Thursday 11 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "hitam"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "hitam" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Penggunaan dakwat hitam kekal yang lebih dipercayai.
  2. Sewaktu hitam berkembang, putih berundur, dan sebaliknya.
  3. Warna hitam adalah warna utama dalam pemakaian masyarakat Bidayuh.
  4. Perasap hitam adalah contoh biasa aktiviti gunung berapi jenis ini.
  5. Sahabat nabi Bilal bin Rabah berkulit hitam berasal daripada Habsyah.
  6. Baju ini selalunya menggunakan kain hitam yang bersulamkan benang emas.
  7. Penindasan kaum kulit hitam telah berlanjutan sehingga akhir abad ke 20.
  8. Yang lain termasuk terutamanya orang kulit hitam Afrika atau orang Eropah .
  9. Jersi merah dan hitam diperkenalkan pada 1971, berdasarkan kepada jalur A.C.
  10. Filem Sumpah Pontianak diterbitkan dalam bentuk filem hitam putih tanpa warna.
  11. Antaranya ialah kemunculan televisyen hitam dan putih sebagai hiburan alternatif.
  12. Disebabkan pakaian merah dan hitam Milan, mereka telah mendapat gelaran rossoneri.
  13. Planet Zuhrah dilihat mengorbit seakan titik hitam yang merayap di permukaan matahari.
  14. Ia dihasilkan melalui campuran warna asal dengan putih atau hitam mengikut kadar tertentu.
  15. Pengamal ilmu sihir hitam atau ilmu sesat ini adalah satu perbuatan syrik dalam ugama Islam.
  16. Kedua kerajaan membentuk Kemet , nama bagi tanah hitam yang dimendak oleh air bah sungai nil.
  17. "orang hitam kecil", merujuk kepada saiz kedil mereka, dan dicipta oleh pengembara Eropah awal.
  18. Namun beliau masih menolak idea memberi hak mengundi kepada kaum kulit hitam di Afrika Selatan.
  19. Istilah kimia juga berasal dari Mesir yang bermaksud tanah hitam dari Sungai Nil dalam bahasa Arab.
  20. Selain kerdil, mereka juga dikatakan mempunyai hidung penyek dan kulit hitam dengan rambut kerinting.
  21. Contoh mudah spesies yang tergolong di dalam keluarga ini ialah rumput halia hitam (Cyperus rotundus).
  22. Bangsa Han dibawa masuk melalui Sistem Kangchu untuk bekerja sebagai buruh di ladang lada hitam dan gambir.
  23. Puak Saisiyat merayakan orang hitam dalam perayaan yang dikenali sebagai Pas-ta'ai Adat orang hitam kerdil.
  24. Selain King, FBI didakwa terlibat dengan pembunuhan seorang lagi aktivis kulit hitam terkenal iaitu Malcolm X.
  25. Seluar putih dan stoking hitam digunakan sebagai sebahagian daripada pakaian sewaktu bermain sebagai tuan rumah.
  26. Ghana merupakan negara kulit hitam Afrika yang pertama untuk mencapai kemerdekaan daripada pemerintahan penjajah.
  27. Daripada eksperimen, didapati bahawa jasad hitam memancarkan sinaran yang bergantung kepada suhu mutlak jasad itu.
  28. Filem Anak Pontianak diterbitkan di Singapura pada tahun 1958, dalam format hitam putih oleh Malay Film Productions.
  29. Ini telah mencetus kemarahan pelajar-pelajar kulit hitam yang menganggap bahasa ini sebagai bahasa "bangsa penindas".
  30. Kelengkapan semasa keluar pula kebiasaannya ialah jersi berwarna putih dengan seluar hitam dan stokin berwarna putih.
  31. Bahagian putih mempunyai satu titik hitam, dan bahagian hitam mempunyai satu titik putih pada bahagiannya yang paling besar.
  32. Pada waktu yang sama, orang kulit hitam Afrika Selatan masih di bawah pemerintahan aparteid selepas kematian aktivis Steve Biko.
