Tuesday 23 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "arah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "arah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Petani Sabah juga mula ke arah pertanian organik.
  2. T ini telah diarahkan ke arah timur pada waktu pagi.
  3. Tidak terdapat arah aliran ini untuk kaum perempuan.
  4. Dengan mengikut arah jam, litar ini adalah 2,61 km panjang.
  5. Halaman-halaman ini mengandungi arah aliran abad dan milenium.
  6. Perluasan kini adalah khususnya pada arah timur dan timur laut .
  7. Beberapa das tembakan turut ditujukan ke arah rumah Menteri Besar Selangor.
  8. Johor Bahru terletak lebih kurang 70 hingga 100 kilometer ke arah tenggara.
  9. Konfigurasi yang lain juga boleh digunakan untuk berlumba mengikut arah jam.
  10. Sebuah landasan dengan panjang 3,000 meter dibina dengan arah utara-selatan .
  11. Ini berlaku akibat perubahan arah angin yang disebabkan oleh Taufan Xangsane.
  12. Ada yang mencaci dan meludah dari atas lori ke arah orang Melayu di tepi-tepi jalan.
  13. Ia juga bersempadan dengan negeri Perak di selatan dan Pulau Pinang ke arah barat daya.
  14. Turus berkenaan mengalir ke arah Lautan Pasifik dan memang jelas pada foto-foto satelit.
  15. Koridor Raya Multimedia ialah sebuah rancangan kerajaan ke arah kecanggihan teknologi maklumat.
  16. Angin lazim pada amnya dari arah barat daya dengan kelajuan yang lemah, iaitu di bawah 15 knot.
  17. Bandar Melaka telah berkembang dalam semua arah dari teras bersejarah ini, termasuk ke selatan .
  18. Pada tengah hari, alatan ini dipusing supaya ia akan membentuk bayang-bayangnya pada arah petang.
  19. Burhanuddin membawa PKMM ke arah pembentukan Melayu Raya iaitu gabungan Indonesia dan Tanah Melayu.
  20. Tangga pilin di menara kecil menghala ke arah menara seolah-olah melambangkan keagungan bangunan ini
  21. Selepas ditawan Jepun, sebuah landasan dibina di arah timur-barat untuk kegunaan tentera udara Jepun.
  22. Pada pukul 7 petang, angkatan penjajahan Jepun bertukar arah dan belayar ke utara menujui Teluk Siam.
  23. Sungai-sungai Republik Czech mengalir ke arah tiga lautan iaitu Laut Hitam, Laut Utara an Laut Baltik.
  24. Dari sana unit-unit Jepun kemudiannya bergerak ke arah selatan bahagian barat semenanjung Tanah Melayu.
  25. Perjanjian ini adalah sebagai persediaan ke arah penubuhan Persekutuan Tanah Melayu pada 1 Februari 1948.
  26. Kesemua planet dan kebanyakan objek lain mengorbit Matahari pada arah yang sama bhaawa Matahari berputar .
  27. Semasa musim ini, angin lazim adalah dari arah timur atau timur laut dengan kelajuan antara 10 dan 20 knot.
  28. Hasil pembahagian sel-sel germanitif ini akan tersesar keluar ke arah permukaan di atas lapisan germinatif.
  29. Pada pendapatnya, kapal-kapal tersebut tengah menuju ke arah Thailand yang berkecuali, atau ke Tanah Melayu.
  30. Pecutan bola ke arah tanah ialah pecutan yang terhasil dari graviti tolak nyahpecutan akibat rintangan udara.
  31. Sekarang, ekonomi banyak berorientasikan ke arah pengeluaran dan perkhidmatan, bidang pertanian (budi daya kopi).
  32. Namun, tidak ada keraguan bahawa semua orang, sama ada mereka sedar atau tidak sedar, sedang menuju ke arah Moksha.
  33. Negeri yang bergunung-ganang ini mendatar ke arah pinggir laut, dan di sini terletaknya Kuantan, ibu negeri Pahang.
  34. Semasa mengarahkan tembakan ke arah kedudukan askar Turki, Bennett mengalami kecederaan dan dipindahkan ke hospital.
  35. Pada pukul 10.00 malam., konvoi penjajahan Jepun berpecah ke arah kedudukan pendaratan yang telah diatur sebelumnya.
  36. Afrika adalah daratan terbesar daripada tiga daratan jika dilihat dari arah selatan di bahagian muka bumi di angkasa.
  37. Tulisan ini ditulis dalam bentuk italic supaya bersesuaian dengan logo untuk melambangkan arah tujuan serta kelajuan.
