Friday 12 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "rata"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "rata" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Hyolithid paling awal mempunyai mulut rata dan cangkerang ringkas.
  2. Bahrain secara umumnya kepulauan yan rata dan bergurun, mengandungi dataran padang pasir yang rendah.
  3. Membran-membran ini adalah helaian-helaian rata yang membentuk penghadang berterusan di sekeliling sel.
  4. Pada tahun 1936, Kxlmxn Tihanyi menerangkan prinsip televisyen plasma, iaitu sistem panel rata yang pertama.
  5. Dalam kerelatifan am, keistimewaan ruang-masa yang rata serta keupayaan untuk memilih sistem koordinat hilang .
  6. Dataran Sungai Golok itu adalah tanah rendah yang rata dengan pantai berpasir dan permatang di sepanjang pantai.
  7. Jika terdapat dua pemenang dalam satu kategori, maka hadiah wang itu dibahagikan sama rata untuk dikongsi kedua-dua mereka.
  8. Ini menandakan bermulanya layanan sama rata terhadap semua dan pengakuan pemerintahan de facto China ke atas kawasan Makau.
  9. Indonesia sedang menjalankan autonomi untuk setiap negerinya dengan tujuan memberikan peluang pembangunan yang sama rata di seluruh negara.
  10. Biasanya teknik yang diaplikasikan ialah disapu mengikut lapisan yang nipis, jalur sapuan diselang-selikan supaya kesan warna rata dan licin.
  11. Objektif SUPP ialah untuk mengkukuhkan hukum negara iaitu adil dan mewujudkan sikap sama rata bagi semua masyarakat tanpa mengira budaya dan kepercayaan.
  12. Tanahnya sangat terbatas sekitar 4.700 kilometer persegi .Kebanyakannya curam, tanah tidak stabil.Hanya 9% daripada tanah rata digunakan untuk pertanian.
  13. Tamadun manusia awal mempercayai bahawa Bumi adalah rata dan berkedudukan kaku, dengan keseluruhan langit berputar mengelilinginya sekurang-kurangnya sekali sehari.
  14. Ujikaji minda Medivial mengenai pandangan hampagas menimbang samaada hampagas wujud, jikapun hanya seketika, antara dua kepingan rata apabila ia dipisahkan degan pantas.
  15. Delta Sungai Merah , sebuah kawasan rata berbentuk segi tiga yang meliputi 3,000 kmx, sungguhpun lebih kecil namun lebih pesat dimajukan dan lebih padat pendudukannya berbanding Delta Sungai Mekong.
  16. Sesetengah gunung berapi mempunyai kemuncak bergerigih dibentuk oleh kubah lava dan bukannya kawah puncak, sementara yang lain menunjukkan ciri-ciri permukaan bumi seperti tanah tinggi rata yang besar.
  17. Human papillomavirus jrisiko tinggi ini menyebabkan pertumbuhan pada pangkal rahim yang biasanya rata dan hampir tidak kelihatan, berbanding ketuat luaran yang disebabkan oleh jenis risiko rendah HPV–6 dan HPV–11.
  18. Kira-kira separuh landskap Hungary terdiri daripada dataran tanah rata atau beralun di Lembangan Karpatos: kawasan padang yang terpenting termasuk Dataran Hungary Kecil di barat, dan Dataran Hungary Besar di tenggara.
  19. Jika terdapat tiga pemenang pula, suruhanjaya penganugerahan boleh memutuskan sama ada untuk membahagikan wang itu sama rata untuk ketiga-tiga mereka, atau mengurinakan separuh wang itu kepada seorang pemenang dan separuh yang lain dikongsi sama rata oleh dua pemenang lain itu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...