Friday 12 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "sami"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sami" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Baginda mengambil keputusan untuk menjadi sami untuk mencari penyelesaian untuk kesusahan dalam kehidupan.
  2. I-Tsing, seorang sami China Buddha, pernah belajar bahasa Sanskrit dan menghabiskan empat tahun dalam hidupnya di Palembang.
  3. Memusatkan fikiran kepada lapan prinsip "Precepts" sementara para sami yang memakai sarung kuning akan membaca kitab Buddha "Sutras".
  4. Antara sami yang terkenal ialah U Wisara yang mati dalam penjara selepas 163 hari mogok lapar membantah peraturan -peraturan baru di kuil Buddha.
  5. Bukti terawal kewujudannya adalah dari abad ke-7; apabila seorang sami Buddha dari China, I-Tsing, ada menulis tentang lawatannya selama 6 bulan ke Srivijaya pada tahun 671.
  6. Palembang pada masa itu merupakan pusat pembelajaran yang termasyhur, dan ia merupakan tempat sami China Buddha I-Tsing belajar bahasa Sanskrit sebelum berlepas ke India dalam 671 Masihi.
  7. Pada lewat abad ke-7, sami Yijing merakamkan bahawa kali kedua dia pulang semula ke Ma-La-Yu pada tahun 685 M, ia telah ditawan oleh Srivijaya dan sebelumnya di tahun 671, ia menyebut Malayu masih sebuah kerajaan berdikari .
  8. Nama deskriptif untuk hidup paling kecil struktur biologi telah dipilih oleh Robert Hooke dalam sebuah buku dia bercetak pada tahun 1665 apabila dia mengkajinya di bawah mikroskop dan ia menyerupai bilik-bilik kecil untuk sami hidup di dalamnya.
  9. Tang terkenal Dinasti sami Buddha, Yi Jing yang melawat kepulauan Melayu antara 688-695, juga menyebut tentang kerajaan yang dikenali sebagai Ka- Cha di bahagian utara Semenanjung Melayu, yang menurut beliau telah belayar 30 hari dari Bogha (Palembang), ibu kota Sribogha (Srivijaya).
  10. Taksub kepada agama Buddha dan selepas besar terlibat secara langsung kepada aktiviti sami Buddha dan tidak menonjolkan diri dalam aktiviti politik Thailand.Surayud menjadi sami Buddha selama tiga bulan sebelum dilantik ke Majlis Privi, badan penasihat tertinggi kepada Raja Bhumibol Adulyadej yang diketuai oleh bekas Perdana Menteri, Jeneral Prem Tinsulanonda.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...