  38. Sungai Kinabatangan bermula dari banjaran melalui kawasan tengah ke arah pantai timur sehinggalah keluar ke Laut Sulu.
  39. Ini menjadikan angin mantap bertiup ke arah daratan, membawa bersamanya udara yang lembap dari dekat permukaan lautan.
  40. Kaum Cina menetap di sekitar pusat perdagangan Medan Pasar di timur Sungai Klang, ke arah Pekan Cina (Jalan Petaling).
  41. Kepala hidrofilik menghala ke dalam ke arah teras air ini, sementara ekor hidrofobiknya menghala keluar menghala udara.
  42. Keinginan Amerika Syarikat untuk meluas ke arah barat mencetuskan serantaian peperangan yang berlarutan dengan kaum Indian.
  43. Di bawah pimpinan Tun Abdul Razak dan Tun Hussein Onn di bawah , Malaysia mengalihkan dasarnya ke arah pendirian berkecuali.
  44. Kember dipecat pada bulan November selepas penurunan prestasi yang menyaksikan pasukan itu terjatuh ke arah zon penyingkiran.
  45. Bagi menangani serangan armada Portugis, Kubu Bentayan telah dibina oleh Sultan Melaka untuk mematahkan serangan dari arah laut.
  46. Pemandu tempatan itu menyangka bahawa James Brooke sedang menunjuk ke arah seekor kucing, lalu ia mengatakan ia adalah "Kuching".
  47. Terdapatnya juga pantai indah yang terbentang dari Kuantan ke arah Terengganu dan juga dari Kuantan sampai ke arah Mersing, Johor.
  48. Seorang penduduk dari Pangalengan mengatakan bahawa gelombang ombak telah datang ke arah pantai dengan kelajuan 40 kilometer sejam.
  49. Sungai-sungai besar membawa lumpur dari pergunungan ke arah timur pulau ini, membentuk dataran rendah yang luas diselingi oleh paya.
  50. Menurut Roman purba, Afrika tersebar di barat Egypt, manakala "Asia" yang dahulunya dirujuk sebagai Anatolia tersebar ke arah timur.
  51. Perusahaan dikawal ketat dengan pelbagai kuota dan keperluan bagi menganjak ekonomi ke arah pengeluaran berasaskan keperluan perang.
  52. New Zealand sudah secara tradisinya bekerja rapat dengan Australia, yang mana polisi luarnya mengikuti arah aliran sejarah yang sama.
  53. Ia terletak di kawasan selatan negeri Kedah, bersempadan dengan negeri Pulau Pinang, yang terletak di bahagian barat dari arah Baling.
  54. Malah ada askar Melayu yang menembak ke atas rumah kedai orang Cina kerana mereka telah membaling botol ke arah askar Melayu tersebut.
  55. Suku-suku ini kemudian terus berhijrah ke India selatan, barat yang kininya Iran, dan ke arah Eropah melalui kawasan utara Laut Kaspia.
  56. Sejurus selepas tengah malam, tentera Jepun bergerak ke arah pantai yang dipertahankan oleh pasukan India British yang mengawal pantai.
  57. Litar utama, biasanya digunakan mengikut arah jam, ialah 5,54 kilometer panjang, dan mempunyai sudut menyapu dan jalan lurus yang luas.
  58. Bukit Ngong , yang terletak di sebelah barat bandar.Gunung Kenya terletak di utara Nairobi dan Gunung Kilimanjaro ke arah selatan-timur.
  59. Ia terletak bersebelahan Jambatan 10th Avenue dan 24 km ke arah hulu Jambatan Sungai Minnesota I-35W, satu lagi jambatan utama di Minnesota.
  60. Pada ketika itu, bahagian gelap bulan menghadap ke arah bumi, dan disebabkan bahagian ini tdak membalikkan cahaya, bulan tidak dapat dilihat.
  61. Pada masa kini paksi Bumi mengarah ke arah utara pada kedudukan hampir kepada bintang Polaris yang terang, dengan itu dinamakan Bintang Utara.
  62. Selepas merdeka, pelaburan langsung asing dan dorongan kerajaan ke arah pengindustrian berasaskan rancangan bekas Timbalan Perdana Menteri Dr.
  63. Perak Man telah dikebumikan dengan posisi "foetal", iaitu kedua kakinya berlipat ke arah dada dengan tangannya memegang beberapa jenis daging.
  64. Kejadian Dust Bowl pada tengah 1930-an menyebabkan ramai komuniti petani kemiskinan lalu mencetuskan gelombang baru penghijrahan ke arah barar.