  33. Fenomena jasad hitam dan pemerhatian empirik yang diperoleh melalui eksperimen tidak dapat dijelaskan menggunakan mekanik klasik.
  34. Ghana juga merupakan tapak Empayar Ashanti yang mungkin sekali negeri kulit hitam yang paling maju dalam sejarah Afrika sub-Sahara.
  35. Pakaian ketiga mereka berubah setiap tahun dan ia merupakan hitam dengan sedikit merah untuk musim terbaru, tetapi ia jarang digunakan.
  36. Golongan kulit hitam telah disisih dan mereka hilang hak mengundi meskipun secara teorinya perlembagaan negara tidak bersifat perkauman.
  37. Warna menjadi gelap apabila dicampurkan dengan warna hitam Jika menggunakan cat air, lebih air dicampurkan untuk mendapatkan warna cera.
  38. Karu nadu juga dibaca sebagai Karu dan nadu (kawasan), iaitu menyentuh tanih kapas hitam yang ditemui di kawasan Bayaluseeme di Karnataka.
  39. Parti ANC telah meraih kemenangan yang besar dan Nelson Mandela, telah dilantik sebagai Presiden kulit hitam yang pertama di Afrika Selatan.
  40. Ketidaksedapan ini diperlihatkan dengan warna-warna amaran merah, jingga, hitam atau putih, dalam tabiat yang dikenali sebagai aposematisme.
  41. Lebih banyak biasiswa Barat oleh Thomas Tombak dan Randall Pouwells menekankan keunggulan sejarah Afrika hitam di atas perspektif difusionis.
  42. Peserta berkulit hitam dari Kenya seperti Henry Rono, adalah antara peserta yang unggul dalam acara ini di peringkat Sukan Olimpik dan dunia.
  43. Populasi penduduk hitam kecil merosot sehingga, sekitar 100 tahun dahulu, hanya satu kumpulan kecil tinggal berhampiran dengan puak Saisiyat.
  44. Walaupun awalnya sesuatu itu hijau dan berlendir dan menjadi sesuatu yang keras dan hitam sesudah tindak balas, jumlah atom akan masih kekal.
  45. Kerajaan British di Afrika Selatan telah memberi perlindungan kepada rakyat berkulit hitam dan ini tidak disenangi masyarakat kulit putih di sini.
  46. Permintaan lada hitam dan gambir yang tinggi pada abad ke-19 menyebabkan pembukaan ladang-ladang baru dan kemasukan buruh Cina secara beramai-ramai.
  47. Manakala pada tahun 1934, undang buruh dilaksanakan yang melarang orang kulit hitam daripada menyertai sektor perdagangan dan profesional yang lain.
  48. Salah satu cerita mengatakan orang minyak ini telah tersalah menuntut, menyebabkan dia menjadi hitam dan hanya akan pulih selepas memperkosa 40 orang gadis.
  49. Pengunduran Afrika Selatan dari Komanwel pada tahun 1961 dan pelaksanaan dasar perkaumannya yang melampau telah mencetuskan kemarahan kaum kulit hitam di benua Afrika.
  50. Biasanya biji lada hitam digunakan bagi menggentel bahagian badan mangsa dengan bacaan doa tertentu yang akan menyebabkan polong yang berada dalam badan mangsa kesakitan.
  51. Crna Gora bermaksud "gunung hitam" dan rujukan kepada hutan belukar hitam yang pernah meliputi bukit-bukau di Dinaric Alps sebagaimana dilihat daripada persisiran pantai.
  52. Terdapat juga sebatang lorong hutan yang menghubungi kawasan ini dengan kawasan Sembrong, Batu Pahat yang sudah pun diterokai oleh pekebun-pekebun gambir dan lada hitam Cina.
  53. Pada Mac 1827, Darwin membuat penyampaian kepada Persatuan Plinia tentang penemuannya bahawa spora hitam yang sering didapati di cangkerang tiram merupakan telur sejenis lintah .
  54. Di Caribbean British, peratus penduduk kulit hitam meningkat daripada 25% pada tahun 1650 kepada 80% pada tahun 1780, dan di 13 koloni daripada 10% kepada 40% dalam masa yang sama.
