang komander.
  57. Di kawasan barat laut SIngapura, mereka mengambil peluang dalam bukaan dikalangan garis pertahanan pihak Berikat yang lemah seperti sungai dan muara.
  58. Sesetengah beluncas mempunyai struktur khas bergelar osmeterium yang dibokongkan untuk merembeskan bahan kimia yang busuk atas tujuan pertahanan juga.
  59. Dalam keadaan itu, Arthur Percival akan mengerahkan askar-askarnya mara ke Songkhla dan membuat barisan pertahanan untuk menyekat kemaraan pihak Jepun.
  60. China ialah sebuah negara bersenjata nuklear yang teriktiraf dan juga bala tentera tetap terbesar di dunia dengan belanjawan pertahanan kedua termahal.
  61. Ini mengganggu rangkaian perhubungan antara unit Pihak Berikat dan komander mereka dan memberi kesan kepada persediaan bagi pertahanan pulau Singapura.
  62. Anderson menubuhkan satu perimeter pertahanan dan mengumpulkan di dalamnya saki baki 45 Briged dan juga anggota-anggota dua batalion Australia tersebut.
  63. Buku ini merupakan kritikan mengenai kurang persediaan pertahanan Tanah Melayu dan perjalanan kempen penaklukan Jepun yang hanya mengambil masa 70 hari.
  64. Pasukan Sukarelawan Udara Negeri-negeri Selat ditubuhkan oleh pentadbiran British untuk membantu pertahanan Negeri-negeri Selat dan Negeri-Negeri Melayu.
  65. Tetapi Operasi Matador melibatkan kemasukan Tentera British ke wilayah Thailand untuk menubuhkan pertahanan di satu tempat dikenali sebagai “The Ledge”.
  66. Angkatan Tentera Malaysia ialah pihak yang bertanggungjawab terhadap pertahanan nasional dengan kata lain ialah pasukan tentera profesional negara Malaysia.
  67. Malang sekali bagi Murray-Lyon, kepincangan pertahanan Semenanjung Tanah Melayu tertonjol dan pasukannya tewas dalam setiap pertempuran dengan Tentera Jepun.
  68. Kedudukan pertahanan 11 Divisyen terlalu lemah – garisan pertahanan hadapan pasukan ini merentasi kawasan sejauh 7 batu, dengan hanya menggunakan 2 briged.
  69. Moorhead membawa masuk Krohcol ke wilayah Thailand pada jam 3 petang, 8 Disember 1941 untuk cuba sampai ke tempat pertahanan dikenali sebagai ”The Ledge”.
  70. Setelah masa penggunaanya telah usai, pedang telah menjadialat pertahanan diri dibandingkan menjadi perangkat persenjataan di medan perang setelah zaman moden.
  71. Negeri-negeri di sepanjang pesisir pantai Teluk Parsi memberikan kuasa pertahanan dan hal ehwal luar kepada Kerajaan United Kingdom pada kurun kesembilan belas.
  72. Selepas itu, baginda memilih Kota Buruk untuk dijadikan kawasan pentadbirannya, namun gagal kerana kubu pertahanan yang cuba baginda dirikan runtuh serta-merta.
  73. Pada 23 Januari 2012, pertahanan Croatia itu melanjutkan lagi kontraknya selama dua musim bersama Lyon dan beliau kekal bersama kelab Perancis itu sehingga 2016.
  74. Bennett memutuskan untuk membentuk baris pertahanan kedua, dikenali sebagai "Garis Jurong", sekitar Bulim, timur Lapangan terbang Tengah dan hanya di utara Jurong.
  75. Dia seorang pemain pertahanan tengah yang cukup berpengalaman dan mempunyai kebolehan membaca permainan dengan baik, membolehkan beliau mencari kedudukan yang baik.
  76. Oleh kerana TUDM masih belum mempunyai keupayaan tempur, Tentera Udara Diraja Australia masih diberikan tanggungjawab untuk memberikan perlindungan pertahanan udara.
  77. Sebanyak 24 perjanjian dan kontrak bernilai RM4.271 bilion membabitkan industri pertahanan ditandatangani dalam Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi 2013.
  78. Serangan tentera Montenegro keatas kubu pertahanan Utmaniyyah di bandar Skutari memaksa empayar berkenaan menyediakan satu angkatan tentera di Macedonia berhampiran.
  79. Pasukan ini kemudiannya diberikan gelaran Anderson Force dan memulakan satu pergerakan sambil tempur ke arah pertahanan sekunder yang telah disediakan di Parit Sulong.