  65. Jauh sedikit dari bandar Kuantan sendiri, iaitu ke arah barat dan selatan, barulah budaya tradisi Pahang dapat diperhatikan sedikit demi sedikit.
  66. Tembakan suar menerangkan kawasan pendaratan Jepun dan unit Dogra mula menembak ke arah pesawat pendarat sebaik sahaja pesawat itu diterangi suar.
  67. Apabila fosfolipid didedahkan kepada air, ia bersusun membentuk helaian dua lapisan dengan setiap ekor molekul menghala ke arah tengah helaian ini.
  68. Fakta ini amat penting kerana pertumbuhan yang pesat ini tidak akan diulangi lagi pada masa hadapan mengikut arah aliran pertumbuhan penduduk semasa.
  69. Kepulauan Saint Helena adalah sebuah negara pulau yang terletak di Lautan Atlantik arah Selatan, 2.800 km sebelah barat pesisir negara Afrika, Angola.
  70. Menembak bola pingpong pada kelajuan yang benar-benar tepat ke arah 'lekuk' itu akan menyebabkan bola pingpong itu 'mengelilingi' bola boling tersebut.
  71. Pukulan yang paling bertenaga dalam sukan badminton ialah pukulan smash, yang mana ia merejam bulu tangkis dengan tajam ke arah gelanggang pihak lawan.
  72. Bahagian gagang pedang pada mulanya memungkinkan cengkaman yang kuat, dan mencegah kemungkinan tangan terpeleset ketika melakukan tusukan ke arah sasaran.
  73. Chapman telah memenangi liga dengan Huddersfield Town pada tahun 1924 dan 1925, dan beliau telah membawa Arsenal kepada fasa pertama ke arah kegemilangan.
  74. Konfigurasi ini menggunakan separuh pertama litar utama dan berpaling ke arah pit, selepas belokan keenam dan ia adalah 2,71 km panjang secara keseluruhan.
  75. Dari mata air sungai Jordan, perbatasan ini ke arah selatan membelah pertengahan Laut Mati secara geometrikal dan lembah Araba, hingga sampai pada daerah Aqaba.
  76. Dengan cara inilah pihak kerajaan Inggeris membimbing warganegara Persekutuan Tanah Melayu untuk terus maju ke arah berkerajaan sendiri dan mencapai kemerdekaan.
  77. Menjelang abad ke-18, Duci Agung Moscow berkembang menjadi Empayar Rusia yang terbentang luas dari Komanwel Poland-Lithuania ke arah timur hingga Lautan Pasifik.
  78. Koordinat homogen dalam geometri unjuran meluaskan lagi tanggapan tentang sistem koordinat dalam satu arah yang berbeza, dan memperkayakan skop geometri algebra.
  79. Langkah terpenting yang akan diusahakan oleh Kerajaan Venetiaan adalah meneruskan usaha-usaha ke arah keamanan yang telah dirintis oleh kerajaan awam sebelumnya.
  80. Kor Ke-III diserang Tentera Darat Ke-25 Jepun yang mendarat di Pattani, Singora dan Kota Bharu, dan ditolak pasukan Jepun ke arah selatan Semenanjung Tanah Melayu.
  81. Oleh kerana Kesatuan Soviet mula hancur menjelang akhir 1980-an, ketegangan etnik meningkat antara Abkhaz dan Georgia ke atas Georgia bergerak ke arah kemerdekaan.
  82. Ciri-ciri lazim dalam kerja mereka ialah kegunaan berganda selesa sebagai idea asas ruang; mereka dalam hal lain mempunyai daripada arah dan faedah yang berlainan.
  83. Kerajaan Gangga Negara ini dipercayai terletak di daerah Dinding , sekitar kawasan Selatan Gunung Bubu (1657 meter ) arah timur Bukit Segari di tepi Sungai Dendang.
  84. Mereka tidak menolak Kristian; malah kebanyakan hasil kerja Zaman Pembaharuan adalah ke arah uty, dan Gereja kebanyakannya menaungi hasil kerja seni Zaman Pembaharuan.
  85. Pihak British telahpun membina Kubu Pantai Sabak sebagai persediaan sebarang serangan dari arah laut bagi melindungi lapangan terbang Pengkalan Chepa yang berhampiran.
  86. Pasukan ini kemudiannya diberikan gelaran Anderson Force dan memulakan satu pergerakan sambil tempur ke arah pertahanan sekunder yang telah disediakan di Parit Sulong.