  55. Jasad hitam ialah satu jasad yang mana secara teorinya akan menyerap semua sinaran yang dipancarkan ke atasnya, yakni, tiada sebarang sinaran yang dapat dipantul pada permukaannya.
  56. Batuan di bawah kawasan ini terdiri daripada aliran basalt Deccan hitam yang terdiri daripada varian berasid dan berbes yang berasal dari zaman-zaman Batu Kapur akhir dan Eosen awal.
  57. Ia kemudiannya digunakan oleh orang Cina zaman dahulu sebagai rujukan kepada semua bangsa berambut hitam kerinting yang tidak bertamadun dari gunung-gunung dan hutan-hutan terpencil.
  58. Tragedi ini yang mengakibatkan kehilangan nyawa serta harta benda dan mempunyai kaitan yang rapat dengan "Pilihan Raya Umum 1969" merupakan satu titik hitam dalam sejarah negara Malaysia.
  59. Digelar The Cherries, pasukan ini secara tradisinya bermain memakai baju merah dengan lengan putih sehingga tahun 1971, apabila jalur ditukarkan kepada jalur merah dan hitam sama seperti A.C.
  60. Hantu Penanggalan atau juga dikenali sebagai hantu tengelong di negeri Kedah atau Balan-balan di Sabah, merujuk kepada seseorang, biasanya wanita, yang menuntut ilmu hitam bagi sesuatu kepentingan.
  61. Melalui Sistem Kangchu, Bangsa Han digalakkan berpindah dari Singapura dan menetap di Johor serta membuka ladang lada hitam dan gambir di bawah pengawasan seorang Kangchu iaitu ketua puak-puak Bangsa Han.
  62. Objek yang paling menyerupai jasad hitam ialah satu bekas yang mempunyai satu lubang yang sangat kecil kerana sebarang sinaran yang memasuki lubang itu akan terpantul secara berterusan di dalam bekas itu.
  63. DualShock 3 dilancarkan bersama-sama dengan konsol PlayStation di Jepun pada 11 Januari 2008, pada mulanya terdapat dalam dua warna iaitu hitam dan putih ceramik, yang berpadanan dengan model konsol baru yang dilancarkan.
  64. Kulit katak 'berbeza dari segi warna dari samaran yang baik perang berbalam, kelabu dan hijau sehingga pada corak yang jelas merah terang atau kuning dan hitam untuk mengiklan ketoksikan dan memberi amaran kepada pemangsa.
  65. Saiz planet Zuhrah menyamai Bumi, apabila melihatnya dalam keadaan 'bulatan hitam kecil' melintas di permukaan matahari, kita bagaikan sedang melihat begitulah kerdilnya bumi yang kita huni dari kedudukan 42 juta kilometer.
  66. Walaubagaimanapun, kejijikannya terhadap kekejaman pembedahan menyebabkannya mengabaikan pelajaran dan beliau menghabiskan masa dengan membelajari bagaimana mengasakkan burung daripada John Edmonstone, seorang hamba hitam yang bebas.
  67. Gabungan mana-mana warna terbabit dapat membentuk warna untuk negeri-negeri terlibat; merah, hitam dan kuning untuk Negeri Sembilan; putih dan hitam untuk Pahang; hitam, putih dan kuning untuk Perak; dan merah dan kuning untuk Selangor.
  68. Dilahirkan sebagai Mario Barwuah Balotelli, adalah merupakan seorang pemain bola sepak berkulit hitam pertama Itali yang bermain sebagai penyerang untuk kelab Liga Perdana Inggeris iaitu pasukan Manchester City dan pasukan kebangsaan Itali.
  69. Namun OECD mengeluarkan Pusat Kewangan Luar Pesisir Labuan dalam senarai hitam syurga cukai yang tidak bekerjasama atau komitmennya untuk bekerjasama dalam memerangi penyalahgunaan pematuhan dalam piawai percukaian hanya beberapa hari kemudian.