  80. Semasa Pertempuran Malaya 11 Divisyen India dipertanggungjawabkan dengan pertahanan sebelah utara Semenanjung Tanah Melayu, khususnya bahagian sempadan dengan Thailand.
  81. Sebaliknya terdapat ruang di antara garisan pertahanan 6 Briged dan 15 Briged yang membolehkan tentera Jepun menyusup masuk dan membelakangi pasukan pertahanan British.
  82. Pentadbiran Uthmaniyyah mula berubah dengan memajukan kota-kota sekitar Balkan yang akan menjadi benteng pertahanan mereka sekiranya peperangan meletus dengan kuasa Eropah.
  83. Nombor pertama menentukan berapa banyak pemain pertahanan digunakan, yang kedua adalah bilangan pemain tengah yang akan digunakan dan yang ketiga adalah bilangan penyerang.
  84. Singapura diberi kerajaan sendiri sepenuhnya dengan perdana menteri dan jemaah menteri sendiri yang mentadbir segala hal-ehwal kerajaan kecuali pertahanan dan hubungan luar.
  85. Batalion 2/29 pergi ke Bakri untuk menguatkan 45 Briged sementara Batalion 2/19 membina pertahanan di Parit Sulong kira-kira 25 kilometer di selatan sebagai pertahanan sekunder.
  86. Perancis menggerakkan tenteranya dan mengendalikan pertahanan sempadannya yang kukuh dengan Rhine; dan pihak British pula menghantar pasukan expeditionary yang besar ke Perancis.
  87. Sebagai balasan daripada Overback kepada Sultan Sulu, Overback dan Alfred Dent akan menyediakan bantuan pertahanan kepada Sultan bagi melawan golongan "spaniards" dan memberikan .
  88. Pada musim itu, Sami Hyypia dan Robbie Fowler mengetuai pertahanan Liverpool mencatat sejarah kerana berjaya mencapai 3 kejuaraan, iaitu Piala Worthington, Piala FA dan Piala UEFA.
  89. Pada tahun 1959, Brunei mengisytiharkan kerajaan baru yang berkuasa memerintah kecuali dalam isu hubungan luar, keamanan dan pertahanan dimana isu-isu ini menjadi tanggungjawab British.
  90. Serangan Jepun diteruskan hingga ke malam dan mereka berjaya memduduki beberapa tempat yang strategik di Bukit Jantan dan Bukit Alor iaitu dua tempat yang penting bagi pertahanan Jitra.
  91. Tetapi Ops Matador sendiri mempunyai beberapa masalah, khususnya dengan keengganan pihak British memberikan pasukan-pasukan tentera untuk mengukuhkan pertahanan Semenanjung Tanah Melayu.
  92. Pada 10 Februari 1942 pula, Taylor tersalah tafsir arahan Percival yang dihantar melalui markas Bennett, menyebabkan pengunduran besar-besaran pasukan British ke barisan pertahanan baru.
  93. Anderson diberikan anugerah Victoria Cross untuk kepimpinannya semasa Pertempuran Muar apabila Batalion 2/29 dan Batalion 2/19 dihantar ke Muar untuk membantu pertahanan Briged ke-45 India.
  94. Sekiranya dipertahankan dengan kuat, ia mampu menjadi kubu kuat dalam pertahanan pertahanan Malaya, tetapi tidak Belanda maupun British mempunyai sumber yang mencukupi bagi mempertahankannya.
  95. Tidak sehingga tentera Jepun memusatkan serangan mereka terhadap dua buah kubu kecil dan parit pertahanan sokongan yang menguasai kawasan pendaratan, barulah mereka menguasai tempat mendarat.
  96. Dengan keadaannya sekarang sebagai pertahanan kepada pencerobohan yang bakal dilaksanakan tanah besar China, tentera ROC telah menekankan lagi Tentera Udara dan Tentera Laut daripada Tentera Darat.
  97. Apabila Perang Dunia Kedua meletus di Eropah, SSNVR telah meningkatkan pengambilan rekrut bagi mengukuhkan pertahanan Tanah Melayu memandangkan unit- unit Royal Navy diperlukan di medan operasi Eropah.
  98. Key, sebahagian Divisyen Infantri Ke-9 India , merupakan pasukan pertahanan utama di Kota Bharu, disokong oleh Pasukan Meriam Gunung Ke-21 yang terdiri daripada empat laras meriam katak 3.7 inci (Mejar J.B.
  99. Malaysia merupakan ahli Komanwel sejak tahun 1957, apabila memeterai Perjanjian Pertahanan Tanah Melayu-British bersama United Kingdom yang mana Britain menjamin pertahanan Malaya (dan kemudiannya Malaysia).