  87. 20 kaki (6 m) kehadapan adalah ruangan untuk pemain bergerak, dan baki 40 kaki (12 m) untuk bola bergolek ke arah 10 pin yang disusun secara segi tiga di hujung lorong.
  88. Di kemuncak arah aliran emigrasi dari Itali memuncak pada tahun 1913, seramai 872,598 orang meninggalkan negara itu ke negara-negara seperti Amerika Syarikat dan Brazil.
  89. Laluan paling umum dan dekat ialah dengan bermula dari kabupaten Boyolali ke arah Solo atau dari Yogyakarta atau juga dengan mudah dapat dijangkau dari kabupaten Magelang.
  90. Pada ketika itu bahagian gelap Bulan berputar ke arah bumi, sebagaimana ditunjukkan di dalam gambarajah; dan oleh kerana bahagian ini tidak memancar, Bulan tidak kelihatan.
  91. Askar-askar dari Batalion 2/30 Infantri dari Divisyen ke-8 Australia, Tentera Imperial Australia dihantar untuk menentang kemaraan askar-askar Jepun dari arah Kuala Lumpur.
  92. Contohnya, ikal dalam medan vektor ialah satu medan pseudovektor, dan jika sesuatu memberi refleksi kepada medan vektor, ikal tersebut akan mengarah ke arah yang berlawanan.
  93. Di sebelah utara ia bersempadan dengan Semenanjung Tanah Melayu, dipisahkan oleh Selat Melaka, sedangkan ke arah timur berhadapan dengan Kalimantan, melintasi Selat Karimata.
  94. Paksi terpanjang pulau Sumatera mencapai lebih kurang 1,790 km , membentang dari arah barat laut menuju ke arah tenggara dan melintasi khatulistiwa dekat bahagian tengah pulau.
  95. Inti perdebatan ini nampaknya tidak dapat diselesaikan , dengan teori rentetan menjauhi ke satu arah, sementara matematik diskret menariknya kembali ke arah bukti sebagai pusat.
  96. Kemusnahan ekonomi dan sosial akibat Perang Dunia Pertama mendorong sesetengah rakyat Itali cenderung beralih arah kepada Parti Fasis Negara yang dipimpin oleh Benito Mussolini.
  97. Pada 10 Disember 1941, kapal tempur HMS Prince of Wales dan HMS Repulse bergerak di persisiran timur Tanah Melayu menuju ke arah tempat pendaratan Jepun yang dilaporkan di Kuantan.
  98. Terdapat satu babak akhir dipaparkan dalam filem Sri Mersing yang berlatarbelakang Pulau Batu Cawan di muara Sg Mersing yang menjadi tanda di pintu masuk laluan air dari arah laut.
  99. Pada 14 Januari 1942, Kompeni B dari batalion 2/30 Infantri Australia melancarkan satu serang hendap ke atas pasukan askar-askar Jepun untuk menahan kemaraan mereka arah ke selatan.
  100. Empayar ini sering bertembung dengan Empayar Rom Suci dalam kemaraannya tanpa putus-putus ke arah Eropah Tengah melalui rantau Balkan dan bahagian selatan Komanwel Poland-Lithuania.
  101. Anderson memutuskan untuk menyerang pada waktu senja, tetapi dalam masa yang sama perlu menangani ancaman serangan oleh kereta kebal Jepun dari arah belakang perimeter pertahanannya.
  102. Peluasan wilayah ke arah barat mencelikkan lagi kefahaman Rusia akan betapa terpisahnya dariada seluruh Eropah, sekaligus memecahkan keterpencilan yang dialaminya pada awal peluasan.
  103. Bangunan Kelab Di raja Selangor stail Tudor, yang dibina pada 1890 jauh berbeza dengan bangunan seni bina Moorish bangunan Sultan Abdul Samad yang terletak arah bersetentangan dataran.
  104. Ketika zaman Tudor, gelombang Reformasi menyebabkan negara beralih ke arah mazhab Protestan, dan sebahagian besar kota London bertukar pemilik daripada pihak gereja kepada persendirian.
  105. Palestin terletak di bagian barat benua Asia yang membentang antara garis lintang meridian 15-34 dan 40-35 ke arah timur, dan antara garis lintang meridian 30-29 dan 15-33 ke arah utara.
  106. Pada 21 januri 1942, Anderson mendapati pasukannya kini sudah terkepung seluruhnya dan menghadapi satu pasukan tentera Jepun yang menghalang laluannya untuk berundur ke arah Parit Sulong.
