Thursday 11 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "besi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "besi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pedang besi mengalami kenaikan penggunaan pada abad 13 SM.
  2. Bilah pedang biasanya dibuat daripada logam keras seperti besi atau baja.
  3. Biasanya buah juga mengandung besi dan gula, serta sedikit protein dan lemak.
  4. Kerana kemiskinannya Saidina Ali menjual baju besi perangnya untuk dijadikan mahar.
  5. Cadangan besi di Bxlinga yang berada di timur laut Makokou masih belum dieksploitasi.
  6. Oksigen juga digunakan untuk pengimpalan dan dalam proses pembuatan besi dan metanol.
  7. Pada tahun 1893, gegelang besi yang dipasangkan beg jaring digunakan untuk mengantikan bakul.
  8. Didalam bidang ekonomi, penanaman padi sawah, pembuatan besi dan penggunaan kuda diperkenalkan.
  9. Kadar pelarian semakin meningkat akibat pemerintahan kuku besi Presiden Zimbabwe iaitu Robert Mugabe.
  10. Membandingkan dari segi berat, sutera labah-labah adalah lima kali lebih kuat berbanding besi keluli.
  11. Ada juga yang mencucuk panah besi pada lidah dan pipi dari kiri ke kanan dengan panah pendek dan panjang.
  12. Ketika memasuki zaman klasik antik dan bangsa Parthia dan Sassanid di Iran, pedang besi sudah menjadi umum.
  13. Warnanya disebabkan oleh hemoglobin, protein pernafasan yang mempunyai besi dalam bentuk heme, tempat oksigen bergabung.
  14. Masyarakat ini juga mempunyai taraf budaya yang lebih tinggi, teknik pertanian dan pengetahuan tentang besi yang lebih maju.
  15. Menurut lagenda Jepun, pedang Jepun dicipta oleh pandai besi bernama 'Amakuni' pada 700 CE, bersama denga proses lipatan besi.
  16. Golongan-golongan ini membawa dan mengembangkan kemahiran pertukangan besi dan ide-ide baru untuk pertubuhan sosial dan politik.
  17. Pada awalnya dia memerintahkan pesalah untuk merobohkan Kota A Famosa batu demi batu dengan menggunakan pemungkis dan besi penyungkil.
  18. Kavadi ini diperbuat daripada beberapa rod besi atau kayu yang di atasnya terletak patung dewa Murugan dengan pelbagai saiz dan bentuk.
  19. Sejak tahun 1980-an, kereta api Franceville-Libreville mengeksport mineral tambang seperti mangan, uranium, dan besi yang berada di Moanda.
  20. 3) besi dikeluarkan daripada syarikat-syarikat bersekutu bahagian heme dengan plasma protein transferrin, yang bertindak sebagai pengangkut.
  21. Kapsul besi juga dijual sebagai bekalan gas mampat bagi pistol udara, penanda bola cat (paintball), dan bagi menghasilkan air berkarbonat - seltzer.
  22. Desulfuromonas spp.) bersama beberapa bakteria anaerobik yang lain yang mempunyai fisiologi berlainan seperti (bakteria penurunan besi Geobacter spp.
  23. Jepun ingin mengelakkan campur tangan negara barat seperti Britain dan terutamanya Amerika Syarikat yang merupakan pengeksport utama besi kepada Jepun.
  24. Dengan bantuan tentera Ming China dan penggunaan kapal besi yang dipandu oleh Laksamana Yi Sun-sin, bala tentera Joseon berjaya menangkis serangan Jepun.
  25. 6) besi apabila dikeluarkan dari heme, bahagian bukan besi heme ditukar kepada pigmen hijau biliverdin, dan kemudian ke dalam bilirubin pigmen oren kuning.
  26. Di Asia Tenggara, tapak arkeologi di Phumi Mlu Prey, Kemboja menemui tanda-tanda kegiatan penuangan gangsa dan besi yang diusahakan sebelum abad pertama Masihi.