  100. Rodgers bermain di posisi pertahanan dalam pasukan Ballymena United; pada 1987, beliau ditandatangani oleh Reading dalam kontrak tiga tahun ketika berusia 18 tahun, dimana beliau bermain dalam skuad simpanan.
  101. Pada awal perang, U-boot sangat berkesan dalam kemusnahan perkapalan kuasa-kuasa Berikat, pada mulanya di tengah-tengah Lautan Atlantik di mana terdapat lompang dalam pertahanan udara buat konvoi-konvoi kapal.
  102. Pada akhir ia diputuskan bahawa bandar itu tidak dapat dipertahankan terhadap kekuatan serangan yang dijangka, dan rancangan pertahanan itu dengan berat hati ditukar kepada pertahanan statik di lapangan terbang.
  103. Walaupun usianya sebagai rejimen dalam Tentera Darat Malaysia adalah lebih muda daripada Rejimen Askar Melayu Diraja, Rejimen Renjer Diraja bersama memikul beban sebagai pasukan barisan hadapan pertahanan negara.
  104. Pertempuran di Kampar pada mulanya menunjukkan bibit kejayaan kepada Tentera British tetapi ketangkasan askar Jepun membolehkan mereka melepasi barisan pertahanan British dan memaksa mereka berundur ke Slim River.
  105. Berikutan Pertempuran Jitra pasukan Jepun, dengan dibantu kereta kebal yang bergerak dari selatan Thailand pada 11 Disember, terus mara ke arah selatan, mengalahkan anggota tentera dan kedudukanpertahanan British.
  106. Pertempuran ini bermula dengan kepantasan tentera Jepun mengatasi pertahanan di Trolak, lima batu di utara Slim River, yang menonjolkan kecermelangan penggunaan kereta kebal Jepun di Malaysia semasa Perang Dunia II.
  107. Selepas Setiausaha Pertahanan Denis Healy mengumumkan pengunduran pasukan tentera British daripada pangkalan-pangkalan di timur jauh (kecuali Hong Kong), TUDM dilihat akan mengambil alih tanggungjawab pertahanan udara.
  108. Beliau merancangkan untuk menugaskan satu Divisyen untuk pertahanan bahagian selatan Semenanjung Tanah Melayu dan dua divisyen dari III Kor Tentera British India untuk pertahanan bahagian utara Semenanjung Tanah Melayu.
  109. Menurut Jamie Carragher, Benitez tidak mengucapkan syabas kepadanya selepas Liverpool menewaskan Juventus, sebaliknya Benitez menegur Jamie Carragher kerana mainan pertahanan Liverpool malam itu tidak seperti yang diharapkan.
  110. Dalam tahun 1937, Mejar Jeneral William Dobbie, Jeneral Memerintah Markas Gerakan Tanah Melayu melihat secara serius sistem pertahanan Malaya sekiranya Jepun melancarkan serangan ke atas Semenanjung Tanah Melayu dan Singapura.
  111. Jeneral Percival sendiri mahukan pelancaran Operasi Matador kerana percayakan bahawa pertahanan Tanah Melayu dan Singapura perlu dibuat di Thailand untuk membolehkan perolehan masa bagi pasukan-pasukan bantuan sampai ke Malaya.
  112. Jeneral Arthur Percival sendiri mahukan pelancaran Ops Matador kerana percaya bahawa pertahanan Tanah Melayu dan Singapura perlu dibuat di Thailand untuk membolehkan perolehan masa bagi pasukan-pasukan bantuan sampai ke Malaya.
  113. Pembinaan kota A Famosa atas arahan Alfonso de Albuquerque boleh dikatakan menjadi lambang penentangan penduduk Melaka masa itu sehinggakan memaksa pihak Portugis membina kotapertahanan sebaik sahaja mereka menguasai bandar Melaka.
  114. Untuk musim 2006-2007, Benitez membawa masuk pemain pertahanan Gabriel Paletta daripada kelab Banfield di Argentina, Jermaine Penannt dari Birmingham City, Craig Bellamy dari Blackburn Rovers dan Fabio Aurelio daripada Valencia C.F..
  115. Sehingga tahun 1970, kerajaan Malaysia mengharapkan pertahanan ruang udara Malaysia yang diberikan oleh Tentera Udara Diraja British dan kemudiannya oleh Tentera Udara Diraja Australia yang menempatkan satu skuadron iaitu Skuadron No.