  107. Semasa Jun, Hemisfera Utara condong ke arah matahari, jadi pada mana-mana latitud cahaya matahari akan jatuh lebih menegak berbanding pada Disember (lihat kesan sudut matahari pada iklim).
  108. Dikaitkan dengan bekas Perdana Menteri, Pierre Trudeau, penggabungan ini kuasa besar dalam Perdana Menteri Kanada , meskipun satu trend ke arah ini boleh diperhatikan melalui sejarah Kanada.
  109. Pemilihan Ronald Reagan selaku presiden pada tahun 1980 mengarak perubahan haluan politik AS ke arah kanan, yang dicerminkan dalam perubahan besar dalam keutamaan percukaian dan perbelanjaan.
  110. Kegiatan perdagangan di tempat ini berkembang hingga kota ini ditawan oleh Viking dan dipaksa berpindah ke arah timur di tapak Londinium demi memanfaatkan tembok-temboknya sebagai perlindungan.
  111. Salah satu ciri utamanya adalah antropologi cenderung untuk memberikan perbandingan gambaran menyeluruh “holistic” mengenai sesuatu perkara dan cenderung lebih ke arah pemantauan empirical.
  112. Penandatangan Perjanjian Oregon oleh Britain dan Amerika Syarikat pada tahun 1846 menamatkan pertikaian sempadan Oregon, meluaskan sempadan ke arah barat sepanjang garis lintang 49 darjah Utara.
  113. Pada tahun 1535, para penduduk asli di rantau yang kini menjadi Bandar Raya Quebec menyebut perkataan kanata ketika menunjukkan arah ke desa Stadacona kepada penjelajah Perancis, Jacques Cartier.
  114. Delta yang pernah menjadi serokan Teluk Tonkin ini sudah dipenuhi oleh mendapan aluvium besar-besaran dari sungai-sungai selama beribu-ribu tahun, dan memanjang semeter ke arah Teluk setiap tahun.
  115. Mercu ini hanaya digunakan sehingga tahun 1925 di mana meriam itu dihala ke arah barat pula selepas itu, tongnya dikecilkan dan nama gelaran kelab ini, "The Gunners", telah ditatah dikiri mercu ini.
  116. KROHCOL adalah satu rancangan perang yang digunakan oleh Markas Gerakan Tanah Melayu sebagai satu usaha untuk menyekat kemaraan Tentera Jepun menuju Semenanjung Tanah Melayu dari arahThailand Selatan.
  117. Pihak Athen menempatkan diri mereka di tanah tinggi barat padang rumput dalam kedudukan bagi menghalang kemaraan Parsi ke arah Athen, dan mereka mula menebang pokok bagi menghalang tentera berkuda Parsi.
  118. Bertentangan dengan jangkaan British, penduduk Melayu, yang biasanya bersikap lemah lembut dan sering boleh di arah untuk melakukan itu dan ini telah bangun bersama-sama untuk membantah skim yang baru itu.
  119. Apabila menerima laporan bahawa pasukan serangan Jepun sedang bergerak ke arah Semenanjung Tanah Melayu, Laksamana Tom Phillips membawa Force Z ke arah utara untuk berdepan dengan pasukan laut Jepun tersebut.
  120. masa tempatan , Irwin ditikam oleh cangkuk ikan pari semasa menyunting sebuah dokumentari "dalam air" di Great Barrier Reef berdekatan Low Isles di Port Douglas, arah utara dari Cairns, Queensland, Australia.
  121. Kajian saintifik terbaru oleh HUGO mengenai genetik bangsa-bangsa Asia menyatakan hipotesis penghijrahan tunggal Asia dari Asia Tenggara mengembara ke arah utara dan secara perlahan-lahan menduduki Asia Timur.
  122. Dapatan dan pengumpulan data semasa Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010 akan membekalkan maklumat berstatistik yang komprehensif mengenai arah aliran dan corak ciri-ciri isi rumah dan penduduk di Malaysia.
  123. Ia bangunan awam pertama di tapak berbentuk segi tiga di antara Jalan Raja dan Jalan Belanda yang melengkari ke arah barat sepanjang Sungai Gombak dan Sungai Kelang serta gereja St Clarke dan Jalan Mahkamah Tinggi.
  124. Berikutan Pertempuran Jitra pasukan Jepun, dengan dibantu kereta kebal yang bergerak dari selatan Thailand pada 11 Disember, terus mara ke arah selatan, mengalahkan anggota tentera dan kedudukan pertahanan British.