  27. Mereka dibentukkan secara besarnya dari mineral tengkok, seperti silikat, iaitu membentukkan kerak dan mantel, dan logam seperti besi dan nikel, yang membentukkan teras.
  28. Kapal tempur awal menyerupai kapal perang moden dibina pada akhir abad ke-19, beberapa tahun selepas kapal perang USS Monitor dan CSS Virginia bersarung besi bertempur di Hampton Roads, Virginia.
  29. Negara-negara ini secara lazimnya mengamalkan pemerintahan kuku besi dan tidak stabil, dengan para pemerintahnya berkuasa mutlak terhadap rakyat mereka sehingga pemerintah lain menggantikan mereka.
  30. Sebuah kilang batu-batu di bina di Brickfield bagi membekalkan bahan binaan seperti 4 juta batu bata, 2,500 tong simen, 18,000 pikul kapur, 5,000 lb tembaga, 50 tan besi keluli dan 30,000 kaki padu kayu.
  31. Autokratik: Amiriah | Empayar | Faham kemutlakan berihsan | Kediktatoran | Kedespotan Keimaman | Kekhanan | Kesultanan | Kezaliman | Pemerintahan beraja mutlak | Pemerintahan kuku besi | Gelaran raja yang lain
  32. K'ang T'ai melaporkan bahawa Funan mengamalkan perhambaan dan sistem perhakiman dilaksanakan melalui perbicaraan melalui ujian , termasuk kaedah seperti memegang besi panas, dan mengambil cincin emas dan telur dalam air mendidih.
  33. Objek dari Sistem Suria dalaman ialah terdiri dari kebanyakannya batuan, nama kolektif untuk majmuk dengan poin kecairan tinggi, seperti silikat, besi atau nikel, iaitu yang kekal pejal di bawah hampir semua keadaan dalam nebula protoplanet.
  34. ia takut dengan tahi besi iaitu Menurut pandangan pengamal perubatan, rupa pelesit adalah seperti seorang tua yang amat hodoh berabut putih panjang.Cara ia berjalan mirip seekor penguin. Ia menumpang ke badan belalang hijau sebagai tunggangannya.
  35. Dimulainya zaman Yayoi pada sekitar 300 SM menandakan kemunculan teknologi-teknologi baru seperti bercucuk tanam padi di sawah yang dilengkapi sistem pengairan dan teknik pembuatan perkakas daripada besi dan gangsa yang dibawa masuk oleh pendatang dari dari China atau Korea.
  36. Terdapat cerita-cerita lain mengenai seorang wanita mengandung dibunuh dan kandungannya dikeluarkan dari perut dengan menggunakan besi penggantung daging babi.Sebelum menghembuskan nafas terakhir wanita tersebut sempat memasukkan semula janin yang terkeluar itu ke dalam perutnya.
  37. Kerajaan Chun memerintah Korea secara kuku besi hingga tahun 1987, apabila kejadian seorang mahasiswa Universiti Kebangsaan Seoul diseksa hingga matididedahkan oleh Persatuan Keadilan Paderi Katolik pada 10 Jun, sehingga mencetuskan tunjuk perasaan besar-besaran di seluruh negara.
  38. Bukti arkeologi yang ditemui di Lembah Bujang mendedahkan bahawa sebuah kerajaan Hindu-Buddha memerintah Kedah purba mungkin seawal 110 Masihi Penemuan kuil, jeti terus, besi peleburan tapak, dan tugu-tugu batu bata tanah liat sejak hingga 110 Masihi menunjukkan bahawa laluan perdagangan maritim dengan selatan India Tamil yang kerajaan sudah ditubuhkan sejak masa itu.
  39. Pedang besi pada masa awal tidak dapat dibandingkan dengan pedang baja masa sekarang; lebih lembut dan rapuh, ini bahkan lebih jelik daripada pedang perunggu yang bagus kualitinya, tetapi dengan penghasilan yang lebih mudah, ketersediaan bahan baku membuat seluruh pasukan dapat menggunakan senjata logam, meskipun pasukan mesir pada zaman gangsa sudah melengkapi pasukannya dengan senjata gangsa.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...