  116. Walaupun pesawat asal Su-27 mempunyai jarak operasi yang baik, ia belum cukup untuk melaksanakan beberapa tugas pertahanan udara seperti yang dikehendaki oleh PVO Strany yang mana meliputi kawasan yang luas yang merentasi Kesatuan Soviet.
  117. Perancis telah menerajui negara-negara ahlu Kesatuan Eropah yang hendah memperoleh faedah daripada kekuatan kesatuan kewangan ini untuk mencipta sistem politik, pertahanan dan keselamatan Kesatuan Eropah yang lebih bersatu dan berkebolehan.
  118. Tentera British menjangkakan serangan 3 penjuru dari Songkhla, Pattani dan Kota Bharu tetapi tidak menjangka ketangkasan askar Jepun dan Tentera British kurang bersedia untuk peperangan tropika dan tidak menyediakan pertahanan yang mencukupi.
  119. Shanhaiguan ialah sebuah genting behrampiran Tembok Besar China yang terletak 50 batu di timur laut Beijing, dan di situlah terletaknya sistem pertahanan Ming yang menghalang kaum Manchu dari terus menyerang ibu kota Ming selama bertahun-tahun.
  120. Pada tahun 1939, Hitler menuntut sebahagian daripada wilayah Poland dan memeteraikan Perjanjian Molotov-Ribbentrop dengan Kesatuan Soviet sebagai membalas kepada tindakan sokongan persekutuanpertahanan British dan Perancis dengan Poland pada bulan Mac 1939.
  121. Rodgers memulakan kareer beliau sebagai seorang pertahanan di Ballymena United, dimana beliau tinggal hingga ditandatangani oleh Reading pada usia beliau 18 tahun, beliau terlibat dengan kecederaan yang memaksa beliau untuk tidak bermain ketika berusia 20 tahun.
  122. Selepas mencapai kemerdekaan dalam tahun 1957, kerajaan Persekutuan Tanah Melayu melihat kepentingan penubuhan sebuah pasukan angkatan udara sendiri untuk pertahanan negara supaya tidak perlu bergantung harap dengan pertahanan yang diberikan oleh pasukan British.
  123. Persidangan Singapura pada Oktober 1940 terus menyampaikan situasi muram mengenai pertahanan Sarawak dan menyatakan bahawa tanpa penguasaan laut atau udara, ia adalah sia-sia bagi mempertahankan Sarawak dan tanah-tanah jajahan British yang lain di kawasan tersebut.
  124. Pangkalan Tentera Laut Diraja, Singapura Singapore' atau 'HMS Sembawang' ), yang terletak di Sembawang, utara pulau Singapura ialah pangkalan Tentera Laut Diraja British ('RN') dan merupakan tunggak polisi pertahanan Empayar British semasa tercetusnya Perang Dunia Kedua.
  125. Tentera yang ada perlu dipusatkan jauh keselatan bagi pertahanan Singapura dan Jawa, dan apa yang mampu diberikan kepada Borneo dan kepulauan luar Belanda adalah penempatan sekumpulan kecil tentera pada kedudukan penting yang diharap mampu menjadi halangan dari diserang.
  126. Pesawat MRCA Su-30MK ini dipasang dengan segala kelengkapan tempur dalam semua senario untuk kombat operasi dan taktikal, daripada tugas-tugas pertempuran udara hingga serangan darat, menumpaskan pertahanan udara musuh, larangan udara, sokongan udara dekat dan serangan maritim.
  127. Formasi yang dipertanggungjawabkan untuk operasi ini, Divisyen Infantri Ke-11, yang bersiap sedia menjalankan operasi serangan, terpaksa menjalankan operasi pertahanan dan membuat persiapanpertahanan seperti memasang periuk api, dawai berduri, membina kubu mesingan dan persiapan lain.
  128. Dalam Pertempuran Slim River, Divisyen Ke-5 (khususnya Rejimen Infantri Ke-41), dengan dibantu kereta kebal, berjaya merempuh pertahanan British sejauh 16 batu (25 km), sekaligus membinasakan Divisyen ke-11 India dengan korban seramai 500 orang tentera British korban dan 1,200 menjadi tawanan.
  129. Pasukan Jepun menggunakan taktik berkesan dalam Kempen Tanah Melayu: apabila berhadapan dengan kedudukan pertahanan musuh, mereka akan meninggalkan sepasukan kecil untuk terus mengasak musuh sementara pasukan besar akan menyusup ke dalam hutan di rusuk musuh dan mengelilingi dan menyerang musuh.