  125. Pada abad ke-11, bangsa Seljuk mulai berhijrah dari tanah leluhur mereka ke arah kawasan timur Anatolia, yang kemudiannya menjadi tempat asal baru puak-puak Turkik OÄŸuz selepas Pertempuran Manzikert pada tahun 1071.
  126. Tempoh antara waktu konvoi Jepun berlepas dari Saigon, Indochina Perancis menuju ke arah selatan pada 6 Disember 1941 sehingga pendaratannya di Kota Bharu, Kelantan pada 8 Disember 1941 hanya mengambil masa tiga hari.
  127. Selepas Zaman Neolitik,teknologi manusia Zaman Prasejarah telah berkembang ke arah teknologi logam.Zaman Logam di Malaysia bermula kira-kira 4000 tahun dahulu.Pada zaman ini manusia telah mencipta alat gangsa dan besi.
  128. San Francisco terkenal dengan kabut musim panas, bukit-bukau curam, adunan eklektik gaya seni bina Victoria dan moden, dan juga lokasinya yang dikelilingi air dari tiga arah (oleh Lautan Pasifik dan Teluk San Francisco.
  129. Apabila 45 briged menghadapi masalah menyekat kemaraan Divisyen Pengawal Imperial Jepun, batalion 2/19 mara ke arah Muar untuk membantu Batalion 2/29 dan bergabung semula dengan 45 Briged yang sudah terputus perhubungan.
  130. Kerubut Emas California pada tahun 1848–49 mendorong lagi penghijrahan ke arah barat, dimudahkan lagi oleh pembinaan landasan kereta api baru yang pada masa yang sama memburukkan lagi perselisihan dengan pribumi Amerika.
  131. Setelah berperang dengan Perancis, lama-kelamaan Portugis meluaskan wilayahnya ke arah tenggara, termasuk pendudukan Rio de Janeiro pada tahun 1567, dan juga ke arah barat laut, termasuk penaklukan Sxo Luxs pada tahun 1615.
  132. Sejumlah sedosen kereta kebal Jepun dan sepasukan 100 orang tentera dalam lori kemudiannya menyerbu ke arah jambatan Slim River bagi merampas jambatan tersebut sebelum ia dimusnahkan oleh tentera British yang sedang brundur.
  133. Sedangkan perasaan ini terpendam berdekad-dekad lamanya, terdapat arah aliran yang menuju kepada pertanian boleh kekal oleh sesetengah petani, pengguna, dan pembuat dasar sewaktu kesedaran persekitaran meningkat pada 2000-an.
  134. Oleh itu, lambang jalur pada Bendera Malaysia menggambarkan satu haluan yang lurus, hala tuju yang sama dan arah yang sama yang dianuti oleh rakyat negara ini dari Perlis hingga ke Sabah dalam menuju kegemilangan bangsa dan negara.
  135. Pulau Batu Puteh (juga ditulis Pulau Batu Putih mengikut ejaan baru Bahasa Melayu) merupakan sebuah batu tunggul yang mempunyai keluasan sebuah padang bola sepak, terletak di Selat Singapura yang menghadap ke arah Laut China Selatan.
  136. (Lagi satu cara untuk melihat fenomena ini adalah untuk melihat bagaimana sebuah bola tunggal yang bergerak dengan pola bak waktu semata-mata yang selari dengan pusat Bumi kemudian bergerak kearah pusat Bumi melalui gerakan geodesik.)
  137. Umpamanya, dua orang di atas Bumi yang menuju ke arah utara daripada kedudukan-kedudukan permulaan yang berbeza di khatulistiwa bergerak dalam laluan-laluan yang selari, tetapi di kutub utara, kedua-dua laluan itu akan bersilang-silang.
  138. Walaupun ditempatkan untuk mempertahankan Singapura daripada kapal-kapal musuh dan bukannya untuk mempertahankan selat, kebanyakan meriam tersebut boleh berpusing ke arah utara dan sebenarnya telah dipergunakan untuk menembak penyerang.
  139. Oleh sebab IMP tidak menerima sambutan yang baik, beliau meninggalkan bidang politik apabila menukar arah dengan melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang di Lincoln's Inn, England dan lulus sebagai Barrister-at-Law pada tahun 1958.
  140. Sungguhpun lebih banyak unit Pihak Berikat, termasuk dari Divisyen ke-8 Australia, terbabit dalam kempen tersebut, pihak Jepun menghalang angkatan tentera Pihak Berikat daripada bergabung semula, menawan bandar, dan terus mara ke arah Singapura.