  70. Kaum lelaki masyarakat Bidayuh pula lazimnya mengenakan sepasang persalinan berbentuk baju hitam separa lengan atau berlengan pendek dengan sedikit corak berunsur flora dan seluar hitam atau cawat yang berwarna asas seperti biru, merah dan putih.
  71. Peranannya sangat penting dalam misi-misi Voyager ke angkasa lepas, penciptaan cakera padat, kebolehfungsian telefon mudah alih, pembangunan internet, pengkajian linguistik dan persepsi manusia, pemahaman lohong hitam dan lain-lain bidang penting.
  72. Pihak British yang malu dengan krisis yang berlaku di Afrika Selatan terpaksa akur kepada desakan tersebut dan melaksanakan dasar 'No Independence Before Majority African Rule di mana kemerdekaan tidak akan diberi sehingga penduduk majoriti kulit hitam mentadbir negara tersebut.
  73. Pam enam silinder blok tunggal oleh Taqi al-Din, dicipta pada 1551, juga mencipta separa hampagas, yang erbentuk "ketika pemberat timah hitam ("lead") naik ke atas, ia menarik piston bersamanya, menghasilkan hampagas yang mearik air melalui injap satu hala edalam silinder piston."
  74. Bagi Kaum wanita masyarakat Bidayuh, pakaian lengkap adalah termasuk baju berlengan pendek atau separuh lengan dan sepasang kain sarung berwarna hitam paras lutut yang dihiasi dengan manik manik halus pelbagai warna disulami dengan kombinasi warna utama iaitu putih, kuning dan merah.
  75. Angkatan yang baru ini terdiri daripada angkatan tentera lama, berserta pasukan militari daripada beberapa organisasi yang berjuang untuk kebebasan kaum kulit hitam iaitu Umkhonto we Sizwe (MK), Tentera Kebebasan Rakyat Azania (APLA), dan angkatan tentera dari bekas kawasan "homeland".
  76. Walaupun pada tahun 80an, kerajaan kulit hitam di bawah pimpinan Robert Mugabe telah diberi kredit kerana berjaya memperbaiki standard kehidupan dan ekonomi negara, pentadbirannya sekarang ini dibelenggu dengan ekonomi yang tidak terurus, hiperinflasi dan penyalahgunaan kuasa serta pelanggaran hak asasi manusia.
  77. Masyarakat Punt "berdagang bukan hanya kemenyan, kayu hitam dan tanduk-tanduk lembu yang pendek yang dihasilkan oleh mereka sendiri, tetapi juga di dalam barangan dari kawasan kejiranan lain, termasuklah emas, gading dan kulit binatang." Merujuk kepada bentuk mukabumi kuil di Deir el-Bahri, kerajaan Punt diperintah oleh Raja Parahu dan Permaisuri Ati.
  78. Tetapi Herodotus turut menyatakan "Colchians adalah penduduk Mesir...berdasarkan fakta bahawa mereka berkulit hitam dan mempunyai rambut kerinting." (Histories Book 2:104), dan Champollion yang lebih muda (yang mendikripsi Batu Rosetta) dalam Expressions et Termes Particuliers (Pernyataan dan Syarat Khusus) mendakwa bahawa Kemet sebenarnya tidak merujuk kepada tanah, tetapi kepada penduduk negro dalam ertikata "Negara Hitam)".
  79. Mahathir memulakan bidasan-bidasan hangat terhadap badan kehakiman, dan memberitahu majalah Time, "Badan kehakiman berkata, ' Walaupun kamu meluluskan undang-undang dengan menimbangkan sesuatu, kami berfikir bahawa fikiran kamu adalah salah, dam kami hendak memberikan tafsiran sendiri.' Kalau kita tidak bersetuju, Mahkamah-mahkamah akan berkata, 'Kami akan mentafsirkan pertentangan pendapat kamu.' Kalau kami [kerajaan dan Parlimen] mengikut, kami akan hilang kuasa perundangan." Mahathir juga mengecam "kambing hitam [hakim]... yang hendak... kebebasan yang keterlaluan," dan menuduh mereka kerana bermuka-muka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...