  130. Kekalahan tentera British dan India ini di Jitra oleh tentera Jepun, yang disokong dengan kereta kebal bergerak keselatan dari Siam pada 11 Disember 1941 dan kemaraan pantas pihak Jepun melalui darat dari beachhead Kota Bharu disebelah pantai barat daya Tanah Melayu mengatasi sistem pertahanan British di utara.
  131. Kini, kedua-dua KRK iaitu Hong Kong dan Makau bertanggungjawab terhadap segala isu kecuali tindakan negara seperti hubungan diplomatik dan pertahanan negara: kesannya, kawasan tersebut mempunyai sistem kehakiman dan mahkamah rayuan tersendiri, serta perundangan, dasar imigrasi, matawang dan proses ekstradisi sendiri.
  132. Pelan tindakan itu menggariskan pementasan pasukan Jepun tersebut oleh dua pasukan British di seberang sempadan Thailand, dan menahan kemaraan pasukan itu untuk satu jangka masa untuk membolehkan pasukan bantuan berkumpul dan menyediakan pertahanan sebelum melakukan serangan untuk memusnahkan pasukan Jepun berkenaan.
  133. Peranan Tentera Laut Diraja ialah untuk melindungi aset-aset kepentingan dan strategik British tidak kira lingkungan domestik ataupun secara global, melaksanakan dasar pertahanan dan luar negeri Kerajaan Ratu Britain melalui latihan ketenteraan, aktiviti diplomasi dan aktivit serta agenda lain yang menyokong objektif-objektif ini.
  134. Seiring dengan usaha British membangunkan pertahanan teknikal seperti ASDIC dan radar, pihak U-boot Jerman bertindak balas dengan memburu kapal-kapal musuh dalam kumpulan yang disebut sekawan serigala , yang melihat beberapa kapal selam berada berdekatan satu sama lain, yang memudahkan mereka untuk menenggelamkan sasaran tertentu.
  135. Beliau menyatakan bahawa penyelenggaraan dan pertahanan kubu tersebut hendaklah dikecilkan dan memberikan dua sebab utama, iaitu hasil yang diperolehi oleh Melaka tidak mampu membantu membiayai kos penempatan tentera 'sepoy' dan pengecilan itu akan dapat membantu memajukan Pulau Pinang dengan memindahkan penduduk Melaka ke Pulau Pinang.
  136. Usaha bantuan penentang menggunakan kempen derma dan filanthropi sebagai cara mendapatkan dana dan makanan bagi kedua-dua usaha kemanusiaan untuk membantu penduduk awam China dan juga sebagai usaha patriotik di mana dana tersebut disalurkan secara langsung bagi pertahanan ketenteraan China, samaada melalui Kuomintang atau Parti Komunis Cina.
  137. Dengan ini, pihak pertahanan maritim dari ketiga-tiga negara yakni Indonesia, Malaysia dan Singapura berhasrat ingin mengadakan rondaan bersama di perairan Selat Melaka pada Julai, 2004, sungguhpun Singapura pada masa itu agak keberatan untuk menyertai rondaan ini yang ditaja oleh kementerian pertahanan dari kedua-dua buah negara nusantara tersebut.
  138. Kereta kebal direka dan digunakan pertama-kalinya oleh British dalam Perang Dunia I untuk memecahkan kebuntuan peperangan kubu parit, dan mereka terlibat secara beransur-ansur untuk menjalankan tugas asal pasukan berkuda di medan perang: dengan sama ada serangan posisi rusuk dengan pergerakan pantas atau menembusi pertahanan dengan pemusatan yang besar.
  139. Jaminan pertahanan British tamat berikutan keputusan Britain untuk mengundurkan tenteranya dari kawasan timur Terusan Suez pada tahun 1967, lalu digantikan oleh [[]] 1971 with the Perjanjian Pertahanan Lima Negara iaitu Britain, Australia, New Zealand, Malaysia dan Singapura bersepakat untuk bekerjasam dalam bidang pertahanan, serta “berunding” sekiranya Malaysia atau Singapuara menghadapi ancaman.
  140. Terdapat juga penyakit genetik yang disebabkan oleh kekurangan, keterlebihan, atau kecacatan gen dalam DNA orang yang terbabit; penyakit toksik disebabkan oleh pendedahan berlebihan kepada toksin alam sekitar seperti logam berat; Penyakit kekurangan yang disebabkan oleh kekurangan zat dalam makanan tertentu; penyakit autoimun yang disebabkan oleh sistem pertahanan badan menyerang tisu badan sendiri; penyakit yang disebabkan oleh kepercayaan pesakit sendiri; dan penyakit yang menggabungkan jenis-jenis penyakit tersebut, termasuklah yang disebabkan oleh punca yang tidak diketahui.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...