  141. Muncul kerajaan Tambralinga dan Negara Sri Dharmaraja, tetapi diasak hebat oleh serangan orang Tai dan lama kelamaan orang Melayu berundur ke arah selatan dan diasaskan kerajaan Langkasuka dari keturunan dinasti Mauli Srivijaya yang beragama Buddha.
  142. Kemudian itu Greek sentiasa ditulis kiri ke kanan, tetapi asalnya ia telah ditulis kanan ke kiri (dengan watak asimetrikal dipusing), dan dalam-antara bertulis cara samada — atau, besar kemungkinan, boustrophedon, jadi yakni baris ini arah altenatif.
  143. Dikisahkan bahawa ketika Syarif Abdurrahman Al-Qadri pertama kali mendirikan Kota Pontianak, ia dan rombongannya sering diganggu oleh hantu pontianak ketika menyusuri Sungai Kapuas yang merupakan pintu gerbang Kota Pontianak dari arah laut cina selatan.
  144. Menurut legenda, selepas sebuah rusuhan antara pelajar-pelajar dengan orang-orang bandar tercetus pada tahun 1209, sesetengah pensyarah dari University of Oxford melarikan diri ke bandar Cambridge diarah timur laut dan mengasaskan Universiti Cambridge.
  145. Athens berselerak ke semua arah dataran tengah Attica, sering dirujuk sebagai Lembangan Attica, yang dibatasi oleh Gunung Aegaleo di barat, Gunung Parnitha di utara, Gunung Penteli di timur laut, Gunung Hymettus di timur, dan Teluk Saronic di barat daya.
  146. Peristiwa-peristiwa dan arah aliran politik pada 1980-an memuncak dengan penggulingan kerajaan tentera dan rejim autoritarian, termasuknya setiap negara komunis dalam Pakatan Warsaw di Eropah Timur yang menghasilkan penamatan Perang Sejuk berdekad-dekad.
  147. Tersebutlah kisah, ketika Syarif Abdurrahman Al-Qadri pertama kali mendirikan Kota Pontianak, dia bersama rombongannya sering diganggu oleh hantu pontianak ketika menyusuri Sungai Kapuas yang merupakan pintu gerbang Kota Pontianak dari arah Laut China Selatan.
  148. Menurut hukum Buys Ballot, angin akan bertiup dari daerah bertekanan maksimum ke daerah bertekenan minimum, sehingga angin bertiup dari benua Australasia menuju benua Asia, dan karena menuju Utara Khatulistiwa/Equator, maka angin akan dibelokkan ke arah kanan.
  149. Menurut hukum Buys Ballot, angin akan bertiup dari daerah bertekanan maksimum ke daerah bertekenan minimum, sehingga angin bertiup dari benua Asia menuju benua Australasia, dan kerana menuju ke Selatan Khatulistiwa/Equator, maka angin akan dibelokkan ke arah kiri.
  150. Proses pembentukan geologinya bermula 75 juta tahun dahulu, apabila benua kecil India yang ketika itu merupakan sebahagian benua besar selatan Gondwana, mula beralir ke arah timur laut selama 50 juta tahun, merentasi Lautan Hindi yang ketika itu belum terbentuk lagi.
  151. Dalam tempoh dari April hingga November semasa taufan kerap kali terbentuk di barat Pasifik dan bergerak ke arah barat merentasi Filipina, angin barat daya di kawasan barat laut pantai Sabah dan kawasan Sarawak menjadi lebih kuat dan boleh mencapai 20 knot atau lebih.
  152. Armada penjajah yang terdiri dari lebih 200 triremes dan 400 kapal pengangkut, membawa kemungkinannya 25,000 tentera pejalan kaki dan 1,000 tentera berkuda, berkumpul di Tarsus di persisiran Cilician dan kemudiannya bergerak ke barat ke arah Ionia dan melalui Cyclades.
  153. Walau bagaimanapun, mufti negeri Perak menyatakan perayaan umat Islam yang dikongsi dengan perayaan keagamaan orang kafir yang lain seperti "DeepaRaya" dan "KongsiRaya" serta lain-lain kerana dianggap menjurus ke arah perbuatan syirik dan ditegah sama sekali oleh Islam.
  154. Lain-lain banjaran utama termasuk Banjaran Rangrim, yang terletak di bahagian utara Korea Utara dan berjalan ke arah utara-selatan, membuat komunikasi antara bahagian timur dan barat negara ini agak sukar; dan Range Kangnam, yang menjalankan di sepanjang sempadan Korea Utara-China.
