Saturday 6 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "parit"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "parit" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kini, kebanyakan parit besar ini ditukar menjadi jalanraya.
  2. Hal itu disebabkan tiadanya parit untuk mengalirkan air hujan.
  3. Minyak mengalir ke dalam parit pembetungan najis dan orang ramai berpusu-pusu mencedoknya untuk kegunaan sendiri.
  4. Walaupun kereta kebal pada akhirnya menjadikan perperangan parit Perang Dunia I lapuk, ia bukannya faktor penentu dalam perperangan itu.
  5. Semasa peperangan parit di Perancis, Murray-Lyon menerima kecederaan sebanyak 2 kali, dan telah Dipuji Dalam Laporan dan diberikan pingat Military Cross untuk keberanian di Flanders.
  6. Tidak sehingga tentera Jepun memusatkan serangan mereka terhadap dua buah kubu kecil dan parit pertahanan sokongan yang menguasai kawasan pendaratan, barulah mereka menguasai tempat mendarat.
  7. Orang-orang kampung telah digalakkan dan digesa membuka kebun untuk bercucuk tanam dan membuat parit tali air dan dalam masa yang sama pemodal-pemodal asing mula datang membuka kebun, ladang dan berniaga di Batu Pahat.
  8. Bangkok pada suatu ketika agak terkenal dengan jaringan canggih parit besar yang dipanggil khlong di bandarnya sehingga ia digelar bandar "Venice di Timur" kerana dulu segala cara pengangkutan di Bangkok digunakan dengan kapal.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...