Saturday 27 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "berperlembagaan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berperlembagaan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sepanyol merupakan sebuah negara raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen.
  2. Turki ialah sebuah republik berperlembagaan yang demokratik, sekular, dan satuan.
  3. Pada hari ini, raja berperlembagaan lazimnya digabungkan dengan perwakilan demokrasi.
  4. Sultan Selangor adalah adalah gelaran penguasa berperlembagaan di Selangor, Malaysia.
  5. Negara Kuwait ialah sebuah negara raja berperlembagaan yang terletak di pantai Teluk Arab.
  6. Kepulauan Solomon adalah sebuah negara raja berperlembagaan dan mempunyai sistem parlimen.
  7. Komanwel Australia ialah sebuah negara raja berperlembagaan yang mengamalkan sistem parlimen kerajaan.
  8. Selepas Eropah dilanda Revolusi 1848, Denmark melaksanakan sistem raja berperlembagaan pada 5 Jun 1849.
  9. Kerajaan Kemboja merupakan sisten raja berperlembagaan yang dikendalikan sebagai demokrasi berparlimen.
  10. Raja berperlembagaan yang moden biasanya menggunakan konsep trias politica, atau politik tiga serangkai.
  11. Afrika Selatan merupakan negara demokrasi berperlembagaan dengan sistem tiga tingkat dan institusi kehakiman yang bebas.
  12. Menurut Perlembagaan Jepun tahun 1947, Jepun ialah sebuah negara raja berperlembagaan di bawah pimpinan Maharaja dan Diet Jepun.
  13. Negara raja berperlembagaan ini dinaungi oleh Norodom Sihamoni, iaitu raja yang terpilih selaku ketua negara oleh Majlis Takhta Diraja.
  14. Raja berperlembagaan adalah sejenis kerajaan yang ditubuhkan di bawah sistem berperlembagaan yang mengiktiraf Raja sebagai ketua negara..
  15. Malaysia ialah sebuah negara beraja elektif berperlembagaan persekutuan yang diketuai oleh Yang di-Pertuan Agong, ketua negara persekutuan.
  16. Monaco telah diperintah sebagai sebuah negara raja berperlembagaan sejak dari tahun 1911, dengan Putera Berdaulat Monaco sebagai ketua negara.
  17. Yang di-Pertuan Besar adalah pemerintah bersama bagi Negeri Sembilan mengikut sistem raja berperlembagaan moden bagi negeri itu sejak tahun 1898.
  18. Kanada ialah sebuah negara persekutuan yang ditadbir sebagai demokrasi berparlimen dan negara raja berperlembagaan dengan Ratu Elizabeth II selaku ketua negara.
  19. Johor adalah negeri Melayu pertama yang mengamalkan sistem raja berperlembagaan melalui Undang-undang Tubuh Negeri Johor yang dimasyhurkan oleh Sultan Abu Bakar.
  20. Namun demikian, raja pada kali ini naik takhta atas persetujuan parlimen dan pada detik itu bermulalah sistem raja berperlembagaan di England sampailah ke hari ini..
  21. Amerika Syarikat (Bahasa Inggeris: United States of America) ialah sebuah negara republik berperlembagaan persekutuan yang terdiri daripada lima puluh negeri dan satu daerah persekutuan.
  22. Satu contoh adalah krisis berperlembagaan Australia 1975, yang di mana Gabenor-Jendral memecatkan Perdana Menteri dari jawatan, yang memegang suatu majoriti dalam Dewan Perwakilan Australia.
  23. Oleh kerana mandat dan kekuasaan berperlembagaan yang berpotensi besar, sesetengah pihak berkuasa mempercayai perlembangaan Ireland adalah mirip dengan sistem separuh presiden seperti ia ke Westminster.
  24. Dasar Norway adalah kesatuan demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan dengan Raja Harald V menjadi sebagai ketua negeri .Jens Stoltenberg dilantik menjadi Perdana Menteri Norway setelah memenangi pilihan raya.
  25. Menjelang lewat abad ke-20, kebanyakan negara-negara di seluruh dunia mempunyai seorang Perdana Menteri atau menteri yang serupa yang memegang jawatan di bawah sistem negara Rajaberperlembagaan atau presiden istiadat.
  26. Pada 1990, selepas Revolusi 1989, Parti Komunis menyerahkan kuasanya dan Bulgaria beralih kepada sistem demokrasi dan kapitalisme pasaran bebas lalu mengamalkan sistem berparlimen di dalam sebuah republik berperlembagaan satuan.
  27. Sesetengah Raja berperlembagaan adalah berlandaskan Sistem Perwarisan atau mewarisi takhta; manakala yang lain, adalah melalui sistem demokratik seperti di Malaysia di mana Yang di-Pertuan Agong adalah dipilih oleh Majlis Raja-Raja setiap lima tahun.
  28. Hal ini akhirnya menyebabkan beberapa siri perebutan kuasa yang mengakibatkan konsep raja berperlembagaan ditubuhkan yang mana sultan mempunyai sedikit kuasa manakala Parti Jawatankuasa Pembangunan dan Kemajuan, lebih dikenali sebagai Turki Muda, memerintah keseluruhan Empayar Uthmaniyyah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...