  155. Tidak lama selepas meletus perang di Pasifik pada 8 Disember 1941, Repulse meninggalkan Singapura diiringi oleh unsur utama lain bagi Armada Timur, kapal tempur pantas HMS Prince of Wales, dan 4 pembinasa, bagi cuba dan memintas konvoi penjarah Jepun menghala ke arah British Malaya.
  156. Phillips berpendapat kapal terbang Jepun tidak dapat mengancam pasukannya, dan membawa pasukannya terdiri dari HMS Prince of Wales, HMS Repulse dan empat buah kapal pembinasa HMS Electra, HMS Express, HMAS Vampire'' dan HMS Tenedos ke arah utara untuk bertembung dengan pasukan Jepun.
  157. Jika arah aliran semasa dalam pemerosotan tanah berterusan di Afrika, benua itu mungkin hanya berupaya menghasilkan makanan untuk 25% daripada penduduknya menjelang 2025, menurut Institut untuk Sumber Semula Jadi yang dikendalikan oleh United Nations University (UNU) di Ghana, Afrika.
  158. Menteri Pelajaran Tinggi Malaysia, Mustapa Mohamed, pernah menyatakan keinginan kerajaan untuk mengambil lebih staf akademik bukan Bumiputera untuk "mencapai taraf institusi kelas antarabangsa", yang menandakan suatu usaha ke arah mengurangkan profail berdasarkan kaum di kalangan ahli akademik.
  159. Dwilapisan lipid, juga dikenali sebagai dwilapisan fosfolipid, ialah satu helaian lipid-lipid setebal dua molekul yang disusun supaya kepala fosfat yang bersifat hidrofilik menghala keluar ke arah air di kedua-dua belah dwilapisan manakala ekor hidrofobik pula menghala ke dalam ke arah teras dwilapisan itu.
  160. Berkedudukan di pesisir Laut China Selatan dan di tebing Sungai Kuantan berdekatan kualanya, Kuantan yang masyhur dengan pantai-pantainya dan Masjid Sultan Ahmad Shah sebagai ikon di tengah-tengah bandar adalah pintu masuk ke Pantai Timur bagi mereka yang datang dari arah Kuala Lumpur dan selatan Semenanjung.
  161. Serupa juga, dua buah bola yang pada mula-mulanya dalam keadaan rehat terhadap dan di atas permukaan Bumi (yang merupakan laluan-laluan selari disebabkan keadaan rehat antara satu sama lain) mempunyai komponen penumpu halaju relatif ketika kedua-dua bola ini memecut ke arah pusat Bumi disebabkan jatuh bebas yang kemudian.
  162. Errico Malatesta, satu ahli anarki terkenal, menulis "Ahli anarki secara amnya menggunakan perkataan "Negara" untuk merujuk kesemua institusi politik, perundangan, kehakiman, ketenteraan, kewangan dll. yang dikawal sendirinya dan ditadbir oleh kelakuan sendiri sesetengah individu tertentu dan mempunyai kepercayaan ramai untuk menjaga keselamatan mereka, dan perlaksaan ini, secara terangan atau tersembunyi, memaksa orang ramai menghormatinya dengan itu menggunakan penguatkuasaan kolektif komuniti ke arah ini"
  163. Namun sebelumnya Soekmono berpendapat bahwa pusat Srivijaya terletak di kawasan hiliran Batang Hari, antara Muara Sabak hingga ke Muara Tembesi (di provinsi Jambi sekarang), dengan catatan Mo-lo-yu (I-Tsing) tidak di kawasan tersebut, jika Mo-lo-yu berada di kawasan tersebut, beliau cenderung kepada pendapat Moens, yang sebelumnya juga telah berpendapat bahawa pusat pemerintahan Srivijaya berada di kawasan Candi Muara Takus (provinsi Riau sekarang), berdasarkan anggaran petunjuk arah perjalanan dalam catatan I-Tsing,.
  164. Bidang-bidang lain yang menggunakan trigonometri termasuk pandu arah , teori muzik, analisis pasaran kewangan, elektronik, teori kebarangkalian, statistik, biologi, pengimejan perubatan (imbas tomografi berkomputer dan ultrabunyi), farmasi, kimia, teori nombor (dan oleh itu, kriptologi), seismologi, meteorologi, oseanografi, banyak jenis sains fizikal, ukur tanah dan geodesi, seni bina, fonetik, ekonomi, kejuruteraan elektrik, kejuruteraan jentera, kejuruteraan awam, grafik komputer, kartografi, kristalografi dan pembangunan permainan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...